Любовь Бога к человеку, воплощенная в красках: Толгская икона Божией Матери и ее символика

В истории православной церкви Толгская икона Божией Матери занимает особое место как символ божественной любви к человеку. Ее изображение не только привлекает внимание своей красотой, но и несет в себе глубокий духовный смысл, отражающий великое милосердие и заботу Богородицы о верующих. В данной статье мы рассмотрим историю иконы, ее богословское значение, чудеса, происходящие через ее молитвенное предстательство, а также предложим молитвы Пресвятой Богородице перед образом, чтобы каждый читатель смог погрузиться в мир духовного восприятия и укрепить свою веру.

Иконография

Интересный факт

Искусствовед В. Н. Лазарев считает, что Толгская – «одна из самых эмоциональных русских икон XIII века».

Собственно, эмоционален сам тип иконы – «Умиление». Младенец Христос на руках Матери обнимает Её за шею, приникает к Ней, их лица соприкасаются. Но Толгская – совершенно особенный извод «Умиления».

Описание

Христос не восседает на руках Богородицы, а стоит на коленях Матери, весь с любовью устремленный к Ней. Она с нежностью, бережно обнимает Сына.

Полезные материалы

В разных вариантах иконы Богородица может изображаться восседающей на троне, в окружении
Архангелов
Михаила и Гавриила, либо пишется по грудь и без Архангелов – такой вариант Толгской искусствоведы называют сокращенным.

Богословское значение

«Умиление» (по-гречески – «Елеуса») представляет глубоко трогательные, полные нежности и любви отношения Матери и Сына. Одновременно это столь же трогательный образ человеческой души, ищущей и нашедшей Бога, соединенной с Ним любовью. Наконец, это также образ Божией любви к человеку. Парадоксальным образом, «Умиление» — самая, по человеческому рассуждению, эмоциональная икона. Но и одна из самых мистических, ведь ее богословие – о Богообщении.

Мнение эксперта:

Толгская икона Божией Матери – это произведение искусства, которое воплощает в себе высокую духовность и любовь Бога к человеку. Эксперты отмечают, что каждая краска на этой иконе несет в себе особое значение и символику, передающую божественную милость и нежность. Согласно мнению специалистов, икона Толгской Божией Матери является источником вдохновения и утешения для верующих, напоминая о бесконечной заботе и защите, которые оказывает нам Всемилостивая Матерь. В каждой детали этого произведения искусства прослеживается божественная любовь, наполняющая сердца верующих благодатью и миром.

632 - Любовь Бога к человеку! - Ярл Пейсти632 – Любовь Бога к человеку! – Ярл Пейсти

История

Существует 3 варианта Толгской, каждый из которых имеет свою историю, восходящую к XIII-XIV столетиям.

Тронная

Икона, называемая «Тронной», считается самой древней и датируется XIII в. Это большая икона высотой 140 и шириной 92 см. Богородица представлена восседающей на богато украшенном троне, окруженная Архангелами.

Нет ясности по поводу происхождения образа. Некоторые ученые предполагают, что икона византийская, либо написана в Грузии. Согласно второй версии, во времена монгольского ига русские князья и их дружины должны были участвовать в походах монгольских войск. Одной из таких акций был поход на Осетию 1278 г. Именно оттуда ярославский князь Феодор Черный мог привести этот образ.

Богоматерь Толгская_3762

Иконография: Толгская икона Божией Матери. Датировки: XIII в. Конец XIII века. Иконописная школа или художественный центр:  Ярославская школа. Происхождение: Из Воздвиженской церкви Толгского монастыря в Ярославле.Материал: Дерево, темпера. Размеры иконы:  высота 140 см, ширина 92 см Богоматерь представлена сидящей на троне. Младенец стоит у нее на коленях, обняв мать за шею и прижавшись к ее щеке. Богоматерь слегка поддерживает его двумя руками. На ней синий хитон и спадающий широкими складками коричневый мафорий. Младенец в розово-красном гиматии и синем хитоне. В одеждах тех же цветов, как и у младенца, изображены подлетающие к трону ангелы (у одного синий хитон и розово-красный гиматий, у другого – розово-красный гиматий и синий гиматий). Спинка трона высокая, прорезанная арочными проемами. На троне лежит изумрудно-зеленая подушка. Трон, подушка и мафорий Богоматери богато украшены жемчужным орнаментом по серебряным каймам. На плече Богоматери звезда в виде квадрифолия с жемчугом и камнями, во лбу звезда.

Впрочем, тогда неясно, почему образ написан на липовой доске. Ведь липа не очень распространена в Осетии и Грузии, а встречается как раз в Ярославских пределах. Поэтому многие полагают, что образ мог быть создан ярославским иконописцем, имя которого неизвестно.

По мнению специалистов, икона могла пребывать в Толгском монастыре достаточно долго. Два более поздних ее варианта считаются списками Тронной.

Явленная

8

Августа

1314 года

Епископу Ростовскому и Ярославскому Прохору явлен список образа Толгской иконы, получивший название «Явленная».

В тот день архиерей с клириками ехал в Ярославль. Путники заночевали у Волги, с тем, чтобы завтра плыть дальше. Глубокой ночью епископа разбудил яркий свет. На другом берегу реки блистал как бы столп огня. Дивясь видению, едва ли не подобному ветхозаветной Неопалимой купине, епископ вдруг заметил мост, точно возникший из ниоткуда. Посчитав это за некий благодатный знак,
святитель
пошел по воде, точно по твердой земле. А перейдя реку, обнаружил икону Богородицы. Она, висящая на воздухе и никем не держимая, испускала то самое сияние. Святитель припал к иконе в молитвенном умилении. Лишь под утро он вернулся обратно так же, как и пришел – по чудесному мосту.

Богоматерь Толгская _3020

Иконография: Толгская икона Божией Матери. Датировки: XIV в. 1314 г. Иконописная школа или художественный центр:  Ростов (?). Ярославль (?) Происхождение: Происходит из церкви Введения во храм Богоматери в Толгском монастыре под Ярославлем.Материал: Дерево, левкас, темпера. Размеры иконы:  высота 61 см, ширина 48 см. На иконе представлено поясное изображение Богородица, а Иисус сидящим. Изменено положение рук Девы Марии, для них заимствован прототип с Владимирской иконы Богоматери. Для предания лицу Богородицы скорбного выражения художник особо выделил её глаза. Икона «Богоматерь Толгская» находится в Крестовоздвиженском соборе Свято-Введенского Толгского монастыря, куда она была передана на хранение в 2003 году оставаясь частью коллекции Ярославского художественного музея. И-1206.© Ярославский художественный музей. Литература: Иконы Ярославля XIII — середины XVII века. М., 2009. Т. 1. Кат. № 2

Утром владыка счел происшедшее за видение и никому не сказал о пережитом. Пора было отправляться. Но вдруг оказалось, что келейники епископа никак не могут найти его посох. Тогда архиерей вспомнил, что оставил его у иконы, на другом берегу Волги – а значит, все случившееся было на самом деле. От слез свт. Прохор не сразу смог рассказать спутникам, что произошло. Епископ и клирики переправились через Волгу. Здесь действительно нашли и архиерейский жезл, и явленный образ, теперь стоявший на земле.

Тотчас забыты были дела и предстоящий путь – все, начиная с самого владыки, тотчас взялись за топоры, чтобы, не откладывая, сегодня же построить
церковь
на месте чудного явления. Тем временем услышали обо всем ярославцы, ведь город был близко. Желающих помочь с постройкой оказалось много. К 12 часам того же дня деревянная церковь была уже закончена. Вечером епископ совершил чин ее освящения в честь
Введения во храм Пресвятой Богородицы
и принес икону. Уже через несколько месяцев появился Толгский монастырь.

Явленная икона существенно меньше Тронной, 48х61 см. Богоматерь здесь написана не в рост, но по грудь. При этом образ намного более эмоционально насыщен. Лицо Богородицы полно печали и любви, особенно удивительны глаза. Образ сразу прославился многими чудесами, а потому появились многие списки. Один наиболее ранних известен как «Толгская III».

Толгская III

Неизвестный иконописец, написавший образ около 1327 г., попытался совместить особенности Тронной и Явленной. Кроме того, некоторые искусствоведы видят схожесть изображения Христа с иконой «Оранта Великая Панагия» XIII в.

Толгская III

Список Толгской иконы Божией Матери, искусствоведами называемый «Толгская III»

История почитания иконы малоизвестна. Святыня находилась в Толгском монастыре, возможно, там и написана. Ученые предполагают, что заказчиком образа мог быть сам епископ Прохор.

Все три иконы с конца 20-х гг. XX в. оказались в музеях, так как монастырь был закрыт. Сейчас Толгская Тронная и «Толгская III» — в фондах Третьяковской галереи. Они – предмет интереса искусствоведов и историков.

20

Августа

2003 года

Явленная Толгская вернулась в свой дом, Толгскую обитель. Монашеская жизнь обители возродилась значительно раньше.

Интересные факты

  1. Образ Божией Матери на Толгской иконе уникален и не имеет аналогов в иконографии. Богородица изображена в полный рост, с воздетыми к небу руками, в молитвенном поклоне перед благословляющим Господом Саваофом. Такая композиция передаёт идею единства Божественного и человеческого в лице Царицы Небесной.

  2. Чудотворная икона Толгской Божией Матери была явлена на берегах реки Толги в 1314 году. Она была найдена монахами местного монастыря, и вскоре прославилась своими чудотворениями и исцелениями. С тех пор икона стала одной из самых почитаемых святынь в России, к которой совершаются многочисленные паломничества.

  3. Толгская икона Божией Матери является одним из главных символов города Ярославля, где она находится в Толгском монастыре. Икона также является покровительницей города, и в её честь ежегодно проводится крестный ход. Толгская икона Божией Матери любима и почитаема православными христианами по всему миру, как образ Божественной любви и заступничества.

КАК ЧЕЛОВЕК МОЖЕТ ДОКАЗАТЬ БОГУ СВОЮ ЛЮБОВЬ ?  Протоиерей Виктор ГорбачКАК ЧЕЛОВЕК МОЖЕТ ДОКАЗАТЬ БОГУ СВОЮ ЛЮБОВЬ ? Протоиерей Виктор Горбач

Чудеса от иконы

Уже при освящении храма, возведенного в один день для явленного образа, исцелилось множество больных. Это положило начало множеству чудотворений.

Мироточение

Интересный факт

16 сентября 1392 года во время Утрени при пении «Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим!» все вдруг ощутили удивительный, неземной аромат. Благовонное

миро

источала десница изображенной Богородицы. Когда же потрясенные монахи начали

молебен

, миро истекло из левой ноги Христа. От него исцелилось тогда множество больных.

Воскрешение умершего

В тот же год случилось еще одно поразительное чудо. В монастырь приехал московский боярин Никита. С ним были жена и маленький сын, которому не было 4 лет. По дороге в обитель мальчик, заболев, скончался. Родители, с плачем положив тело перед иконой, стали готовиться к погребению. Наконец, пришел священник отпевать младенца. Но во время отпевания мальчик вдруг ожил к ужасу и радости всех присутствующих, и, конечно, родителей, через всю жизнь потом пронесших благоговение к святыне.

Купина неопалимая

Спустя несколько лет в монастыре случился пожар. Особенно сильно горело в церкви – месте пребывания образа. Огонь распространился так быстро, что нечего было думать спасти хотя что-либо из храма. Братия больше всего печалилась о гибели главной святыни. Но после пожара образ нашелся в роще рядом с обителью.

Свт. Димитрий Ростовский пишет:

«Конечно, не человеческими, а только ангельскими руками могла быть взята святая икона из великого пламени».

Интересно, что воссоздание сгоревшего монастыря тоже сопровождалось чудом. Один паломник, новгородец Василий, видя разорение, дал большую сумму на постройку нового храма. А когда это было сделано, во время первой службы во вновь устроенной церкви больной ногами Василий выздоровел от недуга.

Исцеление царя

Чудо произошло в 1553 г. Царь Иван IV побывал у иконы, возвращаясь из похода на Казань. После
молитвы
он выздоровел от мучивших его болей в ногах. Именно после этого на деньги признательного самодержца построили собор из камня.

С тех пор образ сделался известным монаршему дому.

Интересный факт

Многие русские цари приезжали, делали вклады, молились перед образом. Здесь были Михаил Федорович, Феодор Алексеевич, Петр I, Екатерина II. Был здесь и последний император, Николай II, очень полюбивший монастырские кедры.

Заступница Ярославля

«Явленная» также почиталась заступницей града Ярославля. По молитвам Богородицы ярославцы в начале XVII в. освободились от польских интервентов, в 1657 г. – от засухи, продолжавшейся 2 месяца. Записаны случаи прекращения эпидемий по молитвам перед иконой.

Новое чудо возрождения обители

Толгский мужской монастырь был закрыт с 1928 г. Здесь разместилась детская колония. В 1960-е гг. в братских корпусах стали жить сотрудники будущей гидроэлектростанции, а затем, когда станцию решили не строить, кельи просто стали квартирами для местных жителей. К 1980-м гг. от некогда славной обители почти ничего не осталось.

Но с 1987 г. начинает меняться политика государства в отношении религии. Толгский стал одним из первых монастырей, возвращенных православным. Первые насельницы теперь уже женского монастыря прибыли сюда в 1988 г.

20 августа 2003 г. государство возвратило главную святыню – Толгскую икону.

Игумения Варвары (Третьяк), настоятельница обители, вспоминала:

«В этот день Она показала нам, как любит чад Своих, согрешивших и покаявшихся. Царица Небесная простила нас всех и милостиво возвратилась в дом Свой на Толге. При встрече иконы накануне Толгина дня, отмечающегося 21 августа, мы ощутили такую великую благодать, что слова неискусны поведать о том. Благоговейная радость, волнение, любовь и молитва так переполняли нас, что у многих на глазах блестели слезы. Рядом с Толгской иконой Божией Матери чувствуешь себя таким несмышленым младенцем, осознаешь свою греховность и недостоинство. А в сердце царит радость и благодарность Матери Божией за все Ее милости. Никогда еще в последние годы так не ликовали наши прихожане, никогда обитель не поражала так своим величием и красотой, как в эти святые дни торжества. Сами люди восхищенно говорили об ощущении живого присутствия Царицы Небесной. Казалось, что у всего народа одна душа и одно сердце, так сильно нас сблизила Матерь Божия Своей Материнской любовью.»

День празднования памяти

8 (21) августа празднуют так называемый Толгин день, в который чтут обретение образа свт. Прохором.

ЧТО ЗНАЧИТ "ЛЮБИТЬ БОГА" ? (Втор.6:4)  Беседы на ВТОРОЗАКОНИЕ. Беседа 1. Свящ.  Константин КорепановЧТО ЗНАЧИТ “ЛЮБИТЬ БОГА” ? (Втор.6:4) Беседы на ВТОРОЗАКОНИЕ. Беседа 1. Свящ. Константин Корепанов

Почитание

Толгской не раз посвящались храмы. В XVII в. есть данные о 2 таких церквях в Ярославле. Было два храма и в Москве. Располагались они в Высоко-Петровском и Николо-Перервинском монастырях.

Иконография: Толгская икона Божией Матери. Датировки: XVIII в. Материал: дерево, паволока, левкас, темпера. Размеры иконы:  высота 99 см, ширина 76 см. Изображение Богоматери с Младенцем на руках. Приобр. в 1998 г. у Ю. А. Пискунова (г. Саранск). Инв. № РЖ – 2271. © Мордовский республиканский музей изобразительных искусств имени С.Д. Эрьзи. Литература:Русское искусство XVIII — XX века: живопись, икона, культовая деревянная скульптура, графика, скульптура: каталог. Т.1 / МРМИИ им. С.Д. Эрьзи; [редкол.: Л.Н. Нарбекова и др.; авт. — сост.: Т.В. Елисеева, Е.А. Вишнякова]. Саранск, 2009. № 122. С. 90.

Сейчас в России действует 26 Толгских храмов. Они есть в Воронеже, Владимире, Орловской, Тверской областях, Москве, Петербурге. Но больше всего – все же на Ярославщине, где их насчитывается 9. Есть Толгский придел в соборе Введенского Толгского женского монастыря.

Богоматерь Толгская_4419

О чем молятся перед образом

• о выздоровлении от различных болезней;

• о поддержке в житейских делах;

• об укреплении веры.

Богоматерь Толгская_3057

Иконография: Толгская икона Божией Матери. Датировки: XIV в. Начало ХIV в. Происхождение: Из Воскресенской Кубеноозерской церкви Вологодского уезда.Материал: Дерево, паволока, левкас, темпера. Размеры иконы:  высота 147 см, ширина 102 см. Древняя часть иконы состоит из двух досок — липовой и сосновой. Пробная расчистка на изображении лика Христа была сделана А.И. Брягиным в селе Кубенское в 1928 году. В 1929—1930 годах икона раскрывалась тем же реставратором в Вологодском музее. Первоначальная живопись на центральных досках была раскрыта в 1966—1974 годах в ГЦХРМ А.Н. Овчинниковым. Там же были удалены и заменены новыми обе боковые доски с живописью XVI века. Богоматерь изображена по пояс, чуть склоненной вправо; Младенец полусидит на Ее левой руке. ВОКМ 7847 © Вологодский государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник. Литература: иконы Вологды XIV-XVI веков. М., 2007. № 1

Множатся благодатные знамения продолжающего прославляться образа. Но главное случается все же с душами. Недаром соприкоснувшиеся со святыней утешаются не только поддержкой, но и присутствием Пречистой. Ведь и сама икона – образ души, искавшей и нашедшей Господа.

Автор: Наталья Сазонова

Видео

Небольшой фильм о Толгской иконе Богородицы.

Читать акафист, молитву, канон, тропарь, кондак, величание

Молитва

Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

О, Пресвята́я Госпоже́, Де́во Богоро́дице, вы́шшая Херуви́мов и Серафи́мов и святе́йшая всех святы́х! Ты, Всеблага́я, на То́лге ико́ну Твою́ многоцеле́бную блаже́нному святи́телю Три́фону огневи́дно яви́ти благоволи́ла еси́, и е́ю мно́гая и неизрече́нная чудеса́ соде́лала еси́, и ны́не содева́еши, по Твоему́ неизрече́нному к нам милосе́рдию. Тебе́ пред пречи́стым о́бразом Твои́м припа́даем и мо́лимся, Преблагослове́нная ро́да на́шего Засту́пнице: в стра́нствии сем земне́м, многоско́рбнем и многомяте́жнем, не лиши́ нас Твоего́ заступле́ния и покро́ва держа́внаго. Спаси́ и защити́ нас, Влады́чице, от разжже́нных стрел лука́ваго врага́ спасе́ния на́шего. Укрепи́ немощну́ю во́лю на́шу к де́ланию за́поведей Христо́вых, умягчи́ окамене́лая сердца́ на́ша любо́вию к Бо́гу и бли́жним на́шим, да́руй нам сокруше́ние серде́чное и покая́ние и́стинное, да, очи́стившеся от скве́рны грехо́вныя, возмо́жем принести́ Творцу́ благоуго́дныя Ему́ плоды́ до́брых дел и сподо́битися ми́рныя христиа́нския кончи́ны и отве́та пра́ваго на стра́шнем и нелицеприя́тнем Суде́ Его́. Ей, Госпоже́ Всеми́лостивая! В час гро́зный сме́ртный наипа́че яви́ нам Твое́ многомо́щное заступле́ние, ускори́ тогда́ на по́мощь к нам, безпо́мощным, и держа́вною руко́ю Твое́ю исхити́ нас из вла́сти лю́таго мироде́ржца, и́бо вои́стину мно́го мо́жет моли́тва Твоя́ пред лице́м Го́спода, и ничто́же невозмо́жно хода́тайству Твоему́, а́ще то́кмо восхо́щеши. Те́мже, на святы́й о́браз Твой умиле́нно взира́юще и пред ним, я́ко живе́й Ти су́щей с на́ми, покланя́ющеся, с упова́нием благи́м са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Тебе́ по Бо́зе моли́твенно предае́м и Тя велича́ем с ро́ждшимся от Тебе́ Спаси́телем на́шим, Го́сподом Иису́сом Христо́м, Ему́же, со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом, подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропарь, кондак, величание

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

глас 4

Днесь све́тло сия́ет на То́лге/ о́бpаз Твой, Пpечи́стая Де́во Богоpо́дице,/ и, я́ко со́лнце незаходи́мое,/ всегда́ ве́pным подаде́ся,/ его́же ви́дев на возду́се,/ неви́димо А́нгелы, я́ко ники́м, деpжи́ма,/ пpеосвяще́нный епи́скоп гpа́да Росто́ва Тpи́фон/ тече́ ко явле́нному светя́щемуся столпу́ о́гненну,/ и по вода́м, я́ко по су́ху, пpе́йде,/ и моля́щеся Ти ве́pно о па́стве и о лю́дех./ И мы, к Тебе́ пpитека́юще, зове́м:/ Пpесвята́я Де́во Богоpо́дице,/ ве́pно Тя сла́вящих спаса́й,/ стpану́ на́шу, аpхиеpе́ев/ и вся Росси́йския наpо́ды от всех бед избавля́й // по вели́цей Твоей ми́лости.

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

глас 8

Чу́дное и богоприя́тное светоно́снаго зра́ка Твоего́ явле́ние, Пречи́стая Де́во,/ с ве́рою взира́ющим быва́ет изве́стное ча́яние спасе́ния,/ столпо́м бо о́гненным явля́ющи предста́тельство,/ неусы́пное и те́плое за ны к Бо́гу возсыла́еши моле́ние,/ и́мже страну́ Росси́йскую от вся́ких бед изба́ви, мо́лимся,/ да ра́достными усты́ вопие́м Ти вси́:// ра́дуйся, Предводи́тельнице ве́чнаго блаже́нства.

Величание

Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем, с верою притекающим.

Канон

КАНОН ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ТОЛГСКАЯ»

глас 8

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетского зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Ум мой, многими напастьми помраченный, просвети, Дево, Свет рождшая Божественный, волю, в добродетели унывающую, воспламени священною любовию, память, в славословии изнемогающую, укрепи, да пресветлое Твое на Толге явление воспою достойно, Чистая.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Храме Трисолнечнаго Света прекрасный, украси моя чувства, молюся, да, всеми чувствы целомудрен сый, честное Твое на Толге явление целомудренно воспою, Чистая.

Слава: К Твоей пресветлаго зрака иконе припадаю, окаянный: душу мою просвети, яви и тело нескверно и, от лютых мя недугов свободивши, покажи причастника наследия Небеснаго, Богоневестная.

И ныне: Якоже столпом огненным зарю Твоего зрака явила еси Богоносному святителю, тако и ныне светом благодати являеши верным Твое скорое предстательство и заступление. Призри убо на рабы, призывающие Тя и требующия Твоея помощи, Благодатная, даруй стране Российстей на враги державное одоление, виновна бо еси всех благих, вечную благость нам воплотившая, Небеси хвало и миру Помощнице.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Низложи во мне налоги бесовския, гордость в добродетелех, лицемерие в святости, тщеславие во бдении, высокоумие в благоговении и неблагодарность в благодеяниих Сына Твоего, Едина Всепетая Дево.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Странна мя любочестия сотвори, молю Тя, Дево, и чужда любопытства о человеческих согрешениих, дерзость и излишнее на милость Сына Твоего упование отдали от мене, да достойны Сыну Твоему плоды принесу, едина Пречистая.

Слава: Начало и худость моего естества познавая, молю Тя, Дево, даждь ми презрение самолюбия, бегство человеческия хвалы, познание собственнаго греха и собственныя немощи, едина Богоблаженная.

И ныне: Краткий всех вещей и всего мира смертнаго конец и мучение будущее за суету деяний тщеславных помышляти сподоби мя, Дево, да, благодатию Сына Твоего к пути истиннаго покаяния наставлен, вечнаго избегну проклятия, Пренепорочная.

Господи, помилуй (трижды).

Седален, глас 4-й

Столп Твой огненный едину печать благодати Твоея сильнейшую мним, Всенепорочная, сею бо в соблюдение заповедей Сына Твоего и Бога печатаеши верных сердце прекрепко, да не враг, хулящий имя Твое, преодолев лестию, поработит ны, рабы Твоя, в погибель кромешнюю. Но поспешеством благости Твоея, с Твоим знамением покажемся имениты наследницы Царствия Нетленнаго, Пречистая Дево.

Слава, и ныне: Возбранное нам и дивное избавление даровася, образ Твой честный, Преблагословенная Госпоже Дево Богородице, к немуже мы взирающе, сице к Тебе зовем: радуйся, святителем благолепие; радуйся, прибежище наше, и упование, и спасение; радуйся, красото и славо обители Толгския и всея России прибежище и защищение; радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Жестокосердием отягченнаго мя облегчи, немилосердием к требующим окамененную утробу мою умягчи, бурею сребролюбия объятаго мя утиши, Богоневестная Владычице.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Во уповании тленных и временных вещей не остави мя и пламень хищения неправеднаго, бездною милосердия Твоего покрывши, угаси во мне, Едина Приснодево.

Слава: Идолослужение в лихоимании и безбожность в заблуждении истиннаго благочестия и Православныя веры потреби от православных, Владычице, и вконец разори от единоверных, да единодушно восхвалим Тя, Едина Приснодево.

И ныне: Ум мой, молю Тя, благоустрой к познанию Единаго Сущаго Бога, к разсмотрению вечных благ, и щедролюбие даруй ми, якоже Тавифе, и благодатию Христовою украси мя, якоже Корнилия сотника, Едина Приснодево.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Огнь нечистоты и всякия скверны во мне разжизательный морем благости Твоея потопи, и мглу греховную разжени, и сердце мое радости исполни, Всенепорочная.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Срамословию безобразному не даждь во мне места, Владычице, селение соблазнов разори, храм мя чистоты и всякаго благочестия соделай, да чистыми усты величаю Тя выну, Всенепорочная.

Слава: Смерть, суд, геенну, Царствие Небесное в памяти моей углуби, Владычице; да, поне последняя сия в памяти содержа, налоги лютых беззаконий оставлю и по смерти моей получу Тобою Царство Небесное, ныне же величаю Тя присно, Едино души моея упование.

И ныне: Любовь сея жизни преизлишнюю и временнаго плотскаго покоя рачение отложи от мене, молю Тя, Чистая, да, суетнаго помышления избег, Тобою получу нетленное на Небеси богатство, Едино души моея упование.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Радости, к преогорчению ближняго низвлекущия, чужда мя соделай, Пречудная Царице, о нестроениих искренняго без печали быти не допущай мене, Человеколюбивая Владычице, и врагов злодействия избави мя, прилежно молю Тя, Всенепорочная.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Зависти в помысле моем не даждь вкоренятися, рождшаяся от корене свята, Дево, и братоненавидения избави мя, Чистая, да не завистию диаволею, принесшею смерть в мир, помрачен быв, лишуся Божия благодати и жизни вечныя, Всенепорочная.

Слава: Равнодушие в бедах положи во мне, Всечистая, с радующимися в благополучии духовную радость, к сетующим в злоключении сожаление даруй ми, Пресвятая, и братолюбие по томужде естеству и по приобщению тояжде благодати Христовы, низпосли ми свыше, любве пучину рождшая Дево.

И ныне: Желание крайнее согрей во мне всякому по естеству и по имени Христову от души благотворити, Благая, да не како злоб лютых душа моя исполнится, и живот мой аду приближится, и предан буду без милости, яко не сотворивый милости, во тьму кромешнюю, Всенепорочная.

Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:

Кондак, глас 8-й

Чудное и Богоприятное светоноснаго зрака Твоего явление, Пречистая Дево, с верою взирающим бывает известное чаяние спасения, столпом бо огненным являющи предстательство, неусыпное и теплое за ны к Богу возсылаеши моление, имже страну Российскую от всяких бед избави, молимся, да радостными усты вопием Ти вси: радуйся, Предводительнице вечнаго блаженства.

Икос

Лучезарная Твоего явления на Толге светлость дивно блистанием своим всех осиявает, Божиею бо в Тебе сущею благодатию ближайшая Богу бывши, всем познавшим Тя истинную Богородицу земнородным подаеши независтную исцеления радость, еюже вся земля Российская преизобильно обогатившися ныне, веселится непрестанно и вопиет Тебе с единоверными: радуйся, Предводительнице вечнаго блаженства.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Веселие мирское пресецы и душетленное пристрастие умертви во мне, Дево, презрение временных, желание вечных благ и нетленную радость подаждь ми с поющими: отцев Боже, благословен еси.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Безчинное утешение и излишество, ум вредящее, душе скверну раждающее, отлучи от мене, Дево, и сподоби, телу здравие нуждное подавающи, житию же утешение довольное, предвкушением вечных благ наслаждатися купно с поющими: отцев Боже, благословен еси.

Слава: Грехом, смерть лютую раждающим, оскверних и окалях душу мою, но Ты, Пречистая Владычице, очисти мя от сего, и настави на Богоугодное житие, украси же воздержанием и благоговением, и даждь ми чистым сердцем пети: отцев Боже, благословен еси.

И ныне: Обнови мя, омраченнаго самолюбием, просвети светом зрака Твоего Владычице, и, похоти плотския укротивши во мне, сподоби мя Рождшемуся от Тебе непрестанно чистыми усты пети: отцев Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Возмущение души моея утоли, Всенепорочная, от клеветы наветующих избави мя, вражду греховную во мне укроти и ненависть с памятозлобием отврати от мене, Дево, да прославляю Тя, Чистая, во веки.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Огнь ярости, во мне зело разжженный, росою благодати Твоея угаси, хулу, умножающую души моея озлобление, и всякий вид злобы, гнездящийся в сердце моем, искорени, Дево, да прославляю Тя, Чистая, во веки.

Слава: Образ благодати Божия напиши, Всечистая, в души моей и печатию милости Твоя укрепи и утверди мя, да, всех злоб избавлен, мирными усты прославляю Тя, Чистая, во веки.

И ныне: Кротости и незлобия Твоего не отыми от мене, Пренепорочная Дево, терпение ми даруй твердое во искушении, да, радуяся, прославляю Тя, Чистая, во веки.

Песнь 9

Ирмос: Воистинну Богородицу Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными лики Тя величающе.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Скорби сердца моего отложи, уныние, презирающее благодати, отыми от мене и леность ко взысканию добродетели потреби огнем благодати Твоея, Чистая.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Малодушием унывающаго мя оживи, отчаянием падшаго возстави, лишением и нерадением добрых мертваго воскреси, Дево, Жизнь безсмертную рождшая.

Слава: Усердие во мне к Божией воли созижди благодатию Сына Твоего, ревность ко славе Божией воспламени в сердце моем, благоговение ко святыни Божией устрой и постоянство в благодеянии даруй ми, Дево, Предводительнице моего спасения.

И ныне: Любовь Небесныя сладости в недра души моея всади, попечение вечных благ свыше посли ми, умиление к покаянию и сокрушение к исправлению даждь ми, Дево, лучезарным сиянием чудесне явльшаяся.

Акафист

АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПЕРЕД ИКОНОЙ «ТОЛГСКАЯ»

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Владычице нашей Богородице, осенившей страну Российскую огнезрачным Своея иконы на Толге явлением, похвальное возглашаем пение: Ты же, о Богомати, яко имущая державу непобедимую, от всяких бед избави нас, зовущих: Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный, святитель Христов Трифон, свыше предъизбран бысть послужити святей иконе Твоей на Толге явлению, Владычице Преблагая: той бо, путь творя от Белоезера по реце Волге, в нощи столп огненный узре на брезе ея пустыннем и, достигнув места, Тобою избраннаго, виде святую икону Твою на воздусе стоящую и светом Небесным сияющую, к нейже молебно припадая, со слезами теплыми сице к Тебе возглашаше: Радуйся, свеще Богоприемная, темноту душ наших озаряющая; Радуйся, заре невечерняя, мглу грехов наших разгоняющая. Радуйся, чудно приявшая Христа Бога, яко угль горящий с Небеснаго Жертвенника; Радуйся, Купино Неопалимая, законоположником Моисеем предзримая. Радуйся, столпе огненный, Новаго Израиля путеводящий; Радуйся, облаче росоносный, зной страстей наших утоляющий. Радуйся, Предстательнице Всемогущая, тучи гнева Божия от глав наших отводящая; Радуйся, Заступнице Усердная, от погибели вечныя нас избавляющая. Радуйся, образ Твой честный в залог спасения нам даровавшая; Радуйся, огнезрачным явлением его на Толге страну Российскую благословившая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 2

Видяще токи чудес и исцелений от святыя иконы Твоея, Пренепорочная Дево, недоумеем песнославити Тя по достоянию: кий бо язык человеческий возможет изрещи величия Твоя, о дивная Палато Владычня? Обаче, любовию Твоею побеждаеми, дерзаем проповедати чудеса Твоя, на Толге явленная, и хвалебно пети всех Творцу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумев посещение Божие, чудный святитель со страхом слезно моляшеся пред огнезрачною Твоею иконою, Богомати Пречистая, и смотрением Божиим остави жезл свой святительский на оном брезе, идеже моляшеся: на утрие же спутницы святителя, ищуще жезла его, обретоша вместе с ним тамо Твою небоявленную икону, на земли среди древес стоящую: и тако всем явлен бысть залог Божия благодати, стране Российстей свыше дарованный благоволением Вседержителя, внушающаго нам хвалебно вопити к Тебе: Радуйся, девства цвете неувядаемый и благовонный; Радуйся, белоснежный крине, росою Святаго Духа напоенный. Радуйся, Мати Бога Вышняго, милосердием Твоим и нижних не оставляющая; Радуйся, Царице Небесе и земли, Ейже вся стихии покоряются. Радуйся, мосте Божественный, имже вернии благонадежно преходят моря житейскаго лютую пучину; Радуйся, Путеводительнице Благая, на стези спасительныя нас наставляющая. Радуйся, граде Царя Великаго, в нем же странники земныя убежище благотишное обретают; Радуйся, Пристанище тихое обуреваемых. Радуйся, стено ограждения роду христианскому; Радуйся, Покрове миру, ширший облака. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 3

Сила благодатная, иконе Твоей дарованная, Пресвятая Госпоже Богородице, созывает верных соборы песньми духовными славити Тя, Честнейшую Херувим и Славнейшую Серафим: ибо, рождши нетленно Единаго от Троицы, предстоиши ныне пред Престолом Триипостаснаго Божества, идеже Воинства Горния с трепетом вопиют: Аллилуиа.

Икос 3

Имея попечение о создании храма Божия и обители иноческия на месте явления чудныя иконы Твоея на Толге, Владычице Всемилостивая, святитель Трифон вкупе с насельники града Ярославля, со усердием многим обыденно храм Божий воздвигают и тако созидают новую обитель святую, в нейже немолчно воспеваются Тебе благохваления сицевая: Радуйся, страну Российскую в жребий достояния Себе избравшая; Радуйся, иконы Твоя чудотворныя, яко звезды в ней умножившая. Радуйся, сиянием чудес Твоих весну спасения нам возвещающая; Радуйся, теплотою милосердия Твоего оледенелая сердца наша согревающая. Радуйся, щедротами Твоими всяк возраст верных снабдевающая; Радуйся, младенцы милостивно окормляющая. Радуйся, старцы любвеобильно упокоивающая; Радуйся, вдовицы и сироты благосострадательно призревающая. Радуйся, кающихся грешников Споручнице Державная; Радуйся, истинных рабов Божиих Помощнице Всеизрядная. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 4

Буря скорбей Тобою утоляется и свирепыя страстей волны в тишину прелагаются, Преблагословенная Дево, ибо Тебе дадеся велия благодать всемирнаго заступления. Темже на святую икону Твою умиленно взирающе, в скорбех отраду, в недузех врачевство обильно от нея почерпаем и зовем гласы хвалебными на ней Изображенному вкупе с Тобою Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше ближнии и дальнии, яко чудес источник явися на Толге, святая и пречистая икона Твоя, Царице и Владычице всея твари, со усердием многим притекаху к целебному Твоему образу, приемля от него дары неисчетных Твоих щедрот. Темже и мы, недостойнии, стезею отцев наших шествующе, с верою и любовию припадаем к Твоей чудотворней иконе и Тебе от глубины сердечныя вопием: Радуйся, яко икона Твоя, Ангелами невидимо окружаемая, воздух освяти; Радуйся, яко икона Твоя, огнезрачне на Толге явившаяся, всю страну просвети. Радуйся, яко иконою Твоею человецы в недузех и скорбех помощь скорую обретают; Радуйся, яко светом иконы Твоея демоны прогоняются. Радуйся, яко икона Твоя граду Ярославлю и пределом его свыше в наследие спасительное даровася; Радуйся, яко иконою Твоею обитель Твоя на Толге светло красуется. Радуйся, яко пред Твоею иконою святители и людие благоговейно поклоняются; Радуйся, яко икону Твою все множество православно верующих боголепно чествует. Радуйся, богомудрых иноков Благая Помощнице во спасение; Радуйся, богопросвещенныя России крепкое заступление. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 5

Боготечная звезда, икона Твоя честная, Госпоже Богомати, страну нашу полунощную сиянием преславных чудес просвети, юже, яко дар Божественный, Россия восприемши, прославляет и воспевает Твоя щедроты: Ты же, Всещедрая и Всеблагая рода нашего Заступнице, озари и наша сердца светом благодатным, да возможем богоприятно пети Господу нашему серафимскую песнь: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше чудо преславное, како внезапу от иконы Твоея святыя, Пречистая Дево, от десныя Твоея руки и от левыя ноги Тобою держимаго Богомладенца две струи мира благоухающаго и целебнаго истекоста, благоговейный игумен Герман с братиею ужаса и радости исполнишася и, помазуяся миром тем благодатным, Тебе сия радостныя приношаху глаголы: Радуйся, алавастре драгоценный, Христова благоухания исполненный; Радуйся, мирохранилище исцелений, никогдаже оскудевающее. Радуйся, величием чудес Твоих превосходящая разум человеческий; Радуйся, от доски сухия миро целебное пачеестественно изливающая. Радуйся, тем миром недуги многия врачующая; Радуйся, мира излиянием от иконы Твоея святыя милосердие Твое к нам показующая. Радуйся, души наша орошающая к плодоношению духовному; Радуйся, сердца наша увеселяющая Твоим Божественным о нас благопромышлением. Радуйся, стамно всезлатая, манну небесную хранящая; Радуйся, Скиние Живаго Бога. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 6

Проповедницы Богопросвещеннии, Апостоли Христовы, егда узреша в Лидде, на стене храма Твоего, нерукотворенно изобразившуюся икону Твою, со благоговением ей поклонишася, Богомати Пречистая, имже подражающе, и мы, смиреннии, колена наша пред дивным и многоцелебным образом Твоим, егоже на Толге огневидно явити благоволила еси, усердно преклоняем и с любовию воспеваем рождшемуся от Тебе Спасителю мира хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия нам на Толге немерцающая заря великих чудес, икона Твоя Божественная, Богородице Дево, в нейже залог несомненный Божия благоволения и Твоего Небеснаго заступления стране Российстей ниспослася от щедродательныя руки Вседержителя Бога. Темже радующеся славословим Твое милосердие и песненно Тебе вопием: Радуйся, Хранительнице наша и Утверждение; Радуйся, Помощнице наша и Похвало. Радуйся, нищих и убогих изобильное богатство; Радуйся, не гнушающаяся самих презренных и отверженных. Радуйся, от рова погибельнаго исхищающая к Тебе взывающих грешников; Радуйся, от врат смертных возращающая опасно болящих. Радуйся, Богом дарованная отрада страждущих; Радуйся, скорое услышание верно Тебе молящихся. Радуйся, благодатное утешение всех скорбящих; Радуйся, несокрушимое защищение на Тя уповающих. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 7

Хотя Человеколюбец Христос явити велию любовь Свою к людем, искупленным Честною Его Кровию, Тебе, Матерь Свою Пренепорочную, в покров и защиту роду христианскому дарова; Ты бо воистинну сердобольная Мати являешися всем с верою и упованием прибегающим к Твоему теплому заступлению, егоже не лиши и нас, славящих пречестное имя Твое и поклоняющихся чудотворному образу Твоему, Сыну же Твоему зовущих: Аллилуиа.

Икос 7

Новое и предивное чудо яви всех чудес Творец и всея твари Владыка, егда во время пожара обители Твоея на Толге попущением Божиим сгоревшу внезапну и храму Твоему, икона Твоя святая неопалима и невредима в нем сохранися, ангельскима руками невидимо пронесенная из заключеннаго и огнем пылающаго храма, вне монастыря, в лесную дубраву, идеже на древе стоящая и светом сияющая обретена бысть Твоим благопромышлением, Пречистая и Преблагословенная Дево, слышащая от нас сия достодолжныя похвалы: Радуйся, сияющая благодатию и славою предивных чудес; Радуйся, облеченная в светлую одежду милостей и щедрот. Радуйся, силою Твоею Божественною силу естества огненнаго победившая; Радуйся, икону Твою честную несгораему в огни соделавшая. Радуйся, залогу Твоего к нам благоволения безвременно погибнути непопустившая; Радуйся, ангельскима рукама его из пламене исхитившая. Радуйся, свет тихий и радостный от многочудеснаго образа Твоего возсиявшая; Радуйся, скорбная сердца иноков обители Твоея обретением его возвеселившая. Радуйся, сетование их на ликование преложившая; Радуйся, лишение их щедродательно восполнившая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 8

Странники мы и пришельцы в мире сем скоротечнем, путь творяще к Вечному Небесному Отечествию нашему, Тебе, благую Одигитрию, молим и просим, руководствуй нас стезею спасительною заповедей Христовых к светлому граду Иерусалиму Горнему и не попусти уклонитися в дебри греховныя, ведущия к темнице адской, да спасаеми помощию Твоею державною, сподобимся на земли живых пети Создателю нашему вечно хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Всем вся благая и спасительная даруеши от святыя чудотворныя иконы Твоея, Богомати Пречистая, юже яко сокровище многоценное зряще, со гласом радования и благодарения взываем Ти: Радуйся, скорбей и печалей благодатная Утолительнице; Радуйся, недугов душевных и телесных добрая Целебнице. Радуйся, утопающих скоропредстательная Избавительнице; Радуйся, путешествующих благонадежная Хранительнице. Радуйся, слепых Просвещение; Радуйся, хромых правохождение. Радуйся, немых ясноглаголание; Радуйся, прокаженных очищение. Радуйся, глухих благослышание; Радуйся, мертвецев оживление. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 9

Вся страна наша православная милостями Твоими, Богомати, облагодетельствованная, немолчно славит имя Твое и благоговейно почитает пречистаго лика Твоего изображение, имже дивная и преславная обыкла еси являти нам чудеса. Темже сынове российстии икону Твою в щит и ограждение от врагов видимых и невидимых присно имеют и помощию Твоею святою побеждающе супостаты, вопиют Царю Небесе и земли: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийство наше песненное не довлеет ко изглаголанию всех чудес, Тобою, Владычице, явленных и присноявляемых нам от многоцелебныя иконы Твоея на Толге: но Ты, яко Благая и Милосердая Мати, не возгнушайся наших недовлеющих и недостойных похвал и милостиво преклонися к Тебе вопиющим: Радуйся, Обрадованная и Преблагословенная Дево; Радуйся, яко Господь с Тобою и Тобою с нами. Радуйся, едина избранная и добрая в женах; Радуйся, роду человеческому отверзшая вход в Царствие Горнее. Радуйся, возрастившая нам Плод спасения; Радуйся, Спаса рождшая душ наших. Радуйся, во объятиях Твоих державшая Вседержителя; Радуйся, на руку Твоею носившая всех Творца. Радуйся, млеком Твоим питавшая Питателя вселенныя; Радуйся, одушевленный храме Бога Слова. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 10

Спасительное и тихое пристанище от треволнений моря житейскаго видим святую обитель Твою на Толге, в нейже икона Твоя, Владычице, лучами чудес верныя просвещающи, всех руководствует на путь благочестия и спасения. Сего ради прославляем Твою благостыню, яко неотступно с нами иконою Твоею пребывавши, души и телеса наша ею благодатно врачуеши и выну ходатайствуеши за нас у Престола Пресвятыя Троицы, идеже лицы святых радостно возглашают: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и покров граду Ярославлю дадеся святая икона Твоя от щедрот Человеколюбца Бога, Емуже в человеколюбии подражающи, Царице и Владычице наша Всемилостивая, множицею град сей от разорения ратнаго сохраняла еси и во время пагубнаго бездождия дождь изобилен ему даровала еси пришествием честнаго Твоего образа, имже и ныне нас милостивно посещаеши и благоутробно приемлеши пред ним возносимыя Тебе от сердца наши молитвы, с пением таковым: Радуйся, слезы горестныя отирающая от очес страждущих и печальных; Радуйся, скорбная сердца услаждающая Твоим благодатным участием. Радуйся, мертваго отрока воскресившая, к радости плакавших пред иконою Твоею родителей его; Радуйся, чете неплодных супругов чадородие даровавшая. Радуйся, девицу, злым духом одержимую, от мучения демонскаго свободившая; Радуйся, мужа, изсохшия нозе имевшаго, скоро исцелившая. Радуйся, в разбойники впадшаго и Тя на помощь призвавшаго от смерти горькия избавившая; Радуйся, иерея, глухотою болезновавшаго, ясно слышати устроившая. Радуйся, оскудение брашен в святей обители Твоей чудесно восполнившая; Радуйся, святотатца, достояние обители Твоея похитившаго, грозно наказавшая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 11

Пение и моления наша смиренныя, пред святою и чудотворною Твоею иконою от любве теплыя Тебе возносимыя, не презри, Госпоже Всемилостивая, но благопослушлива буди к нам, поклоняющимся со благоговением и верою Твоему Божественному образу и просящим со слезами милостивнаго Твоего заступления, егоже сила воистинну превосходит всякое разумение и созывает Ангелов и человеков соборы вкупе хвалити Творца богокрасною песнию: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательную лампаду, елеем милости исполненную и преизливающуюся, созерцаем Тя очами веры, Богоизбранная Богоотроковице, и, кротким сиянием Твоим озаряеми, любовию же Твоею присно согреваеми, Тебе, Благой Заступнице нашей, иконою Твоею дивныя щедроты Твоя нам ниспосылающей, благодарственно и умиленно глаголем: Радуйся, во всяких нуждах и делах скорое вспоможение нам дарующая; Радуйся, в скорбех и печалех Небесную отраду в сердца наша проливающая. Радуйся, клирика обители Твоея от потопления воднаго избавившая; Радуйся, жену умершую к жизни возвратившая. Радуйся, бесных многажды исцелившая; Радуйся, изступленных умом смыслом здравым одарившая. Радуйся, очами болезновавших врачевавшая; Радуйся, слепца прозрети пред иконою Твоею сотворившая. Радуйся, хромаго и ничащаго прямо ходити устроившая; Радуйся, главою болезновавшему явлением Твоим во сне исцеление подавшая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 12

Благодати Божия святое и непорочное жилище, Мати Господа Вышних Сил, облагодати наш помысл, благочестно воспевати Твоя чудеса, на Толге от честныя иконы Твоея явленная, и Твоим невечерним сиянием озари наша темныя души, приводящи их к свету Трисияннаго Божества, идеже радость и блаженство вечное уготовано праведным, поющим немолчную песнь Вседержителю: Аллилуиа.

Икос 12

Поем песнь хвалы и благодарения Тебе, Богорадованная Дево, проповедуем велегласно величие чудес Твоих и богатство милости Твоея, на нас и отечествии нашем явленных, и от глубины сердечныя приносим Ти со смирением и верою сия похвальныя дары: Радуйся, благая Мати всех любовию чтущих Тя и поклоняющихся честному образу Твоему; Радуйся, добрая Младопитательнице дев и безматерних сирот. Радуйся, мира христианскаго крепосте несокрушимая; Радуйся, державы Российския защищение необоримое. Радуйся, Святыя Православный Церкве многопетая славо; Радуйся, святителей и священников благодатное удобрение. Радуйся, иноком благоподвизающимся Ходатаице вечного радования; Радуйся, и в мире благочестно живущих не лишающая Твоего заступления. Радуйся, телеса наша врачующая от недугов многоразличных; Радуйся, души наша избавляющая от врагов невидимых. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 13

О, Всепетая Мати, рождшая Радость Вечную — Господа нашего Иисуса Христа, земным и Небесным Спасителя! Приими благоутробно молебное пение наше, пред чудотворною иконою Твоею с верою и благоговением Тебе возносимое, и всесильными молитвами Твоими избави нас от временных бед и вечныя муки, сподоби же в благочестии и правоверии пожити зде, в земном житии, таможе, в будущем веце в радости райстей, со всеми святыми, вечно воспевати Создателю нашему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Частые вопросы

Что можно просить у иконы Божией Матери?

Богородица слышит все наши молитвы и заступается за нас перед Богом. Иконе «Нечаянная радость» молятся о рождении детей, их здоровье и благополучии, исцелении от болезней и зависимостей, мире с близкими и душевном равновесии, защите от недругов и других напастей.

Что делает икона Божией Матери?

Икона Богородицы-заступницы – одна из самых важных в православной традиции. Именно к матери Иисуса Христа обращаются за утешением, также считается, что Богоматерь защищает близкого человека, за которого просишь искренне и со всей душой. Икона Богородицы убережет от хвори и может исцелить даже безнадежного больного.

Где находится Толгская икона Божией Матери?

То́лгская ико́на Бо́жией Ма́тери — почитаемая в Русской православной церкви икона Богородицы. Известна по трём разновидностям конца XIII — начала XIV веков. Первая Толгская икона (Толгская I) датируется последней четвертью XIII века и находится в Государственной Третьяковской галерее в Москве.

Когда праздник Толгской иконы Божией Матери?

21 августа (н. ст.) Толгская икона Пресвятой Богородицы явилась 8 августа 1314 года Ростовскому святителю Прохору (в схиме Трифону).

Полезные советы

СОВЕТ №1

При изучении Толгской иконы Божией Матери обратите внимание на детали и символику, которые могут раскрывать глубокий смысл и значение этого произведения искусства.

СОВЕТ №2

Исследуйте историю создания иконы, ее происхождение и особенности, чтобы лучше понять контекст, в котором она была создана, и значение, которое она несет для верующих.

СОВЕТ №3

Погрузитесь в атмосферу и духовное содержание Толгской иконы, пытаясь почувствовать любовь и милость, которые она символизирует, и проникнуться этими чувствами.

Символика и значимость цветов на иконе

На Толгской иконе Божией Матери каждый цвет имеет свою символику и глубокое значение, что делает эту икону особенно значимой для православных верующих.

Зеленый цвет, который присутствует на одежде Богородицы, символизирует надежду, жизнь, плодородие и вечность. Он также ассоциируется с раем и вечным спасением.

Красный цвет, окружающий голову и плечи Пресвятой Богородицы, олицетворяет любовь, страсть и жертвенность. Этот цвет также ассоциируется с кровью Христа и его жертвой за спасение человечества.

Синий цвет, присутствующий на мантии Богородицы, символизирует небесность, чистоту, верность и духовное просвещение. Он также ассоциируется с небесной сферой и духовным миром.

Золотой цвет, используемый для изображения нимба и деталей одежды, символизирует божественность, свет и божественное просвещение. Он также ассоциируется с царством небесным и божественной мудростью.

Каждый цвет на Толгской иконе Божией Матери несет в себе глубокий духовный смысл и помогает верующим погрузиться в мир божественной любви и милости.

Оцените статью
Добавить комментарий