О чтении акафиста Кресту Господню в православии

Акафист Кресту Господню – один из духовных текстов, посвященных поклонению Святому Кресту, на котором Христос принес спасение миру. В данной статье мы рассмотрим содержание и значение этого молитвенного текста, а также расскажем о том, какое духовное благо приносит чтение акафиста Кресту Господню.

Акафист Честному и Животворящему Кресту Господню

Молитва Да воскреснет Бог

Кондак 1

Приидите, христоименитии людие, составим похвалу Честному Кресту, на нем же Христос, Царь славы, руце распростер, возведе нас на первое блаженство, из негоже низпадохом прелестию змиевою. Ты же, о пресвятый Кресте, яко имеяй присущую тебе силу Распятаго Христа, спасай и сохраняй от всяких бед любовно зовущия ти:

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Икос 1

Ангелов лицы, яко Божии служителие, Крест обстояще, вольную страсть Христа Жизнодавца прославляют. Мы же страданьми Того вечныя смерти избавльшеся, подражая горним силам, радостно взываем:

Радуйся, Кресте, яко на тебе Христос Бог наш, волею руце распростер, спасение наше содела; радуйся, яко распростершимся на тебе Христом преступление Адама и Евы, простерших руце ко древу запрещенному, упразднися. Радуйся, яко воздвижену бывшу на тебе, аки преступну, Законодавцу, древняя клятва, яже на нас бывшая, потребися; радуйся, яко содеявшимся на тебе странным таинством род человеческий от тли смертныя свободися. Радуйся, яко Пострадавшим и Умершим на тебе жало смерти сокрушися; радуйся, того ради страдания Бог с человеки примирися.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 2

Видя падших человеков, Господи, Ты вочеловечився, крест и смерть вольно плотию претерпел еси за род наш, да от смерти вечныя избавиши исповедающия Тя, Сына Божия и вопиющия Ти: Аллилуия.

Икос 2

Разум человеч изнемогает в постижении велия тайны Твоего, Христе, воплощения и вольнаго за ны страдания: како Ты, Бог сый безстрастный, страсть крестную, яко человек, претерпел еси и сие орудие смерти Твоея соделал еси источником жизни и спасения всем благочестно в Тя верующим и хвалебно воспевающим:

Радуйся, Кресте, на немже содеяся таинство, от века предопределенное; радуйся, яко на тебе совершися наше искупление, многообразне во образех и сенех предъявленное. Радуйся, яко умерый на тебе Жизнодавец, кровь и воду источи, имиже грехи наша омываются; радуйся, яко каплями святейшей крове Его греховныя струпы душ наших очищаются. Радуйся, Кресте, якоже древо животное, еже есть посреде рая Божия, христианом вожделенный; радуйся, плодами безсмертия умно нас питающий и надеждою жизни вечныя малодушие наше ободряющий.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 3

Крест Твой, аще и древо видимо есть существом, но Божественною одеяно есть силою, и чувственное мира выявляемо умно наше чудотворит спасение, подвизая пети Тебе: Аллилуия.

Икос 3

Имуще пред очима нашима Крест пресвятый, святолепным поклонением той почитаем распеншагося ради на нем Спаса Христа, и лобызающе взываем:

Радуйся, Кресте, прославленный послушанием и страданием Христовым; радуйся, возвеличенный возвышением на тебе Сына Божия, Иже весь мир от падения Адамля воздвиже.

Радуйся, яко сбывшагося на тебе ужаснаго таинства земли ужасеся и вострепета, аки бы хотящи поглотити законопреступныя; радуйся, яко заклавшуся на тебе Агнцу Божию завеса храма раздрася и жертва ветхозаветная упразднися.

Радуйся, Кресте, яко распадшуся под тобою камню, каменносердечнии роди еврейстии неверием от Бога отпадоша, благодати же священства и царства лишишася; радуйся, яко омрачившуся солнцу в страсти Христовой нощь многобожия прейде и свет веры возсия.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 4

Бурею злобы дышуще и завистию движими, первосвященницы иудейстии скрыша в землю Крест Твой, Христе Боже, да не будет обличением безумие их; но той, яко сокровище драгое, из недр земли возсия, тщанием благочестивыя царицы Елены обретенный и на радость всему миру явленный, с богокрасною песнию: Аллилуия.

Икос 4

Видевше тогда христианстии людие честнаго Креста обретение, прославляху распеншагося на нем Христа Бога, «Господи, помилуй» взывающе. Мы же ныне, подражающе им, прославляем Крест Его святый хваленьми сицевыми:

Радуйся, Кресте, в землю сокровенный и оскверненное грехами наше естество земное освятивый; радуйся, явлением своим из недр земных хулителей воплощения и Божества Христова посрамивый.

Радуйся, яко Пострадавый на тебе плотию прия всяку власть на Небеси и на земли, да всех и вся к Богу Отцу приведет; радуйся, яко Умерый на тебе яко человек силою Божества Своего сокруши заклепы ада и изведе оттуда души праведных.

Радуйся, Кресте, яко разбойник благоразумный, Христу сраспявыйся, Того исповедавый, тобою, аки лествицею, на Небеса взыде; радуйся, яко и всех отсечением страстей Христу сраспинающихся возводиши в Царствие Небесное.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 5

Господи, при Моисее иногда пророце точию образ Креста Твоего являем побеждаше врази Твоя, ныне же самый Крест Твой имуще, помощи просим: укрепи Церковь Твою и даруй ей победы на враги, да расточатся вси врази Твои, не вопиющии Ти: Аллилуия.

Икос 5

Честнаго Креста, Христе, действо прообразив Моисей, победи Амалика в пустыне Синайстей: егда бо простираше руце, креста образ творя, укрепляхуся людие; ныне же все вещей сбытие в нас исполнися: днесь Крест воздвизается, и демони бегают, днесь тварь вся от тли свободися, яко вся Креста ради возсияши нам дарования. Темже, радующеся, вопием:

Радуйся, Кресте, оружие Христово страшное, егоже демони трепещут; радуйся, яко силою на тебе Распятаго Христа бесовстии полчища далече прогоняются.

Радуйся, яко силою действующия в тебе Божественныя благодати победы на сопротивныя христолюбивым людем даруются; радуйся, яко от тебе, яко высокоросленнаго и многоплодовитаго древа Христова на тебе страдания, плоды жизни и спасения нам произрастают.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 6

Проповедником силы и Божества Христова явися иногда животворящее древо Крестное, егда прикосновением своим воскреси мертваго и к жизни возведе его, еже видевше, мнози от иудей и язык познаша велию благочестия тайну: яко спасения ради человеческаго, Бог во плоти явися и страсть крестную претерпе, да спасет вопиющия Ему: Аллилуия.

Икос 6

Якоже древо райское превелие, возвысися на Голгофе честный Крест Христов, отонудуже во всю вселенную распростре мысленныя ветви благодати и Распеншагося на нем: под егоже сению обретают прохладу палимии зноем страстей и хотящии благочестно жити о Христе Иисусе. Темже и мы, благодати Того причастницы, весело взываем:

Радуйся, святый Кресте, древом жизни, Адама ради в Едеме насажденным, проображенный; радуйся, новым Адамом, руце на тебе распростершим, миру явленный.

Радуйся, яко под сень благодатнаго защищения твоего вси вернии прибегают; радуйся, яко милосердием Даровавшаго нам тебе кающиися грешницы огня геенскаго избегают.

Радуйся, Кресте, утешение наше в скорбех и печалех; радуйся, живительная отрадо и помощь изнемогающим в борьбе с прилогами страстей, мира и диавола.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 7

Хотя явити роду человеческому благости и милосердия Своего неизследимую пучину, Крест Твой, Господи, дал еси нам тверда блюстителя и прогонителя демонов. Темже вси мы, иже в Тя верующии, прославляем величие страсти Твоея, благодарно поюще Тебе: Аллилуия.

Икос 7

Дивны дела явил еси, Господи, Крестом Твоим честным: распеншуся бо Ти на том плотию, вся тварь изменися: солнце лучи своя сокры, основания земли восколебахуся, ад сокрушися державою власти Твоея и изведе юзники, яже от века содержал есть. Сего ради увязаем той сими песненными цветы:

Радуйся, Кресте, яко пострадавшему на Тебе вся тварь сострадаше, яко Творцу своему и Владыце; радуйся, яко силу Того и Божество свидетельствоваху солнце помрачением и земля колебанием.

Радуйся, яко Умерый на тебе не удержан бысть в мертвых, но, разрушив державу смерти, в третий день воскресе; радуйся, яко воскресшу Тому проповедь евангельская, от лика апостольскаго наченшаяся, во вся концы земли изыде.

Радуйся, Кресте, яко тобою кумирослужение и многобожие языческое упразднися; радуйся, яко тебе ради правая вера во Единаго Бога, в Троице славимаго, по всей земли утвердися.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 8

Странно Бога вочеловечшася и на Кресте распята бывша мысленно видяще, устранимся суетнаго мира, ум на Небеса преложше. Сего ради Бог на землю сниде и на Крест взыде, да тем, аки лествицею, на Небеса возведет вопиющия Ему: Аллилуия.

Икос 8

Днесь Адам со Евою веселится, предлежащий видяще Крест, имже поражен бысть супостат, иже древле в раи вкушением запрещеннаго плода тех прельстивый и пленники себе сотворивый. Темже и мы, срадующеся праотцем нашим о избавлении от пленения нашего душевнаго, благоговейно воспеваем:

Радуйся, Кресте, яко на тебе Пастырь добрый душу Свою положи за овцы Своя и даже до ада сниде, ища заблудших; радуйся, яко Той не презре дело руку Своею, Адама со Евою, но со инеми праведники исхити я из ада, яко из челюстей зверя крепкаго, и в рай всели их.

Радуйся, яко на тебе пригвожденному Христу пламенное оружие плещи даде и Херувим, Едем хранящий, отступи от древа жизни; радуйся, яко мы, ныне Крещением возрожденнии, во Христе новые людие, невозбранно причащаемся райския пищи.

Радуйся, Кресте, жезле силы Христовы, от Сиона посланный, имже мы пасемся на пажитех евангельских учений; радуйся, яко тобою невредими сохраняемся от волков душегубных, яко львове рыкающих и ищущих, кого поглотити.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 9

Всяких бед и козней вражиих избави ны, Кресте треблаженный, яко приемый благодать и силу от пригвожденнаго на тебе Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуия.

Икос 9

Ветийство всякое земнородных не довлеет к прославлению Креста Твоего, Господи, на немже спасение наше соделал еси; темже, недоумевающе восхвалити той по достоянию, взываем сице:

Радуйся, Кресте, яко вознесенный на тебе Спас мира мнози люди в познание Свое призва и до ныне призывает; радуйся, яко возсиявый на тебе, аки на свещнице, Свет истинный вся концы земли светом боговедения озаряет.

Радуйся, яко ныне Восток и Запад Пострадавшаго на тебе прославляют; радуйся, яко и тя, яко подножие Христово, вси вернии, возносяще, прославляют.

Радуйся, яко от тебе, яко от неизсякаемаго источника, христоименитии людие обилие благ вечных почерпают.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 10

Спастися хотящим нам и под сень защищения твоего прибегающим, буди помощник, пресвятый Кресте, сохраняя ны от всех зол силою на тебе Распятаго Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси, ограждающая нас от бед и напастей, Кресте всечестный, и столп крепкий противу лица вражия, к немуже невидимии борителие приступити не смеют, боящеся взирати на силу Твою. Сего ради с верою ограждаемся святым твоим знамением и весело воспеваем:

Радуйся, пречестный Кресте Христов, от нападения духов злобы нас защищаяй; радуйся, от различных стрел их невредимы ны сохраняяй.

Радуйся, яко от знамения твоего, с верою благочестно творимаго, вся силы ада, яко дым от ветра, исчезают; радуйся, яко тобою вся крепость их, яко воск от лица огня, истаивает.

Радуйся, яко святии мученицы, знамением твоим ограждашеся и имя Христово призвавше, всякий, вид мучений мужественно претерпеша; радуйся, яко преподобнии отцы помощию силы Божества, знамению твоему присущия, бесовская страхования и страстей возстания победиша.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим Ти, всечестный Кресте, и смиренно молимся распятому на тебе Христу Богу нашему, Иже дарова нам тебе во отраду и утешение в скорбех, да страстию Своею избавит нас от страстей душевредных и научит благоверно воспевати Ему: Аллилуия.

Икос 11

Светом благодати Божией, таинственне ти присущия, просвети наша душевная чувствия, Кресте пресвятый, да тою озаряеми и наставляеми, не поткнемся о камень соблазна, но да возможем путем заповедей Божиих правошествовати во всей жизни нашей, воспевающе ти сице:

Радуйся, непрестающих чудес Христовых вестниче и милосердия Его к роду человеческому проповедниче; радуйся. Кресте, рода человеча обновление и Новаго Завета Христова печать и утверждение.

Радуйся, торжество веры христианския и благонадежный якорю упования нашего; радуйся, святых храмов Божиих украшение и домов благочестивых ограждение.

Радуйся, полей и вертоградов благословение; радуйся всех стихий освящение.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 12

Благодать Твою всемощную подаждь нам, Господи, да последуем Тебе, Владыце нашему, вземше крест наш, не гвоздьми пригвождающеся тому, но трудами, воздержанием и смирением, да тако причастницы будем страданий Твоих, от нихже истекают потоцы Жизни Вечныя, напаяющия вся правоверныя, благочестно поющия Ти: Аллилуия.

Икос 12

Поюще величие твое, всечестный Кресте, восхваляем тя вси, яко победоносный скипетр Царя Небеснаго, нашего же спасения всерадостное знамение, темже и вопием:

Радуйся, Кресте, православных христиан державо и несокрушимое их ограждение; радуйся, святителей украшение и всех подвижников веры и благочестия сила и подкрепление.

Радуйся, Кресте, от колыбели и до гроба на всех путех жизни нас ограждаяй и по смерти на воздушных мытарствах от духов злобы нас защищаяй; радуйся, яко под знамением твоим почивающии, умершии в вере и благочестии, в последний день воскреснут в жизнь вечную.

Радуйся, Кресте, явлением своим на Небеси предварити имый славное Второе пришествие Христово; радуйся, яко распеншии Христа и вси невернии узрят тя тогда и горце возрыдают, любящии же Господа, зряще тя, вельми возрадуются.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 13

О Пречестный и Животворящий Кресте Господень, всех христиан утешение! Тя ныне предлежаща видяще, возводимся мыслию к распятому на тебе Христу, Емуже и молимся смиренно, да тебе ради помилует нас, грешных, и сподобит в селениих райских воспевати Ему: Аллилуия.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Икос 1

Ангелов лицы, яко Божии служителие, Крест обстояще, вольную страсть Христа Жизнодавца прославляют. Мы же страданьми Того вечныя смерти избавльшеся, подражая горним силам, радостно взываем:

Радуйся, Кресте, яко на тебе Христос Бог наш, волею руце распростер, спасение наше содела; радуйся, яко распростершимся на тебе Христом преступление Адама и Евы, простерших руце ко древу запрещенному, упразднися.

Радуйся, яко воздвижену бывшу на тебе, аки преступну, Законодавцу, древняя клятва, яже на нас бывшая, потребися; радуйся, яко содеявшимся на тебе странным таинством род человеческий от тли смертныя свободися.

Радуйся, яко Пострадавшим и Умершим на тебе жало смерти сокрушися; радуйся, того ради страдания Бог с человеки примирися.

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 1

Приидите, христоименитии людие, составим похвалу Честному Кресту, на нем же Христос, Царь славы, руце распростер, возведе нас на первое блаженство, из негоже низпадохом прелестию змиевою. Ты же, о пресвятый Кресте, яко имеяй присущую тебе силу Распятаго Христа, спасай и сохраняй от всяких бед любовно зовущия ти:

Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Молитва

Кресте честный, хранитель души и телу буди ми: образом своим бесы низлагая, враги отгоняя, страсти упраздняя и благоговение даруя ми, и жизнь, и силу, содействием Святаго Духа и честными Пречистыя Богородицы мольбами. Аминь.

Мнение эксперта:

Эксперты отмечают, что чтение акафиста Кресту Господню является духовным опытом, способствующим укреплению веры и обогащению духовной жизни. Этот молитвенный текст напоминает о жертвенной любви Христа и призывает к покаянию и поклонению. Чтение акафиста способствует сосредоточению, молитвенной смиренности и обретению внутреннего мира. Эксперты считают, что практика чтения акафиста Кресту Господню может быть полезной для всех, кто стремится к духовному росту и обогащению своей молитвенной жизни.

Акафист Честному и Животворящему Кресту ГосподнюАкафист Честному и Животворящему Кресту Господню

Акафист Воздвижению Честного и Животворящего Креста Господня

Кондак 1

О, преблаженнейший Кресте и всечестный, Тебе поклоняемся вернии и величаем, Радующеся Божественному Твоему воздвижению. Ты же, яко знамение победы и оружие непреоборимое, огради и покрый своею благодатию вопиющих тебе:

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Икос 1

Ангели с небесе невидимо окружиша живоносный Крест в благоговении, и видяще его, яко светоносною благодатию своею ясно осеняет верныя, стояху, взывающе к нему тако:

Радуйся, страже вселенныя; радуйся, слава Церкви.

Радуйся, исцеления изобильно источаяй; радуйся, пределы мира освещаяй.

Радуйся, источниче чудес, живот благоухаяй; радуйся, блаженнейший, благодать являяй.

Радуйся, Божественное подножие бывый; радуйся, на поклонение всех явленный.

Радуйся, чаше, нектара исполненная; радуйся, озарение вышняго облистания.

Радуйся, яко тобою вся тварь благословляется; радуйся, яко тобою поклонение Творцу возсылается.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 2

Видящи в себе желание обрести Крест, Елена со дерзновением глаголет царю: Желаемое душе твоей явися благосердым моему усердию. Сего ради, ищущи сильнейшее, якоже рекл еси, знамение победы твоея, вопию: Аллилуиа.

Икос 2

Разумное известие неуразумеваемо бывшее уразумевши, царица абие глаголет служителем: Потщитеся скоро извлещи от недр земных и подъяти Крест. Увидев же сей, со страхом возопи тако:

Радуйся, образе истинныя радости; радуйся, древляго проклятия упразднение.

Радуйся, сокровище, в земли злобою сокрываемое; радуйся, знамение, на небеси звездами образованное.

Радуйся, огнеобразный Кресте, четырьми лучами пламенеяй; радуйся, предзримая иногда Лествице, на высоте утвержденная.

Радуйся, Ангелом безмятежное и дивное чудо; радуйся, демонов многоплачевное поражение.

Радуйся, сокровище всесладкое Слова; радуйся, пламень заблуждения угашающий.

Радуйся, бедствующих заступниче; радуйся, подвизающихся твердый наставниче.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 3

Сила крестнаго древа явися тогда ко уверению истинному всех, воскреси бо безгласнаго мертвеца, и се бысть тогда дивное зрелище всем хотящим получити спасение, егда воспеша вси: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи непобедимое оружие, Елена потщися к сыну своему. Той же абие возрадовася зело и признав великий Крест, в радости возопи к нему таковая:

Радуйся, вместилище света; радуйся, хранилище жизни.

Радуйся, дарований духовных подателю; радуйся, плавающим по бурному морю пристанище.

Радуйся, алтарю, Христа, яко жертву, носяй; радуйся, лоза, ветвь имущая, таинственное вино источающую.

Радуйся, яко ты царство язык охраняеши; радуйся, яко ты главы драконов сокрушаеши.

Радуйся, ясное веры познание; радуйся, всего мира избавление.

Радуйся, смертным Божие благословение; радуйся, ходатая за смертных пред Богом на себе носивый.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 4

Бурею ревности Божественныя внутри объята бывши, Елена усердно искаше и обрете Крест, в земли сокрываемый и на небе явлейся царю, и воздвиже сей, егоже людие видавше и верою возопиша: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша вси, яко возсия в мире Крест, яко солнце, и вси, наслаждающеся светом, потщахуся приити к нему, яко к звезде, и созерцающе виновника благ, воздвизаема освященныма рукама, воспеша Ему:

Радуйся, заре мысленнаго Солнца; радуйся, источниче неисчерпаемаго благоухания.

Радуйся, Адама и Евы воззвание; радуйся, князей ада умерщвление.

Радуйся, яко воздвизаемый, нас с собою воздвигаеши; радуйся, яко поклоняемый, души наши освещаеши.

Радуйся, апостолов в мире проповедническая слава; радуйся, борцев противу мира сего благодатная сила.

Радуйся, неверных обличение; радуйся, верных похвало.

Радуйся, яко тобою низвержися ад; радуйся, яко тобою прииде благодать.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 5

Богоподобное древо увидевше, вси да прибегнем ныне к покрову его, держаще сие, яко оружие, обратим в бегство полки врагов и коснувшеся неприкосновеннаго, воззовем ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевый свет с небесе, показуяй звездами знамение Креста и в нем совершенную победу над враги, великий Константин потщися извлещи из земли древо Креста и возва к нему сице:

Радуйся, неизреченнаго совета исполнение; радуйся, благочестиваго народа возношение.

Радуйся, полки врагов в бегство обращаяй; радуйся, демонов, яко пламя сожигаяй.

Радуйся, небесный скиптре Царя верных; радуйся, непобедимое оружие христолюбиваго воинства.

Радуйся, высокомерие варваров ниспровергаяй; радуйся, о душах наших попечение прилагаяй.

Радуйся, от многих зол защищение; радуйся, великих благ награждение.

Радуйся, яко тобою христоносцы радуются; радуйся, яко тобою неверные печалятся.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 6

Крест Господень явися, яко лествица, небес достигающая, возводя всех от земли на высоту небесную, да тамо обитати нам вкупе с лики ангельскими, оставльше ныне сущее, яко несущее и научившеся пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияв светом всем сущим во аде, Спасе, Ты облистал еси бывших в преисподней; привратницы же адские не терпяще зрети блистания Твоего, падоша, яко мертвии, избавлении же от них, видяще ныне Крест, возопиша:

Радуйся, мертвых воскресение; радуйся, печальных утешение.

Радуйся, адских хранилищ разорение; радуйся, райскаго наслаждения предвкушение.

Радуйся, жезле, египетское воинство потопивый; радуйся, жезле, израильския люди напоивый.

Радуйся, животворящее древо, разбойника спасение; радуйся, благовонный шипок, благочестивых благоухание.

Радуйся, духовнаго глада утоление; радуйся, печате, от верных восприятая.

Радуйся, двере таинств; радуйся, яко из тебе Божественныя струи проистекают.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 7

Хотящу Моисеови избавити многострадальныя люди от гонителя, ты дан был еси ему, яко жезл, но познан был еси им, яко прообраз Божий, сего ради изумлен был еси, о Кресте, могуществом твоим и возопил еси: Аллилуиа.

Икос 7

Дивный закон давый иногда Боговидцу на Синаи, пригвожден бысть волею ко Кресту за люди беззаконныя, и упраздни древлее проклятие закона, да мы вси, видяще ныне Креста силу, воззовем ему:

Радуйся, падших возстание; радуйся, миропоклонников падение.

Радуйся, воскресения Христова обновление; радуйся, монашествующих Божественное услаждение.

Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются вернии; радуйся, древо пророчески глаголющее, на земли возросшее.

Радуйся, Отечеству на враги поможение; радуйся, правления народнаго сильное защищение.

Радуйся, Судии Праведнаго явление; радуйся, смертных согрешающих осуждение.

Радуйся, сирот заступниче; радуйся, нищих обогатителю.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 8

Странное чудо видяще, призывати будем к новой жизни, возвышающеся умы до небес, яко сего ради Христос распят бысть на Кресте и плотию пострада, хотя привлещи на высоту мопиющих Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Сниде с высоты Единое Предвечное Слово, рождшееся от Девы Матери, и явльшееся в мире, яко смиренный человек. Сие восприят на Себе Крест и подаде живот взывающим Ему:

Радуйся, оружие мира; радуйся, путешествующим основание.

Радуйся, спасающимся премудрость и утверждение; радуйся, погибающим вразумление и преткновение.

Радуйся, безсмертное и живоносное произрастение; радуйся, цвете, произрастивший наше спасение.

Радуйся, яко земная с небесным соединяеши; радуйся, яко сердца земнородных просвещаеши.

Радуйся, яко тобою тление изгнася; радуйся, яко тобою скорбь упразднися.

Радуйся, неизмеримое блаженство добрых; радуйся, многоименная слава верных.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 9

Всякое нечестивое естество демонов паде, и устыдися род евреев, видяще, како вси с любовию поклоняются Кресту, всегда изобильно подающему исцеления взывающим ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витий злоречивых умолкоша потоцы мудрований, егда Ты распят был еси, Христе, на Кресте: недоумевают бо еже како и на Крест восшел еси, и тления избежал еси. Мы же, прославляюще воскресение Твое, возглашаем:

Радуйся, премудрости Божией высото; радуйся, промышления Его глубино.

Радуйся, безумных суесловов неведение; радуйся, неразумных предрецателей погубление.

Радуйся, яко воскресение Христово нам являеши; радуйся, яко страдания Его в нашей памяти обновляеши.

Радуйся, преступление первых человек разрешивый; радуйся, врата райския открывый.

Радуйся, от всех ублажаемый; радуйся, неверным людем противляемый.

Радуйся, больным врачу; радуйся, призывающим тя в помощь защитниче.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 10

Спасти хотяй мир, Управитель мира сниде к нам таинственно и, Бог сый, Крест претерпе за ны, подобен нам быв во всем. Сего ради, свободив ны от всех, слышит: Аллилуиа.

Икос 10

Стену неразрушимую Божественную вселенней почитаем тя, живоносный Кресте зане соделавый тя Творец неба и земли распростре на тебе руце, научив всех возглашати:

Радуйся, основание благочестия; радуйся, наградо наследствия.

Радуйся, мысленнаго Амалика прогоняяй; радуйся, руками Иакова прообразованный.

Радуйся, яко тобою древнии образы обновишася; радуйся, яко тобою пророческия предречения исполнишася.

Радуйся, Спасителя всех носивый; радуйся, губителя душ упразднивый.

Радуйся, яко тобою мы с Ангелы совокупихомся; радуйся, яко тобою мы светом просветихомся.

Радуйся, яко почитающе, поклоняемся тебе; радуйся, яко восклицающе, взываем тебе.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 11

Пение всякое побеждается, аще потщится последовати обилию чудес твоих: многочисленныя бо похвалы, аще принесем ти, честный Кресте, ничтоже совершаем достойно, аще дал еси нам, о тебе вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоносное сияние подадеся животворящим Крестом сущим во тьме: приимше бо невещественный свет, той всем освещает путь к Божественному познанию, воздвигаемый же ныне возбуждает ны воспевати:

Радуйся, светило, сущих во тьме облистающее; радуйся, звездо, мир озаряющая.

Радуйся, молние, христоубийцы ослепляющая; радуйся, яко гром враги устрашаяй.

Радуйся, яко соборы православных украсил еси; радуйся, яко алтари идольские сокрушил еси.

Радуйся, яко знамение твое на небеси явися; радуйся, яко благодатию твоею лесть отгнася.

Радуйся, умерщвление плоти знаменуяй; радуйся, возстание страстей убиваяй.

Радуйся, яко на тебе Христос распят бысть; радуйся, яко тобою весь мир спасен бысть.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 12

Благодать даровати людем восхотев, Христос руце на Кресте распростре, призываяй вся языки, и дарует Царство Небесное всем поющим Ему и с верою вопиющим: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще тебе песнь с любовию, Животворящий Кресте Господень, прославляем тя, яко распятый на тебе плотию Владыка горних сил освяти и прослави тя и научи всех взывати тебе:

Радуйся, мысленный мечу; радуйся, святое святых созерцание.

Радуйся, пророков и праведных предвозвещение; радуйся, Христова светоносная победа.

Радуйся, красото и венец святителей благочестивых; радуйся, сило и крепость иереев благоговейных.

Радуйся, истины достославное украшение; радуйся, спасения благоприятное пристанище.

Радуйся, всех светлое радование; радуйся, агарян попрание.

Радуйся, света нетленнаго лампадо; радуйся, души моея усладо.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 13

О, всеми воспеваемый Кресте всечестный, носивый иногда на себе всех святых Святейшее Слово! Ты имаши дарование от всякия беды избавить нас, и от вечныя муки избави о тебе вопиющих: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос и 1-й кондак.)

Кондак 1

О, преблаженнейший Кресте и всечестный, Тебе поклоняемся вернии и величаем, Радующеся Божественному Твоему воздвижению. Ты же, яко знамение победы и оружие непреоборимое, огради и покрый своею благодатию вопиющих тебе:

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Икос 1

Ангели с небесе невидимо окружиша живоносный Крест в благоговении, и видяще его, яко светоносною благодатию своею ясно осеняет верныя, стояху, взывающе к нему тако:

Радуйся, страже вселенныя; радуйся, слава Церкви.

Радуйся, исцеления изобильно источаяй; радуйся, пределы мира освещаяй.

Радуйся, источниче чудес, живот благоухаяй; радуйся, блаженнейший, благодать являяй.

Радуйся, Божественное подножие бывый; радуйся, на поклонение всех явленный.

Радуйся, чаше, нектара исполненная; радуйся, озарение вышняго облистания.

Радуйся, яко тобою вся тварь благословляется;

радуйся, яко тобою поклонение Творцу возсылается.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

(После акафиста читается молитва)

Молитва на Воздвижение Креста Господня

О, всесвятый и всечестный Кресте Господень! Прежде презренное и постыдное орудие казни, ныне же почитаемый и прославляемый, яко оружие спасения! Како по достоянию твоему возмогу воспевати тя? Како восприиму дерзновение принести тебе мое поклонение, аз грешный и недостойный? Точию неизреченное человеколюбие пригвожденнаго на тебе Богочеловека Христа Спасителя нашего укрепляет мя, немощнаго. Сего ради, надеяся на снисхождение Его, вопию тебе: Радуйся, Кресте, основание Церкве, вселенныя утверждение, прибежище верным! Крест — демонов истребление, нечестивых погубление, неверных вразумление! Крест — дев целомудрие, Крест — праведных облегчение, заблуждающихся путь, безстыдных раскаяние, неимущим богатство, плавающим кормчий, слабым сило, сражающихся охранение, сирот питатель, вдов заступниче, неимущим упования, единая точию надежда! Ты еси воистину древо познания, на немже Единородный Сын Божий искупил еси неизмеримые долги неблагодарнаго человека Богу и Создателю его; ты еси жезл Моисеов чудотворяй, иже отверзе нам путь в рай, услаждаяй скорби наши, исцеляяй болезни наши. Ты еси Соломонов одр, на нем же царственный от Иуды Лев, плотию уснув воскресе тридневен во славе, яко победитель ада. Сего ради по достоянию воспеваю и прославляю тя, Богоблаженнейший Кресте, всею душею своею в вечер и заутра и во дни, полагая на тя все упование спасения моего. Аминь.

М олитва вторая

О всечестный и животворящий Кресте Господень, Кровию Христа Бога нашего освященный! Ты еси знамение победы на враги наша видимыя и невидимыя; Ты имаши явитися в час страшнаго суда Христова. Тебе смиренно поклоняюся, честно прикасаюся и любезно тя лобызаю, нынешнее моление к Распятому на тебе принося, да исцелит мя силою в тебе Своею от всех недуг душевных и телесных, и сохранит от враг видимых и невидимых, и неосужденна на суде Своем одесную поставит. Ей, животворящий Кресте святый! На тебе Спас, умирая за умершия грехми человеки, дух Свой яко человек испусти, кровь же и воду источи, и сими треми едино, еже паче всех есть на потребу, спасение нам содела, во славу источника вод живых, Бога Отца, Себе же от кровей девических воплощенна Бога Сына, и Бога Духа Святаго, оживляющаго дух человечь, Ихже триех во едином Божестве славити и мне пособи от воды крещения восприятою верою непорочною, во причастии же плоти и крове Господних надеждою несумненною, и в покаянии духом сокрушенным, и любовию нелицемерною, да тако не токмо в жизни сей плачевней, яко вода мимотекущей, но и в будущем блаженнем животе прославлю Господа, пособием силы твоея, Кресте треблаженне, и поклонюся Ему самым лица зрением Верованному, одержанием же Чаянному и наслаждением Любимому, единому в Троице славимому в безконечныя веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4

Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

Кондак, глас 4

Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй, Христе Боже. Возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на супостаты, пособие имущим Твое, оружие мира, непобедимую победу.

Величание Воздвижению Креста Господня

Величаем Тя, Живодавче Христе, и чтем Крест Твой Святый, имже нас спасл еси от работы вражия.

Интересные факты

  1. Акафист Кресту Господню является одним из самых известных и любимых акафистов в Православной Церкви. Его особенность заключается в том, что он не адресован какому-либо конкретному святому или мученику, а раскрывает значение Креста Господня как символа искупления и спасения.
  2. Акафист Кресту Господню имеет глубокие исторические корни. Он был составлен в IX веке преподобным Феофаном Исповедником, который был активным участником борьбы с иконоборчеством и был заключен в тюрьму за свои убеждения. Считается, что акафист был написан в период его заключения и стал выражением его веры и любви к Христу.
  3. Акафист Кресту Господню состоит из 24 кондаков и 24 икосов. Кондаки являются краткими молитвенными песнопениями, которые выражают основную тему акафиста, в то время как икосы являются более длинными и красочными песнопениями, которые развивают эту тему и описывают значение Креста Господня в истории спасения.
Акафист Честному и Животворящему Кресту ГосподнюАкафист Честному и Животворящему Кресту Господню

О почитании Креста Господня

Акафист Кресту Господню

Поклонение кресту. Оборотная сторона иконы «Спас Нерукотворный». Русь. XII век

Крест плывет в облаках, сверкая золотом над куполом храма, освящает скоростную трассу и охраняет границы городов и сел. Он украшает грудь священника, младенец надевает крестик в момент крещения, умершему старику ставят его на  могилу. Крест изображают на стенах квартир, ставят его начертание на дверных косяках и оконных проемах. Почему такое почитание заслужил этот простой знак?

Такое уважение и почитание этот символ приобрел в момент, когда Господь пострадал и отдал жизнь на Голгофе.  Крест, с той поры, перестал быть орудием страшной смерти, а стал символом победы, радости, вечной жизни.


«Крест хранитель всея
вселенныя
, / Крест красота
Церкве
, / Крест царей держава, / Крест верных утверждение, / Крест Ангелов слава и демонов язва» (Светилен Кресту).

Крест Господень – это одновременно  и знамя победы и орудие для поражения  демонов, греха и смерти. Истинное благочестие неотъемлемо от почитания Креста Христова.

Интересный факт

На Руси так глубоко чтили крестное знамение, что те, кто приезжал из Европы в Россию говорили, что русские ничего не делают, не перекрестившись.

Если у человека не было нательного крестика, ему не доверяли, боялись с ним иметь дело и говорили: «На нем Креста нет».

Читайте также:
Молитва Да воскреснет Бог на русском
языке

История символа

Еще в дохристианскую эпоху крест почитался в различных культурах  как символ жизни. Дело в том, что у древних языческих племен считалось, что первопричиной жизни на земле является солнце. А огонь, который добывался когда-то путем трения заостренной палочки о кусок сухого дерева, так же мог обогреть и осветить жилище.  Поэтому, изображение инструмента для розжига пламени в виде перекрестия из двух прямых линий, стало символизировать источник жизни.

Полезные материалы

Позже, когда появились другие способы добычи огня для домашнего очага, символика креста продолжала употребляться как символ солнца, жизни. Начертание креста считалось оберегом, и его изображали на жилищах, предметах обихода  на могилах.

Крест Христов

С пришествием в мир Христа и благодаря Его  Искупительной Жертве, бездушный языческий символ приобрел истинную ценность. Орудие убийства превратилось в  источник жизни. Не дерево само по себе почитают христиане, а ту благодать, которую Сам Бог даровал простому древу.

О силе Креста свидетельствовали многие святые отцы, в том числе Григорий Палама, который писал:

Не образу только Христа Господа поклоняйся, но и образу Креста Его, потому что он есть знамение победы Христовой над диаволом и над всем полчищем сопротивных сил, почему они трепещут и бегут, когда видят его изображаемым.

Акафист Животворящему Кресту Господню

Распятие. Монастырь Высокие Дечаны. XIV в.

Впервые в Священной истории появляется образ Животворящего Креста в период, когда израильтяне путешествуют по пустыне и за грехи ропота и малодушия на них нападают ядовитые змеи. От этого умирает много людей. Сжалившись,  Господь повелевает  Моисею  изготовить предмет, который помогает избавиться от беды.

Это был высокий столб с перекладиной наверху. На перекладине прикрепили сделанное из меди изображение убитой змеи.  Когда ужаленный человек смотрел на это изображение, змеиный яд прекращал свое разрушительное действие. (Числ. 21, 9)

Образ Креста еще раз помог людям, когда израильтяне сражались с амаликитянами. Пророк Моисей стоял на горе с поднятыми руками, изображая Распятие. Пока руки пророка были в этом положении, враг отступал. Когда от усталости руки опускались,  — противник побеждал. Тогда священники стали держать его руки пророка поднятыми, и враг был повержен.

Каким событиям посвящен акафист

Описания этих событий встречаются в акафисте Кресту Господню, который, в основном, посвящен событиям Смерти и Воскресения Христовых, спасению человечества от ада и вечной муки.  Воспоминается преступление Адама и Евы и прославляется доброта и жертвенность Спасителя, победившего врага рода человеческого.

А в других строках Честный Крест сравнивается с Древом Жизни, которое было насаждено ради человека посреди Рая. Под его сенью ныне обретают прохладу и исцеление от страстей  все, кто хочет победить грех и жить по Заповедям Божиим. Часть акафиста посвящена тому, как царь Константин посылает свою мать, царицу Елену, искать Крест Христов и она благополучно находит дорогую святыню.

Акафист празднику Крестовоздвижения

Акафист
Воздвижению
принципиально не отличается от  Акафиста Кресту.  И тот, и другой, можно употреблять для молитвы и 27 сентября, и в другие дни. Оба варианта посвящены одному и тому же Древу, на котором принесена Спасительная Жертва. В некоторых источниках можно найти и третий акафист, посвященный той же теме.

Акафист Крестовоздвижению

Воздви́жение Честно́го и Животворящего Креста Господня

Интересный факт

27 сентября Церковь празднует событие обретения Животворящего Креста Господня, которое произошло в начале IV века.

В чем помогает чтение акафиста

Акафист Животворящему Кресту можно читать при тяжелой болезни близкого человека, когда в жизни возникли серьезные проблемы и нужна помощь в их разрешении. Когда жизненный путь кажется невыносимо тяжким. К чтению этого акафиста прибегают при нападениях и искушениях бесовских.

Можно читать этот Акафист просто ради любви к Богу и благодарности за Его страдания. Например, каждая среда и пятница в церкви посвящены воспоминанию о предательстве Христа и о Его осуждении на Крестную смерть. В эти дни, или накануне вечером, можно читать Акафист Кресту.

Заключение

Отдавая дань уважения Новому Древу Жизни, следует не забывать даже таких мелочей, как копье, губка, трость и гвозди. Эти ничтожные предметы прикасались к Телу Спасителя, поэтому распространенный обычай изображать их на игральных картах кощунственно и является поруганием святыни. Порядочный человек не должен играть в эти игры и  держать у себя дома или на компьютере такие изображения.  Да оградит нас Господь от этих и других грехов силою Своего Креста!

Автор: Александр Бабушкин

Акафист Кресту

Крест-Голгофа

^sss^Господь Иисус Христос^sss^

Частые вопросы

Что понимают под акафистом Кресту Господню?

Акафистом Кресту Господню называют песнопение, обращённое к одному из самых главных символов христианства — Кресту Животворящему. Он разделен 25 малых частей, поделенных на 13 кондаков и 12 икосов. Песнопение раскрывает историю Креста на земле и прославляет его.

В чем суть чтения акафиста Кресту Господню?

Чтение акафиста Кресту Господню — это особое богослужение, которое совершается в православных храмах и дома у верующих. Оно направлено на славословие и поклонение Кресту, как символу победы Иисуса Христа над смертью и дарования людям вечной жизни.

Какую пользу приносит чтение акафиста Кресту Господню?

Чтение акафиста Кресту Господню оказывает духовное благотворное воздействие на человека. Оно укрепляет веру, дарует духовное утешение и поддержку в трудных жизненных ситуациях. Через молитвенное обращение к Кресту верующие могут попросить у Бога прощения грехов, исцеления от болезней, помощи в преодолении трудностей и защиты от всего злого.

Канон Честному и Животворящему Кресту ГосподнюКанон Честному и Животворящему Кресту Господню

Полезные советы

СОВЕТ №1

Подготовьтесь к чтению акафиста Кресту Господню внутренне, настройтесь на молитву и сосредоточьтесь на каждом прочитанном стихе.

СОВЕТ №2

Изучите историю возникновения акафиста Кресту Господню, чтобы лучше понимать глубинный смысл каждой молитвы и песнопения.

СОВЕТ №3

После прочтения акафиста Кресту Господню обдумайте его содержание, обратите внимание на те моменты, которые особенно тронули ваше сердце, и примените их в повседневной жизни.

Символика Честного Креста

Чтение акафиста Кресту Господню – это духовная практика, которая позволяет верующему погрузиться в мистерию Честного Креста и прочувствовать его символическое значение. Крест является одним из основных символов христианства, он напоминает о жертве Христа за спасение человечества. В христианской традиции Честный Крест считается символом победы над грехом и смертью, а также знаком надежды и спасения.

Символика Честного Креста богата и глубока. Верующие видят в нем не только инструмент пытки и смерти, но и символ любви, милосердия и спасения. Горизонтальная часть креста символизирует земную жизнь человека, его связь с миром и ближними, а вертикальная – духовное стремление к Богу и спасению. Соединение этих двух линий в центре креста олицетворяет встречу человека с Богом и принятие своего креста с верой и надеждой.

Чтение акафиста Кресту Господню помогает верующему углубить свою веру, почувствовать связь с Христом и принять его учение о любви и прощении. Эта духовная практика напоминает о важности креста в христианской жизни и призывает к следованию примеру Христа, который принял смерть на кресте ради спасения мира.

Оцените статью
Добавить комментарий