Святые Косма и Дамиан, известные также как Кузьма и Демьян, являются одними из самых почитаемых святых в православной церкви. Их житие и чудеса привлекают внимание многих верующих, историков и исследователей. В данной статье мы рассмотрим различные точки зрения на происхождение и историю этих святых, а также их культовое значение и местонахождение мощей.
Жития скольких чудотворцев известны Церкви?
Мнения историков о количестве святых, носящих имена Косма и Дамиан, разделяются. Одни говорят о трех двоицах: Асийские, Римские, Киликийские (или Аравийские – по месту происхождения), другие признают только две двоицы, наконец, есть авторы, которые говорят об исторической достоверности существования только Космы и Дамиана Киликийских.
Полезные материалы
Дни празднования памяти
Память святых совершается:
- Космы и Дамиана Римских – 1 июля.
- Аравийских, или Киликийских – 17 октября.
- Асийских — 1 ноября.
Службы, совершаемые на память святых, существенно отличаются по своему содержанию. Вполне определенно различает три двоицы бессребреников свт. Димитрий Ростовский, чей труд «Жития святых» относится к началу XVIII в.
Св. Косма и Дамиан Асийские
Родина святых врачей – римская провинция Асия, время их жизни — конец III – начало IV в. Отец их был греческим язычником (имя его история не сохранила), а мать Феодотия – христианкой. Рано овдовев, она воспитала сыновей согласно вере Христовой. Нет подробностей о том, как стяжали святые братья благодать исцелений, однако ясно, что, владея врачеванием, они видели свои способности как дар Божий, а потому не брали ничего за лечение. Их милосердие распространялось не только на людей: известно об исцелении ими животных.
Интересный фактЖитие Асийских целителей сохранило случай, когда женщина, излеченная святыми, попросила Дамиана, который категорически не хотел брать никакого вознаграждения, принять по крайней мере три яйца «во имя Святой Троицы». Услышав Имя Господне, Дамиан не смог отказать благодарной за исцеление.
От этого, однако, произошла размолвка между братьями: Косма, посчитав поступок Дамиана нарушением их обета бессребреничества, заповедал не погребать брата рядом с ним.
Возникшее недоразумение разрешилось уже после мирной кончины братьев. Первым умер Косма, за ним, через небольшое время, Дамиан. Верующие сомневались относительно места его погребения, ведь завещание Космы было вполне определенным. Но совершилось чудо: к собравшимся подошел верблюд, когда-то ими исцеленный. Он заговорил, как человек, сказав, что не следует сомневаться положить братьев рядом, ибо дар, принятый Дамианом, был взят им не ради наживы, а ради Господа. На месте погребения любимых верующими святых в небольшом городке Фереман со временем был сооружен храм.
Римские
Эти святые называются Римскими не только по месту их происхождения (родились в небольшом местечке недалеко от столицы империи), но также по месту, где они совершили мученический подвиг.
Подобно соименным им Асийским братьям, Римские мученики обучались врачебному искусству и преуспевали в нем. Как Асийские целители, братья занимались врачеванием, совершая это дело безмездно, во славу Божию. Многие из исцеленных веровали во Христа, принимали Крещение. Видимо, этим Косма и Дамиан обратили на себя внимание императора Карина (283-285 гг.). Братья были доставлены в Рим на допрос. Здесь Карин пытался заставить их поклониться языческим богам, что тогда было знаком лояльности гражданина империи, но Косма и Дамиан не согласились на это. Во время спора с императором, как гласит их житие, они помолились, и Карин внезапно был поражен болезнью искривления шеи. Познав силу Божию, потрясенный монарх исповедал Христа Богом, после чего тут же был прощен и исцелен Космой и Дамианом. Затем, когда мучеников освободили, они продолжили свой исповеднический подвиг, врачуя людей Именем Христа.
Убиты были братья не римской властью: они стали жертвами зависти их учителя во врачебном деле, которого они, конечно, давно превзошли. Объятый ревностью к успеху святых врачей, он, заманив их в горы якобы для сбора целебных трав, убил. Тела братьев были брошены убийцей в реку. Позже
мощи
их были найдены верующими нетленными, от них совершались многие исцеления, о чем упоминает акафист святым.
Аравийские, или Киликийские
Житие Киликийских врачей-бессребреников вовсе ничего не сообщает об их юных годах, но более подробно, нежели другие жития, повествует об их страданиях за Христа. Киликийским игемоном (правителем) Лисием они были подвергнуты биению, а затем брошены в море.
Но явившийся Ангел спас их от потопления, а потом они лично явились к Лисию в присутствии народа, свидетельствуя о чуде Божием. Игемон, думая что Косма и Дамиан – волшебники, приказал бросить их в огонь, но там мученики остались невредимы. Тогда, согласно житию, святых повесили на древе, бросали в них камни и пускали стрелы, но ни камни, ни стрелы не причинили им вреда. Наконец, мученики были обезглавлены. Житие сообщает, что вместе с ними казнили еще троих христиан – Леонтия, Евтропия, Анфима, о которых сведений не осталось.
По-видимому, источником написания жития, которое содержит не только описание событий, но и изложение самого процесса суда над Космой и Дамианом, стали так называемые «акты мученические», подлинные записи, которые велись как римскими чиновниками на судебном процессе, так иногда – для памяти – присутствовавшими христианами. Видимо, именно это обстоятельство дает основания некоторым историкам считать житие Космы и Дамиана Киликийских наиболее близким к исторической правде.
Мнение эксперта:
Историки и археологи до сих пор спорят о происхождении бессребреников Косма и Дамиан. Некоторые считают их асийскими целителями, другие утверждают, что они были римскими врачами, а третьи предполагают, что их корни уходят в аравийскую медицинскую практику. Каждая из этих точек зрения имеет свои аргументы и поддержку в исторических источниках. Однако окончательное решение этого вопроса требует дальнейших исследований и анализа археологических находок.
Почитание святых
Почитание святых бессребреников Космы и Дамиана известно уже с V столетия, о нем упоминают и восточные, и западные христианские авторы. При этом схожесть деятельности и подвига всех трех двоиц мучеников часто приводила к смешению фактов их жизни, проявлений их чудес.
Например, жизнеописания как Асийских, так и Римских Космы и Дамиана сообщают совершенно одинаковые сведения об их знатном происхождении от отца язычника, называя имя матери – Феодотия, а эпизод с вознаграждением Дамиана Асийского за исцеление женщины в западных источниках нередко упоминается в житии Киликийских братьев.
Икона свв. Космы и Дамиана с 18 клеймами жития
В русских иконописных подлинниках, предписывающих особенности изображения каждого святого, говорится о том, что Косму и Дамиана Асийских изображать следует в возрасте зрелом, с бородами, в руках они держат сосуды с лекарствами и перья. Иногда на
иконах
изображается их мать, Феодотия.
Римские братья пишутся на иконах «младыми», без бород, имеют сходство Косма – с Димитрием Солунским, Дамиан – со св. Георгием.
О внешнем виде Космы и Дамиана Киликийских содержится только замечание о том, что они подобны по внешнему виду Флору и Лавру.
Интересные факты
-
Косма и Дамиан являются покровителями врачей, аптекарей, хирургов и парикмахеров.
-
На иконах Косму и Дамиана часто изображают с медицинскими инструментами в руках, например, с ланцетом, ножом или пилой.
-
В греческой и русской православной традициях Косма и Дамиан считаются братьями-близнецами, а в католической традиции – друзьями или родственниками.
Где находятся мощи мучеников
Мощи Космы и Дамиана Асийских после их кончины были положены в местечке Фереман, которое находилось в Месопотамии, в верховьях реки Тигр. После турецкого завоевания этой территории местом пребывания мощей стал город Амид, где они находятся сейчас.
Точное местонахождение мощей других святых неизвестно, понятно только, что уже в древности они были разделены на части и попадали в разные христианские храмы как Востока, так и Запада.
Так, известно, что мощи святых были в Риме и Константинополе, позже частицы мощей появились во многих храмах Европы.
12
Август
847 года
В Германские земли впервые были перенесены мощи святых братьев. Совершал перенесение епископ Альтрид. Поэтому в немецких землях день отмечается как день памяти мучеников.
Очень известен среди паломников Собор Св. Михаила в Мюнхене, где находится ковчег с мощами св. Космы и Дамиана Киликийских. Он торжественно перенесен в 1649 г. сюда после Тридцатилетней войны из Бремена. Известны современные свидетельства о чудесах от мощей
Особенно почитаемы Косма и Дамиан среди православных христиан – только в России количество посвященных им храмов насчитывает сейчас несколько десятков. Любят Косму и Дамиана в Сербии и Болгарии, где есть посвященные им монастыри. Базилика святых существует в Риме.
Рака с мощами святых бессребреников Космы и Дамиана Аравийских (Киликийских) в католическом храме Архистратига Божия Михаила в Мюнхене
«Мы пришли помочь тебе…»: в чем помогают врачеватели
Чудеса святых многочисленны как при жизни, так и, еще в большей степени, по смерти. Из чудес Асийских Космы и Дамиана называют не только исцеления от болезней, но и случай помощи женщине из Феремана, где почивали их мощи. Когда ее муж уехал, она едва не попала в беду: некто посторонний попытался увести ее из дома, надругаться, убить, но был остановлен святыми братьями по
молитве
жены к ним.
Интересный факт
Среди посмертных чудес Космы и Дамиана Киликийских известна очень распространенная среди западных христиан история XV в. о совершенной ими пересадке ноги. Этот рассказ содержится в рукописи 1489 г.
Страдавший болезнью ног человек, который от чрезмерных страданий был близок к смерти, в сонном видении увидел святых с хирургическими инструментами в руках. Он услышал, как они спрашивали друг друга, где же взять ногу взамен больной, говорили о том, что совсем недавно похоронили «мавра», имеющего здоровую ногу. Когда человек проснулся, боли не было, нога его была здорова, однако действительно как бы не принадлежала ему. По указанию исцеленного, открыли гроб недавно похороненного человека, и действительно в нем нашли отрезанную ногу больного.
Записан похожий случай из жизни современного афонского
монашества
: это рассказ старца Амвросия Лазариса (1912 – 2006 гг.), которого святые исцелили, когда он был еще рясофорным монахом. Без благословения он пошел собирать оливы, упал с дерева и сломал ногу. Тогда, в 1937 г., шла война, медицинской помощи не было, а тут – открытый перелом. Монах приближался к смерти, от боли не помнил себя… Вдруг, рассказывает о. Амвросий, палата наполнилась светом. С купола своего храма (храм свв. Космы и Дамиана был при монастырской больнице) спустились святые: «Мы пришли помочь тебе, не бойся, все пройдет!»
О дальнейшем о. Амвросий Лазарис рассказывал так: «Святой Косма подошел к моей голове и сказал св. Дамиану: Иди к ноге, возьми ее и вытяни наружу! Св. Дамиан подошел к ноге и вытянул ее. Такая боль, что не рассказать! И что случилось? Когда он вытянул ногу, она срослась! Кости, мышцы, все остальное: их не стало видно! После этого боль исчезла. Я немедленно вспрыгнул, начал танцевать и петь, сам не понимая, что делаю… Монахи в ту ночь не заснули, а наутро отслужили Божественную
литургию
. Я также пошел на нее. Три дня подряд служили Божественную литургию.»
Крайне своеобразным оказалось отношение к святым братьям на Руси. Во-первых, очевидно, потому, что их жития (может быть, за исключением эпизода размолвки между Асийскими Космой и Дамианом) почти не рассказывают об индивидуальности каждого из братьев, на Руси их часто воспринимали как одного святого, называя его общим именем «Кузьма-Демьян», а праздник их памяти «Кузьмодемьяном».
Во-вторых, братья уже в первые века христианства на Руси стали пониматься не только как целители в болезнях: созвучность имени Косма (по-славянски – Кузьма) со словом «кузнец» привела к тому, что братьев воспринимали как покровителей кузнечного дела (относилось это, видимо, ко всем трем двоицам святых).
Известно принятое во время свадьбы обращение как бы к одному святому: «Кузьма-Демьян, скуй нам свадьбу до белой головы до седой бороды!». Приписывали «Кузьме-Демьяну» также помощь всем вообще хозяйственным работам.
При начале всякого дела, будь то сельскохозяйственные дела или рукоделие, крестьяне говорили: «Кузьма и Демьян, подите с нами жать!», «Кузьма-Демьян, помоги мне работать!».
Считались святые также покровителями домашних животных, ведь при жизни они подавали исцеления не только людям, но также зверям.
Интересный фактОсенние «кузьминки» (1/14 ноября, память Асийских братьев) в России до 1917 г. считались «куриными именинами». Сельские батюшки проводили
молебны
прямо в птичниках, в городах хозяйки приходили со своей птицей к храмам Космы и Дамиана, после молебна их окропляли святой водой. На «Кузьму-Демьяна» также резали домашнюю птицу («Кузьминки – куриная смерть»).
Так святые врачеватели были переосмыслены на Руси как помощники вообще во всяком деле. Даже на поминках было присловье: «Ешь кутью – поминай Кузьму!». Немало было в почитании Космы и Дамиана на совсем недавно принявшей Крещение Руси языческого элемента (что до сих пор дает некоторым неоязыческим движениям возможность спекуляций вокруг имен святых). Немало было здесь наивности, простоты. Но по вере воздавалось нашим предкам, и они получали просимое.
И до сегодняшнего дня отзывчивость святых, доброта, скорая, по молитве, помощь, дают надежду множеству людей, возможно, не всегда различающих детали биографии святых, но безошибочно чувствующих Божию любовь, изливающуюся через них на каждого просящего.
Автор: Наталья Сазонова
Видео
Выпуск телепередачи «Святые дня» о святых Косме и Дамиане
Тропарь, кондак, величание
Тропарь бессребреникам и чудотворцам Косме и Дамиану Римским
глас 8
Святи́и безсре́бреницы и чудотво́рцы Косьмо́ и Дамиа́не,/ посети́те не́мощи на́ша:// ту́не прия́сте, ту́не дади́те нам.
Кондак бессребреникам и чудотворцам Косме и Дамиану Римским
глас 2
Благода́ть прии́мше исцеле́ний,/ простира́ете здра́вие су́щим в ну́ждах, вра́чеве,/ чудотво́рцы пресла́внии,/ но ва́шим посеще́нием ра́тников де́рзости низложи́те,// мир исцеля́юще чудесы́.
Тропарь святым бессребреникам Косме и Дамиану, чудотворцам Асийским
глас 8
Святи́и безсре́бреницы и чудотво́рцы, Космо́ и Дамиа́не, / посети́те не́мощи на́ша: // ту́не прия́сте, ту́не дади́те нам.
Кондак святым бессребреникам Косме и Дамиану, чудотворцам Асийским
глас 2
Благода́ть прии́мше исцеле́ний, / простира́ете здра́вие су́щим в ну́ждах, / вра́чеве, чудотво́рцы пресла́внии, / но ва́шим посеще́нием ра́тников де́рзости низложи́те, // мир исцеля́юще чудесы́.
Величание святым бессребреникам Косме и Дамиану, чудотворцам Асийским
Велича́ем вас,/ чудотво́рцы сла́внии, Космо́ и Дамиа́не,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ наста́вницы заблу́ждшим, исцели́тели боля́щим// и собесе́дницы А́нгелом.
Молитва
Молитва святым Косме и Дамиану Римским
К вам, святии безсребреницы и чудотворцы Космо и Дамиане, яко к скорым помощником и теплым молитвенником о спасении нашем мы, недостойнии (имена), преклонше колена, прибегаем и припадающе усердно вопием: не презрите моления нас грешных, немощных, во многая беззакония впадших, и по вся дни и часы согрешающих. Умолите Господа, да пробавит нам, недостойным рабом Своим, великия и богатая Своя милости: избавьте нас от всякия скорби и болезни, вы бо прияли есте от Бога и Спаса нашего Иисуса Христа неоскудную благодать исцелений, ради твердыя веры, безмезднаго врачевания и мученическия кончины вашея. Ей, угодницы Божии, не престайте молящеся за ны, с верою к вам притекающия: аще бо по множеству грехов наших и несмы достойни милосердия вашего, обаче вы, вернии подражателие человеколюбия Божия суще, сотворите, да принесем плоды достойны покаяния, и в вечный покой достигнем, хваляще и благословяще дивнаго во святых Своих Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа и Пречистую Матерь Его, и ваше теплое заступление, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Молитва святым бессребреникам Косме и Дамиану, чудотворцам Асийским
Чудотво́рцы сла́внии, вра́чеве безме́зднии, Космо́ и Дамиа́не! Вы от ю́ности Христа́ Бо́га возлюби́вше и Того́ повеле́ния всем се́рдцем соблюда́ющи, а́ще и вда́сте себе́ уче́нию враче́бному, но доброде́тельнаго ра́ди жития́ и чистоты́ душе́вныя, си́лою Христа́ Бо́га, не врачева́ния то́кмо иску́сство, но па́че неоску́дную благода́ть исцеле́ния вся́ких неду́гов от Бо́га прия́ли есте́. Отоню́дуже любо́вию и милосе́рдием к неду́гующим подвиза́еми, не то́кмо лю́дем, но и ското́м исцеле́ния боле́зней подава́ете, неисче́тным мно́жеством чуде́с ва́ших весь мир наполня́ете, и не теле́сныя то́кмо неду́ги исцеля́ете, но и ве́рою Христо́вою ду́ши просвеща́ете, в терпе́нии боле́зней укрепля́ете, в тя́жких неду́зех о исправле́нии жития́ вразумля́ете и ко Христу́ покая́нием привлека́ете. Тем же ны́не и нас, припа́дающих к вам пред честно́ю ико́ною ва́шею, ско́ро услы́шите, ю́ныя де́ти, ва́шей по́мощи во уче́нии кни́жном прося́щия, ва́шими моли́твами наста́вите, да ва́шему житию́ ревну́юще, не земно́е то́чию науче́ние приобря́щут, но па́че во благоче́стии и пра́вой ве́ре вы́ну да преуспе́ют. На одре́ боле́зни лежа́щим, челове́ческая по́мощи отча́янным, к вам же те́пле с ве́рою и усе́рдною моли́твою прибега́ющим, исцеле́ние боле́зней ва́шим ми́лостивым, чудоде́йственным посеще́нием да́руйте. Мно́гажды в боле́зни впа́дающия и от лю́тых неду́гов в уны́ние, малоду́шие и ропта́ние прише́дшия, да́нною вам от Бо́га благода́тию в терпе́нии утверди́те, и наста́вите, да уразуме́ют во́лю о них Бо́жию святу́ю и благу́ю и са́ми себе́ и живо́т свой во́ли Христа́ Бо́га предаю́т. В неду́зех су́щих, о исправле́нии же жития́ не радя́щих, во гресе́х не раска́ивающихся, се́рдцем ожесточе́нных сокруши́те во спасе́ние и к покая́нию призови́те, да не́мощни су́ще те́лом, здра́ви пребу́дут душе́ю, и прича́стницы соде́лаются Бо́жия спаси́тельныя благода́ти. Бра́тию свята́го хра́ма сего́, ва́шему свято́му заступле́нию от Бо́га вруче́нную, и всех к вам усе́рдно прибега́ющих невреди́мы сохрани́те от долгонеду́жия, от боле́зней лю́тых и неисце́льных, от разслабле́ния те́ла, от иступле́ния ума́, от смертоно́сной я́звы, от внеза́пныя сме́рти, и всемо́щным хода́тайством ва́шим к Бо́гу соблюди́те в пра́вой ве́ре тве́рдых, во благоче́стии преспева́ющих, в до́брых де́лах усе́рдных, в моли́тве к Бо́гу приле́жных, да с ва́ми вку́пе сподо́бятся в бу́дущем ве́це при́сно воспева́ти и сла́вити всесвято́е и великоле́пое и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Акафист
АКАФИСТ СВЯТЫМ БЕЗСРЕБРЕНИКАМ И ЧУДОТВОРЦАМ КОСМЕ И ДАМИАНУ АСИЙСКИМ
Кондак 1
Избраннии чудотворцы, безсребреницы Христовы и врачеве премудрии, туне подающии здравие в болезнех сущим, похвальная восписуем вам, заступником нашим и в скорбех помощником: вы бо сосуди благодати суще, исцеляете душевныя и телесныя наша язвы. Темже славяще Бога, дивнаго во святых Своих, вас усердно ублажаем:
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Икос 1
Ангельскому жительству поревновавше, вся земная презрели есте, и подвигом нестяжания венчавшеся, лицезрения Господа сил сподобилися есте. Молитеся убо за ны прилежно, к помощи вашей притекающих и похвальная вам вопиющих:
Радуйтеся, молитвенницы теплии о чтущих святую память вашу; радуйтеся, оставленных врачами неоскудно исцеляющии.
Радуйтеся, яко дом, имение и вся родителей стяжания ни во что же вменили есте; радуйтеся, нищия милосердием вашим препитавшии.
Радуйтеся, страждущия сердоболием утешавшии; радуйтеся, чистотою и святостию Ангелом уподобившиися.
Радуйтеся, светильницы Божественнаго света; радуйтеся, небеснии человецы, земнии Ангели.
Радуйтеся, яко христианом есте прибежище непостыдное; радуйтеся, все житие свое даже до последняго издыхания в служении Господу истощившии.
Радуйтеся, всесветлое благодати приятелище, Духа Святаго сосуди; радуйтеся, всем, призывающим вас, скории помощницы.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 2
Видя Господь Бог добрая ваша начинания и велие ко благочестию усердие ваше, яко вся земная и благая мира сего уметы вменивше, в непрестаннем труде любве ради ближняго пребысте и души своя благими нравы украсили есте, преисполни вас Духа Святаго, Егоже лучами озаритися и нам испросите у Христа Бога, да купно с вами поем Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом истиннаго богопознания люди нечестивыя научили есте, вразумив тех силою словес ваших, имиже дерзновенно Христа проповедаете. Темже ревность вашу похваляюще, взываем сице:
Радуйтеся, лестию вражиею не уловленнии; радуйтеся, истину Христову подвигами любве исповедавшии.
Радуйтеся, всякую язю в людех исцеляющии; радуйтеся, лукавыя духи от людей прогоняющии.
Радуйтеся, небоязненнии проповедницы любве Божия; радуйтеся, служения врачебнаго ревнителие.
Радуйтеся, веры православныя поборницы; радуйтеся, столпи непоколебимии, духа любве и ревности о славе Божией исполненнии.
Радуйтеся, немолчнии велений Господних провозвестницы; радуйтеся, вернии наставницы богомудрия.
Радуйтеся, Царствия Христова надежнии нам ходатаи; радуйтеся, и по смерти вашей нас не оставляющии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 3
Силою Вышняго, данною вам, еще во временней жизни прияли есте власть чудесно исцеляти всякия недуги; по смерти же вашей наипаче прослави вас Бог многими чудотворении, да вси притекаем к вам, молящеся о исцелении от недугов телесных, паче же душевных, и Богу велегласно вопием: Аллилуиа.
Икос З
Имуще, яко многоценное сокровище, многоцелебныя мощи ваша, радуемся и, любовию воспевающе данную вам от Бога благодать исцелений, благодарно зовем:
Радуйтеся, теплии о нас к Богу предстателие; радуйтеся, еллинская мудрования отца вашего оставльшия.
Радуйтеся, Асии светильницы всесветлии; радуйтеся, омраченных стран просветителие.
Радуйтеся, мужества и терпения наставницы; радуйтеся, два светильника, на земли добрыми делы возсиявшии.
Радуйтеся, братия по плоти, материю вашею Феодотиею в добром наказании воспитаннии; радуйтеся, раби Божии, от Господа Христа венцы победы приемшии.
Радуйтеся, дивный и прекрасный смирения и кротости образ всем показавшии; радуйтеся, непоколебимое православия основание.
Радуйтеся, светлая безсребреников славо; радуйтеся, доблии целебницы, ни от когоже мзды за исцеления вземшии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 4
Бурею смущения исполнен был еси, святый Дамиане, егда жена некая Палладия, тобою вкупе со святым Космою от болезни смертныя исцеленная, хотяше от избытка благодарнаго сердца дарование некое своим благодатным врачем воздати, ты же, видя брата твоего от таковаго приношения отрекшася, втай приял еси от тоя жены три яйца, услышавше яко та заклинает тя Богом, да тии три яйца во имя Святыя Троицы от нея приемлеши. Сего ради святый Косма печален бысть, и завеща, да по смерти твоей не положен будеши близ гроба братня. Егда же по преставлении твоем, людие в недоумении быша, где погребсти тя, верблюд некий человеческим гласом проглагола, да погребнут тя близ Космы святаго, яко прославленна с ним пред Богом, понеже не мзды ради, но имени ради Божия приял еси три яйца. Таковому велию чуду дивящеся, людие погребоша тя вкупе с братом твоим, с радостию поюще Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше асийстии людие велию вашу к страждущим любовь и чудесное врачевание ваше, отвсюду устремляхуся к вам с верою в целебную благодать Божию, в вас действующую; приемлюще же скорое исцеление, прославляху Бога, вас же, милосердых целителей своих, величаху, воспевая сице:
Радуйтеся, Бога истиннаго непреборимии проповедницы; радуйтеся, силою Креста Христова недугующим безмезднии целебницы.
Радуйтеся, блазии врачеве, страждущим скории помощницы; радуйтеся, вся немощныя туне врачующии.
Радуйтеся, и ныне исцеления обильно источающии; радуйтеся, милостивии утешителие в бедах и скорбех сущим.
Радуйтеся, во всяких обстояниих нас защищающии; радуйтеся, безпомощных спасительное призрение.
Радуйтеся, праведных преславное украшение; радуйтеся, предстательство наше крепкое.
Радуйтеся, прилежнии о нас к Богу молитвенницы; радуйтеся, всем, верою призывающим вас, скории помощницы.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 5
Боготечным воистину путем шествовасте, раби Христовы, егда благая мира презресте служения ради болящим, Христу же Единому поработасте, горькая испытания терпели есте, святии; но вся претерпесте за возлюбльшаго вас Христа. Темже великому терпению и крепцей любви вашей ко Господу дивящеся, купно с вами поем Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше исцеленнии вами, яко силою Христовою исцелеша, хвалу Тому воздаша. Мы же славяще Бога, ублажаем вас, славных угодников Его, вопиюще сице:
Радуйтеся, горняя паче дольних возлюбившии; радуйтеся, ангельскому житию на земли поревновавшии.
Радуйтеся, яко многобожие родителя вашего отринувше, благочестия матерня не отступили есте; радуйтеся, яко вся имения своя, по словеси Господню, нищим раздали есте, да Христа приобрящете.
Радуйтеся, не словом точию, но множае паче делом и непрестанною к Богу молитвою иных поучившии; радуйтеся, неоскудный источник исцелений ныне являющии.
Радуйтеся, излиянием чудес, данных вам от Бога, нас обогащающии; радуйтеся, в самих себе храм Богу уготовавшии.
Радуйтеся, скорое нищих услышание; радуйтеся, скорбных приятное попечение.
Радуйтеся, ненадежных известное надеяние; радуйтеся, болящих скорое врачевание.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 6
Проповедницы имене Христова в животе своем бывше, и ныне силу Того свидетельствуете чудеси, от иконы вашея источаемыми, и якоже веры иногда жены некия Палладии не презресте, но пришедше в дом ея, исцеление от смертнаго недуга ей даровали есте; сице и наших молений и пений гласы услышите, о святии безсребреницы! Вере же и любви людей ваших внемлите и покров нам свыше даруйте, хвалящим вас и поющим Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия, яко свет, правда ваша, егда укоряеми неверующими, яко не от Бога получили есте дар исцелений, рекосте к людем града вашего: не волшебною хитростию врачуем болезни, но силою Спаса нашего Иисуса Христа, якоже Той заповеда, глаголя: болящия исцеляйте, прокаженныя очищайте, туне приясте, туне дадите. Темже благодатному слову вашему дивящеся, ублажаем вас сими:
Радуйтеся, образ любве и веры нам показавшии; радуйтеся, райския радости присно наслаждающиися.
Радуйтеся, премудрии сеятелие благочестия; радуйтеся, славнии проповедницы православия.
Радуйтеся, учителие, к небеси наставляющии; радуйтеся, чистаго и непорочнаго жития неусыпнии хранителие.
Радуйтеся, теплии послушателие молящихся вам; радуйтеся, ко спасению изящнии и вернии путеводителие.
Радуйтеся, благочестно и богоугодно жити хотящим блазии наставницы; радуйтеся, ходатаи благим всем, почитающим память вашу.
Радуйтеся, добре и в мире течение свое скончавшии; радуйтеся, венцы правды от Владыки Христа приявшии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 7
Хотящу мужу некоему во время жатвы от зноя солнечнаго мало почити, и крепко уснувшу ему, вниде змий во уста и вселися во чрево, егдаже возстав муж той от сна, ощути во чреве своем болезнь от терзания змиева и абие нача велиим гласом вопити: святии врачеве Космо и Дамиане, помозите ми, и абие вы, угодницы Божии, приспеша ему на помощь и успиша его зело, и молитвами своими начаша изгоняти змия и, всем тамо зрящим, изыде змий из уст человека того, и вси ужасающеся о страшнем чудесе том, благодарственно воспеша Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Дивнии о нас молитвенницы, целителие душ и телес наших и ходатаи спасения вечнаго, благодарным сердцем воспевающе хвалебную песнь Богу, даровавшему нам таковых великих чудотворцев, приносим и вам похвалы сицевая:
Радуйтеся, ангелов терпением вашим удивившии; радуйтеся, божественным сиянием чудес своих вся просветившии.
Радуйтеся, скории от всяких болезней безмезднии врачеве; радуйтеся, заступлением вашим разслабленныя исцеляющии.
Радуйтеся, от неисцельных болезней здравы воздвизающии; радуйтеся, достойне совершившии земный подвиг жития вашего.
Радуйтеся, о нас, обнаженных добрых дел, присно к Богу предстательствующии; радуйтеся, яко сиянием премудрости, от Господа вам данныя, всех верных просвещаете.
Радуйтеся, молитвенницы о нас и заступницы наши предивнии; радуйтеся, доблии врачеве Христовы.
Радуйтеся, без мзды туне всем исцеления подающии; радуйтеся, чудесы своими идольское безумие обличившии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 8
Странное мирови житие ваше видяще, устранимся и мы того сует и, ум на небеса преложше, возопиим к вам, святии безсребреницы: утолите болезни, источая благодатная врачевания всем, усердно к помощи вашей притекающим и вопиющим Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Все житие ваше на земли любовию к Богу и к ближним исполнивше, святии безсребреницы Космо и Дамиане, скории и ныне помощницы являетися всем, с верою призывающим вас; не точию бо близ притекающим ко святым мощем вашим, но и далече сущим исцеления источаете. Темже приносим вам похвалы сия:
Радуйтеся, Единому Богу, в Троице славимому, верно послужившии; радуйтеся, единое еже на потребу премудре избравшии.
Радуйтеся, яко в неустаннем труде и подвизе дни и нощи ваша без всякаго уныния препроводили есте; радуйтеся, яко сицевым вашим тесным и скорбным житием славу Божию в человецех умножили есте.
Радуйтеся, доблии Христовы последователие; радуйтеся, яко научители и творцы Христовых заповедей явилися есте.
Радуйтеся, яко именами велиих в Царствии Небеснем наречени бысте; радуйтеся, славою Христовою весь мир озарившии.
Радуйтеся, яко любовию к ближним безстрастие прияли есте; радуйтеся, яко безмездным врачеванием безсмертие стяжали есте.
Радуйтеся, яко ангели, на небеси и на земли прославленнии; радуйтеся, яко Богу ныне венценоснии предстоите.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 9
Всякое естество человеческое удивися сиянию в вас благодати Божией, святии Космо и Дамиане, егда нечестивии людие, узревше чудеса, о имени Господа Иисуса Христа вами творимая, увероваша и прославиша Бога. Темже и мы, славяще Давшаго вам сицевую силу, поем Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Вития многовещанныя недоумеют довольно изобразити обилие любве вашея, еюже преисполнени бысте, святии угодницы, к человеком о Господе. Сего ради из глубины сердец наших вопием к вам:
Радуйтеся, Господу своему даже до смерти поработавшии; радуйтеся, огнем любве Божия воспаляема огнь жертв идольских угасившии.
Радуйтеся, ближняго паче самих себе возлюбившии; радуйтеся, яко болящия и недужныя посещали есте.
Радуйтеся, нужды убогих предварявшии; радуйтеся, печальных утешителие.
Радуйтеся, отчаянных заступницы; радуйтеся, сирых питателие.
Радуйтеся, люте страждущим помощницы; радуйтеся, угнетенных свободителие.
Радуйтеся, яко добре течение скончавше, ко Христу вознесостеся; радуйтеся, яко в Царствии Его водворяетеся.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 10
Спасти хотя многая, яви нам Господь вы, чудотворцы Своя: кто бо не умилится, видя ваше безмерное ко всем сострадание; кто ли вы не ублажит, яко не токмо человеки от недуг исцеляете, но и скоты милуете; не отрините убо и наших молитв, но на вся ны неоскудно великия и богатыя ваша милости излейте, да вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стены есте всем, похваляющим чудеса ваша, о, безсребреницы, и к заступлению вашему прибегающим, стены и забрала есте, ограждающии от всех бед усердно в помощь вас призывающих. Темже убо и нас от нищеты, напастей, недугов и скорбей оградите, молимся и тепле вопием к вам:
Радуйтеся, адамантову крепость в нестяжании превозшедшии; радуйтеся, дивно искушения сребролюбия победившии.
Радуйтеся, славнии в бедах заступницы; радуйтеся, немощных и обидимых укрепление.
Радуйтеся, крепцыи в напастех защитителие; радуйтеся, убогих и нищих всещедрии обогатителие.
Радуйтеся, алчущих милостивии кормителие; радуйтеся, болезньми и тяжкими недуги одержимых премудрии уврачевателие.
Радуйтеся, с верою к вам притекающим от всех скорбных обстояний и болезней теплии защитителие; радуйтеся, яко память ваша всеми славима на земли.
Радуйтеся, яко имена ваша написана суть на небесех; радуйтеся, яко от Бога препрославлени есте.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 11
Пение всеумиленное, ныне нами приносимое, несть довольно к похвалению преславных подвигов и трудов ваших, яже Христа ради подъяли есте в животе своем; обаче дерзающе просим, усердное моление наше приемше, и нас от бед своими молитвами избавите, да умиленным сердцем воспоим Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарный и небесный ум явили есте, егда славы земныя от врачевства не пожелали есте искати от человек, но точию славы Божия на небесех. Ныне же нетлением мощей ваших и множеством чудес православие утверждаете. Темже благодарственно зовем:
Радуйтеся, Ипостасное Слово дерзновенно проповедавшии; радуйтеся, силу идольскую добропобедно упразднившии.
Радуйтеся, яко вами попрася служение бесом; радуйтеся, яко вами проповедася поклонение Христу.
Радуйтеся, учителие премудрии; радуйтеся, всех добродетелей неленостнии исполнителие.
Радуйтеся, яко по трудех земных в селениих небесных ликовствуете; радуйтеся, яко и по преставлении своем нас не оставляете.
Радуйтеся, яко всем, с верою призывающим вас, скорую помощь подаете; радуйтеся, святии врачеве, яко болезни наша исцеляете.
Радуйтеся, молитвы верных не отревающии; радуйтеся, и о нас недостойных у Престола Божия ходатайствующии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 12
Благодать, юже даде вам Господь Бог, целити вся недуги душевныя же и телесныя, днесь собра нас, да почтим память вашу, святии безсребреницы Космо и Дамиане, благоговейно убо взирающе на честную икону вашу и со умилением сердца к ней припадающе, молим избавитися всем нам от всяких зол и болезней, да воспоим вси Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще чудеса ваша, восхваляем труды и подвиги, ублажаем благочестную в мире кончину вашу, почитаем ходатайство и сильное заступление ваше о всех, требующих помощи вашея; величаем Подателя всех благ Бога, даровавшаго нам толико дивных молитвенников, и со умилением зовем:
Радуйтеся, Иисуса Господа верно проповедавшии; радуйтеся, истины Его доблии свидетелие.
Радуйтеся, теплии о нас у Престола Его предстателие; радуйтеся, телес наших благосострадательнии врачеве.
Радуйтеся, Царствия Небеснаго и вечных благих наследницы; радуйтеся, по Бозе все наше упование.
Радуйтеся, миро благовонное исцелений источающии; радуйтеся, страстей злосмрадие молитвами своими отревающии.
Радуйтеся, исцелений дателие и чудес источницы; радуйтеся, светоноснии столпи церковнии и забрала недвижимая.
Радуйтеся, винограда истиннаго божественныя лозы; радуйтеся, двоице световидная мудрых безсребреник.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Кондак 13
О, предивнии безсребреницы, чудотворцы, целителие и славнии угодницы Божии Космо и Дамиане, приимите моления сия наша, от сокрушеннаго сердца возносимая; исцелите многообразныя недуги душ и телес наших и теплым предстательством вашим испросите нам от Христа Бога избавление от всех бед и напастей, прощение прегрешений наших и благую надежду вечнаго спасения, да сподобимся с вами и со всеми святыми в безконечныя веки воспевати Богу, Спасителю нашему: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й «Ангельскому жительству…» и кондак 1-й «Избраннии чудотворцы…».
Молитва
О, чудотворцы славнии, врачеве безмезднии, Космо и Дамиане! Вы от юности Христа Бога возлюбивше и Того повеления всем сердцем соблюдающе, аще и вдасте себе учению врачебному, но добродетельнаго ради жития и чистоты душевныя, силою Христа Бога, не врачевания токмо искусство, но паче неоскудную благодать исцеления всяких неисцельных недугов от Бога прияли есте. Отонюдуже любовию и милосердием к недугующим подвизаеми, не токмо людем, но и скотом исцеления болезней подаваете, неисчетным множеством чудес ваших весь мир наполняете, и не телесныя токмо недуги исцеляете, но и верою Христовою души просвещаете, в терпении болезней укрепляете, в тяжких недузех о исправлении жития вразумляете и ко Христу покаянием привлекаете. Темже ныне и нас, припадающих к вам пред честною иконою вашею, скоро услышите.
Юныя дети, вашей помощи во учении книжнем просящия, вашими молитвами наставите, да вашему житию ревнующе, не земное точию научение приобрящут, но паче во благочестии и правой вере непрестанно да преспевают. На одре болезни лежащим, человеческия помощи отчаянным, к вам же тепле с верою и усердною молитвою прибегающим, исцеление болезней вашим милостивым, чудодейственным посещением даруйте. Многажды в болезни впадающия и от лютых недуг в уныние, малодушие и роптание пришедшия, данною вам от Бога благодатию в терпении утвердите, и наставите, да уразумеют волю о них Божию святую и совершенную, и сами себе и живот свой воле Христа Бога предают. В недузех сущих, о исправлении же жития нерадящих, в гресех не раскаивающихся, сердцем ожесточенных, сокрушите во спасение и к покаянию призовите, да немощни суще телом, здрави пребудут душею, и причастницы соделаются Божия спасительныя благодати. Братию святаго храма сего, вашему святому заступлению от Бога врученную, и всех к вам усердно прибегающих невредимы сохраните от долгонедужия, от болезней лютых и неисцельных, от разслабления тела, от исступления ума, от смертоносныя язвы, от внезапныя смерти, и мощным ходатайством вашим к Богу соблюдите в правой вере твердых, во благочестии преспеющих, в добрых делех усердных, в молитве к Богу прилежных, да с вами вкупе сподобятся в будущем веце присно воспевати и славити всесвятое и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Канон
КАНОН СВЯТЫМ БЕЗСРЕБРЕНИКАМ И ЧУДОТВОРЦАМ КОСМЕ И ДАМИАНУ АСИЙСКИМ
глас 6
Песнь 1
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Озаряеми славою Божественною, Богосветлии безсребреницы, озарите наша души, разоряюще страстную мглу, яко да вас верою почитаем.
Тлетворных очищшеся первее страстей болезней преложением, очищаете наша лютыя недуги, мудрии, и болезни душевныя облегчаете.
От всех Владыки дар приясте, святии, чудес дарования, наша исцелите многия и неудобьисцельныя плоти страсти, молимся.
Моление, безеребреницы и врачеве, Богу принесите, яко да избавит ны искушений и скорбей многих и трепетнаго и страшнаго тогда мучения.
Богородичен: Законов естественных кроме рождши, Чистая, Законодателя Иисуса Избавителя, Егоже моли избавити ны, Богородице, многих беззаконий наших.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи, Боже мой вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Мир поет ваша, святии, многая благодеяния и чудес множества, чудотворцы и врачеве, Ангел всех равностоятели.
Вас обоих, светодателей, молим, звезд на высоте лежащих Церкве тайно, Космо и Дамиане, сердца верных озарите.
Капли источающе присно, святии, исцеления, омыйте всех душевную скверну и страстныя плоти токи вся уставите.
Се совокупившеся людие, святии, отвсюду ваша воспети великия дары внутрь церкве вашея, но всех моления исполните.
Богородичен: Святая Владычице Чистая, Пресвятое Слово воплотившая словом, безсловесных мя страстей, поюща Тя благочестно Божественными словесы, избави, Пренепорочная.
Седален, глас 8
От источника бездны, Иисуса, чудес струи благолепно почерпше, святии, тайными тучами страстей мрачныя облаки отгоняете и недугующим человеком исцеления подаете. Тем, получивше здравое веселие, вами, преславнии, удивляеми, зовем: Богоноснии безсребреницы, молите Христа Бога согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя Сила, Бог и Господь, честная Церковь Боголепно поет, взывающи от смысла чиста, о Господе празднующи.
Божественное рождие воистину благоплодно, лозы Божественныя, тайное вино искапающия, в веселии мудрыя безсребреники ублажим.
Оружие явистеся, устреляющее враги невидимыя, ихже и нас стрел избавите, заступающе нашу жизнь, мудрии безсребреницы.
Не есть человек, иже кто не стяжа благия вас молитвенники ко Христу, святии безсребреницы, Егоже молите огня вечнаго нас избавити.
Вас, блаженнии, иже призывает, и на земли, и в мори бед всяких свобождается, тем избавите нас сопротивнаго обстояния.
Богородичен: Вселився Господь, Чистая, посреде Тебе, вместилище святое, источник многих являет исцелений и очищение страстей, Богородице Приснодево.
Песнь 5
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Божественное привлекоша просвещение, сияния источник всеусердне возлюбивше, и просвещают нас всегда чудес зарями великоименитии.
Красный сопруг суще, мудрии, бразды возделавше душ Богознаменьми, присно пожинающе страсти, якоже плевелы, и здравия клас сторичествующе.
Вжиляеми крепостию Христовою, в злобе сильнаго всю крепость погубисте, егоже мучительства нас избавите, неусыпнии предстатели наши, безсребреницы.
Шествовати стези нам правыя и творити волю Божию укрепите, святии, уставляюще страсти сердец наших и телес недуги облегчевающе.
Богородичен: Избави мя, Владычице Благая, искушений врага, и геенны мучения, и обдержащаго мя пленения и не посрами мене, песнословящаго Тя.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Живуще, мученицы, радостно на Небесех, в честный храм ваш приити потщитеся и наша недуги телесныя и сердечныя страсти исцелите.
В Божественное благолепие одеявшеся красно, яко в сугубицу, святии, наги ны суща добродетелей Божественно одейте и страстей безчестия ныне обнажите.
Яко украшением чудес одеяни всегда, спасителие миру явистеся, мирскаго убо вреда вся ны избавите, святии, и страстей нечестия и мучения.
Умертвивше, святии, страсти вся плоти смертоносныя благодатию, животворными чудес приложеньми оживляете страждущия и врат смерти избавляете.
Богородичен: Не опалив утробы Твоея, Огнь сый, Иисус, из Тебе плотию происходит; Сего, Чистая, моли огня и всяких мук избавити верою воспевающия Тя.
Кондак, глас 2
Благодать приимше исцелений, простираете здравие сущим в нуждах, врачеве, чудотворцы преславнии, но вашим посещением ратников дерзости низложите, мир исцеляюще чудесы.
Икос
Всякаго разума и мудрости преходит слово мудрых врачев, и всем знание подают: Высочайшаго бо благодать приемше, невидимо здравие даруют всем. Отнюдуже и мне повести благодать даровася пети, яко Богоносныя угодники Христовы и служители, исцелений множество подающия, болезней бо вся избавляют, мир исцеляюще чудесы.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.
Вперисте ум на Небесная добрых приложеньми и бысте общницы Божественных даров, крилати суще орли, всю проходите землю, чудодействующе присно.
Просветистеся, якоже добросиянное, безсребреницы, злато, Божественною благодатию исцелений обогатисте множества. Тем ущедрите ны, обуреваемыя лютых нахождений искушеньми.
Преложивше Господу чисты ваша духи, безсребреницы, дар от Него приясте нечистыя духи прогонити всегда, ихже злобы горькия избавите всех нас.
Уснусте праведно должным сном, мудрии безсребреницы, и неусыпнии молитвенницы есте о верных; тем душ наших присно и телес лютыя страсти успите.
Богородичен: Молящи не престай Человеколюбца, Бога нашего, Всенепорочная, яко да приимем всеконечне отпущение злых и получим на Небесех уготованная благая любящим Его.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси, вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети: Тя превозносим во вся веки.
Недугов всяческих суще ратницы, пособием Божественнаго Духа, святии, утолите наших душ недугования и телес облегчите болезни.
Видителие Господни ныне красоты суще истинно, присещайте сей красный Богоносный храм ваш и источник чудес многих совершайте.
От источника райска исходяще, яко реки две, все напаясте лице земли исцелений струями, недугов изсушающе тучи.
Блаженныя надежды приимше, от всех достойно блажитеся яко исполнителие, блаженнии, Бога нашего Божественных хотений, безсребреницы явльшеся.
Врачеве неисцельных страстей, безсребреницы, неисцельныя страсти наша исцелите, и искушений бурю утолите, и уныния разжените облаки.
Троичен: Со Ангелы святыми песнословим Отца, и Слова, и Духа Святаго, Едино в Трех Ипостасех Божество, Едино Царство и Едину Власть.
Песнь 9
Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Него же не смеют чини Ангельстии взирати; Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с Небесными вои Тя ублажаем.
Сей храм ваш чудесы всеблаголепно, яко звездами светлыми, украшается и, согласно веселяся, всегда блажит и честную вашу память празднует благочестно, честнии безсребреницы.
Яко свет, яко два велика солнца, разумную твердь украшаете, безсребреницы, и знамении зарями просвещаете всех верных сердца. Тем зовем: разрешите тьму страстей наших, молимся.
В села Вышняя вселяеми, святии, посреде нас быти невидимо милосердуйте, иже посреде Божественнаго храма вашего песни возсылающих Вседержителю и блажащих прилежно вас, всехвальнии.
Земля с Вышними веселится в светлый Божественный праздник ваш, святии: егоже совершающих, нас избавите тьмы, и болезней, и всякия тесноты, и еже во аде лютаго, мудрии, мучения.
Богородичен: Трепетное рождение имущи, Всечистая, в Страшный день испытания, молюся, страшнаго ответа избави мя и спасаемых стояния причастника сотвори, верно поюща Тя, Богорадованная.
Светилен
Благодать врачеваний от Бога приемше, безсребреницы блаженнии, еже врачевати недужныя и исцеляти вся верно притекающия к Божественному вашему храму. Сего ради согласно ублажаем достойне честную вашу память.
Частые вопросы
Что просят у Космы и Дамиана?
14 июля в православном календаре отмечены имена святых мучеников бессребреников братьев Космы и Дамиана. Их почитают своими покровителями врачи, им молятся об исцелении – ибо братья были знаменитыми целителями, к ним же обращаются с молитвой о вразумлении отбившегося от рук “дитя”, чтобы вернуть его к учебе.
Чем прославились Косма и Дамиан?
Братья-врачеватели, бескорыстно работавшие на врачебной ниве, Косма и Дамиан на весь мир прославились как целители и покровители медиков. В славянских Церквах их память чествуют дважды – 14 июля и 14 ноября по новому стилю.
Где находятся мощи святых Космы и Дамиана?
В Риме папа Феликс IV (526—530) преобразовал библиотеку Мира на форуме Веспасиана в базилику в честь Космы и Дамиана, в которую были перенесены мощи святых Космы и Дамиана. В настоящее время их мощи находятся в крипте церкви.
В чем помогают Косма и Дамиан?
Также икона святые Косма и Дамиан помогает в поисках пары и устройства счастливого супружества. Образ также оказывает поддержку тем, кто пытается избавиться от алкогольной зависимости, помогает вылечиться от физических недугов. Косма и Дамиан Асийские – икона, которую принято преподносить в дар близким и родным людям.
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите историю и происхождение культа Косма и Дамиана в различных регионах, чтобы понять различия между асийскими, римскими и аравийскими бессребрениками.
СОВЕТ №2
Обратите внимание на особенности культа и поклонения святым бессребреникам в каждой из указанных традиций, чтобы понять их значения и значения для верующих.
СОВЕТ №3
Исследуйте иконографию и символику, связанную с Космой и Дамианом в разных культурах, чтобы понять, какие атрибуты и образы характерны для каждой из традиций.
История культа святых
Святые Косма и Дамиан, известные как бессребреники, были популярными святыми в христианском мире. Их культ имел древние корни и прослеживается в различных культурах. История культа святых Космы и Дамиана богата событиями и легендами, которые отражают их благочестивую жизнь и чудеса, совершенные ими во имя веры.
В асийской традиции святые Косма и Дамиан считаются покровителями врачей и лекарей. Их почитание связано с чудесами и исцелениями, которые они совершали за жизни и после смерти. В римской традиции они также считаются покровителями медицинского персонала и больных. Их культ распространился по всему Римскому имперскому миру и стал одним из самых почитаемых.
В аравийской традиции святые Косма и Дамиан известны как заступники перед Богом за здоровье и благополучие верующих. Их культ связан с множеством чудес и исцелений, которые случались благодаря их молитвам и милостивому вмешательству. В аравийской религиозной практике они занимают особое место как святые, способные помочь в болезнях и бедах.