Акафист святому великому князю Александру Невскому – одно из молитвенных произведений православной церкви, посвященное заступничеству и помощи святого перед Богом. В данной статье мы рассмотрим, в каких случаях рекомендуется читать акафист Александру Невскому и какие благословения и помощь можно получить, обращаясь к этому святому.
Акафист
Конда́к 1.
Избра́нному воево́де земли́ Росси́йския, све́тлому украше́нию Це́ркве Правосла́вныя, свято́му благове́рному вели́кому кня́зю Алекса́ндру Не́вскому, похва́льная воспису́юще, я́ко ве́рою враги́, ви́димыя же и неви́димыя, победи́вшему, и в ве́ре свое́й, по рече́нию апо́столову, доброде́тель, в доброде́тели же ра́зум, в ра́зуме же воздержа́ние, в воздержа́нии же терпе́ние, в терпе́нии же благоче́стие, братолю́бие и любо́вь яви́вшему, со умиле́нием и ра́достию возопии́м:
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
И́кос 1.
Со а́нгелы и все́ми святы́ми предстои́ши ны́не Христу́, блаже́нне Алекса́ндре, моля́ся о любо́вию чту́щих тя́: те́мже, помина́юще, я́ко измла́да Христа́ возлюби́в, к небе́сным ду́хом прилепи́лся еси́, безпло́тных подража́в житию́, ублажа́ем тя́, вопию́ще:
Ра́дуйся, ко́рене благочести́ваго о́трасле пречестна́я; ра́дуйся, благове́рия пре́дков насле́дниче.
Ра́дуйся, доброде́телей отца́ боголюби́ваго подража́телю; ра́дуйся, кро́тости и благоче́стия ма́терняго прее́мниче.
Ра́дуйся, вождю́ к Небесе́м ста́да своего́ христолюби́ваго; ра́дуйся, в житии́ все́х рабо́в Бо́жиих дру́же и ревни́телей благоче́стия собесе́дниче.
Ра́дуйся, преподо́бных ли́ка богосве́тлаго соприча́стниче; ра́дуйся, ве́ры Христо́вы непобеди́мый испове́дниче.
Ра́дуйся, во́лею му́чениче, сликовству́яй ны́не со́нму му́чеников добропобе́дному; ра́дуйся, христиа́нскаго упова́ния и любве́ все́м на́м де́йственный пропове́дниче.
Ра́дуйся, уста́вов и чи́на церко́внаго благоле́пнаго ревни́телю; ра́дуйся, ве́рных ча́д Це́ркве и уго́дников Бо́жиих сонасле́дниче.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 2.
Ви́девше ле́поту лица́ и теле́снаго во́зраста твоего́, новогра́дстии лю́дие ра́довахуся и сла́вляху Бо́га, взира́юще на тя́; мы́ же, помина́юще светле́йшия па́че со́лнца доброде́тели твоя́, блаже́нне Алекса́ндре, просла́вившему тя́ Го́сподеви пои́м: Аллилу́иа.
И́кос 2.
Разуме́л еси́, богому́дре Алекса́ндре, я́ко прехо́дит о́браз ми́ра сего́, еди́но же е́сть на потре́бу челове́ком, е́же благоугоди́ти Го́сподеви: сего́ ра́ди измла́да от любве́ к ми́ру и я́же в ми́ре уклони́лся еси́, вожделе́в же зде́ су́щими стяжа́ти небе́сная, я́ко ве́рный ра́б Го́споду во все́м житии́ неле́ностно послужи́л еси́. Те́мже вопие́м ти́:
Ра́дуйся, подви́жниче ве́ры, угожде́ние Бо́гу па́че всего́ предызбра́вый; ра́дуйся, подо́бне Авраа́му во все́м житии́ непоро́чно пред Бо́гом пожи́вый.
Ра́дуйся, Исаа́ково послуша́ние показа́вый; ра́дуйся, путе́м Иа́ковля смиренному́дрия ходи́вый.
Ра́дуйся, Ио́сифову чистоту́ и целому́дрие стяжа́вый; ра́дуйся, Моисе́ову любо́вь к лю́дем свои́м в себе́ яви́вый.
Ра́дуйся, я́коже Самуи́л, чи́ста себе́ от вся́каго любостяжа́ния соблюда́вый; ра́дуйся, кро́тостию Дави́довою враги́ своя́ победи́вый.
Ра́дуйся, Петро́вой пла́менней ве́ре поревнова́вый; ра́дуйся, с Па́влом и́гу Христо́ву себе́ порабо́тивый.
Ра́дуйся, богому́дрие Иоа́нново по́двигом поуче́ния в сло́ве Бо́жием сниска́вый; ра́дуйся, мно́гих святы́х доброде́тели в себе́ совокупи́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 3.
Си́лою ве́ры стяжа́л еси́, блаже́нне Алекса́ндре, вы́сшее любому́дрие, его́же ра́ди, презира́я пло́ть, прилежа́л еси́ о души́ безсме́ртней: те́мже ублажа́юще тя́, я́ко стяжа́вша ны́не безсме́ртие, вопие́м просла́вльшему тя́ Христу́: Аллилу́иа.
И́кос 3.
Име́яй всегда́ пред очи́ма свои́ма Го́спода, тре́звенно пожи́л еси́, блаже́нне Алекса́ндре, и вся́, я́же твори́л еси́, творя́ во сла́ву Бо́жию, угоди́л еси́ Бо́гу, Ему́же предстои́ши ны́не с ли́ки от ве́ка угоди́вших: те́мже, ра́дующеся о тебе́, зове́м ти́:
Ра́дуйся, и́стиннаго трезве́ния подви́жниче; ра́дуйся, спаси́тельнаго созерца́ния люби́телю.
Ра́дуйся, наста́вниче на́ш в по́двизе от ми́ра удале́ния; ра́дуйся, стяжа́телю соверше́ннаго да́ра бо́дрственнаго себе́ внима́ния.
Ра́дуйся, вся́каго безслове́снаго вожделе́ния тве́рдый противобо́рче; ра́дуйся, благоче́стия до́брый подви́жниче, преуспе́вый в ра́зуме и дея́нии.
Ра́дуйся, я́ко си́лою моли́твы препобеди́л еси́ диа́вольския искуше́ния; ра́дуйся, я́ко себе́ от греха́ огради́л еси́ после́дних воспомина́нием.
Ра́дуйся, я́ко возлюби́л еси́ душе́ю е́же о небе́сных помышле́ние; ра́дуйся, я́ко преуспе́л еси́ в неле́ностных, я́же к Бо́гу, моли́твенных предстоя́ниих.
Ра́дуйся, я́ко все́ житие́ свое́ освяща́л еси́ непреста́нным и́мене Бо́жия призыва́нием; ра́дуйся, я́ко угожда́л еси́ Го́сподеви вся́ким благоугожде́нием.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 4.
Бу́ри искуше́ний воздвиго́ша врази́ проти́ву тебе́, блаже́нне Алекса́ндре. Ты́ же препобеди́л еси́ сия́ си́лою благода́ти Христо́вы: те́мже ны́не к ти́хому приста́нищу прите́к, с ли́ки искуше́нных в ми́ре, победи́вших же ми́р, вопие́ши Христу́: Аллилу́иа.
И́кос 4.
Слы́ша Па́вла глаго́люща: «Вся́к подвиза́йся от все́х воздержи́тся», вся́ в уме́ты вмени́л еси́, блаже́нне Алекса́ндре, да Христа́ приобря́щеши; по́двигами же отверже́ния себе́ и ко благи́м дело́м принужде́ния стяжа́л еси́ свобо́ду сла́вы ча́д Бо́жиих: те́мже, ублажа́юще тя́, вопие́м ти́ такова́я:
Ра́дуйся, о́браз отверже́ния себе́ на́м показа́вый; ра́дуйся, ноше́нию креста́ в после́довании Христу́ на́с научи́вый.
Ра́дуйся, пло́ть со страстьми́ и похотьми́ ея́ попра́вый; ра́дуйся, житие́м твои́м суету́ ми́ра обличи́вый.
Ра́дуйся, вся́кое пристра́стие земно́е от себе́ отгна́вый; ра́дуйся, ра́зум сво́й в послуша́ние ве́ры плени́вый.
Ра́дуйся, во́лею свое́ю благо́е и́го за́поведей Христо́вых подъя́вый; ра́дуйся, се́рдце свое́ от вся́кия стра́сти душевре́дныя чи́сто сохрани́вый.
Ра́дуйся, себе́ Бо́гу всесоверше́нне преда́вый; ра́дуйся, чрез все́ житие́ свое́ Бо́гу послужи́вый.
Ра́дуйся, соверше́нием за́поведей любо́вь к себе́ Бо́жию стяжа́вый; ра́дуйся, насле́дие Ца́рствия благоугожде́нием Бо́гу улучи́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 5.
Боготе́чною звездо́ю преше́л еси́ в ми́ре, блаже́нне Алекса́ндре, блиста́ющ сла́вою и доброде́телию: те́мже ны́не сия́еши на Небесе́х сла́вою ве́чною с ли́ки пра́ведник, с ни́ми же вы́ну воспева́еши Христу́: Аллилу́иа.
И́кос 5.
Ви́девше тя́, блаже́нне Алекса́ндре, николи́же во бране́х побежда́ема, всегда́ же побежда́юща, неве́рнии еди́наго и́мене твоего́ устраша́хуся; мы́ же, помина́юще испо́лненное ве́ры му́жество твое́, ублажа́ем тя́, глаго́люще:
Ра́дуйся, до́блественный в защи́ту ве́ры и Це́ркве вои́телю; ра́дуйся, своея́ земли́ му́жественный защи́тителю.
Ра́дуйся, наве́тов вра́жиих му́дрый разори́телю; ра́дуйся, ми́ра безпомо́щных си́льный огради́телю.
Ра́дуйся, во́инства све́йскаго на брега́х Не́вских сла́вный победи́телю; ра́дуйся, безопа́сности всея́ се́верныя страны́ земли́ Росси́йския охрани́телю.
Ра́дуйся, злы́х ко́зней инове́рия, подви́гших чужду́ю ра́ть на зе́млю на́шу, разруши́телю; ра́дуйся, зако́нов пра́вды богоукрепля́емый утверди́телю.
Ра́дуйся, Пско́ва, оте́чества святы́я О́льги, свободи́телю; ра́дуйся, ненави́девших ми́ра умири́телю.
Ра́дуйся, бу́йства неустро́енныя в ты́я дни́ Литвы́ укроти́телю; ра́дуйся, во все́х си́х бране́х христолюби́ваго во́инства своего́ му́дрый предводи́телю.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 6.
Пропове́дника кро́тости и терпе́ния яви́л еси́ себе́, блаже́нне Алекса́ндре, последи́ пресла́вных побе́д твои́х: те́мже и стяжа́л еси́ сугу́бый вене́ц от Царя́ Христа́, Ему́же предстои́ши ны́не, вопия́: Аллилу́иа.
И́кос 6.
Провозсия́л еси́, блаже́нне Алекса́ндре, па́че му́жества, терпе́нием твои́м, его́ же стяжа́л еси́, взира́я на Нача́льника ве́ры и Соверши́теля Иису́са, И́же вме́сто предлежа́щия Ему́ ра́дости претерпе́ Кре́ст: те́мже, восхваля́юще тя́, усе́рдно вопие́м:
Ра́дуйся, до конца́ в по́двизех служе́ния Бо́гу претерпе́вый; ра́дуйся, терпе́нию Христо́ву ве́рно подража́вый.
Ра́дуйся, си́лу за́поведи Христо́вы, я́же о любви́ ко враго́м, прему́дре уразуме́вый; ра́дуйся, и согре́шшим проти́ву тебе́ изба́вленным тобо́ю лю́дем любо́вь и́стинную показа́вый.
Ра́дуйся, во искуше́нии от наро́да своего́ хи́трость лука́ваго прозре́вый; ра́дуйся, ми́рным отбы́тием свои́м из земли́ своея́ зло́бу врага́ попра́вый.
Ра́дуйся, и во все́м житии́ свое́м ухищре́ния сатаны́ проразуме́вый; ра́дуйся, зло́е благи́м, по апо́столу, вы́ну препобежда́вый.
Ра́дуйся, па́ки, в годи́ну ско́рби, в по́мощь оскорби́вшему тя́ Нову́граду предуспе́вый; ра́дуйся, сего́ ра́ди пла́менную любо́вь от наро́да своего́ себе́ сниска́вый.
Ра́дуйся, Бо́жия посеще́ния, боле́зни и лише́ния со упова́нием терпе́вый; ра́дуйся, сего́ ра́ди све́тлый вене́ц от Го́спода стяжа́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 7.
Хотя́й провозсия́ти тебе́ все́ми доброде́тельми, блаже́нне Алекса́ндре, Влады́ка Христо́с призва́л е́сть тебе́ к служе́нию лю́дем твои́м во дни́ посеще́ния; ты́ же притяжа́л еси́ к терпе́нию смире́ние, его́же ра́ди ны́не превознесе́н еси́, предстоя́ Бо́гу с пе́снию: Аллилу́иа.
И́кос 7.
Ди́вно бе́ ви́дети, ка́ко непобеди́мый вои́тель смире́нно преклоня́ет главу́ свою́ пред неве́рными, и́хже посла́ Госпо́дь на лю́ди Своя́ ра́ди гре́х и́х; ди́вно же е́сть и воспомяну́ти непобеди́мое смире́ние твое́, блаже́нне Алекса́ндре, и́мже и Го́сподеви благоугоди́л еси́, и лю́ди своя́ спа́сл еси́. Те́мже благода́рно вопие́м ти́:
Ра́дуйся, смире́ния Госпо́дня подража́телю; ра́дуйся, подоба́ющаго богопоста́вленным власте́м почита́ния учи́телю.
Ра́дуйся, вся́каго превозноше́ния противобо́рче; ра́дуйся, и́стиннаго послуша́ния подви́жниче.
Ра́дуйся, все́м на́м о́бразе ве́рнаго Бо́гу служе́ния; ра́дуйся, нача́льствующим наста́вниче в богоприя́тном лю́дем предстоя́нии.
Ра́дуйся, подвла́стных руководи́телю в богозапове́данном предержа́щим власте́м повинове́нии; ра́дуйся, я́ко мно́гажды ра́ди бла́га люде́й свои́х путеше́ствовал еси́ к безбо́жным, ни во что́же вменя́я я́же от ни́х испыта́ния.
Ра́дуйся, я́ко не устраши́лся еси́, призва́в Бо́га, приити́ к Ба́тыеви, исполня́я его́ веле́ние; ра́дуйся, я́ко мно́гащи восприя́л еси́ на себе́ стра́шный отве́т о неразу́мных наро́да своего́ воста́ниих.
Ра́дуйся, я́ко огради́л еси́ лю́ди твоя́ от зловре́днаго с неве́рными обще́ния; ра́дуйся, я́ко му́дре огради́л еси́ в земли́ свое́й оте́ческия до́блести и преда́ния.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 8.
Стра́нническое житие́ преше́л еси́ на земли́, блаже́нне Алекса́ндре, не ве́дый поко́я в труде́х свои́х и не имы́й зде́ пребыва́ющаго гра́да, но гряду́щаго взыску́яй; сего́ ра́ди ны́не, блаже́нне, всели́лся еси́ в ве́чных оби́телех, вы́ну поя́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 8.
Все́ю душе́ю послужи́в Го́споду и все́м житие́м свои́м благоугоди́в Ему́, просла́вился еси́ благоче́стием, его́же ра́ди и испове́дник яви́лся еси́ ве́ры Христо́вы, блаже́нне Алекса́ндре: помина́юще у́бо по́двиг испове́дничества твоего́, вопие́м ти́:
Ра́дуйся, зло́бы неве́рных не устраши́выйся; ра́дуйся, тва́ри па́че Созда́вшаго не послужи́вый.
Ра́дуйся, со́лнцу и огню́ в ста́не безбо́жных не поклони́выйся; ра́дуйся, ве́ру свою́ во искуше́нии сохрани́вый.
Ра́дуйся, веле́нию безбо́жному не покори́выйся; ра́дуйся, тве́рдым пропове́дником ве́ры пред неве́рными себе́ яви́вый.
Ра́дуйся, с сугу́бою сла́вою, по испове́дании свое́м, в зе́млю свою́ возврати́выйся; ра́дуйся, во все́м житии́ ве́рным ве́ре отце́в пребы́вый.
Ра́дуйся, от ле́сти инове́рия прему́дре уклони́выйся; ра́дуйся, лука́вство пропове́дников лжеве́рия я́ве обличи́вый.
Ра́дуйся, тве́рдый защи́тник правове́рия яви́выйся; ра́дуйся, лжеслове́сие враго́в Правосла́вия сло́вом здра́вым препобеди́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 9.
Всего́ себе́ повину́в Бо́гови, я́ко ра́б благи́й и ве́рный, послужи́л еси́ Ему́, блаже́нне Алекса́ндре, па́че све́рстник твои́х для земли́ твоея́ потруди́вся; те́мже и вни́ти сподо́бился еси́ в ра́дость Го́спода своего́, Ему́же предстои́ши ны́не, со А́нгелы поя́: Аллилу́иа.
И́кос 9.
Вети́йствующий язы́к не возмо́гл бы восхвали́ти дела́ твоя́, блаже́нне Алекса́ндре, я́же соверши́л еси́, полага́я по бра́тии ду́шу свою́; смире́нно у́бо помина́юще сицева́я исправле́ния твоя́, умиле́нную пе́снь прино́сим ти́, глаго́люще:
Ра́дуйся, братолю́бия христиа́нскаго преи́скренний ревни́телю; ра́дуйся, Моисе́овы и Па́вловы любве́ ко бра́тии подража́телю.
Ра́дуйся, за́поведей Христо́вых, я́же о любве́ ве́рный исполни́телю; ра́дуйся, и все́х на́с в любви́ к при́сным ди́вный наста́вниче.
Ра́дуйся, приме́ром свои́м па́че сло́ва яви́выйся стяза́ющихся о насле́дии бра́тий свои́х примири́телю; ра́дуйся, о бла́ге наро́да усе́рдно в житии́ свое́м пеки́йся.
Ра́дуйся, о́бщаго ми́ра во дне́х свои́х устрои́телю; ра́дуйся, изгна́ннаго стра́хом наше́ствий тата́рских наро́да своего́ собира́телю.
Ра́дуйся, безпомо́щных при́сный защи́тителю; ра́дуйся, ни́щих и а́лчущих пита́телю.
Ра́дуйся, си́рых си́льный покрови́телю; ра́дуйся, и ны́не все́х скорбя́щих и нужда́ющихся мо́щный пред Го́сподем предста́телю.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 10.
Спасти́ хотя́ ду́шу свою́, ве́дый же, я́ко не иму́щему любве́ к Бо́гу ники́ими же по́двигами и доброде́тельми улучи́ти спасе́ние возмо́жно е́сть, стяжа́л еси́ вене́ц доброде́телей, я́же е́сть любо́вь к Бо́гу, Ему́же предстоя́ ны́не, ра́достно вопие́ши: Аллилу́иа.
И́кос 10.
Царя́ Небе́снаго возлюби́в от всего́ се́рдца твоего́, и от всея́ души́ твоея́, и все́ю мы́слию твое́ю, прине́сл еси́ Ему́, блаже́нне Алекса́ндре, последи́ многоразли́чных приноше́ний ве́ры и усе́рдия, себе́ сама́го в же́ртву жи́ву, свя́ту, благоуго́дну; те́мже ублажа́юще тя́, вопие́м ти́:
Ра́дуйся, в житии́ свое́м все́ми богоуго́дными де́лы Го́сподеви послужи́вый; ра́дуйся, обе́тами и́ночества свято́е житие́ свое́ увенча́вый.
Ра́дуйся, мно́ги хра́мы Бо́жии, безбо́жными разоре́нныя, обнови́вый; ра́дуйся, к просия́нию по́двигов по́стничества оби́тели святы́я созида́вый.
Ра́дуйся, подвиза́ющихся измла́да в благоче́стии ра́ди Бо́га возлюби́вый; ра́дуйся, а́нгельский о́браз и себе́ чи́стою душе́ю предызбра́вый.
Ра́дуйся, в коне́ц жития́ своего́ всего́ себе́ Бо́гу посвяти́вый; ра́дуйся, прия́тием схи́мы, с но́вым и́менем Алекси́я, всесоверше́нне себе́ Бо́гу преда́вый.
Ра́дуйся, обе́том де́вства чистоту́ се́рдца своего́ яви́вый; ра́дуйся, обе́том нестяжа́ния высоту́ ду́ха своего́ показа́вый.
Ра́дуйся, обе́том послуша́ния всеце́лое служе́ние свое́ Еди́ному Бо́гу во ве́ки утверди́вый; ра́дуйся, к венцу́ му́драго и блага́го кня́зя мзду́ и́нока притяжа́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 11.
Пе́ние погреба́льное слеза́ми растворя́шеся у гро́ба твоего́, блаже́нне Алекса́ндре: лю́дие твои́ пла́кахуся о тебе́, со́лнце земли́ Ру́сския, в полу́дни заше́дшем, и рыда́ния прерыва́ху умиле́нную пе́снь и́х к Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 11.
Све́т сла́вы небе́сныя осия́ тя́ вско́ре, блаже́нне Алекса́ндре, утеша́я пла́чущия лю́ди твоя́: те́мже ви́дяще при гро́бе твое́м зна́мения и чудеса́, сы́нове росси́йстии досто́йне призыва́ху тя́, я́ко в моли́твах предста́теля; мы́ же, помина́юще ско́рое заступле́ние твое́, вопие́м ти́:
Ра́дуйся, уго́дниче Бо́жий, в само́м погребе́нии прославле́ние от Бо́га получи́вый; ра́дуйся, ско́рый предста́телю на́ш, его́же призыва́ху отцы́ на́ши в ну́ждех и озлобле́ниих.
Ра́дуйся, в борьбе́ с тата́рами кня́зю Дими́трию Донско́му вспоможе́ние яви́вый; ра́дуйся, царю́ Иоа́нну на каза́нцы одоле́ние исхода́таивый.
Ра́дуйся, исцеле́ния многоразли́чныя все́м подава́яй; ра́дуйся, слепы́м зре́ние моли́твою твое́ю возвраща́яй.
Ра́дуйся, хромы́м, припа́дающим ко гро́бу твоему́, хожде́ние да́руяй; ра́дуйся, разсла́бленных неможе́ние врачу́яй.
Ра́дуйся, одержи́мым от бесо́в свобожде́ние подава́яй; ра́дуйся, безнаде́жных наде́ждою спасе́ния оживля́яй.
Ра́дуйся, в погу́бльших ра́зум разуме́ние возставля́яй; ра́дуйся, от гро́ба твоего́ многоразли́чныя чудотворе́ния при́сно источа́яй.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 12.
Благода́ть позна́вше, живу́щую в нетле́нных моще́х твои́х, лю́дие влади́мирстии с любо́вию прихожда́ху ко святе́й ра́це твое́й и, ра́достно лобыза́юще ю́, сла́вляху о тебе́ Бо́га, прославля́ющаго святы́я Своя́, со умиле́нием вопию́ще Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 12.
Пою́ще доброде́тели и чудеса́ твоя́, ра́достию срета́ху и провожда́ху отцы́ на́ша святы́я мо́щи твоя́ преселя́хуся на но́вое ме́сто поко́ища в свята́го Петра́ гра́де; и мы́ ны́не, ра́дующеся о небе́сней сла́ве твое́й и обита́нии нетле́нных моще́й твои́х в богоизбра́ннем гра́де се́м, со о́неми вопие́м ти́:
Ра́дуйся, росси́йский Ио́сифе, на но́вое ме́сто упокое́ния пресели́выйся; ра́дуйся, все́х конце́в земли́ Росси́йския покрови́телю.
Ра́дуйся, Петро́ва гра́да благонаде́жное утвержде́ние; ра́дуйся, гра́да на́шего Небе́сный защи́тителю.
Ра́дуйся, се́верныя столи́цы неоцене́нное украше́ние; ра́дуйся, тезоимени́тыя тебе́ оби́тели сла́во и утвержде́ние.
Ра́дуйся, наро́ду ру́сскому здра́вие же и спасе́ние моли́твами твои́ми подава́яй; ра́дуйся, все́х, упова́ние на тя́ возложи́вших, богому́дрый учи́телю.
Ра́дуйся, и́ноком, я́ко и́нок, поле́зное, приме́ром жи́зни своея́, наставле́ние преподава́яй; ра́дуйся, мирски́м лю́дем, я́ко в ми́ре потруди́выйся, к доброде́телем общежи́тия руководи́телю.
Ра́дуйся, нетле́нием свои́м все́м на́м наде́жду воскресе́ния подава́яй; ра́дуйся, все́х на́с в напа́стех и ско́рбех побо́рниче, храни́телю и свободи́телю.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 13.
Освяты́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре! От благогове́йных серде́ц приноси́мую ти́, а́ще и недосто́йную, хвале́бную пе́снь сию́, приими́ от на́с, я́ко усе́рдную же́ртву серде́ц, лю́бящих тя́ и ублажа́ющих святу́ю па́мять твою́. Охраня́й все́х на́с моли́твами твои́ми: огради́ хода́тайствы твои́ми гра́д тво́й и вся́ лю́ди земли́ Росси́йския, да ти́хое и безмо́лвное житие́ пожи́в в ны́нешнем ве́це, блаже́нство ве́чное насле́дим и ку́пно с тобо́ю и все́ми святы́ми вы́ну сподо́бимся воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
Со а́нгелы и все́ми святы́ми предстои́ши ны́не Христу́, блаже́нне Алекса́ндре, моля́ся о любо́вию чту́щих тя́: те́мже, помина́юще, я́ко измла́да Христа́ возлюби́в, к небе́сным ду́хом прилепи́лся еси́, безпло́тных подража́в житию́, ублажа́ем тя́, вопию́ще:
Ра́дуйся, ко́рене благочести́ваго о́трасле пречестна́я; ра́дуйся, благове́рия пре́дков насле́дниче.
Ра́дуйся, доброде́телей отца́ боголюби́ваго подража́телю; ра́дуйся, кро́тости и благоче́стия ма́терняго прее́мниче.
Ра́дуйся, вождю́ к Небесе́м ста́да своего́ христолюби́ваго; ра́дуйся, в житии́ все́х рабо́в Бо́жиих дру́же и ревни́телей благоче́стия собесе́дниче.
Ра́дуйся, преподо́бных ли́ка богосве́тлаго соприча́стниче; ра́дуйся, ве́ры Христо́вы непобеди́мый испове́дниче.
Ра́дуйся, во́лею му́чениче, сликовству́яй ны́не со́нму му́чеников добропобе́дному; ра́дуйся, христиа́нскаго упова́ния и любве́ все́м на́м де́йственный пропове́дниче.
Ра́дуйся, уста́вов и чи́на церко́внаго благоле́пнаго ревни́телю; ра́дуйся, ве́рных ча́д Це́ркве и уго́дников Бо́жиих сонасле́дниче.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Конда́к 1.
Избра́нному воево́де земли́ Росси́йския, све́тлому украше́нию Це́ркве Правосла́вныя, свято́му благове́рному вели́кому кня́зю Алекса́ндру Не́вскому, похва́льная воспису́юще, я́ко ве́рою враги́, ви́димыя же и неви́димыя, победи́вшему, и в ве́ре свое́й, по рече́нию апо́столову, доброде́тель, в доброде́тели же ра́зум, в ра́зуме же воздержа́ние, в воздержа́нии же терпе́ние, в терпе́нии же благоче́стие, братолю́бие и любо́вь яви́вшему, со умиле́нием и ра́достию возопии́м:
Ра́дуйся, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре.
Моли́тва.
Ско́рый помо́щниче все́х усе́рдно к тебе́ прибега́ющих и те́плый на́ш пред Го́сподем предста́телю, святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре! При́зри ми́лостивно на ны́, недосто́йныя, мно́гими беззако́нии непотре́бны себе́ сотво́ршия, к ра́це моще́й твои́х ны́не притека́ющия и из глубины́ се́рдца к тебе́ взыва́ющия; ты́ в житии́ свое́м ревни́тель и защи́тник правосла́вныя ве́ры бы́л еси́, и на́с в не́й те́плыми твои́ми к Бо́гу моли́твами непоколеби́мы утверди́. Ты́ вели́кое возложе́нное на тя́ служе́ние тща́тельно проходи́л еси́, и на́с твое́ю по́мощию пребыва́ти коего́ждо, в не́же призва́н е́сть, наста́ви. Ты́, победи́л полки́ супоста́тов, от преде́лов Росси́йских о́ных отгна́л еси́, и на на́с ополча́ющихся все́х ви́димых и неви́димых враго́в низложи́. Ты́, оста́вив тле́нный вене́ц ца́рства земна́го, избра́л еси́ безмо́лвное житие́ и ны́не, пра́ведно венце́м нетле́нным увенча́нный, на Небесе́х ца́рствуеши, исхода́тайствуй и на́м, смире́нно мо́лим тя́, житие́ ти́хое и безмяте́жное, и к Ве́чному Ца́рствию ше́ствие неукло́нное твои́м предста́тельством устро́й на́м. Предстоя́ же со все́ми святы́ми Престо́лу Бо́жию, моли́ся о все́х правосла́вных христиа́нех, да сохрани́т и́х Госпо́дь Бо́г Свое́ю благода́тию в ми́ре, здра́вии, долгоде́нствии и вся́ком благополу́чии в должа́йшая ле́та, да при́сно сла́вим и благослови́м Бо́га, в Тро́ице Святе́й сла́вимаго, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Мнение эксперта:
Акафист Александру Невскому – это молитвенное произведение, посвященное святому великому князю Александру Невскому. Эксперты рекомендуют читать акафист в тех случаях, когда человек сталкивается с трудностями, испытывает болезни или нуждается в защите и поддержке. Чтение акафиста помогает обрести душевное утешение, найти внутренний покой и обрести силы для преодоления жизненных трудностей. Молитва к святому Александру Невскому считается особенно эффективной в защите от врагов и невзгод, поэтому многие верующие обращаются к ней в моменты беды и нужды.
Интересные фактыАкафист Александру Невскому – это особый вид православной молитвы, которая читается в честь святого князя Александра Невского. Он был написан в XIII веке и считается одним из самых древних акафистов в русской литературе.Акафист Александру Невскому читается в различных случаях, но чаще всего его читают в следующих ситуациях:когда просят о помощи в трудных жизненных обстоятельствах;когда просят о защите от врагов и недоброжелателей;когда просят о помощи в решении сложных проблем;когда просят о помощи в исцелении от болезней;когда просят о помощи в любых других сложных ситуациях.Акафист Александру Невскому также можно читать в качестве ежедневной молитвы, чтобы выразить свою любовь и благодарность святому князю.https://www.youtube.com/embed/4qXREToXC5QКраткое житие благоверного князя
Годом его рождения считается 1220 или, что чаще, 1221 г. (именно поэтому 2021 г. в России на государственном уровне считался юбилейным – 800-летия великого князя). Сын Переяславль-Залесского князя Ярослава, он родился в этом городе, здесь прошло его детство. А юность Александра пришлась на крайне тяжелое для Руси время, когда с востока надвинулся ранее невиданный враг – монголы. Князья русские, хотя сильные воины, не смогли преодолеть амбиции, прекратить междоусобицы. Когда Александр был ребенком – в 1223 г. произошло сражение при реке Калке, где войска русских князей были разбиты всего лишь передовым отрядом монголов, просто потому, что не смогли договориться между собой. Когда княжичу было около 16 – на Северо-Восточную Русь начался уже более серьезный поход, который возглавил сам хан – Батый. Дотла сгорела уничтоженная захватчиками Рязань, погиб Владимир. Огнем и мечом прошлись захватчики по русским землям. А еще через 3 года, в 1240 – отправились на юг страны, захватили Киев. Именно на эти годы приходится активная политическая деятельность князя Александра – и тогда начинается его путь к святости.
Невский
Во время монгольского нашествия княжич Александр, старший сын, был наместником отца, Ярослава Всеволодовича (к тому времени ставшего великим князем Владимирским), в Новгороде. И, хотя основные и наиболее катастрофичные события разворачивались на юге (осада и взятие Киева, разорение юго-западной Руси), вокруг Новгорода также было немало проблем:
- на западных рубежах княжества оформилось литовское государство; было время, когда эти разрозненные племена даже платили дань Новгороду и Пскову – а теперь, видя крайнее ослабление Руси, сами претендовали на новгородские земли;
- кроме того, земли княжества интересовали также шведов и немецких рыцарей-крестоносцев.
Так летом 1240 г. на Неве появился шведский отряд с намерением закрепиться на этой территории, основав крепость, которая отрезала бы новгородцев от Карелии. Тогда юный князь
Александр
с дружиной и немногими новгородскими ополченцами неожиданно атаковал и разбил шведов; есть мнение, что именно тогда он получил прозвище Невского (хотя не которые ученые полагают, что связан оно с личными владениями семьи князя близ Невы).
Второй общеизвестный эпизод военной биографии князя относится к 1242 г., когда его дружина разбила уже немецких рыцарей на Чудском озере. Именно он получил в литературе именование «Ледового побоища», хотя современные историки признают, что оценить масштаб сражения, потерь рыцарей сейчас очень сложно, ввиду разноречивости данных русских летописей и западных хроник. Но, так или иначе, то был последний поход такого рода на новгородские земли – попытка атаковать их оказалась безуспешной.
А вот проблемы с Литвой пришлось решать несколько лет. За время новгородского княжения Александру удалось:
- укрепить западные рубежи княжества, построив крепости на реки Шелонь;
- найти союзника в борьбе с литовцами – полоцкого князя, на дочери которого Александр женился;
- наконец, в результате сложной дипломатической игры даже объединиться с Литвой против крестоносцев.
«От вас учения не принимаем»
Историки считают, что около 1251 г. в Новгород приехали послы Папы Римского с предложением князю Александру принять католицизм и корону католического короля – тем самым обезопасив новгородские земли от нашествий крестоносцев. До него уже принял католичество литовский князь Миндовг. Но именно тогда Александром, в ответ на пространную речь папского посла, рассказавшего о выгодах подчинения Папе, а также – об основах католического учения, сказаны знаменитые слова: «Си вся съведаем добре, а от вас учения не принимаем». Именно сбережение православной веры уже совсем скоро станет своего рода «кредо» Александра Ярославича – уже как правителя всей Руси.
«Ждать, когда Орда переменится»
И эти слова приписывают князю. Престол великого княжения Александр принял в 1252 г., после гибели отца, Ярослава, павшего жертвой интриг при дворе монгольского хана в далеком Каракоруме – столице монгольской империи, частью которой была Батыева Золотая Орда. Александр был принят ханом с почестями – несмотря на то, что категорически отказался пройти языческий обряд «очищения» и поклониться чуждым богам. Полководческий талант князя вызывал уважение. Важна была для Батыя и его лояльность: в отличие от брата, Андрея, попытавшегося понять восстание, Александр, видя, что Руси сейчас не под силу справиться с захватчиками, восстановить суверенитет, избрал тактику скорее сотрудничества с монголами.
Немалую роль играло здесь и то, что он, как многие христиане Руси, понимал все случившееся как следствие грехов народа и князей, необходимое (хотя крайне болезненное!) Божие наказание. А оно никогда не бывает превышающим силы человеческие, значит – рано или поздно придет другое время. А пока Александр твердой рукой подавляет антимонгольские выступления, а Новгород принуждает пройти перепись («число») для назначения дани – хотя новгородцы упорно отказываются, может быть, надеясь, что победитель немцев и шведов теперь победит монголов. Но нет…
Кончина
Последняя поездка Александра к хану длилась с 1262 по 1263 гг. Столько времени потребовалось, чтобы успокоить его после серии антиордынских восстаний на Руси. К тому же Берке (Батый к тому времени уже скончался) требовал русских воинов для борьбы с правителем Ирана Хулагу, покушавшимся на его владения. И Александру удалось уговорить его отменить требование. Но какой ценой! По одним данным, великий князь начал недомогать еще в Орде, по другим – тяжело заболел на пути домой. Есть и версия, что он, которому было только 40, был отравлен неким медленно действующим ядом, так как хан видел в нем пусть пока лояльного, но – все же сильного лидера, который был совсем не нужен ему на русских землях.
День смерти святого князя не известен, а память его – 6 декабря – считается днем, когда его погребали во Владимире при большом стечении скорбящего народа.
Мощи
Они сохранялись во Владимире до начала XVIII в., когда Петр I повелел перенести их в новую столицу, Петербург, на благословение городу. Известно, что еще во Владимире честные останки почти уничтожил пожар (1491 г.), ныне хранимые в Александро-Невской лавре мощи – лишь частицы, которые удалось спасти.
https://www.youtube.com/embed/uUYz08AgMvMВ каких случаях читают акафист святому Александру Невскому
Во всех случаях, когда требуется его помощь. Известно, что святой покровительствует:
- воинам, особенно тем, кто находится там, где идут боевые действия;
- тем, кто облечен властью, и нуждается поэтому во вразумлении и помощи свыше.
Читают акафист и тогда, когда колеблется вера и нужна поддержка от святого, не понаслышке знавшего, что значит отстаивать ее во враждебном окружении.
О чем просят св. Александра Невского
К нему обращаются:
- молясь о близком человеке, находящемся на войне, особенно – если он еще и тезоименит святому;
- сами воины – о сохранении жизни на поле брани, даровании победы;
- те, кому нужна помощь и защита – не обязательно военная.
Примеры помощи
О многих таких случаях можно узнать от паломников, которых всегда немало в Александро-Невской лавре. Вот что, например, рассказывает раба Божия Тамара. У нее сильно пил муж, и в гневе не раз поднимал руку на супругу. Однажды он буквально вознамерился ее убить, но… неожиданно остановился, причем на руке его оказалась рана. После мужчина рассказал, что дорогу ему преградил воин со словами: «Кто с мечом придет, от меча и погибнет!». И полоснул по руке. Интересно, что эту фразу лишь приписывают святому создатели фильма «Александр Невский», она не зафиксирована ни в одном источнике. Однако святой, может быть, чтобы человек знал, кто именно наказывает его, произнес именно эти слова. С тех пор мужчина не только бросил алкоголь, но и стал христианином.
А вот рассказ одной рабы Божией из сборника «Непридуманные случаи чудесной помощи» (2003 г.):
«В зрелом возрасте я заболела сыпным тифом и болела очень тяжело; было душно, тяжко. И вот, в особенно тяжелые минуты приходил ко мне какой-то «угодник Божий» и подавал мне пить, обдувал меня ветерком, всячески облегчал мое состояние.
Потом, когда мне стало лучше, вижу, уходит он от меня! Я и говорю: «Куда ты, угодничек Божий? Не уходи!» А он отвечает: «Я тебе сейчас уже больше не нужен — ты выздоровеешь, а вот когда я тебе снова понадоблюсь, ты позови меня и я приду, и снова помогу тебе».
От тифа я вскоре совсем оправилась, и доктора с удивлением говорили, что я одна из тысячи так тяжело больных и выживших.
Поправившись, я стала ходить по церквам, всматриваюсь в иконы святых угодников, стараясь отыскать моего святого покровителя.
И вот, нашла наконец! В образе святого Александра Невского и признала того угодника, который ухаживал за мной во время болезни. И лик точно такой же. И одеяние такое же, которое я помню, поразило меня как очень необычайное! И дальше не оставлял он меня своею помощью».
«Разумейте, яко заиде солнце Русской земли!»Так говорил при известии о смерти князя тогдашний митрополит Русский Киприан. «Уже погибаем!»– плакали люди. Но нет: Русь не погибла, и солнце не закатилось для нее: страна обрела небесного заступника, не перестающего молиться о стране и народе даже до наших дней.
Частые вопросы
В чем помогает Александр Невский?
В чём помогает образ святого Икона Александра Невского, прежде всего, помогает защитникам нашей Родины. Уже сразу после кончины Александра Невского его стали почитать, как покровителя Русского воинства. Воины просят святого о даровании им мужества, отваги и доблести.
В чем помогает акафист?
Акафист – это религиозное песнопение, призванное восхвалять Господа, Божию Матерь или отдельных святых. Церковные гимны исполняются, как правило, по соответствующим религиозным праздникам, но не возбраняется петь их в любое время, как того потребует душа. Структура акафистов остается неизменной на протяжении столетий.
Что можно просить у святого Александра Невского?
— Его просят о смелости, мудрости и стойкости для выполнения долга перед страной, — сказал Гусев. Кроме того, святой помогает освободить человека «от дурного воздействия нечистой силы». Невский, как напомнил собеседник «ВМ», прожил недолгую жизнь и умер, когда ему было чуть больше сорока лет.
Кому покровительствует святой Александр Невский?
6 декабря в России отмечается День памяти святого благоверного князя Александра Невского (1220–1263), небесного покровителя Северной столицы России – воина, чьё имя стало легендой после побед в Невской битве и Ледовом побоище.
Полезные советы
СОВЕТ №1
Читайте Акафист святому Александру Невскому в периоды жизненных трудностей и испытаний, чтобы получить его заступничество и поддержку.
СОВЕТ №2
Проводите чтение Акафиста в дни памяти святого Александра Невского (23 ноября по новому стилю), чтобы укрепить связь с ним и просить о помощи в своих нуждах.
СОВЕТ №3
Не забывайте читать Акафист святому Александру Невскому в благодарность за проявленное им благосклонное вмешательство в вашу жизнь.
История создания акафиста святому Александру Невскому
Акафист святому Александру Невскому – это молитвенное произведение, посвященное великому князю и заступнику Руси. История его создания уходит в далекое прошлое и тесно связана с жизнью и деятельностью самого святого.
Святой Александр Невский, прославившийся своими подвигами и верой, был избран народом как заступник и защитник Руси от внешних врагов. Его память была почитаема и уважаема, и поэтому появление акафиста было естественным шагом в развитии культового почитания святого.
Сам акафист, как вид молитвенного произведения, имеет древние корни и входит в традицию православной церкви. В нем отражаются не только достоинства и чудеса святого, но и моления к нему о помощи и заступничестве перед Богом.
Чтение акафиста святому Александру Невскому рекомендуется в различных жизненных ситуациях: при защите от врагов, во время болезни, в период испытаний и трудностей. Молитва к святому считается особенно могущественной и эффективной в борьбе с невзгодами и бедами.
Таким образом, история создания акафиста святому Александру Невскому свидетельствует о глубокой вере и почитании к святому, а само молитвенное произведение стало неотъемлемой частью православной практики и духовной жизни верующих.