Сретение Владимирской иконы Божией Матери. История праздника и его значение

Сретение Владимирской иконы Божией Матери – один из древних православных праздников, который отмечается 8 сентября. Это событие имеет глубокие исторические корни и связано с почитанием священного образа, признанного одним из самых почитаемых в православной церкви.

Мнение эксперта:Сретение Владимирской иконы Божией Матери, также известное как Сретение Господне, – один из важнейших православных праздников. Этот день отмечается 2 февраля и связан с событием, когда праведный Симеон и пророчица Анна встретили Младенца Иисуса в храме. Это событие символизирует встречу Веры и Церкви с Спасителем. Эксперты отмечают, что празднование Сретения Владимирской иконы Божией Матери имеет глубокие корни и важное духовное значение для православных христиан. В этот день верующие приносят молитвы и благодарят Бога за Его милость и защиту.https://www.youtube.com/embed/32puuwKN0RMКогда отмечается Сретение Владимирской иконы?

Это 8 сентября (или, по «старому стилю», 26 августа).

https://www.youtube.com/embed/udHup8IOtYcЧто означает Сретение?

На славянском языке это слово значит буквально «встреча». Таким образом, праздник – воспоминание о первом прибытии святыни к Москве, когда ее «сретили», то есть встретили, все горожане – по словам современника, «весь град изыде противу иконы на сретение ее».

Кроме 8 сентября, Владимирский образ Богородицы чествуют еще дважды, 3 июня (в этот день в 1521 г. после молитвы перед образом от столицы отступил крымский хан) и 6 июля (в 1480 г. было отражено нападение другого хана, Ахмата). Однако эти дни памяти, каждый из которых – воспоминание о чуде заступления Богородицы, не называются Сретением: ведь ко времени этих событий образ уже давно водворился во Успенском соборе Кремля, став подлинной святыней Москвы.

https://www.youtube.com/embed/QeSj0AnAX8QИстория

Событие, которое положило ему начало, произошло в 1395 г. Это – нашествие на Москву ранее не виданного здесь врага, полководца из Средней Азии, Тимура.

Кто такой Тимур?

К тому времени прошло уже 15 лет после Куликовской битвы, когда великий князь Московский Димитрий разбил войска татарского хана Мамая. Орда, давний враг и поработитель Руси, была ослаблена – но не сломлена. А потому жители Руси все еще оставались зависимыми ее данниками, а значит, русские земли, по сути, были частью Золотой Орды – когда-то «улуса», теперь же одного из государств, некогда частей огромной Монгольской империи.

Но уже более столетия на землях великого государства монголов продолжалась, как тогда говорили, «замятня», то есть многие нестроения и междоусобицы. Так, еще в 1266 г. от империи откололась Средняя Азия, образовался так называемый «улус Чагатая» (одного из сыновей основателя монгольского государства). В 1347 г. он раскололся на два государства. В 1360-е здесь выдвинулся полководец Тимур. Его иногда также именуют Тамерланом. Это персидское прозвание, означающее «Тимур-хромой», вероятно, рассматривалось, как оскорбительное, однако, впоследствии перешло в ряд европейских языков.

К 1370 г. Тимуру удалось создать сильное – и агрессивное – государство со столицей в Самарканде. Именно тогда весьма далекие от Руси события вдруг начали приобретать актуальность: о русских землях Тимур знал сравнительно мало, но вот Золотая Орда – часть бывшей империи монголов – рассматривалась им как объект дальнейшей экспансии. И если первые десятилетия усилия правителя и полководца сосредоточены были на подчинении земель Средней Азии, то к 1390-м он обратил взор уже на земли ордынского хана Тохтамыша – того, кому подчинялись русичи. А это значило, что они тоже стали военной целью.

Нашествие на Орду

Именно им являлся весь поход среднеазиатского правителя. Слухи бежали впереди его войска: точно смерч, пронеслось оно по Поволжью, где жили монголы, поработители Руси, сметая все на своем пути, разрушая города, забирая тысячи пленников. Современные специалисты говорят, впрочем, что «секрет успеха» Тимура в данном случае был не в его военном гении, а просто в том, что самоуверенные завоеватели Руси, как правило, не возводили никаких городских укреплений, полагая, что напасть на них, непобедимых, никто не сможет. Теперь же они сами становились легкой добычей. Разорив ордынские земли, Тимур обратил взор на Русь. Летом 1395 г. его войска быстрым маршем двинулись на Москву.

Сретение Владимирской иконы Божией Матери

Сретение Владимирской иконы Божией Матери

«Не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице…»

Силу и значимость этих слов жители русской столицы особенно прочувствовали в эти дни. Шансы русского войска отбить атаки Тимура, разорителя монголов, которых боялась вся Русь, оценивались трезво: пусть высок был авторитет московского князя, а его дружина была опытной в боях, все же шансов отбиться существовало немного. С тревогой передавали еще то, что Тимур считает себя потомком Чингисхана, а потому намерен возродить его империю, частью которой, очевидно, станет и Русь.

Стало ясно: без помощи свыше не спастись. Именно тогда вспомнили о великой святыне Владимира – иконе Божией Матери, принесенной туда еще в XII в.
князем Андреем Боголюбским
, прославленной чудесами. Эту-то святыню, по просьбе великого князя Василия I, сына Дмитрия Донского, по благословению митрополита Киприана, 8 сентября 1395 г.доставили к Москве.

Сретение

Подходившие передовые отряды Тимура, вероятно, с некоторым удивлением наблюдали огромное количество людей, заполнивших так называемое Кучково поле близ Москвы, где стояла скромная церковь прп. Марии Египетской. Сюда крестным ходом принесли
Владимирский образ
. А навстречу крестоходцам, проделавшим долгий путь из Владимира, двигался еще один ход – возглавляемый митрополитом Киприаном. И участие в нем принимали тысячи жителей Москвы.

Владимирскую торжественно внесли в храм, и здесь перед иконой прошел первый молебен. Люди плакали, становились на колени, слезно моля Богородицу – испросить Божию милость, ходатайствовать пред Христом о Своих людях. Молились долго, истово, предавая свой город и самих себя на волю Божию.

А утром следующего дня оказалось: войска Тимура по неизвестной причине ушли от Москвы.

Почему ушел Тимур?

Историки выдвигают по этому поводу самые разные предположения: вроде бы Тимур и зла-то не держал на князя Василия I, а врагом его был Тохтамыш, ордынский хан. К тому же земли русские, разоряемые ордынскими данями, были не так уж богаты (то ли дело Средняя Азия). Говорят еще о том, что в тылу войск полководца было неспокойно, как раз тогда случилось очередное восстание…

Нет ответа только на один вопрос: почему Тимур «внезапно осознал», что ему «невыгодно», «нецелесообразно» захватывать русские земли, именно после молебна Владимирской иконе? Многие ученые считают это «совпадением», и это значит, что рационалистического объяснения случившееся не имеет.

Владимирская икона Божией Матери. 1662 г. Государственный Русский музей

Владимирская икона Божией Матери. 1662 г. Государственный Русский музей

Видение Матери Божией

А вот что говорит церковное предание, записанное «по горячим следам» события. Согласно ему, после того, как москвичи слезно помолились Пречистой, Тимур, задремавший в шатре, имел грозное видение. С горы спускалось бесчисленное войско, предводительствуемое сияющими мужами, в которых полководец узнал Ангелов. Среди них шла и приближалась к нему некая Женщина, грозно взиравшая на Тимура. По Её велению Ангелы обнажили мечи, направив их на полководца. Прозвучало повеление – немедленно уйти от русских земель. В страхе пробудился непобедимый дотоле воин, и спрашивал приближенных, что значит сон.

Среди военачальников Тимура нашлись знакомые с христианством, что неудивительно: ведь мусульмане (а именно к этой вере принадлежал полководец), хотя не признают Христа Богом, считая лишь пророком, но все же считают христиан «людьми Писания», а некоторые – чтут их святыни. Поэтому знающие люди объяснили: Тимур видел «Мать христианского Бога», под покровительством Которой, как всем известно, находится Русь. И уж если Она повелевает удалиться, да еще с угрозой, то… может, лучше действительно вспомнить, что главный враг Тимура – не русский великий князь, а непокорный Тохтамыш. Да и продолжить разорять его земли, не рискуя получить страшное Божие наказание за ослушание «Матери пророка Исы». К тому же военной добычи на сравнительно бедной Руси почти нет, так стоит ли стараться? Так Тимур немедленно отдал приказ на отступление.

Праздник

Вероятно, церковно его установили сразу после события. Это же празднование стало престольным для основанного на месте встречи образа монастыря – Сретенского. Первым его храмом стала церковь прп. Марии Египетской, где совершился первый молебен перед Владимирской. Церковь же в честь самой иконы была построена через несколько лет.

Что до дальнейшей судьбы чудотворного образа, то во Владимир он не вернулся. Его оставили в Москве. Здесь перед иконой происходило избрание сначала митрополитов, затем Патриархов:

  • избрание первого митрополита автокефальной Русской Церкви, свт. Ионы (1448 г.);
  • интронизация первого Патриарха,
    свт. Иова
    (1589 г.);
  • поставление еще одного святого Предстоятеля Церкви,
    свт. Тихона
    (1917 г.)

Несмотря на то, что после 1917 г. Церковь лишилась святыни, духовная связь с ней продолжала сохраняться: например, интронизация Патриарха Пимена пришлась на один из праздников образа, 3 июня 1971 г.

Уже в первые годы по установлении празднования Сретения святыни сложилась традиция: совершать крестный ход из Успенского собора, где она хранилась, к месту, где ее в 1395 г. встретили верующие. Обычай совершать такие шествия сохранился и в XVII в., когда обитель была перенесена с Кучкова поля на нынешнее ее место, на ул. Большая Лубянка.

Сретение Владимирской иконы Божией Матери

Сретение Владимирской иконы Божией Матери

После 1917 г., когда Владимирская икона была отобрана у верующих, передана музею, традиция крестных ходов прекратилась, был закрыт и монастырь. Возобновить ее удалось лишь по восстановлении обители. 8 сентября 1995 г. (когда отмечалось 600-летие Сретения образа) прошел крестный ход со списком святыни. Тогда же паломники имели возможность помолиться перед оригиналом, который привезли для поклонения из Третьяковской галереи. Сейчас, хотя Владимирская и находится там при домовой церкви (то есть доступна для поклонения), в крестных ходах она участия больше не принимает.

Интересный фактНо в Сретенской обители есть копия Владимирской, по-особому дорогая насельникам и тысячам верующих: ведь этот образ был келейной иконой известного старца-духовника, архимандрита Иоанна (Крестьянкина). Он сам и подарил ее возрождающемуся монастырю в 1990-е. Тогда его настоятелем был назначен духовный сын о. Иоанна, игумен (ныне — митрополит) Тихон (Шевкунов).

Богослужение на Сретение

Так как начало богослужебного дня – накануне вечером, то праздник открывается вечерней службой. Во время нее:

  • на Вечерне поются особые стихиры, посвященные Богородице, а также событию праздника – пришествию Её иконы в Москву;
  • читаются выдержки из Писания, содержащие пророческие предсказания о Матери Божией.

Чтений Ветхого Завета положено три:

  • из 28 главы Книги Бытия; этот ее фрагмент рассказывает о праотце Иакове, который в Харране в сонном видении видел таинственную «лествицу» (лестницу) от земли до неба, по которой восходили и нисходили Ангелы, «Госпо́дь же утвержда́шеся на ней и рече́: Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́, и Бог Исаа́ков, не бо́йся»; святые отцы понимают под «лествицей» Матерь Божию, через Которую в мир пришел Христос, соединив земное и небесное;
  • из 43 и 44 глав книги прор. Исайи; это – его видение «затворенных врат», обращенных на восток; ими, по слову пророка, ни может пройти никто, кроме Самого Господа; но даже Он «про́йдет ими, и бу́дут затворе́на»; эти слова пророка – о девстве Богоматери, Которая при Воплощении Сына Божия и по Его Рождестве осталась Девой;
  • из 9 главы Притчей Соломона; это чтение начинается словами «Премудрость созда Себе дом и утверди столпов седмь…»; издавна под Премудростью святые отцы понимали Самого Христа, домом же Премудрости считалась Матерь Божия.

На Утрени, также совершаемой вечером, читается особый канон, посвященный Владимирской иконе, а также совершается полиелей – помазание верующих маслом после чтения Евангелия от Луки, фрагмент которого посвящен встрече Богородицы и прав. Елисаветы, матери св. Иоанна Предтечи.

К числу особенностей службы принадлежит то, что она соединяется с богослужением памяти мучеников, совершаемой на этот день. Это свв. Адриан и Наталия Никомидийские и прп. Адриан Ондрусовский. Поэтому во время службы можно услышать как песнопения праздника, так и посвященные, как правило, святым. Кроме того, если храм посвящен новомученикам, можно услышать песнопения тем из них, память которых также совершается 8 сентября.

Как правильно поздравить со Сретением?

Можно подарить:

  • икону Владимирской;
  • книгу об этой святыне.

И, конечно, по-особому стоит поздравить христианина или христианку, для которых день Владимирской – еще и праздник небесного покровителя, то есть именины.

Икона Сретение иконы «Богоматерь Владимирская»

Икона Сретение иконы "Богоматерь Владимирская"

Праздник встречи Владимирской – удивительное свидетельство о милости Богородицы, но при этом – не единственное. Даже самой чудотворной иконе празднуют, кроме этого дня, еще дважды. А сколько еще святынь, через которые Пречистая подает милость всем, кто надеется на Неё! Россия, какие бы сложные времена она ни переживала, поныне остается домом Богородицы.

Акафист

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Заступнице нашей, взирающе на первописанный образ Твой, хвалебное пение воспеваем Ти раби Твои, Богомати. Ты же, яко имущая державу непобедимую, сохрани и спаси благодарне Тебе вопиющия:

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Икос 1

Ангельския Силы на Небеси немолчно воспевают Тя, Пречистая, зряще Славу Пребожественную, еюже Сын Твой прослави Тя; но и нас, земных, не оставила еси, яко некую лучу, низпославши нам икону Твою, святым Лукою первописанную. О ней бо некогда изрекла еси: «С сим образом благодать Моя и сила да пребудут». Темже вернии раби Твои, по вся дни и на всяком месте сбытие словес Твоих зряще, ко образу Твоему цельбоносному притекаем и, якоже Самой Ти, с нами сущей, вопием:

Радуйся, Ангелов Царице;

радуйся, всего мира Владычице.

Радуйся, на Небеси присно славимая;

радуйся, и на земли величаемая.

Радуйся, благодать Твою иконе Твоей сей даровавшая;

радуйся, на спасение человеков тую поставившая.

Радуйся, Божия благости скорая Подательнице;

радуйся, молений наших усердная послушнице.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 2

Видя чудес множество, от принесенныя в Вышград святыя иконы Твоея бываемое, благоверный князь Андрей возгореся духом и умоляше Тя, да скажеши святую волю Твою и да благословиши его в пределы Ростовския отъити. Темже улучив желаемое и икону Твою взем, идяше в путь свой, радуяся и поя Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумеша вси людие дивное шествие Твое, Царице Небесная, от Киева в землю Ростовскую, болящии бо исцеляхуся и ина знамения и чудеса бываху всем с верою притекающим ко образу Твоему. Сего ради воспеша Тебе:

Радуйся, чудесы шествие иконы Твоея знаменавшая;

радуйся, многи немощныя исцелившая.

Радуйся, воздыхания наша не отвергающая;

радуйся, недостойныя молитвы наша приемлющая.

Радуйся, Матерния щедроты Твоя на нас изливающая;

радуйся, иконою Твоею нам благодеющая.

Радуйся, во обстоянии сущим скорую помощь дарующая;

радуйся, отчаянным надежду возвращающая.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 3

Силою Твоею ограждаемь, благоверный князь Андрей предел Владимирских достиже и зде благую волю твою, Владычице, позна. В нощном бо видении тому явльшися, повелела еси от места сего не отходити и чудотворную икону Твою зде, во граде Владимире, поставити, да будет северней стране нашей в благословение и людем Твоим в покров, вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея в себе благодатное сокровище, икону Твою Владимирскую, преуспеваше от силы в силу Отечество наше. Во дни бо обстояний и напастей не оставила еси род наш, Владычице, и во благовремении близ была еси, всесильным предстательством Твоим верныя люди Твоя заступающи, поющия Ти:

Радуйся, гнев Божий, праведно на ны движимый, утоляющая;

радуйся, на милость к нам, грешным, Господа преклоняющая.

Радуйся, яко смиренным мольбам рабов Твоих внемлеши;

радуйся, яко утешение Твое нам подати поспешаеши.

Радуйся, яко иконою Твоею от всяких нас бед ограждаеши;

радуйся, яко тою козни вражия разрушаеши.

Радуйся, в час скорби люди Твоя укрепляющая;

радуйся, тихое и безмятежное житие тем дарующая.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 4

Бурю помышлений сумнительных пройде благоверный князь Андрей, от множества врагов некогда обстоимь; Ты же, Всепетая, дивным от иконы Твоея знамением славную победу тому предвозвестила еси. Темже верою обновився и о имени Твоем дерзая, воспе Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше мятежницы убиение благовернаго князя Андрея, град Владимир расхитити устремишася, но икону Твою чудотворную, на стогны града изнесенную, внезапу узревше, умилишася сердцем и, на колена падше, во гресе своем покаяшася. Благочестивии же людие, таковому от иконы Твоея благодатному явлению радующеся, песнь благодарственную воспеша Тебе:

Радуйся, междоусобных браней утоление;

радуйся, ожестевших сердец умягчение.

Радуйся, яко заблуждшия на путь правый возвращаеши;

радуйся, яко от соблазнов суетных нас ограждаеши.

Радуйся, пагубы вседушевныя низлагающая;

радуйся, душевредная научения обличающая.

Радуйся, к Царствию Небесному путь невозбранный нам указующая;

радуйся, мир вечный и радость нам подающая.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 5

Боготечная звезда отцем нашим бысть икона Твоя, Владычице, еяже светом ведоми, многажды побеждаху царствия, возмогаху от немощи, обращаху в бегство полки чуждих и путь к земному преуспеянию и небесному спасению обретаху. Сего ради по долгу славит Тя земля Российская, поющи Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше некогда людие владимирстии в чуднем видении град свой на воздусе вознесен, и икону Твою верху его, якоже солнце, сияющу, со умилением разумеша, Владычице, неотступный покров Твой граду их и, Твое милостивое промышление о них славяще, воспеша Ти:

Радуйся, Мати милосердия;

радуйся, источниче чудес.

Радуйся, бодрая наша Хранительнице;

радуйся, граду нашему Покрове.

Радуйся, горе к Небеснем сокровищем ум наш возводящая;

радуйся, любовь к Богу в сердцах верных насаждающая.

Радуйся, маловерныя вразумляющая;

радуйся, неверных смыслы просвещающая.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 6

Проповедник неизреченных чудес Твоих, Владычице, явися соборный храм Твой во граде Владимире, святою иконою Твоею украшенный. Попущением бо Божиим все благолепие его некогда во огни погибе, икона же святая Твоя, якоже купина неопалима пребысть, да и видевше и осязавше присутствие Твое, вернии воспоют: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия паки свет иконы Твоея, Богородице, во дни лютаго нашествия Батыева. Аще бо нечестивии агаряне и пожгоша огнем соборный храм Твой, и святителя Владимирскаго и люди, молящияся в церкви, умертвиша, и вся конечному истреблению предаша, обаче икона Твоя и паки невреждена обретеся, подвизающи пети Тебе:

Радуйся, Купино Неопалимая;

радуйся, Сокровище неиждиваемое.

Радуйся, Стено несокрушимая;

радуйся, прибежище всем уповающим на Тя.

Радуйся, икону Твою и во пламени целу сохранившая;

радуйся, нам во утешение и спасение тую оставившая.

Радуйся, Ты бо еси наше защищение;

радуйся, Ты бо еси всех благочестивых непрестанное радование.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 7

Хотя великий князь Василий защищение стяжати стольному граду своему, повеле Владимирскую икону Твою в Москву пренести. И во сретение ея усердно изшедше князь и святитель московский Киприан со освященным собором и всем множеством людей, до земли пред нею поклонишася, якоже бо Самую Тя, Пречистая, к ним приходящую, сретаху, зовуще Тебе: «О Мати Божия, спаси землю Русскую», вкупе же и поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новое знамение сотворила еси, Пренепорочная, в день празднования сретения иконы Твоея Владимирския в Москве: в грозном бо видении, яко всемогущая Царица, множеством воинств Небесных обстоима, со святители Московскими явилася еси нечестивому агарянскому хану и от предел земли Русския отъити повелела еси. Тогда вернии людие Твои, врага видевше посрамлена и бежавша, с веселием пояху Тебе:

Радуйся, Победо непобедимая;

радуйся, Царице Небесных Сил.

Радуйся, врага грозное посрамление;

радуйся, рабов Твоих Радосте нечаянная.

Радуйся, Надеждо всех лишенных надежды;

радуйся, спасение во дно адово низшедших.

Радуйся, пришествием иконы Твоея Москву возвеселившая;

радуйся, заступлением Твоим и град Владимир не оставившая.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 8

Странную победу всесильною помощию Твоею, Владычице, без брани совершившуюся, и до ныне Церковь Православная светло прославляет, сретение иконы Твоея Владимирския празднующи и вся верная чада Своя созывающи милости Твоя благодарне исповедати, Сыну же Твоему и Богу пети: Аллилуиа.

Икос 8

Всю Тя Бог освяти, Пренепорочная, и, яко Матерь Свою, в готовое прибежище и теплый покров всем нам дарова. Темже от меньших земли и незнаемых возвеличися благословенный Тобою град Москва, благочестно икону Твою почитаяй; вся бо племена русская воедино собра и область свою над окрестными языки от моря и до моря и даже до конец земли распростре, всем веру Христову возвещаяй, Тебе же вопия:

Радуйся, земли нашея забрало;

радуйся, Церкве утверждение.

Радуйся, молитвенников наших похвало;

радуйся, людей Твоих спасение.

Радуйся, враги наша устрашающая;

радуйся, полки чуждих далече отгоняющая.

Радуйся, яко Тобою Русь православная содержится;

радуйся, яко Тобою род христианский хвалится.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское восхваляет Тя, Богородительнице, у престола Сына Твоего предстоящую и за страну нашу и вся христианы молящуюся. Мы же, людие Твои, молитв Твоих действо разумевающе, к чудотворней иконе Твоей с любовию притекаем и Богу прилежно вопием: Аллилуиа.

Икос 9

Витий земных художество не довлеет по достоянию благохвалити Тя, Пресвятая Всенепорочная, и иконы Твоея чудеса исчислити, имиже Церковь Православная величается, гради наши утверждаются и вси христиане Божественне веселятся. Темже, за премногую любовь Твою к нам и вся милости Твоя, приими от нас сие хвалебное пение:

Радуйся, собором святых, в стране нашей просиявших, окружаемая и славимая;

радуйся, предстателей наших, чудотворцев российских, моления приемлющая.

Радуйся, ходатайством Твоим о нас Бога умилостивляющая;

радуйся, честным покровом Твоим нас присно осеняющая.

Радуйся, страны нашея преславная Защитнице;

радуйся, призывающим Тя скорая Помощнице.

Радуйся, труждающихся благодатное укрепление;

радуйся, кающихся грешников несумненное спасение.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 10

Спасения ищуще, к Тебе прибегаем, Милосердная Мати, и, чудотворную Твою икону ныне обстояще, вся милости Твоя, тою отцем нашим явленныя, с любовию воспоминаем. Да не тщетна будет, Владычице, и наша надежда на Тя, на немощь нашу умилосердися и спаси вопиющия Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси и заступление всем с верою прибегающим к Тебе, Всеблаженная Отроковице; всегда бо милости Твоя роду христианскому являла еси и отцем нашим многочастне и многообразне благодеяла еси, от нашествия иноплеменник и от всякия беды и нужды тех избавляющи. Не оскудей и ныне, Владычице, утоляющи лютыя на ны возстания греховныя, и облак искушений отжени, Тебе бо навыкохом пети:

Радуйся, Мати Божия, Матернюю любовь к нам, грешным, простирающая;

радуйся, силою Твоею нашу немощь восполняющая.

Радуйся, милосердие Божие разумети нас научающая;

радуйся, к делом милосердия и нас возбуждающая.

Радуйся, страх Божий в сердца верных влагающая;

радуйся, грешники к покаянию призывающая.

Радуйся, невниманию нашему долготерпящая;

радуйся, от сна лености нас возставляющая.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 11

Пение похвальное воспеша московстии людие, спасение Твое некогда улучивше; верху бо явльшися, светозарною одеждою одеяна, храм Твой и град Москву от запаления огненнаго ризою Твоею защитила еси. Неотступна пребуди, Всемощная, от места сего и ныне, и нам избавление Твое видети даруй, да веселящеся воспоем: Аллилуиа.

Икос 11

Свет радости возсияла еси, Владычице, и во дни тыя, егда смотрением Божиим древняя красота церковная к нам паки возвратися и священный собор граду Москве Патриарха, всей же стране нашей единаго пастыря и молитвенника утверди. Ты же, Пречистая, от иконы Твоея Владимирския жребий первосвятительства сего избраннику Твоему даровала еси, да расточенныя овцы словеснаго стада Церкве Российския паки воедино соберет. Сего ради вопием Тебе:

Радуйся, скорбящих радосте;

радуйся, обуреваемых пристанище.

Радуйся, в напастех нас не оставившая;

радуйся, во уничижении нашем свет надежды нам возсиявшая.

Радуйся, на смиренныя призревшая;

радуйся, низшедшия возвеличившая.

Радуйся, Церкве нашея Похвало;

радуйся, людей Твоих веселие.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 12

Благодать Твою не отъими от нас, милости Источниче, якоже во дни лихолетия святителей наших Иова и Ермогена услышала еси и землю Русскую от конечнаго расхищения, православную же веру в ней от истребления спасла еси, да избавленнии Тобою Богу воспоем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще неисчетныя милости Твоя, от лет древних роду нашему явленныя и доныне не оскудевающия, хвалим Тя, Пречистая, яко неусыпную Хранительницу нашу и заступление, и, Матернюю любовь Твою к стаду Сына Твоего ведуще, со дерзновением, аще и раби неключими есмы, вопием Тебе:

Радуйся, Русь Православную возлюбившая;

радуйся, веру истинную в ней утвердившая.

Радуйся, отцы наша во благочестии сохранившая;

радуйся, и наше неможение не отринувшая.

Радуйся, утверждение наше незыблемое;

радуйся, Надеждо наша непостыдная.

Радуйся, Молитвеннице наша теплая;

радуйся, Заступнице усердная.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 13

О Всепетая Мати, Заступнице Всемилостивая, Дево Богородице, обычным Твоим милосердием малое моление сие наше приемлющи, якоже древле, тако и ныне помилуй землю нашу Русскую и от всяких бед рабы Твоя избави, о Тебе вопиющия: Аллилуиа.

[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]

[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]

Икос 1

Ангельския Силы на Небеси немолчно воспевают Тя, Пречистая, зряще Славу Пребожественную, еюже Сын Твой прослави Тя; но и нас, земных, не оставила еси, яко некую лучу, низпославши нам икону Твою, святым Лукою первописанную. О ней бо некогда изрекла еси: «С сим образом благодать Моя и сила да пребудут». Темже вернии раби Твои, по вся дни и на всяком месте сбытие словес Твоих зряще, ко образу Твоему цельбоносному притекаем и, якоже Самой Ти, с нами сущей, вопием:

Радуйся, Ангелов Царице;

радуйся, всего мира Владычице.

Радуйся, на Небеси присно славимая;

радуйся, и на земли величаемая.

Радуйся, благодать Твою иконе Твоей сей даровавшая;

радуйся, на спасение человеков тую поставившая.

Радуйся, Божия благости скорая Подательнице;

радуйся, молений наших усердная послушнице.

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Заступнице нашей, взирающе на первописанный образ Твой, хвалебное пение воспеваем Ти раби Твои, Богомати. Ты же, яко имущая державу непобедимую, сохрани и спаси благодарне Тебе вопиющия:

Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.

Молитва

О Всемилостивая Госпоже Богородице, Небесная Царице, Всемощная Заступнице, непостыдное наше Упование! Благодаряще Тя о всех великих благодеяниях, в роды родов людем российским от Тебе бывших, пред пречистым образом Твоим молим Тя: сохрани град сей (или: весь сию, или: святую обитель сию) и предстоящия рабы Твоя и всю Землю Русскую от глада, губительства, земли трясения, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани. Сохрани и спаси, Госпоже, Великаго Господина и Отца нашего (имя рек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего (имя рек), Преосвященнейшаго епископа (или: архиепископа, или: митрополита) (титул), и вся Преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы православныя. Даждь им Церковь Российскую добре управити, верныя овцы Христовы негиблемы соблюсти. Помяни, Владычице, и весь священнический и монашеский чин, согрей сердца их ревностию о Бозе и достойно звания своего ходити коегождо укрепи. Спаси, Госпоже, и помилуй и вся рабы Твоя и даруй нам путь земнаго поприща без порока преити. Утверди нас в вере Христовой и во усердии ко Православней Церкви, вложи в сердца наша дух страха Божия, дух благочестия, дух смирения, в напастех терпение нам подаждь, во благоденствии — воздержание, к ближним любовь, ко врагом всепрощение, в добрых делех преуспеяние. Избави нас от всякаго искушения и от окамененнаго нечувствия, в страшный же день Суда сподоби нас ходатайством Твоим стати одесную Сына Твоего, Христа Бога нашего, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Тропарь, кондак, величание

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Владимирской», глас 4

Днесь све́тло красу́ется сла́внейший град Москва́,/ я́ко зарю́ со́лнечную восприе́мши, Влады́чице,/ чудотво́рную Твою́ ико́ну,/ к не́йже ны́не мы притека́юще и моля́щеся Тебе́, взыва́ем си́це:/ о, пречу́дная Влады́чице Богоро́дице!/ Моли́ся из Тебе́ воплоще́нному Христу́ Бо́гу на́шему,/ да изба́вит град сей и вся́ гра́ды и страны́ христиа́нския/ невреди́мы от всех наве́т вра́жиих,// и спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.

Молитва

Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Владимирской»

О, Всеми́лостивейшая Госпоже́ Богоро́дице, Небе́сная Цари́це, Всемо́щная Засту́пнице, непосты́дное на́ше Упова́ние! Благодаря́ще Тя о всех вели́ких благодея́ниях, в ро́ды родо́в лю́дем росси́йским от тебе́ бы́вших, пред пречи́стым о́бразом Твои́м мо́лим Тя: сохрани́ град сей (или: весь сию́, или: святу́ю оби́тель сию́) и предстоя́щия рабы́ Твоя́ и всю Зе́млю Ру́сскую от гла́да, губи́тельства, земли́ трясе́ния, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных и междоусо́бныя бра́ни. Сохрани́ и спаси́, Госпоже́, Вели́кого Господи́на и Отца́ на́шего (имярек), Святе́йшего Патриа́рха Моско́вского и всея́ Руси́ и Господи́на на́шего (имярек), Преосвяще́ннейшего епи́скопа (или: архиепи́скопа, или: митрополи́та) (титул), и вся Преосвяще́нныя митрополи́ты, архиепи́скопы и епи́скопы правосла́вныя. Даждь им Це́рковь Росси́йскую до́бре упра́вити, ве́рныя о́вцы Христо́вы неги́блемы соблюсти́. Помяни́, Влады́чице, и весь свяще́ннический и мона́шеский чин, согре́й сердца́ их ре́вностию о Бо́зе и досто́йно зва́ния своего́ ходи́ти коего́ждо укрепи́. Спаси́, Госпоже́, и поми́луй и вся рабы́ Твоя́ и да́руй нам путь земна́го по́прища без поро́ка прейти́. Утверди́ нас в ве́ре Христо́вой и во усе́рдии ко Правосла́вной Це́ркви, вложи́ в сердца́ на́ша дух стра́ха Бо́жия, дух благоче́стия, дух смире́ния, в напа́стех терпе́ние нам пода́ждь, во благоде́нствии – воздержа́ние, к бли́жним любо́вь, ко враго́м всепроще́ние, в до́брых де́лех преуспе́яние. Изба́ви нас от вся́каго искуше́ния и от окамене́ннаго нечу́вствия, в стра́шный же день Суда́ сподо́би нас хода́тайством Твои́м ста́ти одесну́ю Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние со Отце́м и Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Канон

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Просвети, Владычице, души наша зарею Божественною, паче ума благодатию Твоею, и независтный дар подаждь ми воспети Тя, яко Помощницу человеческому существу, Препетая, верное заступление, на враги победу отечеству нашему.

Приидите, соберитеся, российстии собори, в пречестный храм Всенепорочныя Владычицы и возопиите, умильно молящеся, к честному образу взирающе: Богородице Безневестная, хвалящия Тя спаси.

Твой, Богомати, всечестный образ Богогласный Евангелия Христова описатель, пребожественный Лука, написав, Творца всех на Твоих честных руках вообрази, к немуже притекающии напасти и печали избавляеши и вся покрываеши Твоею милостию.

Храм прекрасный, Содетель всех едину Тя обрет, в Тя вселися и человеки обожи. К Немуже за ны, Богородице, молися, спасти ны от поганых пленения и всякия иныя скорби, находящия на ны, да Твоего днесь образа сретение всечестно празднуем.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик Себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Все помышление отвергше, Богомудрии, приидите в сретение прекрасныя зари, держащия пресветлую лучу, вся просвещающую и милостию весь мир обогащшую.

Твою, Богомати, всечестную и чудотворную икону российстии люди стяжавше, яко заступление крепко и стену нерушиму, молятся Ти, на враги победу даровати отечеству нашему.

Облак светозарный показася, росою благодати вся омывающи телесныя скверны и души просвещающи, едина Всепетая.

Древо многоплодно явилася еси, пищею негиблющею вся насыщающи, души же веселящи, Богоневесто Чистая, добродеяния всем источи и от скорбей, нуждных спаси.

Ин кондак, глас 8

К Взбранней Воеводе и Заступнице, Деве и Богородице, в чистей совести, верою утвердившеся, русстии народи, невозвратно надежду имуще, притецем, к чудотворному Ея и пречистому образу, и возопием Ей: радуйся, Невесто Неневестная.

Седален, глас 4

Народи боголюбивии, приидите в сретение: се бо приходит Дева, всех пророков превышши, честным Своим образом, Жизнодателя миру на руках имеющи, град Свой сохраняти страждущий, варварскую дерзость низложити, вообразитися всем Хранительница тверда, держава и ограждение верн молящимся.

Слава, и ныне, тойже.

Песнь 4

Ирмос: Неизследный Божий совет, еже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.

Гору превелию, юже Даниил виде, от неяже камень отсечеся без руки и вся соблазны истни, верныя же просвети, истинное светозарное солнце показа, лучами просвещающи, Богородице Приснодево.

Вооружаются на люди Твоя, Чистая Богородице, сынове Агарины, злый совет творяще, грады разоряюще, верныя же погубляюще, но Ты, Всепетая, Твоею милостию вся низложи, исмаильтяны враги покаряющи отечеству нашему.

Небо одушевлено, едина Богомати, Свет велий приемши, вся просвещающи, тьму держащих бед разжени и нас Вышняго причастия сподоби.

Давид пред кивотом ликовствует, левити же воспевают, паче же пред Тобою, Богородительнице Чистая, Россия хвалами яко Царицу воспевает, гласы молебными прилежно Ти вопиющи: радуйся, Заступнице града нашего.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Тебе, Богомати, великий во пророцех Исаия провиде Духом, Угль имеющу во чреве, верныя просвещающ и соблазны вся пожигающ, спасая род человеч.

Жезл Ааронов прозябла еси и злобный корень исторгнула еси, Дево Богоневестная, Жизнодателя рождши миру, Егоже моли сему граду спастися от многих напастей.

Ныне убо приступите с веселием, Богоизбранное стадо, российстии собори, ко Всечестней Божией Матери и честный Ея образ любезно приимите: се бо благодать неисчерпаемая, воды точащи Божественныя неоскудно, Юже, вернии, почтим и честному образу Ея поклонимся.

От корене Иессеева древо возрасте всем животное, Плод убо прозябла еси во утробе Твоей, Дево Чистая, вся люди насыщающи Твоею милостию.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

От Тебе, Богомати, истече поток сладкий, вся напаяя люди, душ измывая скверны, Богородице Владычице, спаси всех, покланяющихся верно честному образу Твоему.

Вси убо, совокупльшеся вкупе, воспоем Чистую Деву, Богоизбранную лествицу Иаковлю, Гедеоново же руно, радости Ходатаицу, крепость и похвалу спасаемых, Богородительницу Чистую.

Се ныне веселие приближается, скорбь же потребляется, вернии спасаются, яко от источника радость почерпающе, выну хвалами воспевают: радуйся, Чистая Владычице, спасения нашего начаток и всех верных стена и похвала.

Подаждь нам помощь мольбами Твоими, Пречистая Богородице, скорби убо находят на ны и печали умножаются, врази ополчаются, но Ты, Пречистая, представши, избави, врагов наших шатание низложи, на враги победу даруй, да посрамятся вси, являющии рабом Твоим злая.

Кондак, глас 8

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых пришествием Твоего честнаго образа, Владычице Богородице, светло сотворяем празднество сретения Твоего и обычно зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

Икос:

Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и, со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся, и стояще, зовыи к Ней таковая: радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высоте неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубине неудобозримая и ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши Носящаго вся. Радуйся, звездо, являющая солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Яко порфирою и виссом, червленою хламидою, Дево Богородице Владычице, град Твой, Тобою одеяся, Христа величает и пришествие честнаго Твоего образа славит, явльшася паче луч солнечных и немрачным светом просвещающа велегласно хвалящия Тя.

Скрижали, богописанныя перстом Духа, в ярости Моисей сокруши; но в Тебе, Чистая, преславный Творец вселився, невредну Тя сохрани. Емуже поем: отец наших Боже, благословен еси.

Приими Твоих раб мольбы, Пречистая Дево Богородице, непостоянную бурю утиши молитвами Твоими и советы противных врагов разжени, нападающих на стадо Твое, Всенепорочная Владычице.

Тебе едину помощницу роду человеческому, Богородице Марие, Зиждитель всех рождеством Своим назнамена и пророцы прообразиша: ов Тя дверь, ин же Тя ложницу Божию; мы же Тя воспеваем Родительницу Божию, и Ходатаицу к Богу, и Заступницу от всех зол, находящих на ны.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.

Како Тя, Дево, по достоянию воспоем? Помощь твердую, Хранительницу жизни нашея и Ходатаицу непреложну к Сыну Твоему и Богу нашему, Егоже воспеваем и превозносим во веки.

Цвете прекрасный и воня пищная, облагоухаеши, Богородице Марие, вся, и спасаеши, и от недуг исцеляеши, бесы прогоняеши. Темже Ти вопием: радуйся, Помощнице всем молящимся верным.

Столп явльшися, Богомати, нахождения противных отгоня: Тя бо чтущим сердцем теплым явилася еси стена, и ограждение, и спасительное прибежище.

Давидски воспеваем Ти песнь, гору Божию Тя именующе, Пречистая Дево: Источника бо сущим приснотекущаго источила еси. Егоже поем и превозносим во веки.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Радости Ходатаице, возвесели наш смысл вопити Тебе, Богородице Чистая: радуйся, Хранительнице наша, державо, и ограждение, и спасительное прибежище.

Да восхвалят согласно Тя небо и земля, яко Жизнодателя миру рождши: радуйся, тихое пристанище, животныя воды источниче неисчерпаемый, Владычице.

Собравшеся днесь, людие, во сретение Пречистыя Божия Матере, Яже винограда мысленнаго грези носящи, вино источающ всегда и веселия всех исполняющ, яко Богородицу по долгу славим.

Божественная река вод животных, вся удолия напояющи, наша соблазны, Богомати, погрузи и до конца потреби.

Светилен

Да почтится днесь Богомати, Зиждителя рождшая, райских дверей отверзение и всего мира очищение, победу давшая христолюбивому воинству, о Сей бо пророцы глаголаша, Той поклонимся.

Слава, и ныне: Пресветлая днесь милостивная светлость, Божия благодать, вся радостно одождяет небесными тучами, на стези сладкия направляющи, Богородице Владычице, всех, познавших Тя земных, Приснодево, ныне бо вся земля Российская радуется, верою Тя славящи.

Частые вопросы

Что такое Сретение Божией Матери?

Что такое сретение и почему это праздник Слово «сретение» в переводе со славянского означает «встреча». Этот праздник появился в честь события, которое произошло 8 сентября (по старому стилю 26 августа) 1395 года. В этот день чудотворная Владимирская икона прибыла из Владимира в Москву, да там и осталась.

Почему икона Владимирской Богоматери является одной из главных святынь России?

Владимирская икона Божией Матери – это одна из самых значимых святынь нашего народа. Ее почитают не только глубоко верующие христиане, но и люди, не слишком склонные к религиозности. В лихую годину у Божией Матери ищут заступничества даже многие экс-агностики и атеисты.

Что нельзя делать на Сретение Владимирской иконы?

нельзя быть в унынии и грустить,нельзя жаловаться на судьбу,нельзя сквернословить,нельзя лениться,нельзя ссориться и ругаться (особенно членам семьи),не стоит переедать,Ещё•8 сент. 2023 г.

Что означает Владимирская икона Божией Матери?

Празднество Владимирской иконе Божией Матери установлено в память спасения Москвы в 1521 году от нашествия татар под предводительством хана Махмет-Гирея. Татарские полчища приближались к Москве, предавая огню и разрушению русские города и селения, истребляя их жителей.

Полезные советы

СОВЕТ №1

Изучите историю Сретения Владимирской иконы Божией Матери, чтобы понимать глубинное значение этого праздника и его связь с историей Русской Православной Церкви.

СОВЕТ №2

Примите участие в церковных мероприятиях, посвященных Сретению Владимирской иконы, чтобы окунуться в атмосферу праздника и укрепить свою веру.

СОВЕТ №3

Почитайте молитвы и акты поклонения, связанные с Владимирской иконой Божией Матери, чтобы научиться правильно обращаться к святыне и просить о помощи и заступничестве.

Традиции и обычаи празднования Сретения Владимирской иконы

Сретение Владимирской иконы Божией Матери – один из самых почитаемых православных праздников, который отмечается 26 мая. Этот день связан с чудесным спасением города Владимира от нашествия татаро-монголов в XIII веке благодаря чудотворной иконе Божией Матери, которая была принесена в город. Праздник имеет древние корни и считается одним из самых почитаемых в русской церкви.

Традиции и обычаи празднования Сретения Владимирской иконы Божией Матери тесно связаны с духовной практикой и верованиями православных христиан. В этот день верующие посещают храмы, где проводятся богослужения, молебны и молитвы перед иконой. Особое внимание уделяется чтению Святого Писания и духовному возрождению.

Во время праздника проводятся торжественные литургии, на которых освящаются воды и принимаются благословения от священнослужителей. Верующие приносят в храмы иконы для освящения и молятся о здравии, благополучии и прощении грехов.

Традиционно в этот день приглашаются прихожане на праздничные мероприятия, где звучат духовные песнопения, проводятся мастер-классы по изготовлению икон и устраиваются благотворительные акции. Важным аспектом празднования является также участие в благотворительных акциях и помощь нуждающимся.

Традиции и обычаи празднования Сретения Владимирской иконы Божией Матери напоминают о важности веры, милосердия и духовного воспитания. Этот праздник призывает к смирению, любви к ближнему и стремлению к духовному совершенствованию.

Оцените статью
Добавить комментарий