В православной церкви существует множество молитв и канонов, одним из которых является молитва «Геронтиссе». Эта статья посвящена изучению акафиста, канона и молитвы «Геронтиссе», раскрывая их значение и историю в духовной практике православных христиан.
Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ее «Геронтисса»
Икона Божией Матери «Геронтисса»
О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице! Вышши еси всех ангел и архангел, и всея твари честнейши: помощница еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих заступница, печальных утешение, алчущих кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице! Милостию Твоею спаси и помилуй Святейшия Патриархи православныя, Преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити: и умоли, Госпоже, из Тебе без Семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша. О Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя, и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от внезапныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению: и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего: яко держава Его благословенна и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Мнение эксперта:
Акафист, канон и молитва «Геронтиссе» – это важные элементы православной духовной практики, о которых высказываются многие эксперты. Эти молитвенные тексты имеют глубокий духовный смысл и помогают верующим обрести утешение, покой и духовное очищение. Эксперты отмечают, что регулярное чтение акафистов, канонов и молитв способствует укреплению веры, наставляет на путь добродетели и помогает преодолевать житейские трудности. Эти духовные практики пользуются популярностью среди верующих и считаются важным инструментом духовного развития.
Тропарь и кондак
Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Геронтисса», глас 4
Я́ко пресве́тлая звезда́,/ просия́ Боже́ственными чудесы́/ святы́й о́браз Тво́й, Изба́вительнице,/ луча́ми благода́ти и милосе́рдия Твоего́/ озари́в в но́щи скорбе́й су́щих./ Пода́ждь у́бо и на́м, Всеблага́я Де́во,/ избавле́ние от бе́д,/ исцеле́ние неду́гов душе́вных и теле́сных,/ спасе́ние и ве́лию ми́лость.
Перевод: Как преяркая звезда просиял Божественными чудесами святой образ Твой, Избавительница, лучами благодати и милосердия Твоего озарив находящихся во тьме скорбей. Потому подай и нам, Всеблагая Дево, избавление от бед, излечение болезней душевных и телесных, спасение и великую милость.
Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Геронтисса», глас 8
Ко ико́не Твое́й, Пресвята́я Госпоже́, бе́дствовавшии с ве́рою прите́кше, заступле́нием Твои́м изба́вишася от злы́х, но я́ко Ма́терь Христа́ Бо́га и на́с свободи́ от лю́тых обстоя́ний, вре́менных и ве́чных, да зове́м Ти́: ра́дуйся Изба́вительнице на́ша от все́х бе́д.
Перевод: К иконе Твоей, Пресвятая Госпожа, нуждающиеся с верою обратившись, защитой Твоей избавились от бедствий, но как Матерь Христа Бога и нас освободи от жестоких бедствий, временных и вечных, да взываем к Тебе: «Радуйся, Избавительница наша от всех бед».
Интересные факты
-
Акафист, канон и молитва «Геронтиссе» являются одними из самых древних христианских песнопений, восходящих к ранневизантийскому периоду. Их тексты были созданы между V и VII веками.
-
Акафист «Геронтиссе» прославляет святую мученицу Геронтиссу, жившей в IV веке н. э. Она была обезглавлена во время гонений на христиан при императоре Диоклетиане.
-
Акафист, канон и молитва «Геронтиссе» до сих пор исполняются в православных церквях во время службы. Они также используются в частных молитвах и медитациях.
https://www.youtube.com/embed/zTc6qLWNTGE
Акафист
Конда́к 1.
Избра́нная от все́х родо́в Цари́це и Влады́чице, ро́да христиа́нскаго при́сное спасе́ние от бе́д вся́ческих, по́моще на́ша и заступле́ние, в напа́стех и печа́лех ди́вное утеше́ние, ли́ками чудотво́рных ико́н ве́сь све́т осиява́еши, мы́ же Тебе́ си́це воспева́ем:
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
И́кос 1.
А́нгелов и Арха́нгелов превы́сшая, честне́йшая Херуви́м и Серафи́м сла́внейшая, я́ко Купина́ неопа́льно Бо́га прия́вшая, ро́ждшая ми́ру Спаси́теля, млеко́м Свои́м Младе́нца пита́вшая, матероде́вственною чистото́ю све́т осиява́еши, ми́лости неоску́дныя на́м источа́еши, Тебе́ кла́няемся, Тебе́ благодари́м, из глубины́ души́ та́ко воспева́ем:
Ра́дуйся, Благода́тное Не́бо – из Тебе́ возсия́ Со́лнце Христо́с Бо́г на́ш.
Ра́дуйся, Вмести́лище Ду́ха Свята́го.
Ра́дуйся, Ма́ти Де́вственная.
Ра́дуйся, Цве́те Неувяда́емый Чистоты́.
Ра́дуйся, Ми́лующая гре́шников.
Ра́дуйся, Цели́тельнице ду́ш и теле́с на́ших.
Ра́дуйся, Ми́лостивая засту́пнице все́х ка́ющихся.
Ра́дуйся, моли́твы те́плые прие́млющая.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 2.
Я́ко небосве́тлая звезда́, просия́ла еси́ ико́на твоя́ Богома́ти, в Афо́нстей оби́тели Пантокра́тор. Моля́ся пред не́ю бра́тия оби́тели испроси́ла еси́ благослове́ние у Пречи́стой, и избра́ла еси́ ме́сто оби́тели се́й, и начала́ еси́ стро́ити ю́. Ико́на же Ма́тери Бо́жией трикра́ты исходи́ла еси́ с ме́ста, избра́ннаго бра́тией, в ме́сто и́но. И та́ко узре́ бра́тия во́лю Твою́, Богоро́дице, бы́ти оби́тели се́й в ме́сте‚ избра́ннем Тобо́ю, Влады́чице, и ра́достно возопи́ к Бо́гу: Аллилу́ия.
И́кос 2.
Благода́ти струи́ от ико́ны испуща́еши, мона́хов Покрови́тельнице, к по́двигу терпе́ния и смире́ния призыва́еши, безмо́лвия Сопу́тнице, А́нгельскаго пе́ния Споспе́шнице, в моли́тве сле́зной неусыпа́ющая Помо́щнице, оби́тели святе́й и все́й земли́ Афо́нстей блага́я засту́пнице, бра́тии мона́шеской Покро́ве и Путеводи́тельнице. Тебе́ благода́рными усты́ си́це воспева́ем:
Ра́дуйся, Стено́ и́ноческому чи́ну.
Ра́дуйся, Свече́ неугаса́емая, мона́шеский пу́ть освеща́ющая.
Ра́дуйся, моли́твеннице и спаси́тельнице ду́ш ка́ющихся.
Ра́дуйся, ми́лостиво на мона́шеския труды́ взира́ющая.
Ра́дуйся, сле́зы покая́ния прие́млющая.
Ра́дуйся, сокруше́нных серде́ц гре́шников утеше́ние.
Ра́дуйся, в терпе́нии и смире́нии мона́шествующих укрепля́ющая.
Ра́дуйся, Игу́мения свято́й горы́ Афо́нстей.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 3.
Ста́рец игу́мен на сме́ртном одре́ пребыва́я, уве́дев ско́рое отше́ствие свое́ от жи́зни се́й, возжела́л еси́ Пречи́стых Христо́вых Та́ин вкуси́ти и напу́тие к Жи́зни Ве́чней получи́ти, испроси́ служа́щаго свяще́нника Та́инство сие́ соверши́ти. Но тще́тно ста́рец жа́ждал свято́й Трапе́зы, поне́же не вня́л свяще́нник проше́нию ста́рца. Тогда́ от свято́й ико́ны Бо́жией Ма́тери в олтаре́ изше́л гро́зный гла́с: «Испо́лни проше́ние игу́мена, и не ме́дли!» И вше́л еси́ свяще́нник к одру́ сме́ртному и да́л еси́ напу́тие Святы́ми Та́йнами ста́рцу-игу́мену. И то́й, вкуси́в И́х, отше́л ми́рно ко Го́споду. Мы́ же, ра́дуяся попече́нию Бо́жией Ма́тери о ста́рце почи́вшем, Го́спода сла́вим: Аллилу́ия.
И́кос 3.
Ста́рец-игу́мен сподо́бился еси́ причасти́тися Святы́х Христо́вых Та́ин и отше́л еси́ в Жи́знь Ве́чную – Небе́сною трапе́зою с небе́сными жи́тели ве́чно наслажда́тися, ви́дяще Бо́жию Ма́терь и все́х Святы́х и вся́ Небе́сныя А́нгельския ли́ки, при́сно воспева́ющи Тро́ицу Еди́ную и Неразде́льную. И мно́гим ста́рцам и ста́рицам, стра́ждущим на одре́ сме́ртнем, явля́ла ми́лость Свою́ Богоро́дице, к Сы́ну Своему́ ру́це простира́ющи и моля́щи о призре́нии на на́с, гре́шных и немощны́х. Та́ко и мы́, моля́щи Пречи́стую Бо́жию Ма́терь о ми́лости и заступле́нии из глубины́ души́ зове́м: «Ма́ти Бо́жия, помози́ и на́м сподо́битися Прича́стия на сме́ртнем одре́». И си́це Тебе́ воспева́ем:
Ра́дуйся, ско́рое вспоможе́ние подаю́щая.
Ра́дуйся, оста́вленных врача́ми в ру́це Свои́ прие́млющая.
Ра́дуйся, милосе́рдная Уте́шительнице все́х скорбя́щих и стра́ждущих.
Ра́дуйся, неду́ги и я́звы душе́вныя врачу́ющая.
Ра́дуйся, Спору́чнице гре́шных к Сы́ну Твоему́.
Ра́дуйся, при́сная за на́с Хода́таице.
Ра́дуйся, Влады́чице, живо́т на́ш просвеща́ющая.
Ра́дуйся, Наде́ждо на́ше и спасе́ние.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 4.
Ма́тернии страда́ния претерпе́ла еси́ Богоро́дице, егда́ ору́жие про́йде се́рдце Твое́, ви́дящи Сы́на Твоего́ ви́сяща на Кресте́ и стра́ждуща на́с ра́ди гре́шных. Я́ко разбо́йник на Кресте́, мо́лим Го́спода: не лиши́ на́с Свята́го Прича́стия и Ца́рствия Небе́снаго не затвори́. Тебе́, Ма́ти Бо́жия, про́сим: умоли́ Сы́на Твоего́ дарова́ти на́м ми́лость сию́ и пре́жде конца́ покая́ние. Со стра́хом Бо́жиим и тре́петом Да́р се́й прие́млющи, Бо́гу воспои́м: Аллилу́ия.
И́кос 4.
Глаго́лет Сы́н Тво́й ви́дя милосе́рдие Твое́ к лю́дем: «Проси́, Ма́ти Моя́, зане́ не отвращу́ся от Тебе́, но испо́лню вся́ проше́ния Твоя́». Я́ко на бра́це в Ка́не Галиле́йстей испроси́ша у Сы́на Твоего́ по́мощи брачу́ющимся, и Сы́н Тво́й сотвори́л чу́до претворе́ния воды́ в вино́, та́ко и ны́не про́сиши о на́с, гре́шных. Го́споди, Сы́не Бо́жий, в утеше́ние стра́нствия на́шего земна́го, моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тери, поми́луй на́с, и сотвори́ чу́до претворе́ния ду́ш на́ших в чисте́йшия сосу́ды, прие́млющия Ду́ха Свята́го. Мы́ же ра́дуяся попече́нию Ма́тери Твоея́ Пречи́стой о на́с, гре́шных и немощны́х, та́ко воспои́м:
Ра́дуйся, Обра́дованная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Ра́дуйся, о ми́лости Сы́на Твоего́ на́м, к гре́шным, умоля́ющая.
Ра́дуйся, еди́на Наде́ждо, все́х отча́янных.
Ра́дуйся, Взыска́ние на́с, погиба́ющих во гресе́х.
Ра́дуйся, в ско́рбех и печа́лех Утеше́ние.
Ра́дуйся, в неможе́нии на́шем на́с утвержда́ющая.
Ра́дуйся, ра́дость неча́янную подаю́щая.
Ра́дуйся, Покро́в, промышле́ние и защи́то на́ша.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х вы́ну иму́щая.
Конда́к 5.
Доко́ле на земли́ су́щи, не оты́дем в моли́тве от Тебе́, Богоро́дице. Не оста́ви на́с, гре́шных, Свои́м попече́нием. Я́ко к Ма́ти люби́мей, припаде́м ко о́бразу Твоему́, и не иму́щи си́л глаго́лати ра́дость свою́, про́сим Тя́, Пречи́стую: «Не оставля́й на́с, мы́ бу́дем Твои́ послу́шныя ча́да». И ве́дущи ми́лости Сы́на Твоего́, все́х на́с при Кресте́ Тебе́ всынови́вшаго, Бо́гу благода́рно вопие́м: Аллилу́ия.
И́кос 5.
Егда́ гла́д ве́лий пости́г оби́тель Пантокра́тор, бра́тия нача́ша покида́ти ю́. Игу́мен же оби́тели сия́ сле́зно моля́щеся к неусыпа́емой Засту́пнице, Игу́мение горы́ Афо́нстей, призва́ бра́тию к моли́тве и упова́нию на Ма́терь Бо́жию. И не посрами́ла еси́ Ма́терь Бо́жия упова́ния и моли́твы: умно́жися еле́й в сосу́дах скуде́льных, дото́ле пусты́х, и, чрез кра́й лия́ся, речи́цей исте́кл еси́ под две́ри, изве́ствова о ми́лости Пречи́стой. Мы́ же дивля́хуся чу́ду сию́, ра́достно вопие́м:
Ра́дуйся, ско́рая Услы́шательнице моли́тв на́ших.
Ра́дуйся, Изба́вительнице от бе́д многоразли́чных.
Ра́дуйся, от гла́да теле́снаго и духо́внаго избавля́ющая.
Ра́дуйся, источа́ющая на́м неоску́дныя ми́лости.
Ра́дуйся, еле́ем ми́лости Твоея́ на́с утеша́ющая.
Ра́дуйся, многотеку́щая реко́ Боже́ственной благода́ти.
Ра́дуйся, на́шу скве́рну чистото́ю Твое́ю очища́ющая.
Ра́дуйся, ма́терними щедро́тами на́с посеща́ющая.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 6.
Гла́да теле́снаго избега́я, духо́внаго гла́да избе́гнем ли? Помина́я слова́ Сы́на Бо́жия: «А́лчущия и жа́ждущия пра́вды – ти́и насы́тятся» и «Иму́щия ве́ру в Меня́ – и́мут живо́т ве́чный», ру́це свои́ ко Го́споду простре́м. Я́ко разбо́йник на кресте́, сле́зно мо́лим Его́ неотсту́пно: «Да́руй и на́м Живо́т Ве́чный, да́й на́м испи́ти Живо́й воды́, теку́щей в Жи́знь Ве́чную», и я́ко самаряны́ня, уве́девши Тя́, возопии́м: Аллилу́ия.
И́кос 6.
Ми́лость Бо́жией Ма́тери оби́тель спасла́ еси́ от гла́да – сосу́ды еле́ем запо́лнила еси́. Та́ко ми́лость Бо́жией Ма́тери и на́м, гре́шным, преизоби́льно излива́ется, и по́мощь Ея́ на́м ско́ро быва́ет. Мы́ же о ми́лости то́й ве́дая, не престае́м проси́ть Цари́цу Небе́сную: еле́ем ми́лости Твоея́ и на́с уте́ши, освяти́, от скве́рны изба́ви. Упова́ние на Бо́жию Ма́терь иму́щи, та́ко воспои́м:
Ра́дуйся, Живоно́сный Исто́чниче, ду́ши заблу́дшия оживля́ющий.
Ра́дуйся, печа́ли и ско́рби в ра́дость претворя́ющая.
Ра́дуйся, то́нущих в мо́ри жите́йстем на бре́г Жи́зни Ве́чной извлача́ющая.
Ра́дуйся, Скоропослу́шнице, по́мощь отча́янным посыла́ющая.
Ра́дуйся, млеко́м любви́ Боже́ственныя на́с напоя́ющая.
Ра́дуйся, Блага́я Врата́рнице, две́ри ра́йския на́м отверза́ющая.
Ра́дуйся, милосе́рдие к па́дшим явля́ющая.
Ра́дуйся, Ма́терь щедро́т и утеше́ния.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 7.
Милосе́рдие Твое́ на на́с излива́ющая вы́ну, к Сы́ну Твоему́ ру́це простира́еши, я́ко зане́ не отврати́тся от Тебе́, но испо́лнит вся́ проше́ния Твоя́. Мы́ же, ра́дуяся заступле́нию Твоему́, и обетова́ния Сы́на Твоего́ зна́ющи, Бо́гу воспева́ем: Аллилу́ия.
И́кос 7.
Гре́шных ми́луеши, стра́ждущим по́мощь посыла́еши, ху́лящих Тя́ и ико́ны Твоя́ стро́го наказу́еши. Сараци́на из ста́на вра́жия, проти́ву оби́тели стоя́вшаго и хотя́щаго де́рзостно оскверни́ти ико́ну Твою́, слепото́й наказа́ла еси́. Мы́ же ве́дущи сие́, та́ко воспева́ем:
Ра́дуйся, Ра́досте на́ша.
Ра́дуйся, Враго́в одоле́ние.
Ра́дуйся, нечту́щих Тя́ посрамле́ние.
Ра́дуйся, враго́в де́рзости разоря́ющая.
Ра́дуйся, нечести́вых наказу́ющая.
Ра́дуйся, ху́льников вразумля́ющая.
Ра́дуйся, при́сное спасе́ние оби́димым.
Ра́дуйся, купе́ль, в не́й же вся́ ско́рби на́ша погружа́ются.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 8.
Споспе́шники сараци́на незря́щаго, ви́дяще таково́е наказа́ние, устраши́лися еси́. Святы́й о́браз Бо́жией Ма́тери вве́ргли в кла́дезь глубо́кий в скры́ша на дне́ его́. И о́смьдесят ле́т ико́на свята́я почива́ша в кла́дезе се́м, сокры́тая от оче́с бра́тии, оба́че незри́мо храня́ще оби́тель сию́. Я́ко не можа́ше свещу́ держа́ти под спу́дом, но то́кмо на све́щнице, та́ко и ико́ны Бо́жией Ма́тери не можа́ху бы́ти сокры́ты от лю́бящих Ея́, но быва́ют явле́ны гре́шным и немощны́м во утеше́ние. Ве́дая сие́, ра́достно воспои́м Бо́гу: Аллилу́ия.
И́кос 8.
Слепы́й сараци́н сме́ртный ча́с сво́й зря́ще, пока́ялся еси́ и сро́дником свои́м инове́рцам завеща́л еси́ Святы́й Афо́н посети́ти, в кла́дезе о́браз Влады́чицы сыска́ти и бра́тии святы́ню верну́ти. Обрето́ша о́браз сокры́тый, бра́тия воздала́ еси́ благодаре́ние Го́споду в воссла́вила еси́ Ма́терь Бо́жию песносло́виями и моле́ньми мно́гими. И по се́й де́нь ми́лости Бо́жией Ма́тери на оби́тель сию́ изоби́льно излива́ются, и ка́ко еле́й во дни́ гла́да – кувши́н преиспо́лнил еси́, та́ко и ми́лость Цари́цы Небе́сной николи́же не исся́кнет еси́. Мы́ же ра́дуяся, си́це воспои́м:
Ра́дуйся, умягча́ющая злы́я се́рдца.
Ра́дуйся, ми́лостивое проще́ние ка́ющихся.
Ра́дуйся, еди́ная Наде́ждо отча́янных.
Ра́дуйся, я́зв душе́вных и теле́сных врачева́ние.
Ра́дуйся, не отверга́ющая все́х презре́нных и отве́рженных.
Ра́дуйся, еле́ем ми́лости Твоея́ на́ши грехи́ омыва́ющая.
Ра́дуйся, на стезю́ покая́ния прему́дре наставля́ющая.
Ра́дуйся, Ма́ти ве́чной Любы́ и Утеше́ния.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 9.
Благода́рственное пе́ние прино́сим Ти́, Богоро́дице, о явле́нии чу́дныя Твоея́ ико́ны, я́ко рекла́ еси́ первонапи́санней ико́не Свое́й: «с тобо́ю моя́ благода́ть и си́ла». Упова́ем та́кожде и с се́ю ико́ною Твое́ю благода́ть вы́ну. Лобыза́ем ико́ну Твою́, поклоня́емся е́й, я́ко Тебе́ саме́й су́щей. От ико́ны Твоея́ зна́мения и чудеса́ содева́ются все́м с ве́рою притека́ющим к Тебе́ и к Бо́гу вопию́щим: Аллилу́ия.
И́кос 9.
Из Афо́нстей оби́тели ико́на свята́я сия́ во мно́гия гра́ды и ве́си гре́ческия яви́лась еси́, то́ки чуде́сной по́мощи изоби́льно излива́ющи: боля́щыя исцеля́хуся, безча́дныя ча́да обрета́ху в моли́тве пред ико́ной се́й, рожда́ющим Помо́щницей в ро́дах яви́лась еси́, тружда́ющимся и уча́щимся по́мощь посыла́ла еси́. Мы́ же о ми́лостех Бо́жия Ма́тери ве́дая, благода́рными усты́ воспева́ем:
Ра́дуйся, Ра́досте на́ша, в труда́х и уче́нии по́мощь посыла́ющая.
Ра́дуйся, Всецари́це, неду́ги тя́жкия исцеля́ющая.
Ра́дуйся, в ско́рбех утоле́ние печа́лей.
Ра́дуйся, нося́щым во чре́ве и родя́щим еди́ная по́моще.
Ра́дуйся, уча́щимся и все́м на́м прибавле́ние ума́ да́рующая.
Ра́дуйся, безча́дных по моли́тве рожде́нием ча́д благословля́ющая.
Ра́дуйся, ско́рбных ма́терей утеше́ние.
Ра́дуйся, лю́бящим Тя́ Стено́ и огражде́ние.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 10.
Ро́ждшая ми́ру Спаси́теля, Сы́на Бо́жия, Роди́тельница Ве́чнаго Царя́, на руку́ Свое́ю Христа́ Младе́нца носи́ла еси́, Свети́льником, озаря́ющым пу́ть спасе́ния, яви́лась еси́. Не́бо и вся́ земля́ сла́вят Тя́, Богоро́дице. Мы́ же, припа́дающе к о́бразу твоему́, Сы́на твоего́ и Го́спода восхваля́ем и с тре́петом вопие́м: Аллилу́ия.
И́кос 10.
Ра́дость всему́ ми́ру родила́ еси́ Де́во неискусобра́чная, Невмести́маго вмести́вшая. Блаже́нно чре́во Твое́, Бо́га носи́вшее. И ны́не иму́щая дерзнове́ние ко Го́споду, присномоля́щая Сы́на Твоего́, умилосе́рдися на лю́ди гре́шныя и безпомо́щныя, не оста́ви на́с, Боже́ственный покро́в душа́м на́шим. Мы́ же припа́даем ко о́бразу Твоему́, поклоня́емся Тебе́, Богоро́дице, и си́це воспева́ем:
Ра́дуйся, ми́лостивая пред Бо́гом Предста́тельнице.
Ра́дуйся, Отра́до и Утеше́ние.
Ра́дуйся, скорбя́щих Ра́досте.
Ра́дуйся, благода́тным еле́ем ми́лости Твоея́ на́с, гре́шных, от скве́рны избавля́ющая.
Ра́дуйся, преблагослове́нная Влады́чице Не́ба и земли́.
Ра́дуйся, еле́ем ми́лости Твоея́ на́с, гре́шных освяща́ющая.
Ра́дуйся, коему́ждо по вся́кой потре́бе прося́щим поле́зная да́рующая.
Ра́дуйся, суе́тные ра́дости ми́ра сего́ презира́ти на́с науча́ющая.
Ра́дуйся, пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х вы́ну иму́щая.
Конда́к 11.
Егда́ ста́рцу-игу́мену оби́тели Пантокра́тор на одре́ сме́ртнем причасти́тися Святы́х Та́ин помогла́ еси́, стро́го вразуми́в свяще́нника, о́браз тво́й наре́клся еси́ «Геронти́сса», покрови́тельнице ста́рчества. И мно́гая по́мощь ста́рцам оби́тели умира́ющим Тобо́ю, я́ко еле́й ми́лости, источа́лась еси́. Та́кожде и все́м ста́рцам и ста́рицам, об исхо́де из жи́зни се́й помыщля́ющим, мно́гажды помога́ла еси́. Дивля́хуся ско́рой по́мощи се́й, с упова́нием на ми́лость Бо́жию вопие́м: Аллилу́ия.
И́кос 11.
Еди́ная Наде́ждо все́х отча́янных, си́рых и немощны́х попече́ние, же́н похвало́, де́в велича́ние, вдо́в заступле́ние, ни́щим пита́тельнице, наги́х одея́ние, скорбя́щих Отра́до и увеселе́ние, ма́терними щедро́тами согрева́ющая, не́мощь на́шу посети́. Мы́ же умиле́нным се́рдцем си́це воспои́м:
Ра́дуйся, ста́рцев Утеше́ние.
Ра́дуйся, отра́до в де́нь сме́рти.
Ра́дуйся, еди́ная Наде́ждо по сме́рти.
Ра́дуйся, боле́зней врачевство́ ско́рое и безме́здное.
Ра́дуйся, от гла́да и напра́сныя сме́рти избавля́ющая.
Ра́дуйся, престаре́лых роди́телей детьми́ свои́ми оста́вленных под сво́й честны́й покро́в прие́млющая.
Ра́дуйся, жесто́ких ча́д, небрегу́щих о ста́рцех свои́х гро́зно вразумля́ющая.
Ра́дуйся, милосе́рдная все́х Ма́ти.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 12.
Каки́ми пе́сньми и похвалы́ просла́вим Тя́, Богоро́дице? Ки́и благодаре́ния принесе́м Ти́, гре́шнии? Ты́ еси́ Стено́ Неруши́мая ро́ду христиа́нскому. Ты́ Огра́до и Покро́ве де́вства и чистоты́. Ты́ скоропомо́щная услы́шательнице на́с, гре́шных и немощны́х, Засту́пнице на́ша пред Сыно́м Твои́м, наде́ждо и защище́ние на Стра́шнем Суде́ Сы́на Твоего́. Ты́ неоскудева́емый сосу́де ми́лости и милосе́рдия исто́чниче. О Тебе́ ра́дуется ве́сь челове́ческий ро́д. И мы́, почита́я Тя́, благодари́м Сы́на Твоего́, да́вшаго на́м наде́жду на спасе́ние. И Тебе́, Одиги́трии ро́да челове́ческаго, при́сно воспева́ем: Аллилу́ия.
И́кос 12.
Я́ко Кри́н Небе́сный среди́ те́рний грехо́в челове́ческих процвела́ еси́ Богоотрокови́це на земли́. Бо́гом Отце́м избра́нная, Ду́хом Святы́м осене́нная, Сы́на Бо́жия, Спаси́теля ми́ру ро́ждшая, венце́м Небе́сным Тро́ицею Святе́й увенча́нная. До Рождества́, в Рождестве́ и по Рождестве́ Присноде́вою велича́емая. Ты́ благоуха́еши вся́кою чистото́ю, из Тебе́ происше́л Госпо́дь. Тебе́, Чи́стую, сла́вим и уми́льно та́ко воспои́м:
Ра́дуйся, чисте́йший о́браз целому́дрия.
Ра́дуйся, на́шу скве́рну Твое́ю чистото́ю очища́ющая.
Ра́дуйся, чистоты́ и целому́дрия ревни́тельнице.
Ра́дуйся, благоуха́нный Цве́те, светя́щийся благоуха́нием чистоты́.
Ра́дуйся, Цве́те Неувяда́емый присноде́вственный.
Ра́дуйся, Боже́ственный Покро́в душа́м на́шим.
Ра́дуйся, спаси́тельный еле́й, умаща́ющий грехо́вныя ра́ны ка́ющихся.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Не́бо и вся́ земля́ сла́вят Тя́.
Ра́дуйся, Пречи́стая, попече́ние о на́с, гре́шных и немощны́х, вы́ну иму́щая.
Конда́к 13.
О,Ма́ти Де́во чи́стая, услы́ши гла́с моле́ния на́с гре́шных и немощны́х. Вы́шняя сочета́вшая с ни́зшими, ро́ждшая на́м Спа́са, Сы́на Твоего́, воспева́ем твою́ ма́тернюю любо́вь, преклоня́емся пред Твое́ю чудотво́рною ико́ною. Ты́ еси́ луча́ми чуде́с на́с просвеща́еши, грехо́в оставле́ние на́м да́руеши и ра́дости исцеле́ния сподобля́еши. О, Преблагослове́нная, Ты́ еси́ слепы́х прозре́ние, гре́шников благода́тная наста́внице. Ты́ еси́ Ма́ти целому́дрия, Ты́ еси́ ба́не, омыва́ющая со́весть. Кто́, кроме́ Тебе́, сле́зы на́ши осуши́т, ско́рби серде́чные ути́шит, вся́ких бе́д изба́вит и утеше́ние да́рует? Ка́мо гряде́м? То́кмо к Тебе́, Пречи́стая Де́во Ма́ти. Благослове́н пло́д чре́ва Твоего́. Ты́ еси́ Ра́дость всему́ ми́ру ро́ждшая, иму́щая дерзнове́ние ко Го́споду, приими́ ма́лое моле́ние на́ше, умилосе́рдися на лю́ди безпомо́щныя. Мы́ же, припа́дая к Твое́й цельбоно́сней ико́не, Го́спода сла́вим и та́к вопие́м: Аллилу́ия.
Се́й конда́к чита́ется три́жды, зате́м и́кос 1-й, конда́к 1-й.
Канон
Песнь 1
Глас 4
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Христе, Свете истинный, подаждь ми просвещение восписати похвальная Пресвятей Матери Твоей, и воспою Тоя великое к рабом Твоим благоутробие.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Горе, выну славимая, благоволила еси, Госпоже, и низу среди бедных прославити имя Свое благодатию чудес от святыя иконы Твоея, Избавительнице.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Егда обитателие веси, отчаявшеся от истреблявшаго труды их пружия, притекоша со слезами ко образу Твоему, Дево, абие улучиша избавление и, радующеся, прославиша милость Твою.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Десница Твоя, Владычице, прославися в крепости, и множеством милости Твоея явилася еси Покровительница и Избавительница во спасение бедствовавших.
Слава: Упование христианом, Помощнице сущим в скорбех, моли Сына Твоего избавитися всяких бед празднующим святому образу Твоему, Избавительнице.
И ныне: Радуйся, богатство неистощимое нищих и сирых Заступнице, радуйся, спасающая верою имя Твое, Дево, призывающих, радуйся, уныния отгнание и радости Подательнице.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Господь мертвит, егоже хощет, и живит Тобою, Мати Живота, исполняя молитвы молящихся Тебе, низведенных во ад возводит и от гноища страстей воздвизает Твоим всемощным предстательством.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Замедлившу иерею напутствовати умирающа отрока, егда о умершем помолишася к Тебе, Всеблагая, и осениша иконою Твоею, Избавительнице, внезапу отроча оживе и воста здраво Твоею и Сына Твоего животворною силою.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Живоносный Тя и всецелебный источник, Богоневесто, познахом, раби Твои: образом бо Твоим, Избавительнице, жизнь и здравие подаеши душевное и телесное и от бед избавляеши просящих Твоего заступления.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Начало Христовых чудес Ты еси, Пречудная Дево, темже чудеса образа Твоего славяще днесь, Избавительнице, молимся Тебе: посети рабы Твоя благодатию Твоею, недугов, зол и вечныя смерти изымающи ны.
Слава: Грехами умерщвляемую душу мою оживотвори, Владычице, яко по Бозе вся могущая, и обдержащих мя страстей избави, да пленения страстнаго свобожден, благодарственно Тя величаю.
И ныне: Направи, Чистая, к тишине безстрастия во глубину зол влекома раба Твоего и не попусти ми погибнути, просящему Твоея, Избавительнице, милости, Тобою бо вернии, покрываеми, спасаются.
Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:
Седален, глас 3-й
Пресвятеи руце Твои, имиже носила еси Носящаго вся, простри к Нему, Приснодево Избавительнице, и молитвами Твоими избави ны гнева Его, грех ради движимаго, отводящи лютая наведения и тех ради бывающую людем тугу и уныние, и спаси в мире души наша.
Песнь 4
Ирмос: Седяй в Славе на Престоле Божества на облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Разумеша вернии дела благости Твоея, Владычице, и вниде радостный трепет в сердца их, внегда бо смутитися душам их от бед и недугов, милость Свою, Благословенная, помянувши, иконою Твоею изшла еси на избавление людей Твоих.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Уведевшии о преславном чудеси могущества Твоего, Богородице, во оживлении отрока, устремишася от различных мест к образу Твоему, Избавительнице, и, приемлюще исцеления, с веселием Тя величаху.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Милосерда сущи, Чистая, яко Всеблагое Слово на спасение наше воплотившая, помощи и избавления Твоего не лиши нас, с верою притекающих к чудотворней иконе Твоей, Избавительнице.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Ты похвала верных, Мати Всепетая, Ты кивот святыни, освящение подающая, Ты целеб источник неисчерпаемый и от бед Избавительница молящихся Тебе пред святым образом Твоим.
Слава: Недугами угнетаемых и искушений борителя, избавляй нас от сих, Богородительнице, и в час исхода не предаждь душ наших на одоление супостатом, да воспеваем величия Твоя.
И ныне: Непобедимая Воеводо вождей и воинств христианских, христолюбивое воинство, щитом веры и Креста вооруженных, победоносны являй, избавляющи от всех наветов вражиих.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
В скорби мале наказание Сына Твоего бысть обитателем веси, и, поболевше, призваша Тя, Матерь щедрот, и Тобою возсташа от отчаяния и возвеселишася, роса бо благодати, яже от иконы Твоея, исцеление им бысть.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Благодать точащую икону Твою, Избавительнице, верному Твоему рабу, с собою всегда носившу, возбранила еси, Госпоже, скрывати ю от верных, да избавляются от бед и недугов прибегающии к Тебе.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Тобою, Всемилостивая Владычице, свобождение от лютых ниспослася, притекшим с верою ко святому образу Твоему, надежда же, покров и нерушимо веселие даровася скорбящим, Богорадованная.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Ужасошася бедствовавшии о богатстве даров Твоих, Дево, в чудесех от образа Твоего, к немуже припадающе, радостно взываху: воистинну Ты еси Избавительница от всех бед.
Слава: Радосте Ангелов и человеков, свободна мя печалей житейских сотвори и будущия тесноты избави и вечнаго огня матерним дерзновением Твоим, Всеблагая, от бед Избавительнице.
И ныне: Богоизбранная Приснодево, в руне орошенном предвиденная древле, окропи росою благодати изсохшую землю сердца моего и плодоносну соделай душу мою благим деянием и зрением.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Кий ум постигнет, Госпоже, державу крепости Сына Твоего, изведша люди Своя из земли, еяже вереи заклепи вечнии, и Тебе, Матерь Свою, соделавша врагом страшну, из чрева адова избавляющую призывающия Тя.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Кий язык изъяснит всепобеждающую силу Твою Владычице! Едино бо точию подобие лица Твоего, яко огнь, опаляет злобныя духи, люди же Твоя врачует и радует, егоже благоговейно лобызаем, раби Твои.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Кое слово изобразит величие чудес Твоих, Всемилостивая от бед Избавительнице! Точию бо принесеся святая икона Твоя к люте мучимей бесом, абие исчезе мучитель, и исцеленная велегласно прослави силу Твою.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
От обилия благодати, присущия образу Твоему, Богоневесто, колико беснуемых и иных недужных Тобою исцелеша, колико скорбящих на веселие приложися, с верою притекших ко иконе Твоей.
Слава: О, великаго милосердия Твоего, Богородительнице, благоволившая чудотворным образом Твоим пребывати у нас! Что воздадим Ти за благодать, юже явила еси нам, даровавши храму сему толико священное богатство?
И ныне: О, Всепетая Мати, державный покрове мира! Храни от всех бед чтущия Тя, спобори им на враги христианския необоримою силою Твоею.
Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:
Кондак, глас 8-й
Ко иконе Твоей, Пресвятая Госпоже, бедствовавшии с верою притекше, заступлением Твоим избавишася от злых, но яко Матерь Христа Бога, и нас свободи от лютых обстояний, временных и вечных, да зовем Ти: радуйся, Избавительнице наша от всех бед.
Икос
Сошедшиися во храме сем, прославим преславный храм Божества, Пресвятую Деву, пред образом Ея со благоговением вопиюще: радуйся, Божественныя славы селение; радуйся, Владычице Небесе и земли. Радуйся, неистощимый источниче чудес; радуйся, всемощное врачевание недужных. Радуйся, прогонительнице демонов; радуйся, мертвецев оживление. Радуйся, обителей Горы Твоей покрове; радуйся, иноков теплое предстательство. Радуйся, верных Заступнице; радуйся, спасение рода христианскаго. Радуйся, Еюже возсиявает радость; радуйся, Еюже печаль престает. Радуйся, Избавительнице наша от всех бед.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Сотвори с нами по множеству милости Твоея, Богородице, и изми нас по чудесем Твоим, и да постыдятся от всякия силы, и крепость да сокрушится являющих злая рабом Твоим, о Тебе поющим: отцев Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Тебе, Дево, халдейская пещь прообраз имущи, отроки росою прохлаждаше посреде пламене. Темже и нас, образ Твой имущих, во огни искушений прохлади и неопалимы соблюди благодатию Сына Твоего, да поем Ему: отцев Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Седмерицею разжигаемыя стрелы седми смертоносных страстей, яже испускает возстающий на ны седмиглавый змий диавол, угаси и сокруши, Владычице, да, якоже отроцы неврежденнии, поем: отцев Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Седмисвещный светильник разумеем Тя, Богоблагодатная Марие, седмию дарами Духа светящий верным, облагодати убо и ущедри поющих о Тебе, Подателю благих: отцев Боже, благословен еси.
Слава: Тя, Госпоже, имуще милосердия неиждиваемое сокровище и святую икону Твою, Избавительнице, в покров обители и во избавление от бед, Сыну Твоему о Тебе поем: отцев Боже, благословен еси.
И ныне: Яко Царя царствующих Матерь, молим Тя, Владычице: отечеству нашему и христолюбивому воинству буди несокрушимая крепость, подающи им благая, поющим: отцев Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Якоже трие отроцы, хранимии во огни, пояху и благословляху Бога, тако и вернии, Тобою, Благословенная, избавльшеся от огня, бед и недугов, вся дела, – взываху, – Господа пойте и превозносите Его во веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Якоже от зловредных пругов избавила еси прежде к образу Твоему притекших, Богородице, тако и ныне не престай от тех и всякаго вреда избавляти обитель сию, Гору, Россию и повсюду православныя, да славим Тя во веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Якоже умерша, осененна иконою Твоею, Дево, оживила еси, оживотворяй и нас, отводящи от смертоноснаго пути и наставляющи на стезю вечнаго живота, да, спасаеми Тобою, превозносим Тя во веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Якоже повелела еси рабу Твоему не скрывати от верных благодати, точащияся от святаго образа Твоего, Всеблагая Избавительнице, источай сию и нам, рабом Твоим, да прославляем Тя во веки.
Слава: Якоже многих исцелила еси, Госпоже, от мучительства демонскаго и иных недугов, и нас свобождай болезней душевных и телесных и от всех сетей вражиих, да воспеваем Тя во веки.
И ныне: Якоже Ангел воодушеви Гедеона на побеждение мадиамлян, воодушевляй, Всецарице, и славящия Тя, всякое шатание врагов низлагающи, да благословляем Тя во веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Иночествующии сея обители, к Матери Господа Вышняго притецем днесь, молящеся пред чудотворною иконою Ея, еюже посети скорбящия и сотвори избавление людем Своим.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Щедраго рождшая и Милостиваго Владыку и Избавителя всех, покажи, Всеблагая, щедроты Твоя на нас, празднующих честному образу Твоему, и сотвори избавление от бед людем Своим.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
В Тебе, Богородице, воздвиже Сын Твой рог спасения нам, укрепи убо рабы Твоя служити Ему преподобием и правдою пред Ним вся дни живота нашего и твори избавление от бед людем Своим.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Призри, Дево Избавительнице, на молитвенныя воздыхания наша, не остави ны безпомощны во искушениих и буди Молитвенница ко Господу, да подаст грехом нашим прощение и избавление от бед людем Своим.
Слава: Госпоже Всемилостивая, не престай Гору Твою и обитель сию, Россию и вся православные посещати благодатию и творити избавление от бед людем Своим.
И ныне: Ходатаицу о нас, Слове Божий, предлагаем Матерь Твою, от Неяже воплотился еси на спасение наше, молитвами Ея прости и помилуй нас, Незлобиве, согрешающих Тебе, и сотвори избавление от бед людем Твоим.
История образа Божией Матери
Икона Божией Матери Геронтисса
Этот чудотворный образ, впервые прославившийся на Афоне еще с XIV в. ныне – один из самых почитаемых православными греками. Все больше почитают его и россияне.
Название иконы переводится с греческого как «Старица». Его значение можно трактовать:
- как духовное руководство Богородицы, ведь старец, старица – духовный наставник, а Саму Пречистую часто называют «игуменьей Горы Афонской»;
- главным же образом именование иконы связано с ее чудесами, особым попечением о Богородицы пожилых иноках.
Первые чудеса
Чудотворность святого образа проявилась даже при начале строительства Пантократора. Обитель стоит ныне не на том месте, где ее планировали построить изначально: стройка велась примерно за полкилометра от нынешнего монастыря. Но однажды ночью все материалы и даже инструменты таинственно исчезли. Только утром их нашли там, где Пантократор находится ныне. Так Пречистая Сама выбрала место пребывания Своей иконы.
Второе чудо Богородицы связано с кончиной игумена, уже престарелого. Отходя ко Господу, желал он сподобиться Святых Тайн, для чего смиренно просил служащего иеромонаха закончить литургию немного пораньше, опасаясь умереть без Причастия. Но, строго блюдя Устав, священник продолжал службу. Тогда-то он и услышал от стоявшей в алтаре иконы строгий глас, повелевающий исполнить волю умирающего старца. Так образ стали называть «Геронтиссой». Ведь случаи, когда через него оказывалась скорая помощь старцам-инокам, известны еще не раз.
Наставница
Не раз проявляла Игумения попечение также о материальных нуждах иноков. В XVII в. начался едва ли не голод по причине случившегося тогда неурожая. Многие монахи, отчаявшись, стали покидать монастырь, как ни убеждал их игумен положиться на Настоятельницу. Однажды иноки увидели странное: из кладовой обители, уже давно опустевшей, вытекало оливковое масло. Как оказалось, елей буквально лился через край одного из кувшинов. Так монахи были не только спасены от голода, но получили духовное вразумление.
Вот пример еще одного явного чуда милости Богородицы, относящийся уже к XX в. 2 декабря 1948 г. произошел пожар, причем при сильном ветре. Стало ясно, что монастырь может полностью сгореть. Но твердые верой иноки, взяв святой образ, пошли с ним к месту пожара. Явное чудо засвидетельствовано многими: пламя, точно устрашившись Геронтиссы, как бы метнулось от святого образа, а потом внезапный дождь окончательно погасил пожар.
Иконография
Икона Божией Матери Геронтисса
Богородица представлена без Христа, изображенная в рост. Особенность изображения – то, что Пречистая, простершая благословляющие длани, стоит, несколько развернувшись влево.
Интересный факт
В XVII в. слева от изображения написан сосуд, переполненный елеем – память о чуде спасения монастыря.
Чтимые списки
Сделанные со святыни копии первоначально распространялись в Греции. На Афоне известна еще одна «Геронтисса», при монастыре Филофей. По преданию, образ не написан, а явился здесь.
В Россию первый список иконы известен с конца XIX в. Иноки Почаевской Успенской
лавры
, где он хранился, перед совершением службы всегда благословлялись у Старицы.
Современные копии, созданные монахами Пантократора, известны:
- в Екатеринбурге, в Ново-Тихвинской женской обители;
- в Солотчинском женском монастыре Рождества Богородицы (Рязанская епархия).
О чем молятся пред этим образом к Богоматери
К Пречистой перед этой иконой обращаются:
- с просьбой о здравии пожилых родителей, родных, близких;
- во время скорбей, бедствий, гонений;
- при тяжелых заболеваниях: известны случаи исцелений от рака, других болезней.
Как говорит белорусский священник, прот. Петр Демьянчук, Богородица на этой иконе:
«Та, Которая может дать человеку и совет добрый, может настоятельно молиться Сыну Своему Иисусу Христу о нас с вами, может и наставлять нас, если мы того захотим».
Почитание Геронтиссы не случайно распространяется сейчас: как никогда сильно мы нуждаемся в таком совете, наставлении, молитве.
Читайте также:
Покровительница пожилых людей – икона Божией Матери «Геронтисса»
Наталья Сазонова
Частые вопросы
В чем смысл акафиста «Геронтиссе»?
Акафист «Геронтиссе» посвящен Богородице и прославляет Ее как покровительницу старых и немощных людей. В акафисте возносятся молитвы о помощи и заступничестве Богородицы, а также о даровании терпения, сил и мудрости в старости.
Какова история написания акафиста «Геронтиссе»?
История написания акафиста «Геронтиссе» доподлинно неизвестна. Считается, что он был написан в Греции в XVIII веке. Акафист быстро распространился по православным странам и стал одной из самых популярных молитв, обращенных к Богородице.
Какую молитву можно прочитать Богородице «Геронтиссе» в домашних условиях?
В домашних условиях можно прочитать следующую молитву Богородице «Геронтиссе»:
«О Пресвятая Владычице Богородице, Геронтиссо всех скорбящих и обремененных! Призри милостивно на меня, недостойного раба Твоего, припадающего к Твоей святой иконе. Услышь сердечное мое воздыхание и вопль мой. Яко милостивая Мати, сподоби меня благодати Твоей и укрепи немощную мою старость. Даруй мне терпение в моих немощах и скорбях, утешь меня в моих печалях и унынии. Не отвергни меня, грешного, во время старости моей, но буди мне помощницей и заступницей до конца дней моих. Преклони молитвами Твоими Сына Твоего и Бога нашего, да простит мне все согрешения мои, вольные и невольные, и да удостоит меня Царствия Своего Небесного. Аминь».
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите историю и значение каждой молитвы – это поможет вам глубже понять их смысл и проникнуться духовными ценностями.
СОВЕТ №2
Практикуйте регулярное чтение акафистов, канонов и молитв – это поможет вам укрепить духовную связь и наладить духовный рост.
СОВЕТ №3
Обратитесь к духовному наставнику или священнику за разъяснениями и рекомендациями по молитвенной практике – это поможет вам избежать недоразумений и ошибок в понимании молитвенных текстов.
Церковные праздники и праздничные службы, связанные с образом «Геронтисса»
Акафист, канон и молитва «Геронтиссе» играют значительную роль в церковной практике и связаны с определенными церковными праздниками и праздничными службами. Одним из таких праздников является празднование памяти святой Геронтиссы, которая считается покровительницей женского монашества.
В православной церкви день памяти святой Геронтиссы отмечается особым образом. В этот день верующие совершают молитвы и поклоны перед ее иконой, прося заступничества и помощи в духовной борьбе. Церковные службы, посвященные святой Геронтиссе, наполнены особым благодатным духовным настроем.
Помимо отдельного праздника святой Геронтиссы, ее образ также встречается в других церковных праздниках, где ей уделяется особое внимание и почитание. Во время этих праздничных служб верующие вспоминают ее святую жизнь, подвиги и молятся о ее заступничестве перед Богом.
Таким образом, церковные праздники и праздничные службы, связанные с образом «Геронтисса», играют важную роль в духовной жизни православных христиан, напоминая о святости и благодати, которые дарует нам Бог через святых своей Церкви.