Святая Александра – одна из почитаемых святых в Православной церкви, о ее жизни и подвигах ходят легенды и молитвы. В данной статье мы рассмотрим историю жития святой Александры, значимость ее канонизации, обряды и обычаи, связанные с этим святым и ее почитание в православной традиции.
Мнение эксперта:Святая Александра в Православии – это почитаемая святая, жившая в III веке. Согласно легенде, она была девушкой из благородного рода, отказавшейся от замужества и посвятившей свою жизнь вере. Святая Александра отличалась милосердием и состраданием к ближнему, оказывая помощь нуждающимся. Ее жертвенная любовь к Богу и ближнему стала примером для многих верующих. В православной церкви святая Александра считается покровительницей семейного счастья, чистоты и добродетели. Ее жизнеописание вдохновляет верующих на подвиги и служение ближним, а ее святость остается актуальной и почитаемой в наше время.https://www.youtube.com/embed/NEs7ageZwlcКогда празднуются дни святой Александры?
Так сложилось, что абсолютное большинство этих угодниц Божиих прославлены как мученицы, пострадавшие за свою веру – это мужественные подвижницы, недаром носящие имя, производное от мужского «Александр», что значит «защитник». Да и тем святым, кто не пострадал за веру, при жизни довелось вынести немалый подвиг терпения житейских скорбей, преследований от людей.
На сегодняшний день память святых приходится следующие даты:
- 18 февраля, 14 и 22 марта чтятся три преподобномученицы, пострадавшие от гонений начала XX в. Все они, кроме были послушницами или монахинями;
- на память
Собора Новомучеников и Исповедников Русской Церкви
(это переходящая дата) приходится память еще одной новомученицы, Александры Лебедевой, точный день кончины которой неизвестен; - 2 апреля, 6 и 31 мая – память угодниц Божиих, живших во времена антицерковных гонений первых веков; это святые, пострадавшие во Амисии, Никомидии, Коринфе от гонителей-язычников начала IV в.; память мч. Александры Коринфской отмечается также 19 ноября;
- 26 июня чтится единственная из Александр – преподобная, основавшая женскую иноческую общину, ныне известную нам, как Серафимо-Дивеевский монастырь;
- 17 июля хорошо известно православным как «царский день», ведь это день мученической кончины Царственных Страстотерпцев – последнего Российского
императора Николая
, детей и супруги, мужественно прошедшей с мужем до самого конца – царицы Александры; - память еще четырех новомучениц, приходится также на последние месяцы календарного года: это 30 сентября, 13, 15, 18 октября и 23 декабря.
Интересные факты
- Святая Александра была первой женщиной, которая приняла монашеский постриг на Руси. Произошло это в 1348 году, когда она постриглась в монахини Покровского монастыря в Киеве.
- Святая Александра была духовной дочерью преподобного Сергия Радонежского. Именно под его духовным руководством она прошла путь от послушницы до игуменьи.
- Святая Александра была известна своим кротким нравом и любовью к ближним. Она всегда была готова помочь нуждающимся и утешить скорбящих.
Мученица Александра Римская
Судьба этой угодницы Божией, согласно житию, связана с историей страданий другого святого,
вмч. Георгия Победоносца
, совершившего свой подвиг в Никомидии, столице восточной части Римской империи. Видя претерпеваемые им мучения, но и силу Божию, явленную через страдальца, она уверовала во Христа и за это приговорена к смертной казни самим императором. Версии смерти святой различны:
- согласно житию вмч. Георгия, она не дожила до исполнения приговора, и преставилась на пути к месту казни;
- по другим источникам, ей была отсечена глава.
Так как жития со времени кончины святой прошло более 1500 лет, ее жития не раз редактировались, к настоящему времени разные источники не одинаково говорят о ее жизни и личности:
- по житию св. Георгия, которое помещается в Минее (книге, содержащей службы святым и их жития), она была супругой императора, Диоклетиана; современные церковные историки говорят, что эта версия очень поздняя, появилась только с середины XX в.;
- согласно другим источникам, жену правителя звали Приской – она также исповедовала Христа (правда, есть сведения, что после мучений ее все же заставили отречься); тогда царица-мученица могла быть вдовой одного из прежних правителей или женой одного из родственников императора; о справедливости этой версии говорит то, что ранние жития святой не именуют ее женой Диоклетиана.
Во всяком случае, мученический подвиг царицы не вызывает сомнений.
Иконография святой Александры Римской
Она изображается обычно облаченной царскими одеждами и венцом, держащей правой рукой символ страданий – крест.
О чем молятся этой святой?
К ней обращаются, прося укрепления веры, особенно во время гонений, преследований.
Тропарь, кондак, величание
Тропарь, глас 4
Ца́рства земна́го сла́ву презре́вши,/ Еди́наго Христа́, нас ра́ди распя́таго, возлюби́ла еси́/ и, Того́ му́жественне испове́дающи,/ венце́м му́ченическим увенча́лася еси́,/ всеблаже́нная цари́це Алекса́ндро./ Те́мже и ны́не Престо́лу Царя́ сла́вы на Небесе́х предстоя́щи,// моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
Кондак, глас 2
Храм Твой всечестны́й,/ я́ко цельбу́ душе́вную обре́тше вси ве́рнии,/ велегла́сно вопие́м ти,/ му́ченице Алекса́ндро, великоимени́тая:// Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.
Молитва
Молитва
Це́ркве Святы́я украше́ние и му́чениц сла́во, пресла́вная цари́це Алекса́ндро! К тебе́ во умиле́нии серде́ц на́ших припа́даем и твоего́ заступле́ния у Го́спода о нас мо́лим. Аще бо чистоте́ твое́й не поревнова́хом и безбоя́зненнаго испове́дания твоего́ не приобщи́хомся, па́че же мно́гими прегреше́ньми и лю́тыми паде́ньми и отсту́пствы гнев Бо́жий привлеко́хом, но не хо́щем во гресе́х на́ших умре́ти, и на твой по́двиг взира́юще, па́ки на одоле́ние страсте́й на́ших ополча́емся. Сие́ же ве́дуще, я́ко кроме́ благода́тныя по́мощи ничто́же благо́е сотвори́ти возмо́жем, ту́ю по́мощь нам от Го́спода пода́ти тя про́сим. Ты бо, страстоте́рпице свята́я, ве́лие ко Влады́це дерзнове́ние стяжа́ла еси́, я́ко просла́вившая Его́ в чистоте́ души́ твоея́ и в телеси́ твое́м страда́льчестем, отрекла́ся еси́ сла́вы и че́сти ми́ра сего́, возлюби́вши бога́тство и похвалу́ Христо́вы. Те́мже от того́ бога́тства и на́шей нищете́ духо́вная пода́ждь дарова́ния, и от безме́рных прегреше́ний жизнь на́шу соблюди́, мир и безмяте́жие нам испроси́, от ну́жды и уны́ния нас предста́тельством Твои́м огради́, друг ко дру́гу нас в послуша́нии и братолю́бии наста́ви и ко Го́споду Очи серде́ц на́ших всегда́ возводи́, во е́же сла́вити нам Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха держа́ву, и твое́ те́плое предста́тельство, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Акафист
Акафист царице Александре Римской
Кондак 1
Избранней от рода царского к славному подвигу исповедания мученического, похвальная воспоим мужественной защитнице нашей царице Александре, память честно твою почитающи, ты же от всяких нас бед спаси и к Царю царей приведи, Ему же вкупе со славным Победоносцем Георгием предстоиши, да зовем ти:
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Икос 1
Ангелов и человеков Творец и Создатель, Имже цари царствуют и дается всякая власть человекам, времена и сроки в своей власти Положивый и вся ко спасению устрояяй, провидя верное сердце твое, готовое к восприятию Истины, Иже есть Господь наш Иисус Христос, избра тебя, царице Александро, от царского служения к славному подвигу исповедования мученического. Сего ради мы, дивяся Премудрости Божией и славному подвигу страданий твоих, зовем ти таковая:
Радуйся, от славного царского служения к подвигу мученического исповедания призванная!
Радуйся, от трона царского земного в Царствие Небесное прешедшая!
Радуйся, земное царство тленное без сумнения на Царствие Небесное сменившая!
Радуйся, за то в объятия Отеческие с отеческой любовию Отцом Небесным восприятая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 2
Видя гонение на христианы нечестивого мужа своего Диоклетиана и славныя чудеса великомученика Георгия, силою Божией силу дьяволю поправшего, не убоялася еси гнева царского и мучительства, но мужественно Христа исповедала еси, Тому глаголя: Аллилуйя!
Икос 2
Разум ко спасению и Божиих тайн разумению дал тебе Царь Небесный Христос Бог наш, славная мученица премудрая царице Александро, да видев чудеса великомученика Георгия, твердым умом исповедовавшего Премудрости и смыслов Подателя, не убоялася еси ни прещений, ни гнева царева, но от всея души и сердца исповедовала Христа Бога: «Боже Георгиев, помози ми, яко Ты еси Един Всесилен». Сего ради, похваляя твое высокое любомудрие и славное и мужественное исповедание Истины, Иже есть Господь наш Иисус Христос, зовем ти сице:
Радуйся, всем сердцем Истину Христову восприявшая!
Радуйся, всенародным исповедованием Ея запечатлевшая!
Радуйся, безумное идольское нечестие перед своим народом обличившая!
Радуйся, за то венец небесный восприявшая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 3
Сила Вышнего осени тя и благодать Духа Святаго проникла в сердце твое, мученице мужественная славная царице Александро, егда, видя вольное страдание и сланое исповедание истины великомученика Георгия, егоже не смогли поколебати ни мучения, ни прещения безумного мужа твоего, иже, яко аспид глухий, закрыша очи и заткнул еси уши своя, не желая ни видети, ни слышати истины, Иже есть Господь Иисус Христос, Ему же ты ныне с виновником спасения твоего Георгием в Царствии Того предстоя, всегда поеши сице: Аллилуйя!
Икос 3
Имуще сердце сострадательное и истине душу открытую, небоязненно ту исповедовала еси, мужественная царице Александро, за нее же мужественно суетной славы земной, почестей и царствия земного лишение, в темничныя узы заключение и самой жизни лишение мужественно претерпела еси, ныне в Царствии Небесном Царю всех предстоиши, за Него же мучения претерпела еси, сего ради вопием ти:
Радуйся, за истину мучения и жития лишение претерпевшая!
Радуйся, тленный венец царствия земного на нетленный без сомнения переменившая!
Радуйся, полк мученический своим в него прибытием вовек возвеселившая!
Радуйся, Священный Рим от тьмы нечестия к истине Христовой обратившая! Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 4
Бурею злобных лукавых помышлений одержим, яко аспид глухий, не желающий ведети Истины, Иже есть Господь наш Иисус Христос, нечестивый император Диоклетиан в защиту языческого нечестия воздвиже гонения на христианы. Темже и верного раба своего храброго воина великомученика Георгия страшным злобным мукам со злобой велию предати повелел еси, и тебя, верную супругу свою, царицу Александру, прилюдно исповедавшую Истинного Бога, никако же пожалел еси, но в лютом ослеплении своем страшной смертной казни вместе с воином Георгием предал еси, не ведая пети: Аллилуйя!
Икос 4
Слыша о гонениях на христианы, славный великомученик Георгий нимало же убоялся еси, ниже смутился духом, но ревностью по Бозе распаляем Христа яко Истинного Бога и себя яко верного Того раба, пришедшего по своей воле свидетельствовати о Истине, Иже есть Господь наш Иисус Христос перед членами сената и самим императором исповедал еси. Сего славного свидетельства ради, видя чудеса, ради исповедания Георгиева Творцом всех чудес по молитвам того творимых множество народа в Истину увероваша и Христа яко истинного Бога исповедаша. И ты, мужественная царица Александро, Христа яко Воплощенную Истину пред всем народом премудро исповедала еси: «Боже Георгиев, помози мне, яко Ты Един всесилен». Сего ради прими от нас, недостойных, похвалы сия, поющих ти реша:
Радуйся, славным исповеданием Истины безумное заблуждение своего мужа обличившая!
Радуйся, тем славным исповеданием себя в служении Истине вовеки утвердившая!
Радуйся, царем земным и мужем нечестивым за Истину неправедно отверженная!
Радуйся, Царем царей Небесным за то с Отеческой любовию в Отечестве Небесном восприятая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Мученица царица Александра Римская. Икона, начало XX века
Кондак 5
Боготечной звезде подобно явися небоязненное исповедание Истины славного великомученика Георгия в древнем языческом Риме перед властями того являемое, да все вернии, вкупе с тобою, славною царицею Александрою, уведев сия, воспоют Христу яко Богу, лукавым сим миром Гонимому: Аллилуйя!
Икос 5
Видеша чудеса, всех царей Царем по молитвам раба своего славного воина и великомученика Георгия творимыя, ни убоялася еси, ниже смутилася духом, славная царице Александра, но трепетно и мудро сердце свое к восприятию Истины отверзла еси, до самыя мученическия смерти верность свою Той запечатлев. Сего ради прими от нас похвалы сия, вопиющих ти с любовью таковая:
Радуйся, от славного царского служения Царю Царей в служение восприятая!
Радуйся, порфиру царскую премужественно на ризу мученическую сменившая!
Радуйся, лишившись царского, но тленного венца, венцом нетленным царственным увенченная!
Радуйся, тем утверждением Рима как Царя царей Престола ввеки ставшая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 6
Проповедницы славныя милости Божия, в царстве ветхом языческом Римском являемое, быша все видевшие славное исповедание твое, мужественная царице Александро, яже, проповедавше всем Христа яко Бога, Иже Един всесилен, оставиша мужа твоего нечестивого царя Диоклетиана в жестокосердном добровольном ослеплении своем яко буесловна, не желающа ведети Истины, Иже еси Христос Гонимый, дабы пети Тому: Аллилуйя!
Икос 6
Возсиявый в ветхом языческом Риме славный исповедник Истины великомученик Победоносец Георгий, иже отгнал еси языческия идольския лжи тьму, идоли бо, в них же бесы живяше, не терпящии того исповедания, с велиим позором падоша и изгнаны быша, да все вернии, видяще сия, прославят Истинного Бога. Ты же, верная царице Александро, бегая бесовския тьмы обольщения, покоришася истине и склониша благородную выю свою перед Истиной – Творцом и Создателем всяческих. Сего ради, ублажая премудрость твою, вопием ти:
Радуйся, прелести идольския тьму обличившая!
Радуйся, Истине сердце открывшая!
Радуйся, всенародным тоя исповеданием в служении Истине вовеки себя утвердившая!
Радуйся, вседерзновенно своим исповеданием Путь в Царствие Истины верным открывшая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 7
Хотя от нынешнего сего века прелестного прейти в немеркнущее Царствие Истины, Иже есть Господь наш Иисус Христос, славный великомученик Победоносец Георгий не убояся, ниже смутился еси духом, но по слову вся Создавшего Словом вся имения своя нищим раздав, на мучения, яко на брачный пир, мужественно явился еси, поя всех Жениху, Ему же себя вовеки уневестила еси: Аллилуйя!
Икос 7
Новую тя показа славную исповедницу Истины Христос Бог наш, Иже есть Путь, Истина и Жизнь, о мужественная царице Александро, Иже по молитвам славного раба Своего великомученика Победоносца Георгия велия чудеса в ветхом в ослеплении своем заматеревшем языческом Риме преславно явил еси, ты, видев чудеса сия яко несомненное свидетельство Истины, блаженно Ту Истину в сердце своем восприявше, до самыя славныя мученическия смерти свое исповедание запечатлела еси. Сего ради воспеваем твое мужественное исповедание, вопиюще:
Радуйся, от языческого нечестия к истине сердце обратившая!
Радуйся, сердца верных тем возвеселившая!
Радуйся, небесное воинство собой преславно удивившая!
Радуйся, вовеки сердца верных римлян в Христе Боге утвердившая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 8
Странно и дивно бысть не токмо всем подданным Державы Римския, но и самому воинству Небесному преславное исповедание твое, о мужественная царице Александро: како от славного венца царствия земного ради истины Христовой отреклася еси, славу, честь, богатство, свободу и саму славную жизнь земную в богатых чертогах царских ни во что же вменив, на венец мученический вся сия ради Истины доброхотно пременила еси, Истину Христову перед законно преданным тебе народом Римским и самим мужем твоим беззаконным Истины гонителем Диоклетианом преславно исповедала еси, вопиюще Тому: Аллилуйя!
Икос 8
Всем бо сердцем твоим и славною душею твоею в горняя устремилася еси, о славная царице Александро, но и нижних никакоже оставила еси, ради ближних клеврет и подданных своих Истину Христову преславно исповедала еси, неправедно царского венца лишенная, в Царствии Небесном преславный нетленный венец восприяла еси. Сего ради слышиши от нас сия:
Радуйся, от всей души и разумения свое сердце к Богу устремившая!
Радуйся, от благ житейских тленных сердце отвратившая!
Радуйся, яко благ нетленных в Царствии Небесном ныне непрестанно наслаждаешися!
Радуйся, и нам, меньшим братиям твоим, этих благ сподобитися Царя царей усердно умоляеши!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися твоему славному исповеданию, блаженная царице Александро: како безумной царской власти прещений не убоявся, Царю царей, Имже цари царствуют и дается всякая власть человекам, дивное премудрое послушание явилала еси, от тленного Римского царствия отрешився, Царствие Небесное преславно наследовала еси, славу земную тленную премудро оттрясши, славу небесную вечную восприяла еси, идеже ныне в сиянии вечныя славы Царю Славы вовеки поеши: Аллилуйя!
Икос 9
Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, зрим о тебе, славная царице Александро, недоумеют бо, како по долгу восхвалити подвиг твой и преславное исповедание твое, мученице премудрая Христова, мы же, дивяся мужественной мудрости твоей, верно вопием ти:
Радуйся, своим мужественным исповеданием всех граждан Рима удивившая!
Радуйся, от идольского тьмы нечестия сердца всех верных отвратившая!
Радуйся, бывший капищем языческим Рим Ветхий Небеса стяжати устремившая!
Радуйся, все воинство Небесное преславным исповеданием своим возвеселившая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 10
Спасти хотя Рим, в древнем языческом идолопоклонстве погрязший, всех Творец и Владыка послал еси славных исповедник своих, проповедующих имя Того Святое и славное спасительное учение Его. Среди них и славный великомученик и Победоносец Георгий чудесами своими преславно просиял еси, к исповеданию Истины подвигая всех верных, среди них же и жена нечестивого гонителя истины славная исповедница царица Александра такоже просияла еси, Творцу и Создателю всех поя вкупе с Победоносцем Георгием победную песнь: Аллилуйя!
Икос 10
Стена еси всем истине служити хотящим и к помощи твоея прибегающим, славная исповеднице Христова верная царице Александро, ибо Царь царей и всех творец и Владыка избра тебя в славную исповедницу Истины, Иже есть Господь наш Иисус Христос, Иже приглашати тебе научи:
Радуйся, славная служительнице Истины и исповеднице Христова!
Радуйся, всем служащим Истине и за правду терпящим преславная помощнице!
Радуйся, неправедных гонителей пред Богом обличительнице!
Радуйся, у властей земных стяжати милости отчаявшихся верных покровительнице!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 11
Пение тебе с небеси надлежит быти приносимо, а не от земли, мученице славная, мужественная исповеднице царице Александро: како, царицей славною по праву быв, от звания царского и самой жизни преславно отреклася еси, царские чертоги на темницу мрачную, жизнь преславную на исповедание мученическое сменив, темже венец царствия Рима тленного на венец неувядаемый Царствия Небесного Иерусалима преславно сменила еси, идеже Царю царей вовеки вопиеши: Аллилуйя!
Икос 11
Светозарную свещу, во мраке царствия языческого Рима ветхого заката сущую, зрим тебя, о мученице славная и исповеднице пречудная царице Александро, иже наставляет к разуму Божественному вся, во мраке жития сего сущих, зарею света Царя всех просвещающая, сего ради по праву званиями почитаемая сими:
Радуйся, истины Христовой светом разум просвещающая!
Радуйся, путь к Царствию Небесному всем верным освещающая!
Радуйся, не тленного, земного, а Небесного искати вразумляющая!
Радуйся, в истине Христовой начало и конец всех смыслов полагающая!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 12
Благодати источник неисчерпаемый яви тебя всех благодати Податель, о мученице славная премудрая царице Александро: воистину бо защитницей славной народа своего явилася еси, утверждая всех верных житием своим в Истине Царя и Бога нашего, Иже слышит о тебе: Аллилуйя!
Икос 12
Поем ныне милость всех Царя – Творца и Бога нашего, Иже яви тебя славную премудрую исповедницу Свою, вразумив, на Путь Истины Своея наставив и научи вопити тебе всех:
Радуйся, царице славная, служительнице всех Царя!
Радуйся, яко воистину защитницей всех верных перед Царем царей являешися!
Радуйся, яко в честь имени твоего святого в мире христианском храмы и дщери верных нарицаются!
Радуйся, яко народу русскому защитницу — царицу, именем твоим по праву нареченною, Царь царей преславно возвеличил еси!
Радуйся, мученице славная, царице Александро!
Кондак 13
О, священная жено, мученице славная и исповеднице мужественнейшая чудесная царице Александро! Нынешнее наше прими приношение, от убожества нашего тебе творимое, не возгнушайся немощей, грехов и малодушия нашего, но избави нас от всякия напасти в мире сем, прелюбодейном и грешном, егоже преславно в житии твоем отрешилася еси, а наипаче будущия вечныя изыми муки и сподоби Царю всех, Ему же ныне ты престоиши, вкупе с тобою вовеки воспевати: Аллилуйя!
Этот кондак читается трижды, по сем 1-й икос Ангелов и человеков Творец и Создатель… и 1-й кондак Избранней от рода царского…
Страстотерпица Александра Романова
Супруга последнего российского императора
Александра Фёдоровна
происходила из немецкого герцогства Гессен-Дармштадт. С детства Аликс, как ее звали дома, и ее сестры, получили строгое протестантское воспитание, им привили любовь к труду, милосердие к ближним. С 1894 г. принцесса стала женой императора Николая II. То был брак по любви, супругам удалось создать счастливую семью. Вместе с тем, царица пережила также немало горя: супруги долго не имели сына, а когда родился царевич Алексий – оказалось, что он неизлечимо болен гемофилией. Она также тяжело переживала политические потрясения, которые охватили страну с начала XX в. А в феврале 1917 г. революция смела монархию. В те дни царица писала одному из друзей семьи:
«Тяжело и трудно жить, но впереди есть Свет и радость, тишина и награда за все страдания и мучения. Идите прямо вашей дорогой, не глядите направо и налево, и если камня не увидите и упадете, не страшитесь и не падайте духом. Поднимитесь снова и идите вперед. Больно бывает, тяжело на душе, но горе нас очищает. Помните жизнь и страдания Спасителя, и Ваша жизнь покажется вам не так черна, как думали. Цель одна у нас, туда мы все стремимся, да поможем мы друг другу дорогу найти. Христос с Вами, не страшитесь».
Эти мудрые, выстраданные слова, конечно, говорят о том, что императрица уже тогда, через терпение страданий, начала восходить к святости. Крестный путь царской семьи завершился расстрелом в екатеринбургском подвале 17 июля 1918 г. Царица вместе с мужем и детьми канонизирована как страстотерпица.
Иконография святой Александры Романовой
Святая, как правило, изображается вместе со всей царской семьей. Чаще всего принято писать их в русских царских одеждах, принятых до XVII в. Есть также образы святой царицы вместе с сестрой,
преподобномученицей Елисаветой
или же отдельные изображения святой. На всех их она – в царском венце, держит крест, символ веры и страданий.
О чем молятся святой Александре?
Она не без оснований считается покровительствующей семье, супружеству. Царица оставила дневники, письма, где многие христиане находят ответы на свои вопросы и недоумения, касающиеся духовной жизни, отношений в семье. К страстотерпице также обращаются во время нападения врагов, тяжелых искушений, болезней. Сама пережившая немало страданий, она крайне отзывчива и к мольбам скорбящих людей.
Кондак 1
Избранная Помазанником Божиим в царицу и матерь народу своему, аще и недостойнии, похвальная восписуем ти, о страстотерпице, но яко имущи вино и елей и злато любве твоея, обрати нас воистину быти яко дети, да внидем в Царство Небесное поюще: Радуйся, милосердая царице Александре Новая, страданьми твоими струпы греховныя наши обязующая.
Икос 1
Ангелу подобный послан бысть православный царевич рещи тебе: Радуйся! И аще и слезы точаста очи твоя доселе, абие престаста, глаголющу ему: Радуйся, еюже православное бла-гочестие возсияет. Радуйся, еюже лютое нечестие померкнет. Радуйся, материнства и отцовства издетска обнищавшая. Радуйся, детски Россию во отечество и родину вменившая. Радуйся, в дом Пречистой входящая. Радуйся, из рук ея чада русския приемлющая. Радуйся, в сиротстве твоем ныне Материю Божиею восприемлемая. Радуйся, Феодоровской Владычице посвященная. Радуйся, прежде трубы последней новое имя стяжавшая. Радуйся, яко именем твоим людие Христовы защиту обретают. Радуйся, яко верова Богу в Помазаннице его. Радуйся, яко вменися ти в правду сие. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 2
Видящи святая себе в вере иной, глаголет царевичу исповеднически: не можно есть человека предпочести Богу, како смогу любовь Христову любве ради твоея отринути? Како забуду Бога отец моих? Аще предам Христа, и твоя изгибнет любы. Сей же, узрев веру сию, умиленно взываше: Аллилуиа.
Икос 2
Разум недоразумеваемый разумети из тьмы люторства ищущи, плакася горько святая. Но яко един от древних, на них же взирающе во свидетельстве их, людие, звери и камение славляху Христа, глаголет царевич, яко любы его — икона любве Христовой, яко паче взыскует Бог православия ея, неже уневещения, с симже и мы зовем сице: Радуйся, исходящи от земли твоея. Радуйся, яко восходиши в дом Отца твоего, иже на Небесех. Радуйся, лучою солнечною во отечестве именованная. Радуйся, яко к Солнцу Правды присно обращенне лучи сия. Радуйся, любомудрием известная. Радуйся, мудрость любовию о Христе свидетельствовавшая. Радуйся, Реввекины десять дний пождания поминавшая. Радуйся, яко новый Исаак сей десять лет не устал есть ждати тебе. Радуйся, зрящи Иакова четыренадесять лет Рахили работавшаго. Радуйся, яко жених твой десятолетним терпением стяжал есть душу твою. Радуйся, яко сей, тебе взыскуя, весь мир прешел есть. Радуйся, яко начавшися тобою странствие сие в тебе кончину имело есть. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 3
Сила Вышняго осени тогда к смирению царицу риторов премудршую, в мужи Бога боятися наущающи, всем же сеющим в смирении жати спасение обещающи, внегда пети сице: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи в мире глубоце святая совесть свою, востече ко Елисавети. Сестра же сия большая, матере место заступающи, сице благословляше ю: Радуйся, дар многоценный царевичев прежде возвратившая. Радуйся, благим царевичевым царевича предпочетшая. Радуйся, аще и клятву носиши в крови твоей. Радуйся, яко клятва сия кровию о Христе излиянною благословением миру дадеся. Радуйся, прежде рождения сына тайну его в смерти брата познавшая. Радуйся, страх клятвенный на любовь в послушании Богу пременившая. Радуйся, тремя странами присвояемая. Радуйся, всему миру чужестранная. Радуйся, на царстве юродою сущая. Радуйся, юродством Царство Небесное стяжавшая. Радуйся, глаголющая избраннику Божию: буди мне по глаголу твоему. Радуйся, ныне ведящая любовь Божию крепльшую смерти. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 4
Бурю внутрь имеющи помышлений сумнительных, целомудренная смятеся, мучеников веры поминающи, но сретающи взгляд цесаревича, небо узре отверсто, и мир предвечный, и тишину иную, тем же со страхом в молчании взывала есть: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше пастырей российских, глаголющих тя благочестивейшею, не усомнимся в Церкви, иже не имать льсти во устех своих, крепце веруем, яко ты, о царице, воистину благую часть избра, еяже, помолися, не лишитися и нам, да отверзем уста во еже пети ти: Радуйся, разума Христа ради совлекшаяся. Радуйся, в Царство Небесное вшедшая. Радуйся, плачущая сыном за грехи народа русскаго. Радуйся, матерей русских в скорби утешающая. Радуйся, кротце народ отрекшийся простившая. Радуйся, землю кротких наследовавшая. Радуйся, правды Христовой алкавшая. Радуйся, истее причащающаяся в невечернем дни Царствия Христова. Радуйся, возложением руку твоею на болящих милость царскую подававшая. Радуйся, яко елея милости твоея до полунощи достанет нам. Радуйся, яко избыток сердца твоего в пяти чистейших чадех твоих. Радуйся, чистейший крин во дворех Бога нашего. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 5
Боготечную звезду во мгле времени последняго зрим тя, святая царице, новаго дне невечерняго зарю предблистающую нам: несть во дни сем еллин, ни иудей, но вся и во всех Христос. Тако дивящеся тебе, пришелице сущей, превозшедшей православием Русь Святую, Богу поем: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще отроцы Христовы на руку твоею царственнаго страдальца Алексия, и владыку Новой России разумевающе сего, аще и в немощи его слава Божия совершается, сице потщахуся песньми служити тебе: Радуйся, яко Владычица Державная на тебе указует. Радуйся, яко Предвечный Младенец державу тебе возвращает. Радуйся, яко аще и Бог Сый, но без Матере не может вочеловечитися. Радуйся, яко сын твой присно державствует во местоблюстительстве твоем. Радуйся, указующая, яко материнство во Дусе Святе спасает мир. Радуйся, самодержавие семьи про-рочествующая. Радуйся, семьи во Христе охранительнице. Радуйся, блудныя сватовства разрушающая. Радуйся, болящих младенцев целительнице. Радуйся, израненных ратников окормительнице. Радуйся, в ратных трудех чад сохраняющая. Радуйся, неврежденных сих молящимся матерем возвращающая. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими греховныя струны наша обязующая.
Кондак 6
Проповедницы Богоноснии бывше десять тем воев русских во тьме и сени смертней сидящим народом востока крайняго, целокупно восприимше сына твоего от купели, о царице, Богу единомысленно восклицаша: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиявый России надежду примирения в Бозе, отроча родися нам, сын, и дадеся нам, отца державнаго подвизая ко иночеству, матерь святую призывая явити на свещнице престола добродетель свою, нам же предлагая пети о ней: Радуйся, десять тем мучеников долга в восприемники сыну зовущая. Радуйся, кровию сына твоего сим сострадавшая. Радуйся, имение царское увечным ратником разделившая. Радуйся, во врачебнице Христа посетившая. Радуйся, тьмою дарований Господа обязавшая. Радуйся, руце твоя в смрадныя раны простиравшая. Радуйся, ангелом подобно, смрад-ных мытарей отгоняющая. Радуйся, яко одежды твоя страдания облегчаша. Радуйся, яко Христа во вдовицах нагих и сиротах ратников одевавшая. Радуйся, тайно гробы ратных страдальцев посещавшая. Радуйся, умершая для празднеств иродовых. Радуйся, сестрою милосердия народу твоему явленная. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 7
Хотящей старице Марии новгородской от нынешняго века престави-тися прелестнаго, крестное пророчество и плод райский от нея прияла еси, о страстотерпице, сия же, небесную лепоту славы твоея мученическия прозревающи, верою и любовию вопияла есть: Аллилуиа.
Икос 7
Новую показа тя мученицу Александру преподобный Серафим, новую общину девичию в дщерех твоих созидая. Мы же видяще тя, о царице, волами источника саровскаго покрываемую, со умилением зовем ти: Радуйся, древляго благочестия ревнительнице. Радуйся, ветхих святынь почитательнице. Радуйся, двема старицами на страдания благословленная. Радуйся, купно со святою сестрою два храма Бога Живаго нам являющия. Радуйся, крещением Саровским новое крещение Руси прорицающая. Радуйся, западной тли Русь сво-бождающая. Радуйся, Духа Свята молитвами Серафима сподобляющаяся. Радуйся, Духа целомудрия, сми-ренномудрия, терпения и любве струи источающая. Радуйся, мужа лишитися ради Христа готовая. Радуйся, яко тебе сие авраамски вменилося есть. Радуйся, новая послушница Серафимова. Радуйся, яко тобою спасутся тысящи. Радуйся, милосердая царице Алек-сандре новая, страданьми твоими греховныя струпы наша обязующая.
Кондак 8
Странное рождество сына твоего видяще, устранимся мира, ум на небеса преложше: како сие чадо молитвы, благословение Серафимово, неисцельно болящим является? Аще ли не глаголет отцу народа русскаго, яко чада его неисцельно больны суть? Но и в сей скорбней тайне благодарим Бога, поюще: Аллилуиа.
Икос 8
Весь бе в вышних, но и нижних никакоже отступи сын твой, о мати, еяже душу на всякое время и на всякий час проходит оружие: како наследник державы великия носим есть рукама меньшаго раба: како во участии народнем повсечасно нужду имел есть: указуя, яко не может без народа царь, указуя, яко не может без царя народ, ты же, утешающи народ сыном твоим, слышиши от всех сице: Радуйся, яко держай на руку твоею покоился есть. Радуйся, днесь молящи его простити наши грехи. Радуйся, яко сын твой воистину глава народу своему. Радуйся, яко телесем от главы своея неотъемлемым народ сей зрится. Радуйся, яко сын твой присно питаем пищею ратников простых. Радуйся, яко народ твой спасется токмо причастием страданий сына твоего. Радуйся, оправданная кротости ю сына твоего. Радуйся, всеми зримая во смирении сына твоего. Радуйся, яко страдания его лепота души твоея. Радуйся, яко в мучениех его расширяется сердце твое. Радуйся, аще и дни его мали и исполнены лютых скорбей. Радуйся, яко скорби сия златом, ливаном и смирною Предвечному Младенцу принесены суть. Радуйся, милосердая царице Александре новая, страданьми твоими греховные струпы наши обязующая.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися великому твоего милосердия делу: неприступную, яко царицу, зряще гнойным, смрадным, в мале живым сущим приступну, яко милосердую сестру, юже епископ некий материю милосердия нарекл есть, славя Создавшаго ю: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя, яко льстивыя змии, лжу вливающии во слухи народныя, видим о тебе, страстотерпице. Мы же зрим едину от клеврет твоих, иверскую княжну, иже надолзе умирающи, за все славяще Бога молитвами твоими, о царице. С оною же и мы поем: Радуйся, вверившаяся токмо Божию попечению. Радуйся, всякое попечение отложши суетное. Радуйся, в тайне смерти любовь Божию созерцающи. Радуйся, судеб Божиих тайнозрительнице. Радуйся, сердце твое вертоград Божий содеявающая. Радуйся, яко в сердце твоем Христос главу преклони. Радуйся, от избытка сердца твоего подающая и требующим. Радуйся, яко сердце твое обитель Святыя Троицы есть. Радуйся, выну возгревавшая дар Божий, живущий в тебе. Радуйся, в новом отечестве твоем истинным даром Божиим явившаяся. Радуйся, яко царица сущи, явися аки служащая. Радуйся, Умывшему нозе рабом своим послужившая добре. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими греховные струпы наши обязующая.
Кондак 10
Спасти хотящи Рим Третий, якоже собирает кокош птенцы своя под криле, влающийся изменою кораблец русский кормила еси. Людие же твои соглядатаю тя нарекоша, не ведяще, яко истинно соглядатая Царства Небеснаго ты была еси: сошед убо узрю, аще по воплю содомскому грядущему ко мне совершаются: очами твои-ми соглядал Сый Христос новый содом, тебе поющей в скорбех: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и забрало еси по имени твоему, страстотерпице святая Александро, степень неколеблемый лествицы к Небеси, отнюдуже отверзаются пажити Христовы, мы же, тщащеся утвердитися на степени сей, вопием ти: Радуйся, защитнице российская. Радуйся, защитнице плененных. Радуйся, защитнице ратная. Радуйся, защитнице детская. Радуйся, защитнице девства. Радуйся, защитнице брачная. Радуйся, защитнице послушествующих. Радуйся, защитнице монашествующих. Радуйся, защитнице оклеветанных. Радуйся, защитнице долго болящих. Радуйся, защитнице немощных в старости. Радуйся, защитнице беззащитных. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими струпы греховныя наша обязующая.
Кондак 11
Пение всякое побеждается, вместити тщащееся скорбь твою, егда на посланиих твоих государю твоему русские люди писаша: «Не вемы, где есть сей». Что убо рцем вси от всея души и от всего покаяния нашего Богу, в долготерпении прославляющу тя, токмо: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемную свещу сущим во тьме болящим чадом твоим зрим тя, о страстотерпице: егда дух праздности обуял Русь Святую, солнце не даде света своего в сокровищницах ваших за ужас отречения от Бога народа русскаго. Мы же, аще и слепорожденни суть, чаем узрети очами вашими великия и богатыя милости, хвалу устен возносяще: Радуйся, яко ты свет миру еси. Радуйся, яко ты прозираеши духовно слепотствующих. Радуйся, яко ты еси упование безнадежных. Радуйся, яко ты еси покой послушных. Радуйся, верная России в Бозе даже до смерти. Радуйся, подающая верным венец живота. Радуйся, научившаяся кротости и смирению сердца. Радуйся, обретшая покой душам нашим. Радуйся, навыкшая, в них же еси, довольна быти. Радуйся, удовляющая просящих тя. Радуйся, в неутешных скорбех утешенная. Радуйся, утешающая скорбящих. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими греховныя струпы наша обязующая.
Кондак 12
Благодать дати восхотевши народу своему, егда вси людие русскии сокрыша таланты, Богом данные, от Божия Помазанника, тогда тьму талант ты, о царице, со царственным супругом твоим иждила еси на ратников увечных, темже самей ти, в заключении сущей, благословися нужду терпети, славящей Христа во обстояниех: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще житие твое и страдания твоя, о царице, хвалим тя вси, целомудрия источниче: ни едино от чад твоих потеряно бысть для Царства Небеснаго: како в содоме новом девства телеснаго и духовнаго дивный цветник насадила еси, его же воня есть Христовым людем в живот вечный, содомляном же в вечное жжение, его же избави нас, да поем ти: Радуйся, еяже слава вся внутрь и доныне. Радуйся, яко желает Царь доброты твоея. Радуйся, яко ведутся девы вослед тебе. Радуйся, предстоящая одесную Христа. Радуйся, Богу выну преклоняющая ухо твое. Радуйся, яко ныне в ризах позлащенных одеяна. Радуйся, исходящая в сретение Жениху. Радуйся, имущая светильник горя-щий. Радуйся, не могущая укрытися верху горы стоящи. Радуйся, имущая елей в пяти сосудех твоих. Радуйся, яко тобою нощь России преста и день приближается. Радуйся, яко тобою Свет Христов просвещает всех. Радуйся, милосердая царице Александро новая, страданьми твоими греховные струны наши обязующая.
Кондак 13
О святая мученице царице Александро новая! Егда народ твой схождаше от Руси Святей в Вавилон, в разбойники впаде, ты, о мати милосердия, елеем благотворений и вином церковных торжеств умащала еси его. Паче же и на рамена отроковиц твоих возложи тяжкия раны греховныя наша подъяти, и все имение семьи твоей иждила еси в тяжкой брани с народом милосердием твоим гнушающимся. Обаче добрая самаряныня сущи, приведи нас ко кладезю Живота Вечнаго, да не жаждем во век, Богу зовуще: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Преподобная Александра Дивеевская
Мирское имя святой – Агафия. Она родилась в дворянской семье Степановых, род которых был известен с XVI в. Юной девушкой она была выдана замуж за помещика Якова Мельгунова, родила от него дочь. Но супруг скончался через несколько лет брака. Тогда Агафия, хотя и была достаточно обеспечена, решила выбрать путь служения Богу, отрекаясь от мира.
Вместе с малолетней дочерью она отправилась в Киев, где приняла пострижение во Флоровском монастыре, с именем Александры. Именно здесь она намеревалась провести жизнь, но воля Божия была иной: однажды инокине явилась сама Пречистая Богородица, повелевая выйти из обители, отправиться на север, где ей будет указано место основания женского монастыря. Так матушка, после благословения киевских старцев, признавших случившееся за истинное явление Богородицы, по Её повелению покинула монастырь и отправилась странствовать. Не осталось никаких сведений о том, сколько лет преподобная провела, обходя разные места страны – но известно, что в 1760 г. она пришла к селу Дивеево, недалеко от Саровской пустыни. Именно здесь последовало новое повеление Богородицы Своей рабе, ибо он нашла место основания будущего монастыря.
После были тяжелые годы хлопот об открытии женской общины, нуждах сестер духовных и телесных. Все свои немалые средства матушка пожертвовала на строительство церкви, келий. Себе же – не оставила ничего. О матушке рассказывали, что она ходила в одной и той же одежде во всякое время года, на ногах носила лапти, лишь к старости – сапожки.
А вот что говорил о ее духовных дарованиях
прп. Серафим Саровский
, духовно окормлявший Дивеевских сестер:
«Матушка Агафия Семеновна великая жена и всем нам благотворительница была и столь изобиловала благодатию Божиею, скажу вам, что удостоилась дара духовного, имея слез источник непрестанный такой, что в бытность ее здесь, в Сарове, во время служб церковных, когда она становилась в теплом соборе, против чудотворной иконы Живоносного Источника, из глаз ее текли не слезы, а источники слез, точно она сама соделывалась тогда благодатным источником этих слез! Великая и святая жена была она, матушка Агафия Симеоновна, вельми великая и святая!»
Матушка скончалась в 1789 г. Основанная ею община официально стала монастырем только с 1861г.
Иконография Александры Дивеевской
Основой для нее стал прижизненный портрет матушки. На нем м. Александра точно такая, какой ее описывает одна из келейниц:
«Матушка Агафия Семеновна была среднего роста, вида веселого; лицо у нее было круглое, белое, глаза серые, нос короткий, луковичкою, ротик небольшой, волосы в молодости были светло-русые, лицо и ручки – полные».
Несколько иным образом выглядят ее иконы – на них старица имеет одеяние схимницы, левой рукой держит четки, правая рука открыта к молящемуся – это знак чистоты и открытости души угодницы Божией.
К ней обращаются:
- желающие выбрать иноческий путь, особенно – соименные ей христианки;
- матушке молятся в житейских неурядицах, семейных проблемах – ведь она немало лет прожила в миру;
- к ее честным останкам, по завету еще прп. Серафима, приходят паломники, приезжающие в Дивеево; вот краткая молитва, которую советовал произносить при этом прп. Серафим:
«Госпожа наша и мать, прости меня и благослови! Помолись, чтобы и мне было прощено, как ты прощена, и помяни меня у Престола Божия!».
Тропарь прп. Александре Дивевской, глас 5:
Образ Христова смирения являющи, великая и святая жено, преподобная мати Александро, слез источник непрестанный соделалася еси, молитву в Богу чистейшую, любовь ко всем нелицемерную и изобилие благодати Божия стяжала еси, благословение Царицы Небесныя, об основании Четвертаго Ея Жребия во вселенней исполнивши; восхваляем тя с преподобным Серафимом, емуже и попечение об обители сей заповедала еси, и лобызающи стопы твоя смиренно молим тя: помяни нас у Престола Божия.
Кондак преподобной Александре Дивеевской, глас 3:
Воспоим днесь Пресвятую Деву, явившую в России первоначальницу последняго Удела Своего во вселенней, преподобную матерь нашу Александру, да ея молитвами Господь подаст нам грехов прощение.
Молитва преподобной Александре Дивеевской:
О, святая угоднице Божия преподобная мати наша Александро! Приими недостойныя молитвы наша, с пламенною верою к тебе возносимыя, и помози нам христианския добродетели стяжати, веру крепкую и любовь к Богу и к ближним имети, крест скорбей и болезней терпети. О, госпоже наша и мати! Прости, благослови, помолися за нас, да и мы будем прощены, яко ты прощена, и помяни нас у Престола Божия, да твоими молитвами спасаеми в нынешнем веце и в будущем, удостоимся хвалити и воспевати Всесвятое Имя Отца, и Сына, и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Акафист прп. Александре Дивеевской
Текст акафиста утвержден решением
Священного Синода от 26 декабря 2019 года (журнал № 163).
Кондак 1
Избра́нная уго́днице Бо́жия, преподо́бная ма́ти на́ша Алекса́ндро! Велича́юще просла́вльшаго тя Го́спода, воспева́ем ти похва́льная. Ты же име́ющи ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду и Пречи́стей Его́ Ма́тери, от вся́ких искуше́ний и бед свободи́ тебе́ вопию́щих: Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Икос 1
А́нгелов вы́шшая Всеми́лостивая Влады́чица на́ша Пресвята́я Богоро́дица избра́ тя, Алекса́ндро чу́дная, я́ко рабу́ Свою́ и́стинную и воздви́же тя просла́вити И́мя Сы́на Своего́ в земли́, четве́ртым уде́лом Ея́ нарече́нней. Мы же, ви́дяще Бо́жие о тебе́ благоволе́ние, со умиле́нием глаго́лем ти такова́я:
Ра́дуйся, доброде́лание от ю́ности возлюби́вшая;
ра́дуйся, блаже́нство ева́нгельское стяжа́вшая.
Ра́дуйся, в ско́рбех к тебе́ прибега́ющим поможе́ние;
ра́дуйся, в печа́лех ско́рое утеше́ние.
Ра́дуйся, дев диве́евских благоти́шное приста́нище;
Ра́дуйся, жена́м ти́хое прибе́жище.
Ра́дуйся, вмести́лище благода́ти Бо́жия;
Ра́дуйся, земли́ Ру́сския пресла́вное украше́ние.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 2
Ви́дяще избра́нничество твое́ в ди́вном о тебе́ Бо́жии промышле́нии, земна́го бо обру́чника лиши́вшися, и всю печа́ль на Го́спода возложи́вши, путь свой в Ки́ев упра́вила еси́ и та́мо во оби́тели Фло́ровской под покро́вом Пресвяты́я Богоро́дицы Небе́сному Жениху́ обручи́лася еси́, благода́рно взыва́ем Богу: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум свы́ше прии́мши сло́ва Бо́жия: «И́го бо Мое́ бла́го и бре́мя Мое́ легко́ есть», преподо́бная ма́ти, благо́е и́го Христо́во на себе́ подъя́ла еси́, бога́тство и сла́ву вре́менную презре́вши, вои́стину Бо́гу после́довала еси́; те́мже и мы, прославля́юще Ди́внаго во святы́х Свои́х, воспева́ем тебе́ си́це:
Ра́дуйся, свеще́, любо́вию Христо́вою горя́щая;
ра́дуйся, нищету́ Христо́ву возлюби́вшая.
Ра́дуйся, путе́м преподо́бных жен ше́ствовавшая;
ра́дуйся, свя́тости и му́дрости духо́вныя испо́лненная.
Ра́дуйся, иере́ев ти́хая ра́досте;
ра́дуйся, мона́шествующих пра́вило.
Ра́дуйся, призыва́ющих тя в моли́твах защи́тнице;
ра́дуйся, о нас пред Бо́гом хода́таице.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 3
Си́ла Вы́шняго вои́стину осени́ тя, егда́ Небесе́ и земли́ Цари́ца яви́ся ти и повеле́ изы́ти из оби́тели Фло́ровския в зе́млю избра́нную Свою́, ю́же обеща́ указа́ти тебе́. И мы, слы́шаще о чу́дном повеле́нии сем, пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́ющи тща́ние о по́двизе и́ноческаго равноа́нгельнаго жития́, преподо́бная Алекса́ндро, я́ко и́стинный во́ин Христо́в на стра́жи се́рдца своего́ стоя́щи, не ве́ровала еси́ а́бие виде́нию сему́, а́ки преле́стну могу́щу бы́ти, прише́дши же ко отце́м Пече́рским, вся сия́ пове́дала еси́ им. Усмотре́вше у́бо ти́и ди́вную на тебе́ Бо́жию ми́лость, и Цари́цу Небе́сную я́ко я́зву бесово́м пропове́давше, благослови́ша испо́лнити вся повеле́нная ти, нас же научи́ша пе́ти тебе́ такова́я:
Ра́дуйся, я́ко яви́ся тебе́ Воево́да Взбра́нная;
ра́дуйся, я́ко сподо́билася еси́ слы́шати повеле́ния Честне́йшия Херуви́м.
Ра́дуйся, я́ко сла́вила еси́ Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м;
ра́дуйся, святы́ни чи́стое и честно́е жили́ще.
Ра́дуйся, по́двига стра́нничества не убоя́вшаяся;
ра́дуйся, Небе́снаго Оте́чества пла́менне возжеле́вшая.
Ра́дуйся, доброде́телей вели́ких вмести́лище;
ра́дуйся, отцы́ Пече́рскими нарече́нная преблаже́нною.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 4
Бу́рю помышле́ний сумни́тельных утиша́ющи, тве́рдую ве́ру и упова́ние на Бо́га возложи́вши, преподо́бная ма́ти, вся глаго́лы Цари́цы Небе́сныя в се́рдце твое́м сохрани́ла еси́. И оста́вивши оби́тель, иде́же помышля́ла еси́ до конца́ дни́й свои́х подвиза́тися, во ино́е ме́сто востекла́ еси́. Мы же, ше́ствию твоему́ ра́дующеся, пое́м Всеблаго́му Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шащи о свя́тости жития́ и́ноков Саро́вских, ма́ти Алекса́ндро, востече́ ко оби́тели той. На пути́ же, близ хра́ма ве́си Диве́евския па́ки удосто́илася еси́ слы́шати пресла́дкий глас Преблагослове́нныя Богоро́дицы, указу́ющия на ме́сто сие́, Е́ю возлю́бленное. И обеща́ ти Пречи́стая умно́жити зде Го́споду Бо́гу служа́щих, тебе́ же ве́рою воспева́ющих такова́я:
Ра́дуйся, возлю́бленная Цари́цею Небе́сною;
ра́дуйся, избра́нная в Христо́вы неве́сты.
Ра́дуйся, прише́дшая в зе́млю обетова́нную;
ра́дуйся, послу́шная во́ли Пречи́стыя.
Ра́дуйся, ру́це свои́ о нас к Бо́гу простира́ющая;
ра́дуйся, ве́ру правосла́вную утвержда́ющая.
Ра́дуйся, свя́тости ревни́тельнице;
ра́дуйся, преподо́бных ра́досте.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 5
Боготе́чную звезду́ ви́дим тя, на Небеси́ сия́ющу в со́нме святы́х, зе́млю Ру́сскую освеща́ющу и на путь пра́вый нас, во тьме грехо́вней заблу́ждших, направля́ющу, приводя́щу пе́ти Творцу́ в Тро́ице: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́дяще тя, ма́ти преподо́бная, к наста́вником оби́тели Саро́вския послуша́ния ра́ди прише́дшую и во́ли своея́ совле́кшуюся, путе́м многотру́дным и ско́рбным ше́ствующую, Ду́ха Свята́го дара́ми обогати́вшуюся, о́браз смиренному́дрия зрим и пое́м тебе́ си́це:
Ра́дуйся, все свое́ име́ние Обнища́вшему нас ра́ди Бо́гу преда́вшая;
ра́дуйся, в ве́лиих труде́х житие́ провожда́вшая.
Ра́дуйся, в посте́ и моли́тве Бо́гу угожда́ющая;
ра́дуйся, в ми́лости твое́й не оскудева́ющая.
Ра́дуйся, хра́мы мно́гия устроя́ющая;
ра́дуйся, су́щим в ну́ждах помога́ющая.
Ра́дуйся, о и́ноцех Саро́вских попече́ние и промышле́ние;
ра́дуйся, ни́щих и убо́гих наде́ждо и утеше́ние.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 6
Пропове́дует житие́ твое́, ка́ко невозвра́тным жела́нием Христу́ после́довала еси́, блаже́нная ма́ти Алекса́ндро: егда́ дщи твоя́ в ра́нних ле́тех преста́вися, в сем Бо́жие изволе́ние усмотре́вши, пе́ти научи́ла еси́ нас и в ско́рби Творцу́ всех: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ в тебе́ просвеще́ние и́стины, егда́ ра́зумом свои́м удивля́ла еси́ всех к тебе́ приходя́щих, кро́тостию их на путь пра́вый наставля́ющи и и́стины ве́ры правосла́вныя разъясня́ющи, да вси у́зрят свет уче́ния Христо́ва; мы же с любо́вию взыва́ем ти:
Ра́дуйся, ма́ти Алекса́ндро, Бо́гом науче́нная;
ра́дуйся, да́ром рассужде́ния от Него́ почте́нная.
Ра́дуйся, в милосе́рдии святи́телю Никола́ю подо́бная;
ра́дуйся, в де́лех благи́х стезя́ми его́ ше́ствующая.
Ра́дуйся, немощны́м земледе́льцем в по́ли хле́бы пожина́ющая;
Ра́дуйся, во вре́мя жа́твы младе́нцы посеща́ющая.
Ра́дуйся, в де́лех жите́йских прему́драя управи́тельнице;
ра́дуйся, тепло́м и любо́вию ду́ши согрева́ющая.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 7
Хотя́щи положи́ти нача́ло устрое́нию оби́тели, преподо́бная ма́ти, три ке́ллии по́ставила еси́: еди́ную моли́твы ра́ди и уедине́ния, ину́ю се́страм, прише́дшим Бо́гу угожда́ти, и тре́тию странноприи́мну, да вси пою́т Еди́ному Бо́гу в Тро́ице: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́ваго хра́ма во сла́ву Преблагослове́нныя Богоро́дицы строи́тельница яви́лася еси́, ма́ти Алекса́ндро, и от Каза́ни спи́сок явле́нныя чудотво́рныя ико́ны Ея́ Каза́нския принесла́ еси́, да просла́вится И́мя Присноде́вы Мари́и на ме́сте сем, Е́ю возлю́бленнем, мы же благода́рственно зове́м ти:
Ра́дуйся, оби́тели Диве́евския тве́рдое основа́ние;
ра́дуйся, я́ко тобо́ю на милосе́рдие Бо́жие все на́ше упова́ние.
Ра́дуйся, в Ки́еве мо́щи преподо́бных Пече́рских испроси́вшая;
ра́дуйся, во оби́тели Диве́евской я́ко благослове́ние сия́ поста́вльшая.
Ра́дуйся, в годи́ну гла́да лю́таго о́крест живу́щих пита́вшая;
ра́дуйся, моли́твою твое́ю нас от бед сохраня́ющая.
Ра́дуйся, кро́ткая и му́драя в хра́ме Бо́жием распоряди́тельнице;
ра́дуйся, уста́ва церко́внаго усе́рдная храни́тельнице.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 8
Стра́нное явле́ние ви́димо бысть, егда́ в нощи́ коленопреклоне́нно Го́споду моли́лася еси́, да ука́жет во́лю Свою́ на освяще́ние приде́ла хра́ма Каза́нския ико́ны Бо́жия Ма́тере. Сего́ ра́ди явле́н ти бысть незри́мою руко́ю о́браз первому́ченика и архидиа́кона Стефа́на. И мы, почита́юще его́, воспева́ем Всеблаго́му Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Всем се́рдцем свои́м, всею душе́ю и мы́слию Бо́га возлюби́вшая, ма́ти Алекса́ндро, первонача́льница непреста́нно моли́твы в Диве́еве яви́лася еси́ и, дар благода́тных слез стяжа́вши, при́сно в трезве́нии пребыва́ла еси́. Мы же, ве́дуще духо́вныя по́двиги твоя́, глаго́лем такова́я:
Ра́дуйся, у ико́ны Бо́жия Ма́тере Живоно́сный Исто́чник сле́зы умиле́ния пролива́ющая;
ра́дуйся, о заблу́ждших и скорбя́щих Бо́га умоля́ющая.
Ра́дуйся, преподо́бным Серафи́мом вели́кою и свято́ю нарече́нная;
ра́дуйся, в по́двизех до́брых благослове́нная.
Ра́дуйся, стезю́ пра́вую нам указу́ющая;
ра́дуйся, во обстоя́ниих тя зову́щих помога́ющая.
Ра́дуйся, о жи́тельствующих во оби́тели твое́й, я́ко о ча́дех попечи́тельнице;
ра́дуйся, оби́дящим их стро́гая наказа́тельнице.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 9
А́нгелов ликостоя́ния дивя́тся твоему́ милосе́рдию, ка́ко ле́гкими стопа́ми селе́ние обходи́ла еси́ и, во смире́нии и́стиннем лю́дем по́мощь подава́ющи, о них усе́рдно Бо́гу моли́лася еси́; та́ко и нас научи́ ми́лости твори́ти, воздви́гни от ле́ности и нераде́ния, да вси ра́достно пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́и многосло́внии не возмо́гут изрещи́ си́лу Бо́жию, в не́мощи телесе́ твоего́ я́вльшуюся, егда́ в час отдохнове́ния от трудо́в и бде́ния, главу́ свою́ на ка́мень преклоня́ла еси́ и оде́ждею ве́тхою в зной и сту́жу те́ло покрыва́ла еси́; мы же, дивя́щеся сему́, вопие́м ти такова́я:
Ра́дуйся, всем призыва́ющим тебе́ ско́рая помо́щнице;
ра́дуйся, о лю́дех к тебе́ приходя́щих моли́твеннице.
Ра́дуйся, в беда́х и го́рестех николи́же оставля́ющая;
ра́дуйся, к ра́йским селе́нием призыва́ющая.
Ра́дуйся, кла́дязь целе́бныя воды́ ископа́вшая;
ра́дуйся, еще́ жива́ су́щи, дар чудоде́йственныя по́мощи стяжа́вшая.
Ра́дуйся, неизчерпа́емая глубино́ любве́ и милосе́рдия;
ра́дуйся, о́бразе вели́каго к Бо́гу усе́рдия.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ всех притека́ющих во оби́тель Диве́евскую, о отше́ствии в ве́чныя оби́тели извести́ тя Госпо́дь, да попече́ние о се́стрех диве́евских преподо́бному Серафи́му запове́дуеши. И мы, недосто́йнии, покрови́телей таковы́х на Небеси́ улучи́вше, благода́рственно воспева́ем Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ всем святы́м, Пресвята́я Де́ва, ди́вно упра́ви отше́ствие твое́ от жития́ сего́ вре́меннаго: в схи́му бо вели́кую облече́нная, ты в час кончи́ны Святы́х Христо́вых Та́ин приобщи́лася еси́ и ду́шу святу́ю в ру́це Бо́жии преда́вши, ны́не с ли́ки жен преподо́бных зри́ши Пресвяту́ю Тро́ицу. Мы же, восхваля́юще житие́ твое́, глаго́лем ти си́це:
Ра́дуйся, се́страм Диве́евским преподо́бнаго Серафи́ма во отца́ испроси́вшая;
ра́дуйся, свети́ло земли́ Ру́сския в нем прозре́вшая.
Ра́дуйся, чуде́сную по́мощь и по успе́нии твое́м прося́щим подаю́щая;
ра́дуйся, у Престо́ла Бо́жия нас помина́ющая.
Ра́дуйся, о во́инех, на по́ли бра́ни живо́т свой полага́ющих, Бо́га умоля́ющая;
ра́дуйся, рыда́ния ма́терей о ча́дех утоля́ющая.
Ра́дуйся, пла́чущих и скорбя́щих уте́шительнице;
ра́дуйся, о ро́де христиа́нстем пред Бо́гом предста́тельнице.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 11
Пение вознося́ всем святы́м, в земли́ Русстей просия́вшим, страстоте́рпец царь Никола́й ревнова́ше о прославле́нии твое́м, ма́ти Алекса́ндро, но пре́жде сам венце́м му́ченическим увенча́ся. Мы же, зря́ще ди́вное исполне́ние ча́яния его́, уми́льно вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Светопода́тельная луча́, ко Христу́ устремле́нная, яви́ся житие́ твое́, и мно́жество и́нок ко Оби́телем Го́рним ты привела́ еси́, и вси ча́ющии благода́тныя по́мощи твоея́ с любо́вию глаго́лют та́ко:
Ра́дуйся, от земли́ челове́ки возвыша́ющая;
ра́дуйся, кро́тости и незло́бию науча́ющая.
Ра́дуйся, из волн жите́йских утопа́ющих изыма́ющая;
ра́дуйся, све́ще, нощь грехо́в разгоня́ющая.
Ра́дуйся, мона́шествующих укрепле́ние;
ра́дуйся, слез го́рьких осуше́ние.
Ра́дуйся, исто́чник целе́бныя воды́ подаю́щая;
ра́дуйся, больны́я и неду́жныя исцеля́ющая.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 12
Благода́ть и ми́лость излива́еши, преподо́бная ма́ти на́ша Алекса́ндро, на всех к тебе́ приходя́щих и к моще́м твои́м припа́дающих, и проще́ние нам у Го́спода прося́щи, науча́еши нас пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще тебе́, ма́ти преподо́бная, восхваля́ем чудеса́ и ми́лости Бо́жия, явле́нныя ро́ду челове́ческому святы́ми Его́ уго́дники, и притека́юще во святу́ю оби́тель твою́, благода́рно взыва́ем ти такова́я:
Ра́дуйся, ка́меню драги́й, Христо́ву Це́рковь украша́яй;
ра́дуйся, оби́тель Диве́евскую от бед огражда́ющая.
Ра́дуйся, святу́ю во́лю Пречи́стыя Богоро́дицы испо́лнившая;
ра́дуйся, дар слез благода́тных стяжа́вшая.
Ра́дуйся, я́ко смире́ние твое́ бысть неисповеди́мо;
ра́дуйся, я́ко любы́ твоя́ бысть ко всем нелицеме́рна.
Ра́дуйся, ко христиа́нскому житию́ наставля́ющая;
ра́дуйся, с ве́рою к тебе́ притека́ющим помога́ющая
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 13
О́, преди́вная уго́днице Бо́жия, преблаже́нная ма́ти на́ша Алекса́ндро! Приими́ сие́ ма́лое тебе́ возноси́мое моле́ние на́ше и не отступи́ от нас моли́твами твои́ми, но, я́ко иму́щи дерзнове́ние у Христа́ Бо́га на́шего, испроси́ нам ми́лости и проще́ния в день су́дный, да, проше́дше путь земна́го стра́нствия, невозбра́нно дости́гнем поко́я Ца́рствия Небе́снаго и со все́ми святы́ми воспое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
А́нгелов вы́шшая Всеми́лостивая Влады́чица на́ша Пресвята́я Богоро́дица избра́ тя, Алекса́ндро чу́дная, я́ко рабу́ Свою́ и́стинную и воздви́же тя просла́вити И́мя Сы́на Своего́ в земли́, четве́ртым уде́лом Ея́ нарече́нней. Мы же, ви́дяще Бо́жие о тебе́ благоволе́ние, со умиле́нием глаго́лем ти такова́я:
Ра́дуйся, доброде́лание от ю́ности возлюби́вшая;
ра́дуйся, блаже́нство ева́нгельское стяжа́вшая.
Ра́дуйся, в ско́рбех к тебе́ прибега́ющим поможе́ние;
ра́дуйся, в печа́лех ско́рое утеше́ние.
Ра́дуйся, дев диве́евских благоти́шное приста́нище;
Ра́дуйся, жена́м ти́хое прибе́жище.
Ра́дуйся, вмести́лище благода́ти Бо́жия;
Ра́дуйся, земли́ Ру́сския пресла́вное украше́ние.
Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Кондак 1
Избра́нная уго́днице Бо́жия, преподо́бная ма́ти на́ша Алекса́ндро! Велича́юще просла́вльшаго тя Го́спода, воспева́ем ти похва́льная. Ты же име́ющи ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду и Пречи́стей Его́ Ма́тери, от вся́ких искуше́ний и бед свободи́ тебе́ вопию́щих: Ра́дуйся, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, первонача́льнице оби́тели Диве́евския.
Храмы в честь святой Александры
Исторически сложилось, что больше всего церквей и их приделов посвящено царице Александре Римской (Никомидийской) – их более 80. В России, на Украине насчитывается также 97 храмов Царственных Страстотерпцев, среди которых другая царица – русская. Новопрославнные мученицы, прп. Александра Дивеевская, пока не имеют своих церквей.
Церковь святой Александры в Херсоне
Посвящена св. Александре Римской, а существует с нач. XX в. как домовая церковь при женской гимназии. С 1920-х здание было передано так называемой Украинской автокефальной Церкви, но уже через несколько лет закрыто. Возрождение храма началось с 1992 г. Сейчас, как говорят приезжающие сюда, он выделяется сплоченностью дружной общины. При этом, согласно последним данным, приход вновь пребывает в расколе, относясь к так называемому «Киевскому Патриархату», а службы идут на украинском языке. Данных о том, изменилась ли ситуация сейчас, нет.
Церковь Святых Николая и Александры в Ницце
Это первый православный храм города на Лазурном берегу Франции. Святые, которым он посвящен – Николай Мирликийский и царица Александра Римская. Посвящение связано с вдовствующей царицей Александрой Федоровной (женой Николая I), которая жила в Ницце с 1856 г., она же подарила храму иконостас. Удивительным образом святым, которым посвящена церковь, тезоимениты также последний русский император и его супруга.
До революции местный приход относился к Петербургской митрополии, после 1917 г. отошел к Русской Зарубежной Церкви. С 2019 г. приход относится к юрисдикции Румынской Церкви.
Церковь во имя Святой царицы Александры в Ростове-на-Дону
Этот храм постройки начала XX в. посвящен не только св. Александре Римской, но также – блгв. Александру Невскому (его придел существует здесь с 1955 г. как память о закрытой церкви этого святого, которая была в городе). Сейчас при церкви действует воскресная школа, миссионерский центр, а также небольшой музей чтимого подвижника – протоиерея Иоанна Домовского.
Храм святой мученицы царицы Александры в Муромцеве
Это – поселок во Владимирской области, где в XIX в. была усадьба предводителя дворянства Владимирской губернии Владимира Храповицкого. Именно ее домовой церковью была Александровская. Строительство ее началось с 1895 г., а освящение состоялось уже к 1899. Известно, что В.Храповицкий не только обеспечил причт, но также снабдил церковь утварью работы мастерских Фаберже. Все эти ценности были изъяты после революции, храм закрыт, был сначала клубом, затем складом.
Возрождение началось с 1996 г., сейчас здесь идут регулярные богослужения.
Святой источник Александры Дивеевской в Дивеево
Он находится буквально в 350 м от знаменитого монастыря. Первоначально родник находился недалеко от Казанской церкви – первого храма женской общины, рядом с которой была похоронена ее основательница. В 1960-е источник уничтожили, однако, он пробился в другом месте. Сейчас он благоустроен, есть купальни. Зимой и летом вода здесь одинаковой температуры – около 4 градусов.
Жизненный подвиг носящих это имя святых различен – но всех их объединяет особая горячность веры, стояние в ней даже до смерти. И тех, кто им молится – особенно тезоименитых им христианок – угодницы Божии учат терпению скорбей, мужественному исповеданию Христа.
Частые вопросы
Какая святая у имени Александра?
Святые. Среди главных покровительниц имени Александра выделяются: мученица Александра Амисийская (Понтийская), дева и мученица Александра Анкирская (Коринфская), императрица и мученица Александра Римская (Никомидийская), мученица царица Александра, святая мученица-дева Александра.
В чем помогает святая Александра?
В чем помогает Защите от злых людей, Отводе злых помыслов и агрессивных действий, Спасении и ограждении души, Защите от порчи и сглаза
Кто покровитель Александры?
Какой ангел хранитель у имени Александр? Мужчинам Александрам покровительствует преподобный Александр Невский, он же святой всех воинов и защитников. Также в зависимости от того, когда родился Саша, у него могут быть покровители из числа новомучеников или римских святых.
Какого числа День ангела у Александра?
Именины Православные: 8 февраля (новомуч.), 14 марта (новомуч.), 22 марта (новомуч.), 2 апреля, 6 мая, 31 мая, 26 июня, 17 июля (новомуч.), 30 сентября (новомуч.), 13 октября (новомуч.), 18 октября, 19 ноября, 23 декабря (новомуч.)
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите биографию святой Александры, чтобы понять ее жизненный путь, подвиги и значимость для православной церкви.
СОВЕТ №2
Обратитесь к источникам Православия, чтобы узнать о праздновании святой Александры, молитвах и обычаях, связанных с этим святым.
Чудеса и свидетельства о помощи святой Александры
Святая Александра, почитаемая в Православной Церкви, известна также как мученица Александра. Ее жизнь и деяния сопровождались многочисленными чудесами и свидетельствами о помощи верующим. Она стала заступницей перед Богом для многих людей, обращавшихся к ней с молитвами и прошениями.
Одним из известных чудес, связанных со святой Александрой, является исцеление от болезней и недугов. Многие верующие приходили к ее мощам или иконам с молитвами о выздоровлении себя или своих близких, и чудеса исцеления случались. Святая Александра считается покровительницей больных и стражем их здоровья.
Кроме того, святая Александра помогает верующим в решении семейных проблем, в поиске любви и счастья. Ее святая молитва считается особенно сильной в трудных жизненных ситуациях, когда нужна поддержка и заступничество свыше.
Многие свидетельства верующих о помощи святой Александры свидетельствуют о том, что ее молитвы и заступничество действительно приносят благодать и утешение в жизни людей. Вера в святую Александру как заступницу и помощницу стала для многих источником надежды и утешения в трудные моменты.