Святой мученик Трифон Апамейский – один из самых почитаемых святых в православной церкви, чей покровительственный дар простирается на различные сферы жизни. В данной статье мы рассмотрим житие святого Трифона, обратимся к тому, о чем его просят верующие и в чем он помогает, а также рассмотрим отзывы о его чудесах. Эта статья окажется полезной для тех, кто ищет заступничества в рыбалке, охоте, защите от мышей, а также для тех, кто нуждается в помощи в период перезимов и зарезанья.
Краткое житие
Святой Трифон богоугодно жил и принял мученическую кончину в III в. нашей эры. Происходил святой из города Кампсада во Фригии. Ныне это городок Динар в Турции в двухстах километрах от прибрежной Анталии (древ. Атталия) и в трехстах – от Мир Ликийских (ныне городок Демре).
Чудотворения при жизни
В Великих Четьях-Минеях
святителя
Макария Московского упоминается множество чудес, совершенных будущим мучеником еще в детстве. Среди них – чудесное исцеление от одержимости дочери византийского императора Гордиана (238-244 гг. н.э.). Святому отроку в это время было семнадцать лет. Примечательно, что злой дух, которого не могли изгнать языческие жрецы и целители, сам сказал, что боится только отрока Трифона, — и вышел из бедной царевны, когда праведник только подходил к городу.
Вопрос | Ответ | Дополнительная информация |
---|---|---|
Кто такой святой мученик Трифон Апамейский? | Святой мученик Трифон Апамейский – христианский святой, почитаемый как покровитель охотников и защитник от вредителей. | Трифон жил в III веке в городе Апамея (современная Турция). |
Когда родился святой Трифон? | Точная дата рождения неизвестна. | Предполагается, что Трифон родился в конце III века. |
Где родился святой Трифон? | Город Апамея (современная Турция). | Апамея была одним из крупнейших городов римской провинции Сирия. |
Когда умер святой Трифон? | 1 февраля 250 года. | Трифон был казнен во время гонений на христиан при императоре Деции. |
Чем прославился святой Трифон? | Известен как покровитель охотников и защитник от вредителей. | Трифон помог охотникам найти потерянную добычу и защитил поля от вредителей. |
Как почитается святой Трифон? | В православии считается покровителем охотников и защитником от вредителей. | День памяти святого Трифона отмечается 1 февраля. |
Где находятся мощи святого Трифона? | Неизвестно, точное место расположения неизвестно. | Существуют несколько версий о том, где находятся мощи святого Трифона. |
Полезные материалы
Некоторые факты жития вошли в
акафист святому мученику Трифону
. Вы можете прочитать текст акафиста на нашем сайте.
Святой же Трифон, ради вразумления императора и его приближенных, вызвал этого беса и заставил рассказать, кто его послал мучить девицу и почему демоны смеют прикасаться к созданию Божию. Дух злобы поведал, что бесы не имеют никакой власти над верующими во Христа и ведущими праведную жизнь, кроме случаев особого попущения Божия. А вот те, кто творит угодные, приятные для демонов дела, то есть грехи, — попадает в их полную власть.
Император Гордиан не был преследователем христиан. Поэтому, святой Трифон спокойно вернулся домой и предался, как пишет свт. Димитрий Ростовский,
«обычным своим занятиям, исцеляя недужных и благоугождая Богу святым и непорочным житием».
Мученичество
Время же свидетельства о Христе и страданий за Него настало для праведного отрока при императоре Декии (249-251 гг. н. э.). Придя к власти, жестокий язычник приказал по всей империи казнить и мучить христиан. Когда святой Трифон узнал, что его велено доставить для суда к епарху Акилину, — сам с радостью пошел к правителю, желая пострадать за Господа, добровольно пострадавшего за нас.
Предание сохранило мудрые и смелые ответы мученика на допрос правителя и увещания отказаться от христианства. Когда епарх, восхваляя совершенный разум святого, призвал его сохранить свою жизнь, мученик отвечал:
«Я тогда буду иметь совершенный разум, — когда принесу Богу моему совершенное исповедание, и если сохраню неизменною благочестивую веру в Него, и сделаюсь жертвою Тому, Кто Сам принес Себя в жертву ради меня».
Интересно отношение святого к языческим богам, проливающее свет на происхождение и суть древнегреческой религиозности.
Когда правитель назвал отцом небесным Зевса, Трифон со спокойствием и уверенностью отвечал:
«Он (Зевс) был первым пребеззаконным волхвом и пагубным чародеем, отцом всякого нечестия и безбожия, по смерти которого люди, желавшие следовать его злым делам, устроили ему золотых и серебряных идолов, назвав его богом; и сделали это затем, чтобы иметь оправдание и для себя самих в своей нечистоте и беззаконии, дабы никто не укорял их в постыдных делах, потому что и бог их был таков же».
Дерзновенные ответы святого и его непоколебимая вера привели епарха в ярость. Три часа воины по приказу правителя не переставая терзали повешенного на дереве мученика. Затем епарх поехал охотиться, а святого привязал к лошади так, чтобы конь при беге постоянно топтал мученика. Житие повествует, что отдавленные и отмороженные пальцы святого отрывались, а ступни растрескались. Трифон же молился, подобно первомученику Стефану: «Господи, не вмени им греха сего».
Затем, святого с вбитыми в ступни гвоздями волочили по городу, постоянно избивая. После этого снова повесили на дерево, били железом и жгли огнем. Вдруг мучители увидели, как святого озарил необыкновенный свет, и святая его глава украсилась сияющим венцом. Святой возблагодарил Бога, даровавшего ему силу и крепость претерпеть страдания за Имя Его.
Во все время истязаний святого, епарх неоднократно обращался к мученику, то грозно требуя, то ласково увещевая его отречением от веры сохранить себе жизнь. Видя же непреклонность юноши, правитель отдал приказ обезглавить праведника. После пламенной коленопреклонного моления, святой предал душу Богу. Воины обезглавили уже умершего святого. Местные христиане хотели предать тело его земле. Однако святой, явившись во сне одному благочестивому мужу, повелел похоронить его в родном городе – Кампсаде. Случилось это в 250 г. в г. Никее.
Явление сокольничему Ивана Грозного
Святой Трифон широко почитался в Византии. С принятием христианства на Руси, почитание святого пришло и в киевские пределы.
Св. мч. Трифон. Феофан Критский. Фреска. Метеоры (Николай Анапафса). 1527 г.
На Русской земле мученик нашел особенное почитание и любовь наравне со святым Георгием (в народе Егорием) и Николой-угодником.
Именем святого русские люди часто называли своих сыновей. Одним из таковых был некто Трифон по фамилии Патрикеев, боярин Ивана IV, ответственный за соколиную охоту. Как-то раз на охоте внезапно улетел один из царских кречетов. Боярин получил приказ во что бы то ни стало разыскать пропажу. В случае неудачи, сокольника ждала плаха… Три дня рыскал по лесам бедный сокольничий, но безуспешно. Измученный, в предчувствии страшной участи взмолился он своему небесному покровителю. После долгой слезной
молитвы
Трифон уснул и видит сон: подъезжает к нему на белом коне прекрасный муж с кречетом в руках. «Возьми, — говорит, — пропавшую твою птицу, поезжай с Богом к царю и не печалься». Проснувшись, сокольник с ужасом и радостью увидел в руке своей того самого, пропавшего кречета. Трифон был спасен. На месте этого чуда сокольник основал часовню, а впоследствии – каменный храм в честь своего избавителя –
церковь
Трифона в Напрудном. Чудо это было запечатлено на одной из фресок.
Древняя фреска св. мч. Трифона, помещавшаяся в церкви в Напрудном. В XX веке срезана и перевезена в Третьяковскую галерею
Однако, более достоверным историки считают другой вариант этой легенды. Согласно этой версии, события произошли на сто лет раньше – в правление Иоанна III, но тоже с княжеским сокольничим и тоже с Патрикеевым, — только не Трифоном, а Иваном Юрьевичем.
Церковь св. мч. Трифона в Напрудном, построенная на месте явления Трифону Патрикееву, сокольничему Ивана Грозного
Мнение эксперта:
Святой мученик Трифон Апамейский – один из наиболее почитаемых святых в православной церкви. Эксперты отмечают, что молитвенная помощь святого Трифона особенно ценится в семейных делах, в защите от болезней и в покровительстве над детьми. Многие верующие обращаются к святому Трифону с молитвами о сохранении семейного благополучия и здоровья. Его праздник отмечается 1 февраля, и в этот день христиане совершают молебны и молитвы, прославляя святого за его чудотворную помощь. Верующие считают, что святой Трифон является истинным скорым помощником в трудных жизненных ситуациях.
Народное почитание
Покровитель охотников и рыболовов
После этого чуда слава о небесном заступнике еще более распространилась по Руси. Охотники и рыболовы молились ему о ниспослании богатой добычи. Также к святому обращались невинно осужденные, оклеветанные – за избавлением от незаслуженных наказаний. Появилась русская иконописная традиция – Трифон с соколом и на коне.
Св. мч. Трифон. Икона
Перезимник, мышегон, зарезан
В Сербии и Болгарии св. Трифона чтят покровителем виноградарей и называют «Зарезан» или «Обрезач». Связано это с первой обрезкой виноградника. На болгарских
иконах
святого изображают со специальным ножом для обрезки винограда.
Святой мученик Трифон Апамейский. Фреска. Греция, 1751 г. Византийский музей в Афинах.
Еще одна народная традиция связывает с мучеником Трифоном избавление от грызунов, змей, вредных насекомых. Отсюда и еще одно народное название святого – Трифон-мышегон. Истоки этой традиции усматриваются в житии святого. Известно, что живя в родной Кампсаде, праведный отрок избавил жителей области от гадов, уничтожавших урожай. Святой просил Бога послать Ангела для уничтожения вредителей, а затем связал насекомых клятвой, повелев им удалиться в безлюдные места, предназначенные для их обитания.
Поэтому-то и молились славяне святому Трифону об избавлении от крыс и мышей, а также от всевозможных полевых и садовых вредителей.
Православный взгляд
Известно, что во времена язычества, а также в довольно продолжительный период сосуществования на Руси язычества и христианства, всевозможными знахарями и волхвами совершалось неисчислимое количество обрядов, заговоров, заклинаний и тому подобных откровенно магических действий. Вытесняя языческие верования, христианство на напрямую запрещало старые празднования, традиции и обряды, — а старалось их освятить, обновить, наполнить новым, христианским смыслом. Так было с праздником Богоявления в древней Византии, с масленичными и троичными, в том числе заупокойными, обрядами на Руси… В одних и тех же нуждах заговоры и заклинания постепенно заменились молитвами и священнодействиями.
Интересный факт
В Большом Требнике митр. Петра Могилы есть удивительный чин. Называется он «Возследование, бываемое на нивах, виноградех или вертоградех, егда приключается вреждатися им от пругов, червий, гусениц, муший, гадов или иных видов коих животных, — или Божиим попущением грех ради наших, или чародеянием лукавых человек, диавольскою же хитростию наведенных».
Помимо двух молитв, чин этот содержит «Заклинание святаго мученика Трифона». Считается, что составлено оно из слов, которыми святой Трифон с верой в силу Божественной благодати обратился к вредителям, именем Божиим повелевая им уйти.
Как же отличить истинное православие от замаскированного под христианство язычества? Что из народных традиций и пережитков языческой древности сейчас уже является допустимым для православного христианина, а от чего нужно воздерживаться?
В этом вопросе определяющим является отношение человека к проблеме, ее причине, способу устранения, а также к тому, что или кто (или Кто?) на самом деле помогает. В язычестве во всех проблемах виноваты либо окружающие, либо неправильно исполненный (или неисполненный) обряд, а то и сами боги или духи (от которых язычники ищут защиты у других богов или духов). Христианская позиция кардинально противоположна. Причина все бед – собственные грехи. Второй вариант – духовная польза от постигшей неприятности, которую (пользу) видит Господь и ради которой и посылает искушение. Поэтому православный христианин воспринимает болезни, скорби, засухи, неурожаи, — Божиим указанием на необходимость
покаяния
и исправления.
Конечно, нужна и помощь в преодолении неприятностей. Но оказать ее может не свечка, не молитва, не батюшка, а только Господь по молитвам святых, при условии веры, молитвы и глубокого покаяния просителей. Еще одно обязательное условие помощи Божией в избавлении от любых бед, — это ее (помощи) крайняя необходимость. Когда сам человек действительно не может себе помочь, когда все силы и средства уже истрачены и надеяться больше не на что, – тогда и наступает время помощи Божией, если есть вера, покаяние и действительная польза от получения просимого.
Интересные факты
- Святой Трифон Апамейский считается покровителем охотников и рыбаков. Согласно легенде, он спас рыбу, попавшую в сеть рыбака, у которого были проблемы с уловом. После этого рыбак стал молиться святому Трифону и с тех пор у него всегда был хороший улов.
- Святой Трифон Апамейский также считается покровителем путешественников. Он часто изображается с соколом на руке, который, как полагают, является символом защиты и руководства в путешествиях.
- Святой Трифон Апамейский также почитается как целитель. Он часто изображается с посохом, который, как полагают, обладает лечебной силой. Люди приходят молиться святому Трифону об исцелении от различных болезней и недугов.
День празднования памяти
День памяти мученика — 14 февраля. Наши прадеды его называли Трифоновым днем, Трифоном-морозом, Трифоном-перезимником, Трифоном-звездопадом. Народ связал память мученика с природными особенностями этого времени года, когда, как считалось, зима встречается с весной.
В чем помогает св. мч. Трифон по молитвам к нему
В молитвах святому, как и любому другому подвижнику, обращаются с любыми прошениями, лишь бы молитва была растворена верой, а предмет прошения был бы действительно полезен душе просящего.
Также святому мученику Трифону принято обращаться с молитвой в следующих случаях:
- Охотники и рыболовы – для успешного промысла и защиты от диких зверей.
- Виноградари – для ниспослания благословения Божия и богатого урожая.
- Для избавления от грызунов, змей, насекомых и т. д.
- Для успеха в полевых и садовых работах.
- В случае потери ценных вещей, для их обретения.
- Для защиты от неправедного обвинения и преследования.
- Для спасения от злых духов.
- При трудностях с поиском работы, выборе профессии, своего места в жизни.
- При трудностях с жильем.
- В семейных трудностях, для поиска суженого, благословения в браке.
Отзывы современных христиан: о чем просят святого сегодня
Следует отметить, что и сейчас на Руси чтят святого Трифона и молятся ему. Множество случаев чудесной помощи по молитве святому описано на соответствующих интернет-страницах, в периодических изданиях и монографиях. Среди книг, в которых описывается помощь мученика Трифона, можно назвать «Небесный огонь» Олеси Николаевой и «Михайлов день» Нины Павловой.
Ситуации, в которых верующие обращаются в святому и получают немедленную порой совершенно необъяснимую помощь, довольно различны. Более всего описано случаев помощи в поиске работы, поиске пропавших или украденных вещей, налаживании отношений с близкими, усмирении обидчиков и недоброжелателей.
Где находятся мощи
Честные
мощи
великого свидетеля Христова сразу после его смерти были взяты никейскими христианами и по указанию святого погребены в его родном городе, Кампсаде. Затем их перенесли в Константинополь, а оттуда – в Рим.
В Которском соборе в Черногории лежит честная глава святого. Святой Трифон читается покровителем города. Даже утвержденный 16 февраля 2009 г. герб Котора содержит изображение мученика.
В 1803 г. часть мощей из этого собора была привезена в Россию.
Святыни в Москве
В Москве до революции главным местом почитания угодника Божия был Трифоновский храм в Напрудном (ул. Трифоновская, 38). В
XIX
в. древний храм оброс пристройками – были выстроены приделы, трапезная часть и колокольня. Именно в этот храм в 1819 г. императором Александром
I
были переданы частицы мощей, присланные из Черногории. Мощи были помещены в три дорогих ковчежца, вмонтированных в икону.
30
Апрель
1932 года
Все пристроенные части храма были уничтожены направленными взрывами, после чего архитектор Москвы Лев Давид произвел полную реконструкцию храма, восстановив его первоначальный облик.
Знаменитую икону с мощами перенесли в Знаменскую церковь в Переяславской слободе. Здесь она находится и поныне.
Другая икона с мощами хранится в марьинорощинском храме «Нечаянной радости».
Несмотря на большую народную любовь, служба мученику положена скромная – без всенощного бдения и полиелея. Это свидетельствует о значительно большем почитании святого на Руси, нежели в Византии.
Автор: Михаил Свободный.
Видео
Небольшой видеорассказ протоиерея Андрея Ткачёва о святом мученике Трифоне.
Тропарь, кондак, величание
Тропарь, глас 4:
Мученик Твой, Господи, Трифон, во страдании своем венец прият нетленный от Тебе Бога нашего: имеяй бо крепость Твою, мучителей низложи, сокруши и демонов немощныя дерзости. Того молитвами спаси души нашя.
Ин тропарь, глас 4:
Пи́щи Боже́ственныя, треблаже́нне,/ наслажда́яся на Небесе́х неоску́дно,/ сла́вящих пе́сньми па́мять твою́ покры́й/ и сохрани́ от вся́кия ну́жды,/ отжени́ вредя́щих ни́вам живо́тных,/ да тебе́ от любве́ вопие́м всегда́:// ра́дуйся, Три́фоне, му́чеников укрепле́ние.
Кондак, глас 8:
Троическою твердостию многобожие разрушил еси от конец всеславне, честен во Христе быв, и победив мучителей во Христе Спасителе, венец приял еси мученичества твоего, и дарования божественных исцелений, яко непобедимь.
Величание (общее):
Мученик Твой, Господи, Трифон, во страдании своем венец прият нетленный от Тебе, Бога нашего: имеяй бо крепость Твою, мучителей низложи, сокруши и демонов немощныя дерзости. Того молитвами спаси дшии наша.
Молитва
Молитва мученику Трифону Апамейскому
О, святы́й му́чениче Христо́в Три́фоне, ско́рый помо́щниче и всем к тебе́ прибега́ющим и моля́щимся пред святы́м твои́м о́бразом скоропослу́шный предста́телю! Услы́ши ны́не и на вся́кий час моле́ние нас, недосто́йных рабо́в твои́х, почита́ющих святу́ю па́мять твою́ во всечестне́м хра́ме сем, и предста́тельствуй о нас пред Го́сподем на вся́ком ме́сте. Ты бо, уго́дниче Христо́в, в вели́ких чудесе́х возсия́вый, источа́яй цельбы́ притека́ющим к тебе́ с ве́рою и су́щия в ско́рбех челове́ки заступа́яй, сам обеща́лся еси́ пре́жде исхо́да твоего́ от жития́ сего́ тле́ннаго моли́тися за ны ко Го́споду и испроси́л еси́ у Него́ дар сей: а́ще кто в како́й-ли́бо ну́жде, печа́ли и боле́зни душе́вней или́ теле́сней призыва́ти на́чнет свято́е и́мя твое́, той да изба́влен бу́дет от вся́каго прило́га зла́го. И я́коже ты иногда́ дщерь царе́ву, в Ри́ме гра́де от диа́вола му́чиму, исцели́л еси́, си́це и нас от лю́тых его́ ко́зней сохрани́ во вся дни живота́ на́шего, наипа́че же в день после́дняго на́шего издыха́ния предста́тельствуй о нас. Бу́ди нам тогда помо́щник и ско́рый прогони́тель лука́вых духо́в, и к Ца́рствию Небе́сному предводи́тель. И иде́же ты ны́не предстои́ши с ли́ки святы́х у Престо́ла Бо́жия, моли́ Го́спода, да сподо́бит и нас прича́стники бы́ти присносу́щнаго весе́лия и ра́дости, да с тобо́ю ку́пно прославля́ем Отца́ и Сы́на и Свята́го Уте́шителя Ду́ха во ве́ки. Ами́нь.
Молитва вторая мученику Трифону Апамейскому
О, святы́й му́чениче Христо́в Три́фоне, услы́ши ны́не и на вся́кий час моле́ние нас, раб Бо́жиих (имена), и предста́тельствуй о нас пред Го́сподем. Ты не́когда дщерь царе́ву, во гра́де Ри́ме от диа́вола му́чиму, исцели́л еси́: си́це и нас от лю́тых его́ ко́зней сохрани́ во вся дни жития́ на́шего, наипа́че же в день после́дняго на́шего издыха́ния предста́тельствуй о нас. Моли́ Го́спода, да сподо́бит и нас прича́стники бы́ти присносу́щнаго весе́лия и ра́дости, да с тобо́ю ку́пно удосто́имся сла́вити Отца́ и Сы́на и Свята́го Уте́шителя Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Акафист
Акафист мученику Трифону Апамейскому
Кондак 1
Избра́нный от Бо́га и к ли́ку святы́х сопричте́нный, святы́й мучениче Три́фоне! Моли́ся о нас, гре́шных, Влады́це Христу́ и помога́й нам побежда́ти мир, плоть и диа́вола, многообра́зно вою́ющия на ны, я́коже победи́л еси́ их благода́тию и си́лою возлю́бленнаго тобо́ю Христа́, да, изба́вльшеся от враго́в на́ших ви́димых и неви́димых, благода́рственно воззове́м ти:
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим!
Икос 1
О́бразу благоче́стия роди́телей твои́х подража́я, христиа́нския нра́вы от лет ма́лых прия́л еси́, святы́й мучениче, и мал сый ле́ты, стар же ра́зумом, вои́стину христиа́нин соверше́н яви́лся еси́. Мы же, воспомина́юще доброде́тельное житие́ твое́, восхваля́ем тя си́це:
Ра́дуйся, добронра́вных роди́телей благочести́вый сы́не; ра́дуйся, вели́кое их утеше́ние.
Ра́дуйся, А́нгела твоего́ Храни́теля непреста́нное весе́лие; ра́дуйся, от ю́ности твоея́ всего́ себе́ Бо́гу преда́вый.
Ра́дуйся, от ю́ности Христа́ возлюби́вый; ра́дуйся, от ма́лых лет благода́ть Бо́жию оби́льно стяжа́вый.
Ра́дуйся, ду́шу свою́ непоро́чну яви́вый; ра́дуйся, себе́ самаго́ в храм Ду́ха Свята́го угото́вавый.
Ра́дуйся, о́троком о́браз жития́ свята́го показа́вый; ра́дуйся, благоче́стием твои́м ве́рныя возвеселя́яй.
Ра́дуйся, от ма́лых лет за вся сия́ Бо́гом возлю́бленный.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 2
Ви́дя Госпо́дь, я́ко во́лею по стези́ благоче́стия, в не́мже от роди́телей твои́х наста́влен был еси́, тече́ши, и я́ко вои́стину лю́биши Бо́га, сотвори́ тя в жили́ще Свята́го Ду́ха от лет ма́лых и отве́рзе уста́ твоя́ пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Икос 2
Си́лу ве́ры твоея́ показу́я, Влады́ка Христо́с дарова́ тебе́, святы́й мучениче, еще́ о́троку бы́вшу, дар чудотворе́ний, сего́ ра́ди вопие́м ти:
Ра́дуйся, от ма́лых лет соверше́нную любо́вь к Бо́гу показа́вый; ра́дуйся, за́поведей Его́ не то́кмо слы́шатель, но и де́латель от младе́нчества бы́вый.
Ра́дуйся, от ю́ности твоея́ доброде́тели христиа́нския стяжа́вый; ра́дуйся, от ма́лых лет житие́м, ве́рою и любо́вию твое́ю Бо́гу угоди́вый.
Ра́дуйся, дар исцеле́ний от Него́ прия́вый; ра́дуйся, дар той на по́льзу бли́жним иждива́ющий.
Ра́дуйся, многоразли́чныя боле́зни исцеля́ющий; ра́дуйся, в неду́зех облегче́ние да́рующий.
Ра́дуйся, страда́ния в ра́дость обраща́ющий; ра́дуйся, исцеле́ния сия́ во сла́ву Бо́жию соверша́ющий.
Ра́дуйся, те́ми и́стину ве́ры правосла́вныя показу́ющий; ра́дуйся, те́ми нас к славосло́вию Бо́га возбужда́ющий.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 3
Ве́рою и любо́вию стяжа́л еси́ от Бо́га власть изгоня́ти ду́хи нечи́стыя, му́чащия челове́ки и претя́щия им воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 3
Ви́дя дарова́нную ти, святы́й мучениче, си́лу Бо́жию, вспять бежа́ша де́мони, и́миже одержи́ми бя́ху беснова́тии лю́дие. Ви́дящии же сия́, воспева́ху ти си́це:
Ра́дуйся, от Бо́га власть на нечи́стыя ду́хи прия́вый; ра́дуйся, си́лою Бо́жию сих изгоня́ющий.
Ра́дуйся, врагу́ челове́ческому вреди́ти лю́дем возбраня́ющий; ра́дуйся, ко́зни диа́вола и а́нгелов его́ разруша́ющий.
Ра́дуйся, си́лу их низлага́ющий; ра́дуйся, безси́лие их явля́ющий.
Ра́дуйся, стра́хом и тре́петом их поража́ющий; ра́дуйся, ве́ры Христо́вы си́лу показу́ющий.
Ра́дуйся, ве́рных к прославле́нию Бо́га воздвига́ющий; ра́дуйся, в беда́х и ско́рбех су́щих прибега́ти к предста́тельству святы́х наставля́ющий.
Ра́дуйся, в ну́ждах на́ших обраща́тися к Бо́гу науча́ющий; ра́дуйся, помо́щниче наш, Бо́гом нам дарова́нный.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 4
Восхоте́в тобо́ю обрати́ти язы́ки от пути́ нече́стия и откры́ти им путь и́стинный, веду́щий в Живо́т Ве́чный, си есть ве́ру и́стинную, ве́ру правосла́вную, да́же до Ри́ма из Компса́ды приведе́ тя Госпо́дь, да и в черто́гах ца́рских пропове́си Бо́га и та́мо мно́гия научи́ши пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Икос 4
Хотя́й обрати́ти мно́гия на путь спасе́ния, попусти́ Госпо́дь де́мону всели́тися в дщерь царе́ву, и жесто́ко му́чити и вверга́ти ю многоча́стне во огнь и во́ду. Враче́ве ничто́же успева́ху и ничи́мже страда́ния дще́ри царе́вой утоли́ти возмого́ша. Егда́ же и си́льнии ми́ра сего́ и вся́кую враче́бную хи́трость ве́дущии ничто́же возмого́ша и испове́даху не́мощь свою́, тогда́ веле́нием Бо́жиим проглаго́ла диа́вол, я́ко еди́н есть, и́же изгна́ти его́ и́мать, и се есть Три́фон. Тогда́ приле́жно иска́ху и обрето́ша его́ в Компса́де. Гряду́щу же ему́ и еще́ дале́че от Ри́ма су́щу, возопи́ гла́сом ве́лиим диа́вол и изы́де, и исцеле́ деви́ца. Ви́дящии сия́ дивля́хуся и глаго́лаху:
Ра́дуйся, Три́фоне, еще́ дале́че су́щий в бе́гство диа́вола обрати́вый; ра́дуйся, я́ко диа́вол безси́лие пред тобо́ю испове́да.
Ра́дуйся, моля́щимся тебе́ ско́рый помо́щниче; ра́дуйся, неду́гов си́лою Бо́жию цели́телю.
Ра́дуйся, оста́вленных врача́ми на свои́ ру́це прие́млющий; ра́дуйся, печа́ли на ра́дость пременя́ющий.
Ра́дуйся, печа́льным утеше́ние и скорбя́щим ра́дование посыла́ющий.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 5
Ви́деша ве́рнии, и́же в Ри́ме, чу́до, прише́ствием твои́м бы́вшее, укрепи́шася в ве́ре свое́й и воспе́ша Бо́гу, победи́вшему а́дскаго зми́я и да́рующему ве́рующим в Него́ такову́ю си́лу: Аллилу́иа.
Икос 5
Увере́ния ища́, тебе́ прише́дшу в Рим, святы́й Три́фоне, я́ко ты еси́ той, его́же убоя́ся де́мон, моли́ тя импера́тор Гордиа́н, да яви́ши и ему́ и синкли́ту его́, и лю́дем в чу́вственнем ви́де диа́вола, и не отре́клся еси́, но, возложи́в на ся пост, помоли́ся Го́споду дний шесть. В день же седьмы́й, прише́дшим царю́, синкли́ту и лю́дем, возопи́л еси́: «Тебе́ глаго́лю, душе́ нечи́стый, во и́мя Го́спода моего́ Иису́са Христа́ яви́ся се́мо и покажи́ свой де́монский о́браз зде су́щим, и безси́лие свое́ испове́ждь…». И бысть та́ко. И зря́ху вси безобра́зие де́монское и дивля́хуся ве́ре свята́го, вопию́ще:
Ра́дуйся, Три́фоне, его́же де́мони ослу́шатися не мо́гут; ра́дуйся, Три́фоне, по его́же веле́нию ду́си нечи́стии в теле́снем ви́де явля́ются.
Ра́дуйся, Три́фоне, си́лою Бо́жиею повеле́вый диа́волу испове́дати, я́ко на христиа́ны, и́же святу́ю правосла́вную и апо́стольскую ве́ру соде́ржат, вла́сти не и́мать; ра́дуйся, Три́фоне, ему́же возве́щено бысть, я́ко де́мони власть и́мут му́чити то́кмо тех, и́же свои́м по́хотем грехо́вным сле́дуют и де́ла, уго́дная диа́волу, творя́т.
Ра́дуйся, Три́фоне, я́ко научи́л еси́ нас бе́гати язы́ческаго нече́стия; ра́дуйся, Три́фоне, я́ко науча́еши всех бе́гати вся́каго греха́, в доброде́телех же подвиза́тися.
Ра́дуйся, ве́ру правосла́вную тве́рдо содержа́ти наставля́яй нас; ра́дуйся, хотя́щим благоче́стно жи́ти помога́яй.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 6
Ви́девше, ка́ко мла́до отроча́ повелева́ет вла́стно духово́м зло́бы поднебе́сным, убоя́хуся мно́зи, и слы́шаще от де́мона и ви́дяще воо́чию, якову́ си́лу и́мать ве́ра Христо́ва, обрати́шася к Бо́гу; нече́стие же и про́чая заблужде́ния своя́ отло́жше, крести́шася и усты́ свои́ми от се́рдца чи́ста благода́рственно воспе́ша Бо́гу песнь: Аллилу́иа.
Икос 6
Благодаря́ще тя, царь вложи́ в ру́це твои́, мучениче, да́ры и зла́то, ты же, Христа́ Бо́га приобреты́й, ни во что же вмени́л еси́ вся, я́же в ми́ре сем я́ко бла́га почита́ются, и прия́л еси́ да́ры царе́вы, да послужи́ши си́ми бли́жним твои́м, и шед во оте́чество твое́ Компса́ду, дал еси́ вся ни́щим, си́рым и всем в нужде́ су́щим, непреста́нно па́мятуя, я́ко расточи́в бога́тство земно́е, тле́нное, собере́ши себе́ на Небеси́ бога́тство нетле́нное, ве́чное. Мы же, науча́емии тобо́ю та́кожде твори́ти, вопие́м ти си́це:
Ра́дуйся, Три́фоне, ду́шу свою́ чу́жду сребролю́бия показа́вый; ра́дуйся, милосе́рдие души́ твоея́ вы́ну явля́яй.
Ра́дуйся, ни́щих пита́тель бы́вый; ра́дуйся, неиму́щим сострада́ние показа́вый.
Ра́дуйся, за́поведь Христа́ «Прося́щему у тебе́ дай» испо́лнивый; ра́дуйся, и нас исполня́ти за́поведи Бо́жии научи́вый.
Ра́дуйся, я́коже ше́ствием в Рим и возвраще́нием свои́м в Кампса́ду мно́гих уте́шивый, ободри́вый и возвесели́вый; ра́дуйся, показа́вый нам о́браз, ка́ко бога́тством ги́бнущим на земли́ неги́блющее бога́тство на Небеси́ собира́ти.
Ра́дуйся, бли́жним служи́ти нас науча́ющий; ра́дуйся, бли́жних люби́ти нас наставля́ющий.
Ра́дуйся, о́браз жития́ праведнаго нам показу́ющий; ра́дуйся, я́ко пра́вило ве́ры в Бо́га, наде́жды на Него́, любве́ к Нему́ и бли́жним и про́чих христиа́нских доброде́телей яви́ нам собо́ю.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 7
Взы́де на престо́л ри́мский нечести́вый царь Де́кий, и пролия́ся по вселе́нней кровь христиа́нская. Прибли́жися вре́мя, егда́ и тебе́, святы́й мучениче, суди́ Госпо́дь подъя́ти страда́ния, да кро́вию и му́ченичеством свои́м запечатле́еши ве́ру и вели́кую свою́ любо́вь к Бо́гу и тем до конца́ низложи́ши сопроти́вныя си́лы и наста́виши мно́гих, да гряду́т на муче́ния, ра́дующеся, я́коже и ты, страстоте́рпче, и пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 7
Я́ко укры́тися не мо́жет град верху́ го́ры стоя́й, та́ко и тебе́, святы́й мучениче, гоне́нию от Де́кия царя́ на христиа́н бы́вшу, невозмо́жно бысть укры́тися от мучи́телей, и́бо ты, я́ве без стра́ха Христа́ всем исповедав, си́лою сло́ва обраще́ние мно́гих ко Христу́ устро́ил и мно́гия в неду́зех и́менем Его́ исцели́л еси́. Уве́девше же о тебе́, святы́й Три́фоне, иге́мон Аквили́н, взя тя и пред суди́щем поста́ви, ты же вся гряду́щая на тя в ру́це Бо́га твоего́ преда́л еси́, ра́дуяся я́ко и тя сподо́би Госпо́дь быти о́бщника страда́ний Его́, и ве́рнии, ви́дяще ре́вность твою́ по Бо́зе, вопия́ху ти:
Ра́дуйся, Три́фоне, ко спасе́нию мно́гих приведы́й; ра́дуйся, мно́гих от злове́рия к ве́ре и́стинней, правосла́вней обрати́вый.
Ра́дуйся, чудесы́ твои́ми, си́лою Бо́жиею соде́янными, в ве́ре, и́ми восприя́той, их утверди́вый; ра́дуйся, я́ко де́йственная ве́ра твоя́ в Бо́га вы́ну всем по всей вселе́нней яви́ся.
Ра́дуйся, безме́здный врачу́, си́лою Бо́жиею, я́коже дре́вле, та́кожде и ны́не вся́кую боле́знь ско́ро врачу́ющий; ра́дуйся, наде́ждо оста́вленных врача́ми.
Ра́дуйся, ско́рое утеше́ние боля́щих, к тебе́ с моли́твою прибега́ющих; ра́дуйся, небоя́зненно пропове́давый Христо́ву ве́ру.
Ра́дуйся, от неве́рных за про́поведь Христа́ Бо́га на муче́ние я́тый; ра́дуйся, не устраши́выйся гряду́щаго муче́ния.
Ра́дуйся, науча́ющий нас не боя́тися челове́ческих преще́ний; ра́дуйся, во всем на Бо́га упова́ние возложи́вый.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 8
Услы́шав, я́ко и́щут тя во́ини, не утаи́лся еси́ от них, мучениче, ни в гора́х, ни в пусты́нех, но, огради́вся моли́твою и кресто́м, дерзнове́нно себе́ преда́л еси́ в ру́це мучи́телей и с ра́достию вели́кою стопы́ твоя́ напра́вил в Нике́ю, да возвести́ши всем ве́ру и́стинную и наста́виши пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Егда́ вопроси́ тя иге́мон на суди́лище: «Кто еси́, ка́я судьба́ твоя́, и ка́ко ве́руеши?», ты, не обину́яся, отвеща́л еси́ ему́ си́це: «Три́фон и́мя мое́; оте́чество — Компса́да; судьбы́ же несть у нас, зане́ ве́руем, я́ко вся Про́мыслом Бо́жиим быва́ют. По ве́ре же — христиа́нин есмь, Христо́с же есть и моя́ си́ла, и моя́ кре́пость, и сла́ва, и ра́дость моя́». Сие́ испове́дание твое́ слы́шаще, ублажа́ем тя, святы́й Три́фоне, си́це:
Ра́дуйся, непра́ведному суди́лищу дерзнове́нно предста́вый; ра́дуйся, ве́рующих в про́мысл Бо́жий укрепля́яй.
Ра́дуйся, лю́ди, живо́т свой судьбе́ вверя́ющия, посрамля́яй; ра́дуйся, науча́яй нас во всем упова́ние на́ше на Бо́га возла́гати.
Ра́дуйся, вы́ну себе́ быти служи́теля Христо́ва испове́дуяй; ра́дуйся, испове́данием тем весе́лие ве́рным да́руяй.
Ра́дуйся, собо́рища нечести́вых испове́данием святы́м отлучи́выйся; ра́дуйся, гряду́щих муче́ний от нечести́вых за испове́дание и́стиннаго Бо́га не устраши́выйся.
Ра́дуйся, и́стину еди́ную, Боже́ственную возлюби́вый; ра́дуйся, лжи и отца́ ея́, диа́вола, отверги́йся.
Ра́дуйся, Христа́ свои́м упова́нием имену́яй; ра́дуйся, Его́ свое́ю кре́постию нарица́яй.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 9
Слы́шавше твое́ испове́дание, я́рости испо́лнишася нечести́вии и преща́ху ти ра́нами и муче́нием. Ты же, мучениче Три́фоне, подъя́тие страда́ний за Христа́ весе́лием почита́я, взыва́л еси́ немо́лчно Бо́гу песнь: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́я многовеща́нный Аквили́н, ви́дя, я́ко ты не убоя́лся еси́ преще́ний лю́тых, я́ко овча́ кро́ткое яви́ся, ища́ прельсти́ти тя словесы́ ласка́тельными, но, ничто́же успева́я, па́ки в во́лка лю́таго обра́щься, усугубля́ше преще́ния своя́. Ты же тверд и непоколеби́м пребы́л еси́ благода́тию Бо́жиею, воздвиза́я ве́рных возглаша́ти тебе́ сицева́я:
Ра́дуйся, преще́ний лю́тых не убоя́выйся; ра́дуйся, сме́рти теле́сной не устраши́выйся.
Ра́дуйся, ду́шу свою́ за ве́ру правосла́вную положи́ти не отре́кшийся; ра́дуйся, ра́зум соверше́нный в том положи́вый, да сохрани́ши ве́ру и́стинную во Еди́наго Бо́га.
Ра́дуйся, не к земне́й, но к Небе́сней му́дрости устреми́выйся; ра́дуйся, иге́мону, врагу́ твоему́, спасе́ния жела́вый.
Ра́дуйся, к позна́нию и́стиннаго Бо́га привести́ мучи́теля твоего́ тща́выйся; ра́дуйся, пропове́дниче Христо́в сладкогла́сный.
Ра́дуйся, христиа́нине, Христо́м возлю́бленный; ра́дуйся, во́лею на страда́ния ше́дый.
Ра́дуйся, муче́ний тех за Христа́, я́ко сокро́вища, хоте́вый; ра́дуйся, во вре́мя муче́ний лю́тых Боже́ственным све́том осия́нный.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 10
Услы́шав тя глаго́лавша, я́ко не испове́дующих и́стинныя, правосла́вныя ве́ры жре́бий есть огнь неугаси́мый, зело́ разгне́вася Аквили́н и повеле́ тя, святы́й Три́фоне, пове́сив, би́ти; ты же, в повеле́нии сем услы́шав Госпо́день глас, призыва́вший тя на страда́льческий по́двиг, возопи́л еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Я́ко свеща́ огне́м возгара́ется, та́ко душа́ твоя́, святы́й Три́фоне, возгоре́ся любо́вию к возлюби́вшему тя Бо́гу, и, услы́шав повеле́ние иге́мона, е́же на тя, сам совле́кл еси́ ри́зы твоя́ и те́ло твое́ преда́л еси́ в ру́це мучи́телей, да сотворя́т вся, я́же повеле́ иге́мон. Зря́ще такову́ю ре́вность твою́ по Бо́зе, вси ве́рнии глаго́лаху:
Ра́дуйся, с весе́лием угото́вавый себе́ к прия́тию ран за Христа́; ра́дуйся, риз свои́х совлеки́йся ра́ди обнаже́ннаго не́когда за грехи́ на́ша Искупи́теля.
Ра́дуйся, доброво́льно в ру́це мучи́телей себе́ преда́вый, Христу́ подража́я; ра́дуйся, от них свя́занный и пове́шенный на муче́ние.
Ра́дуйся, прия́вый за Христа́ лю́тая ударе́ния; ра́дуйся, три ча́са терпе́вый неща́дное бие́ние.
Ра́дуйся, му́чиму бы́вшу, ни еди́наго стена́ния и ни еди́наго гла́са испусти́вый; ра́дуйся, бие́ния, у́зы, ра́ны, опале́ния и ины́я многоразли́чныя страда́ния претерпе́вый.
Ра́дуйся, в молча́нии прия́вый ударе́ния, от ни́хже ра́нами изъя́звися те́ло твое́; ра́дуйся, страда́нием свои́м си́лу Бо́жию просла́вивый.
Ра́дуйся, терпе́нием свои́м мучи́телей посрами́вый; ра́дуйся, по́двигом свои́м христиа́н возвесели́вый.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 11
Ви́деша терпе́ние и по́двиг твой, святы́й Три́фоне, еще́ же и адама́нтову кре́пость твою́, и просла́виша предстоя́щии лю́дие Подвигополо́жника Христа́ Бо́га пе́снию: Аллилу́иа.
Икос 11
Я́ко сте́ну тве́рду и непоколеби́му ви́де тя нечести́вый судия́, оба́че не просла́ви Бо́га, дарова́вшаго тебе́ кре́пость сию́, но па́че тща́шеся склони́ти тя и ле́стию и стра́хом сме́рти, да принесе́ши же́ртву бе́совом. Ты же, святы́й мучениче, исповедав во у́шию всех ве́ру Христо́ву, обличи́л еси́ безу́мие гони́телей и показа́л еси́ му́дрость тех, и́же во Христа́ ве́руют; иге́мон же, измышля́я на тя ина́я муче́ния, повеле́ тя со столпа́ сня́ти и, привяза́в к коню́ своему́, влече́ за собо́ю. Мы же потщи́мся просла́вити страда́ния твоя́:
Ра́дуйся, уя́звленный те́лом и за коне́м бы́стро влеко́мый; ра́дуйся, хлад зи́мний претерпе́вый.
Ра́дуйся, науча́яй нас в ско́рбех земны́х ум свой к Бо́гу устремля́ти; ра́дуйся, наставля́яй в ми́ре сем хла́дном согрева́тися любо́вию, я́же к Бо́гу.
Ра́дуйся, де́лом нам показу́яй, ка́ко подоба́ет ни во что же вменя́ти скоропреходя́щая на земле́ страда́ния; ра́дуйся, любве́ и милосе́рдия ко всем лю́дем испо́лненный.
Ра́дуйся, ра́ди любве́ тоя́ за враги́ своя́ моли́твы Бо́гу возноси́вый; ра́дуйся, па́ки в темни́цу вве́рженный и в заточе́нии лю́том томле́ние, му́ку и боле́зни претерпе́вый.
Ра́дуйся, я́сно явля́ющий, я́ко люте́йшая страда́ния земна́я ничто́же суть, а́ще к Бо́гу прибега́ют лю́дие и Бо́га ра́ди те́рпят ско́рби и ра́ны; ра́дуйся, на усекнове́ние главы́ твоея́ ра́достно ше́дый и пред усекнове́нием тем в ру́це Бо́га твоего́, Его́же ра́ди вся лю́тая подъя́л еси́, ду́шу свою́ святу́ю преда́вый.
Ра́дуйся, пре́жде усекнове́ния моли́выйся о вся́ком, и́же воспомина́ти тя и в па́мять твою́ святы́я же́ртвы приноси́ти бу́дет, да услы́шит его́ Госпо́дь и вся́кое проше́ние его́ испо́лнит; ра́дуйся, по успе́нии твое́м в виде́нии повеле́вый погребсти́ тя во оте́чествии твое́м, науча́я тем и нас свое́ оте́чество люби́ти.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 12
Не то́кмо на земли́, святы́й мучениче, был еси́ помо́щник и засту́пник всем, твоея́ по́мощи тре́бующим, но и по сме́рти не престае́ши избавля́ти от бед к тебе́ с ве́рою и любо́вию притека́ющих, я́коже изба́вил еси́ ца́рскаго гнева боля́рина Три́фона, егда́ внеза́пу яви́лся ему́ на коне́ и дал еси́ ему́ отлете́вшаго ца́рскаго со́кола. О́ный же Три́фон соко́льник на ме́сте сем, иде́же ему́ от тебе́ по́мощь яви́ся, во благодаре́ние тебе́ за избавле́ние свое́ воздви́же святы́й храм во и́мя твое́, мучениче Три́фоне. Мы же благодея́ния, от тебе́ бы́вшая, воспомина́юще, возно́сим благода́рственную Бо́гу песнь: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще твоя́ многоразли́чная чудеса́, твою́ ди́вную и ско́рою по́мощь, я́ко никого́же усе́рдно прибега́ющаго к тебе́ с ве́рою, любо́вию и упова́нием никогда́же отри́нул еси́, но всех к тебе́ притека́ющих и пред святою ико́ною твое́ю смире́нно моля́щихся от внеза́пных бед и скорбе́й избавля́еши, про́чее вре́мя живота́ их во бла́го устроя́еши, неду́зи врачу́еши, печа́ли утоля́еши и кому́ждо в беда́х и ско́рбех к тебе́ припа́дающему по́мощь и осла́бу да́руеши, благода́рне восхваля́ем тя си́це:
Ра́дуйся, на́ша моле́ния и проше́ния прие́мляй; ра́дуйся, за ны пред Престо́лом Бо́жиим моля́щийся.
Ра́дуйся, от Бо́га ми́лости нам непреста́нно прося́щий; ра́дуйся, от неча́янных бед и зол непрело́жное на́ше избавле́ние.
Ра́дуйся, от бед и напа́стей, дви́жимых на ны грех ра́ди на́ших, ско́рое прибе́жище; ра́дуйся, мно́гия сле́зы, от ско́рби пролива́емыя, изсуши́вый.
Ра́дуйся, мно́гия печа́ли утоли́вый; ра́дуйся, никто́же припа́дый к святе́й иконе твое́й тощь от нея́ оты́де.
Ра́дуйся, вся́каго притека́ющаго к тебе́ под кров свой и заступле́ние прие́мляй; ра́дуйся, здра́вия тре́бующим ско́рое исцеле́ние.
Ра́дуйся, оста́вленных врача́ми и ра́ди неисце́льных и тя́жких неду́г свои́х ча́ющих себе́ сме́рти, ско́рое и безме́здное врачева́ние; ра́дуйся, и ны́не, я́коже и дре́вле, жи́ву ти су́щу, неизсяка́емый исто́чниче неизче́тных и многообра́зных чудотворе́ний.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 13
О святы́й мучениче Три́фоне! Приими́ сие́ ма́лое, оба́че от лю́бящих и благода́рных серде́ц приноси́мое тебе́ на́ше моле́ние, вознеси́ ко Го́споду Бо́гу те́плыя моли́твы твоя́ за ны, недосто́йныя: боля́щия исцели́, печа́льныя уте́ши, заблу́ждшия вразуми́, бе́дствующим помози́, и вся нам потре́бная для здра́вия теле́снаго и спасе́ния душе́внаго у Бо́га Щедрода́вца испроси́, наипа́че же изба́ви нас от лука́вых бесо́в, да памяту́я вы́ну твоя́ ди́вная о нас заступле́ния, просла́вим Бо́га, дарова́вшаго нам такова́го моли́твенника, цели́теля и чудотво́рца, воспева́юще песнь: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды, зате́м 1-й икос «О́бразу благоче́стия роди́телей…» и 1-й кондак «Избра́нный от Бо́га…»
Моли́тва
О святы́й мучениче Христо́в Три́фоне, ско́рый помо́щниче и всем к тебе́ прибега́ющим и моля́щимся пред святы́м твои́м о́бразом скоропослу́шный предста́телю! Услы́ши ны́не и на вся́кий час моле́ние нас, недосто́йных рабо́в твои́х, почита́ющих святу́ю па́мять твою́ во всечестне́м хра́ме сем, и предста́тельствуй о нас пред Го́сподем на вся́ком ме́сте. Ты бо, уго́дниче Христо́в, в вели́ких чудесе́х возсия́вый, источа́яй цельбы́ притека́ющим к тебе́ с ве́рою и су́щия в ско́рбех челове́ки заступа́яй, сам обеща́лся еси́ пре́жде исхо́да твоего́ от жития́ сего́ тле́ннаго молитися за ны ко Го́споду и испроси́л еси́ у Него́ дар сей: а́ще кто в какой-либо нужде́, печа́ли и боле́зни душе́вней или́ теле́сней призыва́ти начне́т свято́е и́мя твое́, той да изба́влен бу́дет от вся́каго прило́га зла́го. И я́коже ты иногда́ дщерь царе́ву, в Ри́ме гра́де от диа́вола му́чиму, исцели́л еси́, си́це и нас от лю́тых его́ ко́зней сохрани́ во вся дни живота́ на́шего, наипа́че же в день после́дняго на́шего издыха́ния предста́тельствуй о нас. Бу́ди нам тогда́ помо́щник и ско́рый прогони́тель лука́вых духо́в, и к Ца́рствию Небе́сному предводи́тель. И иде́же ты ны́не предстоиши с ли́ки святы́х у Престо́ла Бо́жия, моли́ Го́спода, да сподо́бит и нас прича́стники быти присносу́щнаго весе́лия и ра́дости, да с тобо́ю ку́пно прославляем Отца́ и Сы́на и Свята́го Уте́шителя Ду́ха во ве́ки. Ами́нь.
Канон
Канон мученику Трифону Апамейскому
глас 8
Песнь 1
Ирмос:Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Воистину Божественныя на Небесех сладости наслаждаяся, яко непобедим страдалец, твоими молитвами душу мою избави от страстей смущения.
Глаголы Божественными огласився, совершил еси сия преславне деятельно, святыню возлюбив и целомудрие облобызав.
Был еси истинно пастырь, пасый души твоея в мудрости помышления, души обращая заблуждающия и Богу приводя, славне.
Богородичен:Просвещаеши мя сиянием мысленным, осияние славы рождшая Отчее, Всенепорочная Отроковице, и мрак греховный разори.
Песнь 3
Ирмос:Ты еси утверждение притекающих к Тебе, Господи, Ты еси Свет омраченных, и поет Тя дух мой.
Притупил еси силу гордаго, славный мучениче Христов, свыше одеявся силою.
Плотию обложен, шатания безплотнаго угасил еси врага и воплощеннаго Бога Слова проповедал еси.
Единым токмо пришествием твоим духи лукавствия отгоняются, Духа Святаго гоними благодатию.
Богородичен:Имея Тя помощь, не постыждуся, Пречистая Мати Божия, имея Тя предстательницу Жизни моея, спасуся.
Седален, глас 4
Болезньми, блаженне, наслаждаяся плотскими, Божественную и неболезненную пищу достойно восприял еси, венец безсмертия от Бога прием. Темже и исцелений реки источаеши любовию прибегающим, мучениче, в кров твой.
Песнь 4
Ирмос:Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Зрящих удивил еси терпения, блаженне, твердостию: муки бо претерпел еси, яко в чуждем стражда телеси, мудре Трифоне.
Питался еси, блаженне, ранами болезней, биемь, ныне же наслаждаешися чистее, присносущныя славы насыщаяся.
Стружему телеси твоему железных ногтей остротою, вжиляшеся, чудне, твоея души крепость Божественною благодатию.
Богородичен:На Тя упование мое все возлагаю, Мати Дево: душу мою сохрани, яже Бога рождшая, Спаса моего.
Песнь 5
Ирмос:Утренююще, вопием Ти: Господи, спаси ны, Ты бо еси Бог наш, разве Тебе, иного не вемы.
Кумиры прелестныя упразднил еси, страстотерпче, токмо бо возлюбил еси Христову образу покланятися.
Разумев пресветлую, славне страстотерпче, благодать Бога нашего, тоя ради пострадал еси.
Божественною озарився благодатию, усердно, страдальче, Христа ради пострадал еси.
Богородичен:Неизреченно бысть зачатие Твое, и Рождество несказанно: пребыла бо еси Чистая Приснодева.
Песнь 6
Ирмос:Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
Изсушив мерзкия жертвы, и приношения скверная, и неистовства идольская, твоими кровьми, славне, напоил еси вся церковная благородная, Трифоне, прозябения.
Струпи мученичестии, яко миро, благоухают, кровь страдалец источает исцеления, останцы же тела души освящают верою касающихся им.
Богородичен:Яко одушевлен кивот, прияла еси Слово Безначальное, яко Святое Святилище, Зиждителя вместила еси, яко Престол огнезрачен, носиши Владыку, Богомати, всея твари.
Песнь 7
Ирмос:От Иудеи дошедше, отроцы, в Вавилоне иногда верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Венценосец, ликуеши с лики мученик, веселяся, прелесть бо победив словом истинным, воспеваеши, радуяся: отец наших Боже, благословен еси.
Владыка всяческих Своими страданьми венчает мученика и сего водворяет в селех Небесных, зовуща и глаголюща: отец наших Боже, благословен еси.
Богородичен:Млада носящи Младенца, прежде всех век Бога, Всенепорочная, из Тебе воплощенна, не престай молящи спасти поющия: отец наших Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос:Седмерицею пещь халдейский мучитель, Богочестивым неистовно разжже; силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Даже до усекновения и опаления, даже до кровепролития, даже и до смертныя кончины пострадал еси, сопротивляяся противу греху, мучениче Христов, ныне же, жизнь во Христе сокровенную прием, взываеши: священницы, благословите, людие, превозносите во вся веки.
На земли подвизался еси, с нечестивыми боряся, противу лестней и богоборней лести горце нудящим; на Небесех же, Трифоне, наслаждаешися, венец нося, и со Ангелы ликуеши, поя: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите Господа во веки.
Мучительское изобличил еси безбожие, всемудре, и демонское богоборство угасил еси струями кровей твоих; в Троице Единаго Бога достолепне и чисте возвещая и чествуя, взывал еси: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Богородичен:Глаголом Твоим последующе, ублажаем, Пречистая, Тя, Блаженную, плотию рождшую воистину Блаженнаго, Света живущаго незаходимаго, и Светонаставника, и Светодавца Владыку. Егоже отроцы благословят, священницы воспевают и превозносят во вся веки.
Песнь 9
Ирмос:Тя, неискусобрачную Матерь Бога Вышняго, Тя, паче ума рождшую словом воистину Бога, вышшую Пречистых сил, немолчными славословлении величаем.
Паче видимых мученическое чаяние полно безсмертнаго наслаждения: видится сих надежда, полна благоухания, и радости, и светлости неизреченныя. Темже достойно ублажаются.
Свет был еси вторый, к Свету первому приближився, зарею Его просвещаемь и воображаемь, Трифоне мудре, и Того подательными светлостьми сияя; тем тя вси ублажаем.
Явился еси неужасен в подвизех, страстотерпче, явился еси истинно тезоименит Божественней и святей пищи, еяже ныне восприемля и ясно наслаждаяся, спасение чтущим тя нам испроси.
Богородичен:Умертви мудрование, Богородительнице, плоти моея и оживи душевное умерщвление действом Истинныя Жизни, из Тебе рождшияся плотию за неизреченное благоутробие и спасение поющих Тя.
Светилен
Пищи наслаждаяся преславныя и Божественныя, Ангелом единожитель был еси, блаженне: гуси пасый в лузех, от Бога приял еси благодать исцелений, Трифоне великомучениче, исцеляти человеческия немощи и недуги.
Частые вопросы
Чем помогает Трифон?
Как уже было сказано выше, святой Трифон считается признанным покровителем земледельцев и виноградарей. Ему молятся о хорошем урожае, благодатной погоде, избавлении от вредителей. Покровительствует он также охотникам и рыболовам – молитва святому помогает добыть знатные трофеи.
Когда молятся святому Трифону?
Ежедневно после литургии перед чудотворным образом совершается водосвятный молебен с акафистом, а по средам после вечернего богослужения при большом стечении народа поется акафист мученику Трифону. В день памяти святого мученика и чудотворца Трифона, 14 февраля, в храме совершается архиерейское богослужение.
Чей покровитель святой Трифон?
14.02.2018 14 февраля все православные охотники и рыболовы празднуют День своего Святого Покровителя, – Святого Мученика Трифона.
Почему святой Трифон с птицей?
Существует предание, что при царе Иоанне Грозном во время охоты улетел любимый царский кречет. Найти улетевшую птицу было приказано сокольнику Трифону Патрикееву, в случае неисполнения приказа ему грозила смерть. После трех дней безуспешных поисков Патрикеев обратился с молитвой к своему небесному покровителю Трифону.
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите жизнеописание святого мученика Трифона Апамейского, чтобы понять его историю, его подвиг и значение для христианской церкви.
СОВЕТ №2
Помолитесь святому мученику Трифону с верой и преданностью, обратившись к нему с молитвой о заступничестве и помощи в нужные моменты жизни.
СОВЕТ №3
Используйте образ святого Трифона как вдохновение для собственной веры и подвига, стремясь к подражанию его добродетелям и стойкости в вере.
Чудеса и чудотворения святого мученика Трифона сегодня
Святой мученик Трифон Апамейский считается одним из самых почитаемых святых в православной церкви. Его житие и труды прославлены многочисленными чудесами и чудотворениями, которые происходят и по сей день благодаря его молитвенной помощи.
Одним из наиболее известных чудес, связанных со святым Трифоном, является исцеление от различных болезней и недугов. Многие верующие прибегают к его молитвенной помощи во время болезни, и часто получают исцеление или облегчение страданий.
Святой Трифон также известен своей защитой от бедствий и беспокойств. Многие люди обращаются к нему с мольбами о помощи в трудной ситуации, и чудесно находят выход из трудностей благодаря его молитвенной поддержке.
Важным аспектом чудес и чудотворений святого мученика Трифона является также его защита от злых сил и негативных воздействий. Многие верующие признают, что благодаря его заступничеству им удается избежать опасностей и невзгод, которые подстерегают на пути.
В современном мире многие люди испытывают благодарность и удивление перед чудесами, происходящими через молитвенную помощь святого мученика Трифона. Его святость и благодать ощущаются в жизни многих верующих, становясь источником утешения и надежды в трудные моменты.