Два акафиста Воскресению Христову для души

В данной статье рассматриваются два акафиста Воскресению Христову, которые являются текстами песнопений, посвященных Пасхе Господней. Изучение этих произведений позволяет погрузиться в духовную обители и понять глубину праздника Воскресения Христова.

1-й акафист Воскресению Христову

Составлен бароном Николаем Карловичем Нольде. Одобрен Св. Синодом 6 июня 1860 года, №1326.

Воскресение Христово

Иконография: Воскресение Христово — Сошествие во ад Датировки: XV в. Третья четверть XV в.Иконописная школа или художественный центр:  Новгородская школа Происхождение: из церкви Успения на Волотовом поле близ Новгорода. Материал: дерево, темпера. Размеры иконы:  высота 89,5 см, ширина 59,5 см Из праздничного чина. В центре композиции изображен Христос в трехчетвертном повороте, попирающий сломанные врата ада, с большим крестом в левой руке. По сторонам от него коленопреклоненные Адам и Ева. НГОМЗ 2179. © Новгородский государственный объединенный музей-заповедник Литература: Иконы Великого Новгорода XI-начала XVI веков. Авторы проекта Л.В.Нерсесян и С.В.Обух. М. Северный паломник. 2008. №37.

Конда́к 1.

Возбра́нный Воево́до и Го́споди, ве́чныя сме́рти победи́телю, я́ко изба́влься от духо́внаго умерщвле́ния, похва́льная воспису́ю Ти́, возсозда́нный Тобо́ю, ра́б Тво́й. Ты́ же, я́ко име́яй побе́ду над сме́ртию, от сме́рти грехо́вныя свободи́ на́с, зову́щих:Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

И́кос 1.

А́нгели воскресе́ние Твое́, Христе́ Спа́се, непреста́нно пою́т на небесе́х, и на́с на земли́ сподо́би чи́стым се́рдцем воспе́ти Тебе́ си́це:

Иису́се непостижи́мый, все́х ве́рных просвеща́яй, просвети́ и мя́ заблу́ждшаго.

Иису́се воскре́сший, все́х Собо́ю оживля́яй, оживи́ мя́ уме́ршаго грехми́.

Иису́се, на не́бо вознесы́йся и вознося́й на Тя́ наде́ющихся, совознеси́ и мя́ до́лу прекло́ннаго.

Иису́се, седя́й одесну́ю Отца́ и разделя́яй сла́ву с лю́бящими Тя́, не лиши́ мя́ сла́вы Твоея́.

Иису́се, хотя́й приити́ суди́ти живы́м и ме́ртвым, не осуди́ мя́ по дело́м мои́м, но сотвори́ со мно́ю по ми́лости Твое́й.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 2.

Ви́дя па́дших челове́ков, Го́споди, Ты́ вочелове́чився совоскреси́л еси́ все́х и, воскреси́в, дарова́л вся́ потре́бная ко спасе́нию: си́це и мене́ умерщвле́ннаго грехми́ оживи́, зову́ща: Аллилу́ия.

И́кос 2.

Ра́зум не постига́ет та́йны Боже́ственныя, ка́ко Исто́чник жи́зни воскреса́ет, умерщвля́я сме́рть? Сего́ ра́ди, то́чию се́рдцем испыту́юще ра́дость воскресе́ния и то́ю просвеща́еми, со гла́сом весе́лия духо́внаго взыва́ем Ти́ си́це:

Иису́се, входя́й две́рем заключе́нным, вни́ди в до́м души́ моея́.

Иису́се, сре́тивый ученики́ на пути́, сря́щи и мя́ на пути́ се́й жи́зни.

Иису́се, воспламени́вый сердца́ и́х Твои́ми словесы́, воспламени́ и мое́ хла́дное се́рдце.

Иису́се, да́вый Себе́ позна́ти в преломле́нии хле́ба, да́ждь ми́ позна́ти Тя́ в Боже́ственней Евхари́стии.

Иису́се, обеща́вый Ду́ха Свята́го ученико́м Твои́м, ниспосли́ и мне́ Сего́ Ду́ха Уте́шителя от Отца́.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 3.

Си́лою Боже́ственною воскреси́вый Ла́заря, воскреси́ и мене́ истле́вшаго страстьми́ и многоле́тно лежа́щаго во гро́бе нераска́яния, да возста́в по гла́су Твоему́, воспою́ спаса́емый: Аллилу́ия.

И́кос 3.

Име́яй вла́сть над сме́ртию, из а́да ду́ши воззва́л еси́, Иису́се. Воззови́ и мене́ из глубины́ грехо́вныя, да и а́з, очи́стив чу́вствия, блиста́ющу Ти́ во све́те непристу́пнем, ра́достно воспою́ побе́дную пе́снь та́ко:

Иису́се, сме́рти победи́телю, победи́ моя́ злы́я стра́сти.

Иису́се, жи́зни пода́телю, да́ждь ми́ жи́знь спаси́тельную.

Иису́се, исто́чниче ра́дости, возвесели́ се́рдце мое́ во и́стине Твое́й.

Иису́се, пятию́ хле́бы пя́ть ты́сящ насы́тивый, хле́бом небе́сным напита́й мя́.

Иису́се, наде́ждо па́дших, изми́ мя́ из ро́ва зо́л мои́х.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 4.

Бу́ря страсте́й смуща́ет и потопля́ет мя́, но молю́ Тя́ Иису́се, я́ко Петру́, простри́ ми́ ру́ку по́мощи и, си́лою воскресе́ния Твоего́ воздви́гнув мя́, научи́ воспева́ти: Аллилу́ия.

И́кос 4.

Слы́шаще ра́достную ве́сть воскресе́ния Твоего́, Иису́се, небеса́ досто́йно веселя́тся, земля́ же ра́дуется; и мы́ пра́зднующе ве́чное весе́лие, дерза́ем взыва́ти Тебе́ си́це:

Иису́се, седя́й во све́те непристу́пнем, бу́ди досту́пен все́м по милосе́рдию Твоему́.

Иису́се, любя́й созда́ния Твоя́, не забу́ди и мене́ после́дняго.

Иису́се, влеки́й к Себе́ сердца́, смягчи́ и мое́ окая́нное се́рдце.

Иису́се, вся́ блага́я проше́ния исполня́яй, испо́лни и мое́ проше́ние, во е́же па́че всего́ люби́ти Тя́.

Иису́се, вся́ку ка́плю сле́зную прие́мляй, не отри́ни и мои́х моле́нии.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 5.

Богоприя́тная жи́знь источа́ется от Тебе́, о Иису́се Сы́не Бо́га жива́го! Сего́ ра́ди молю́ Тя́, да не погуби́т мя́ человекоуби́йца и да не загради́т уста́ моя́, вопию́щая Тебе́: Аллилу́ия.

И́кос 5.

Ви́девше ду́хом воскре́сшаго Го́спода, прииди́те, пи́во пие́м но́вое, не от ка́мене исте́кшее, но от исто́чника нетле́ннаго и живоно́снаго гро́ба Спаси́теля, и́мже безпло́дную зе́млю ду́ш на́ших одожди́в, научи́ все́х пе́ти Ему́ си́це:

Иису́се, напая́яй на́с Свое́ю Кро́вию, да́руй мне́ неоску́дно приима́ти пречестну́ю Кро́вь сию́.

Иису́се, ниспосыла́яй до́ждь на пра́ведныя и гре́шныя, ороси́ и мя́ к плодоноше́нию духо́вному.

Иису́се, не возгнуша́выйся гре́шницы пока́явшияся, да́ждь и мне́ но́зе Твои́ омы́ти слеза́ми благодаре́ния.

Иису́се, реки́й Фоме́: «блаже́ни не ви́девшии, но ве́ровавшии», да́ждь ми́ ве́ру нелицеме́рную.

Иису́се, реки́й: «ищи́те и обря́щете», да́руй ми́ обрести́ Тя́ еди́наго на потре́бу.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 6.

Пропове́дуяй в ду́се неумолка́ющаго ра́дования Твое́ живоно́сное воскресе́ние, Иису́се Бо́же мо́й, да бу́ду и а́з гре́шный прича́стник сего́ воскресе́ния, поя́ Тебе́ непреста́нно в го́рнем Иерусали́ме: Аллилу́ия.

И́кос 6.

Возсия́вый всему́ ми́ру воскресе́нием Свои́м Госпо́дь Иису́с Христо́с, ны́не вся́ исполня́ет све́та, не́бо же и зе́млю и преиспо́дняя; да пра́зднует у́бо вся́ тва́рь Христо́во воста́ние, в не́мже утвержда́еми вопие́м си́це:

Иису́се, вся́ исполня́яй све́том Твои́м, просвети́ и мои́ омраче́нныя о́чи.

Иису́се, не́бо и зе́млю сочета́вый, возведи́ мя́ от земли́ на не́бо.

Иису́се, снизше́дый све́том Божества́ в преиспо́дняя, сни́ди в преиспо́днюю души́ моея́.

Иису́се, изведы́й из темни́ц а́довых ожида́вшия Тя́ ду́ши, изведи́ и мя́ гре́шнаго из мра́ка уны́ния, я́ко живо́т мо́й а́ду прибли́жися.

Иису́се, все́м простира́яй пречи́стеи ру́це Твои́, объими́ и мя́ окая́ннаго.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 7.

Хотя́й откры́ти си́лу Божества́ Своего́, Госпо́дь покрыва́ется печа́тию Каиа́фы, да не нару́шив о́ныя пред стрегу́щими, победоно́сно воста́нет и научи́т пе́ти: Аллилу́ия.

И́кос 7.

Ди́вно и непости́жно е́сть, ка́ко вчера́ спогребы́йся Тебе́, Христе́, дне́сь совостаю́ ду́хом, Тебе́ воскре́сшему, и воспева́ю та́ко:

Иису́се воскре́сший, все́м ту́не жи́знь подава́яй, окрили́ у́м мо́й, да Тебе́ после́дствует.

Иису́се, освяти́вый зе́млю Твои́ми стопа́ми, освяти́ мы́сль мою́, к Тебе́ вознося́щуюся.

Иису́се, не возбрани́вый начерта́ти пречи́стый о́браз Тво́й, да́ждь и мне́ име́ти вы́ну в души́ мое́й о́браз Твоего́ воскресе́ния.

Иису́се, прия́вый две́ ле́пте вдови́цы, приими́ от мене́ пе́снь сию́.

Иису́се, не осуди́вый блудни́цы, но на пу́ть и́стины наста́вивый ю́, не осуди́ и мои́х нечи́стых у́ст, в песнопе́нии Тя́ лобыза́ющих.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 8.

Стра́нно Бо́га вочелове́чшася и воскре́сша мы́сленно ви́дяще, вся́кое жите́йское отложи́м попече́ние, я́ко да Царя́ все́х подъи́мем и воспое́м Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 8.

Ве́сь бы́л еси́ любо́вь к па́дшим челове́ком, о Иису́се, и поста́вил еси́ на боже́ственней стра́жи богоглаго́ливаго Авваку́ма, да пока́жет светоно́сна а́нгела, я́сно глаго́люща о воскресе́нии Твое́м. Те́мже и мы́ зове́м Тебе́ си́це:

Иису́се, стрего́мый во́инами, посли́ па́ки а́нгела храни́теля на стра́жу души́ моея́, его́же а́з отгоня́ю грехи́ мои́ми.

Иису́се, ослепи́вый о́чи стрегу́щим Тя́ блиста́нием Божества́, отврати́ о́чи мои́ от суеты́ и просвети́ к позна́нию и́стины.

Иису́се, вопроша́вый апо́стола Петра́, «лю́биши ли Мя́?», да́ждь мне́ име́ти о́браз любве́ его́.

Иису́се, прости́вый тому́ апо́столу отрече́ние, прости́ и мне́ ежеча́сныя отрече́ния от повеле́ний Твои́х.

Иису́се, да́вый вла́сть вяза́ти и реши́ти, разреши́ мя́ от непра́вд мои́х.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 9.

Все́ естество́ челове́ческое Тобо́ю восприя́тое просла́вися воскресе́нием Твои́м, Иису́се, и сего́ ра́ди да́руеши телесе́м нетле́ние. Те́мже мы́, ви́дяще сие́ зна́мение в оста́нцех святы́х, вопие́м со умиле́нием: Аллилу́ия.

И́кос 9.

Вети́и богоглаго́ливии у́тренюют ду́хом, срета́я Тя́ исходя́ща из гро́ба, и вме́сто ми́ра прино́сят Ти́ пе́снь я́ко Со́лнцу пра́вды и Влады́це, с ни́ми же на́ша моли́твы приими́ сицевы́я:

Иису́се, прие́мый ми́ро на Тя́ излия́нное, приими́ и мно́ю излия́нная славосло́вия.

Иису́се, Со́лнце и́стины, просвети́ ду́шу мою́.

Иису́се, ры́бари соде́лавый ловцы́ челове́ков, улови́ и мою́ злу́ю во́лю в Твое́ послуша́ние.

Иису́се, из Са́вла соде́лавый первоверхо́внаго апо́стола, вразуми́ и мя́ заблужда́ющаго.

Иису́се, моли́твами апо́стола сего́ и все́х святы́х Твои́х, пощади́ мя́ гре́шнаго.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 10.

Спасти́ хотя́й ро́д челове́ческий Иису́се, снизше́л еси́ на зе́млю и Бо́г сы́й восприя́л еси́ не́мощи на́ша, да и в ни́х яви́тся си́ла Твоя́, подвиза́ющая пе́ти: Аллилу́ия.

И́кос 10.

Царю́ воскре́сший, Иису́се Христе́, Спаси́телю на́ш! Ты́, снизше́дый в преиспо́дняя земли́ и сокруши́вый вереи́ ве́чныя, содержа́щия свя́занныя ду́ши, свободи́ и мене́ от у́з греха́, взыва́юща Тебе́ си́це:

Иису́се, вручи́вый возлю́бленнаго ученика́ Ма́тери Твое́й, вручи́ и мя́ спаси́тельному Ея́ смотре́нию.

Иису́се, страда́ния Ма́тере Твоея́ обрати́вый в ра́дость, да́ждь и мне́ окая́нному терпели́во понести́ кре́ст мо́й.

Иису́се, да́вый ми́рови засту́пницу Ма́терь Твою́, да́ждь и мне́ гре́шному бы́ти под кро́вом Ея́.

Иису́се, младе́нцем невозбрани́вый прикаса́тися к Тебе́, да́руй мне́ и́х незло́бие.

Иису́се, реки́й блудни́це: «иди́, и отсе́ле не согреша́й», да́ждь ми́ ктому́ не прогневля́ти Тя́.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 11.

Пе́ние умиле́нное о воскресе́нии Твое́м да́руй мне́ принести́ Тебе́, о Спаси́телю мо́й! И в не́м да прии́мет душа́ моя́ еле́й исцеле́ния от душевре́дных мечта́ний, и да пое́т вы́ну Тебе́: Аллилу́ия.

И́кос 11.

Светоприи́мно от воскресе́ния Твоего́ восприя́вше лучи́ благода́ти, и чрез ни́х я́ко в зерца́ле ви́дяще духо́вно Твое́ живоно́сное воста́ние, поклана́емся Кресту́ Твоему́ Честно́му, и Свято́е Воскресе́ние Твое́ пое́м и сла́вим си́це:

Иису́се, преклони́вый небеса́, приими́ поклоне́ние на́ше благоутро́бно.

Иису́се, усну́вый пло́тию я́ко ме́ртв, умертви́ на́ша плотски́я по́хоти.

Иису́се, всего́ Себе́ да́вый на спасе́ние челове́ков, да́ждь и мне́ всеце́ло преда́тися Тебе́.

Иису́се, возше́дый на небеса́ угото́вати ме́сто лю́бящим Тя́, всели́ и мя́ во оби́тели Твоя́.

Иису́се, седы́й одесну́ю Отца́, десны́м овца́м сопричти́ мя́.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 12.

Благода́ть да́ждь и мне́, все́х возлюби́вый Иису́се, и приими́ мое́ моле́ние я́ко да́нь приноси́мую Тебе́, и отжени́ от души́ моея́ вся́ лука́вая помышле́ния, да неосужде́нно воспою́ Тебе́: Аллилу́ия.

И́кос 12.

Пою́ще Твое́ всесла́вное воскресе́ние, велича́ем Тя́, о Иису́се Христе́ Бо́же на́ш! И ве́руем, я́ко да́руеши все́м живо́т ве́чный. Того́ ра́ди в се́й нарече́нный и святы́й де́нь, я́ко бра́тия дру́г дру́га объи́мем, ненави́дящим на́с прости́м вся́ воскресе́нием, и еди́ными усты́ и еди́нем се́рдцем возопии́м Тебе́ та́ко:

Иису́се, благословля́яй благословля́ющия Тя́, благослови́ и ны́не поси́льный тру́д мо́й.

Иису́се, освяща́яй на Тя́ упова́ющия, освяти́ жела́ния и наме́рения моя́.

Иису́се, обеща́вый бы́ти с ве́рными до сконча́ния ве́ка, пребу́ди неотлу́чно и со мно́ю гре́шным.

Иису́се, Сло́во Ипоста́си О́тчей, очи́сти недосто́йное мое́ сло́во к Твоему́ песнопе́нию.

Иису́се, Па́сха спаси́тельная, от сме́рти к жи́зни приводя́щая, всели́ мя́ в черто́г Тво́й, просвети́в одея́ние души́ моея́.

Иису́се воскре́сший, воскреси́ ду́ши на́ша.

Конда́к 13.

О, Иису́се Христе́, сме́ртию сме́рть попра́вый и су́щим во гробе́х живо́т дарова́вый! Приими́ в воню́ благоуха́ния духо́внаго сие́ ма́лое моле́ние на́ше и су́щим на́м во гробе́х нераде́ния да́руй живо́т ве́чный, да пое́м Тебе́. Аллилу́ия.

Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.

Моли́тва ко Го́споду Иису́су воскре́сшему.

Сла́ва Тебе́, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же мо́й, я́ко па́ки сподо́бил мя́ еси́ недосто́йнаго, преше́дши по́прище свята́го поста́, поклони́тися Боже́ственным Страсте́м Твои́м и ви́дети всера́достный де́нь пресла́внаго из гро́ба Воскресе́ния Твоего́, в о́ньже свободи́л еси́ су́щия во а́де от ве́к свя́занныя ду́ши пра́ведных. Тоя́ Боже́ственныя свобо́ды ду́ха и пло́ти, дража́йший Спаси́телю мо́й, и а́з жела́ю, да разреши́ши мя́, свя́зана су́ща мно́гими грехи́, и да сотвори́ши возсия́ти живоно́сному све́ту Воскресе́ния Твоего́ во мра́чней души́ мое́й. Ви́жду бо безчи́сленныя щедро́ты и неизрече́нное человеколю́бие Твое́, я́ко не то́чию от небытия́ в бытие́ мя́ приве́л еси́, и о́браза Твоего́ подо́бием украси́в, всея́ до́льней тва́ри влады́ку поста́вил мя́ еси́, но и посе́м па́дша с высоты́ и врагу́ порабо́тившася, не оста́вил еси́, но, искупи́в мя́ безце́нною Кро́вию Твое́ю, благода́тию креще́ния снабди́л мя́ еси́, да востеку́ на пе́рвое достоя́ние. А́з же, окая́нный, запя́т бы́в умо́м плотски́м, обрати́хся вспя́ть и па́ки ра́б сотвори́хся греха́ и страсте́й, доне́леже еди́н по еди́ному погуби́х все́ да́ры благода́ти Твоея́. И ны́не у́бо, что́ сотворю́, не ве́м; оба́че помяну́в глаго́лы пречи́стых у́ст Твои́х, я́ко не прише́л еси́ призва́ти пра́ведники, но гре́шники в покая́ние, и а́з, я́ко еди́н от си́х, с ве́рою и смире́нием прихожду́ к живоно́сному гро́бу Твоему́, не арома́ты и воню́ ми́ра нося́й, (на́г бо е́смь и пу́ст благи́х де́л,) но па́че наде́жду имы́й обрести́ в не́м проще́ние греха́м мои́м и обновле́ние нечи́стому житию́ моему́. При́зри у́бо на мя́, ка́ющася и служи́ти Тебе́ хотя́ща, и не отри́ни от благода́ти Воскресе́ния Твоего́! Живоно́сною сме́ртию Твое́ю и погребе́нием умертви́ моя́ лю́тыя стра́сти, да, я́ко ме́ртв и погребе́н, живу́ в ми́ре се́м. Пресла́вным воста́нием Твои́м воздви́гни мою́ ду́шу, умерщвле́нную грехми́, и оживи́ со́весть, ея́же ничто́же в ми́ре ну́жнейши е́сть. Вознесе́нием Твои́м отто́ргни мя́ от су́етных и душетле́нных бла́г земны́х, и сотвори́ мя́ го́рняя му́дрствовати, я́ко да не ктому́ себе́ живя́ и угожда́я, но Тебе́, Го́споду и Бо́гу моему́, служа́ и рабо́тая, я́коже сподо́бихся поклони́тися Воскресе́нию Твоему́ на земли́, та́ко сподо́блен бу́ду ви́дети Тебе́, дража́йшаго Искупи́теля моего́, и на небеси́, за прия́тие сме́рти кре́стныя сла́вою и че́стию венча́нна, и ста́в одесну́ю вели́чествия Твоего́, со арха́нгелы и а́нгелы, и со все́ми искупле́нными Тобо́ю бра́тиями мои́ми, во ве́ки веко́в пою́ Тебе́: Аллилу́ия! Ами́нь.

Мнение эксперта:

Эксперты отмечают, что два акафиста Воскресению Христову, принятые в православной церкви, являются важной частью богослужебного наследия. Эти молитвенные тексты, наполненные глубоким умиротворением и поклонением, позволяют верующим воспевать величие воскресения Христова и прославлять Его триумф над смертью. Акафисты призывают к благодарности и покаянию, напоминая о вечной надежде и спасении, которые приносит Христос. Эти молитвы считаются духовным сокровищем, способствующим укреплению веры и обогащению духовной жизни каждого верующего.

Акафист Воскресению Христову ~ Пасхальная утреняАкафист Воскресению Христову ~ Пасхальная утреня

2-й акафист Воскресению Христову

составлен Святейшим Патриархом Сергием (Страгородским)

Кондак 1

Возбранному Воеводе разрушителю смерти и ада, победную песнь Тебе Христе приносим, яко со славою востал еси тридневен от гроба и вся от века умершия воскресил еси. Мы же страданием Твоим вечныя смерти избавльшися радостно вопием Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 1

Ангел престатель с небесе снизшед, камень от гроба Твоего отвали Христе Боже, и мироносицам благовести восстание Твое, они же, вразумленные чудным явлением, зрящее ко гробу с верою и любовию, возглашаху:

Христос Воскресе! Смерть попра, ада пленил есть и из гроба, яко Жених из чертога изыде.

Христос Воскресе! И Адам первозданный в ризу безсметрия облекается.

Христос Воскресе! И Воскресением Своим образ всемирного Воскресения начертавый.

Христос Воскресе! И нас научивый звати Тебе:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 2

Яко прииде на гроб Мария Магдалина и другая Мария, помазати Тело Твое Христе Боже, обретоста Ангела на камени седяща и глаголюща к нима: «Не бойтеся! Вем бо, яко Иисуса ищите распятого, несть зде, но воста, якоже и рече вама!» Сия убо слышавше святыя жены, текшее вспять благовестиша учеником Твоим, да вси, яко Творцу и Воскресшему Владыце воспоют:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 2

Бурю внутрь имеяху ученицы Твои не ведуще писания о Воскресении Твоем. Темже Петр, услышав благовестие Мироносиц, тече ко гробу, виде бывшее и с верою возгласи:

Христос Воскресе! И всемироное спасение содеяся.

Христос Воскресе! Беззаконное же сонмище иудейское посрамися.

Христос Воскресе! И ересь саддукеев, глаголющих: «Не быти воскресению», — низложися.

Христос Воскресе! И гроб Твой паче храма Соломона честнейший соделался.

Христос Воскресе! И нас от смертныя тли свободи, взывающих Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 3

Слышаша и видеша стражи гроба Твоего трус велий бывший и камень отвален от гроба, от страха бывша яко мертви, и текше во град возвещаху архиереем и старцем, они же умыслиша утаити чудо, но не возмогоша, ниже задеша верущим Пети Тебе:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 3

Иже иногда потаен сый Твой ученик Иосиф, иже от Аримофея, с Никодимом, испроси Тело у Пилата, благоуханием помазав, во гробе нове погребе, уведев же по сих Твое из гроба восстание возгласи:

Христос Воскресе! Не кустодиею, но архангелы и ангелы стрегомый.

Христос Воскресе! Стражи Пилатовы недоумением и ужасом порази.

Христос Воскресе! И печатей гробных невредив, Каиафу богопротивного посрами.

Христос Воскресе! И светлый день всемирного Боговедения наста.

Христос Воскресе! И идолы и кумиры сокруши.

Христос Воскресе! И мы с Никодимом вопием:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 4

Воспоминающее ученицы Твои, яко варяеши их в Галилее, идоша в Галилею, гору и видеша Тя тамо самою вещию плоть нашу носяща, с верою и любовию яко Богу поклонишася зовуще:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 4

Разум неразуменный был еси иудеом како печати не рушив, из Гроба изшел еси. Темже научаху кустодию возвестити людем о краже Тела Твоего. Мы же преславному Воскресению дивящеся верно вопием:

Христос Воскресе! И приял еси всяку власть на небеси и на земли.

Христос Воскресе! Да всех приведеши ко Отцу Твоему.

Христос Воскресе! Да во всю землю изыдет апостольское вещание.

Христос Воскресе! И яко во гробе Твоем благодать Воскресшего до днесь почиет.

Христос Воскресе! И мы умилиени бывше тайной Твоего Воскресения радостно поем:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 5

По днех осьмих пришел если ко учеником Твоим Христе, и Фому уверивый о Воскресении. Тем же осязав язвы Твоя и познав Тебе истинного Бога возопи:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 5

Вития суемудренные книжники иудейския, якоже рыбы безгласныя видим недоумевающе глаголати о восстании Твоем, мы же совоскресши Тебе верою и любовию с веселием зовем:

Христос Воскресе! И жизнь вечная всем концем земли познася.

Христос Воскресе! И смертию нчальника жизни, смерти жало и держава разрушися

Христос Воскресе! И вси в Тебе залог безсмертия обретают.

Христос Воскресе! И вси гроби издадут своих мертвецов в день судный.

Христос Воскресе! И жизнь христианская утверждется.

Христос Воскресе! и мы любезно Твой гроб лобызающе глаголем:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 6

Егда по Воскресении Твоем явися на море Тивериадстем, повелевая воврещи мрежу, и бысть познан в ловитве рыб, тогда ученик Твой рече Петрови: «Господь есть». На земли же обретоша огнь и хлеб и вкусивше рыбы, познавша в Тебе Учителя и Господа воззваше:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 6

Утру сущу глубоку, приидоша жены на гроб, и Тела Твоего не обретоша, недоумением объяти бывше. Ты же Утешителю скорбящих, явлься им посреде вертограда, единем гласом: «Марие». Плачь их на радость преложивый, темже с веселием восклицаху Тебе:

Христос Воскресе! И жены радостию объяты.

Христос Воскресе! И скорбь изчезе.

Христос Воскресе! И велия радость водворися.

Христос Воскресе! И лик апосольский в вере и любви утвердися.

Христос Воскресе! Мироносицам радость возвестивый.

Христос Воскресе! Надежда наша, радостию напои сердца наша вопиющия Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 7

Во страдании Твоем Христе, солнце лучи своя скры, и завеса церковная раздрася и земля потрясеся, яко беззаконных хотя поглотити. Ты же со славою Воскрес еси. Темже достойно и праведно зовем Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 7

По преславном восстании Твоем Луце и Клеопе явился еси, яко старнник, уверяя о Воскресении Твоем, на пути в Эммаус, сказоваша им писания, и открыв вся пророчествия, и неверствие их обличив, познался еси има в преломлении хлеба. Темже с радостию возвратистася во Иерусалим и возопиша Тебе:

Христос Воскресе! И предначася торжество Победителя ада и смерти.

Христос Воскресе! Небо же и земля и преисподняя обретоша радость.

Христос Воскресе! И гроб Твой бысть последним виталищем Твоим на земли.

Христос Воскресе! И из гроба яко Иона из чрева китова тридневен произыде.

Христос Воскресе! Воскреси и наши души зовущия Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 8

Все естество ангельское и человеческое удивися великому Твоему о нас смотрению, зрак раба приимша распята же и погребена, но Воскресша в третий день во славе и вознесшася с плотию на Небо. Тем убо яко Спасителю и Владыце воспеваем:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 8

Новое и преславное чудо показал еси Воскресением Твоим Христе Боже наш, печати гроба невредив, якоже и Девы в Рождестве Твоем. Темже почитаем вольныя страдания Твоя, славословим Крест и погребение, и преславному Воскресению покланяющеся зовем:

Христос Воскресе! Воскресением же Твоим всезлобный враг рода человеча лютейший удар во главу прият.

Христос Воскресе! И камень отваленный от Тебе, адова врата сокруши и вереи железныя сотре.

Христос Воскресе! Тобою всемирное солнце возсия и мглу разгна.

Христос Воскресе! И Собою весь мир обнови.

Христос Воскресе! И скорбные сердца наша радостию снабди.

Христос Воскресе! И Тобою жизнь наследствуем вопиюще:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 9

Проповедники Воскресения Твоего Богоноснии апостоли, от конец земли проповедаша Тебе истинного Бога, идолы сокрушиша, и языческия обычаи попраша, храмы и жертвенники истинному Богу воздвигоша, и научиша взывати Тебе:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 9

По восстании Твоем явися учеником и вкушь от хлеба и сота, не приведении, но истинно их Учителя и Бога бытии уверил еси. Темже избавльшися страха и верни бывше глаголаху:

Христос Воскресе! И вся уснувшия от века возбудил еси.

Христос Воскресе! Плачь и рыдание Адамово преста.

Христос Воскресе! Каменю отпадшу, окаменение сердец наших перста.

Христос Воскресе! И днесь весна благоухает.

Христос Воскресе! И ликуют ангели.

Христос Воскресе! И хвалятся человецы Воскресением Твоим.

Христос Воскресе! Вси же земнороднии возрадовашася зовуще:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 10

Земля убояся и умолче Тебе Творца Своего, ад вострепетав положена во гробе, небеса же восход ко Отцу готовляху. Его же николиже отлучался еси. Мы же искуплении Крестом Твоим зовем:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 10

Мария Магдалина яко теплейша к Тебе Христу Богу верою, зело рано пришедши на гроб Твой, сподобися зрети Тебе. Ты же рекл еси: «Не прикасайся Мене, не бо взыдох ко Отцу Моему». Темже яко благовестие носящая научи нас звати сице:

Христос Воскресе! И бысть проповедан тобою.

Христос Воскресе! И Пилат осудися.

Христос Воскресе! Рим же наполнися благовестием Твоим.

Христос Воскресе! Из гроба в Нем же почти яко лев, никимже возбудимый.

Христос Воскресе! И из гроба самовластне воста.

Христос Воскресе! И ад пленися, мы же плена избавльшеся взываем Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 11

По Воскресении Твоем Христе, мир преподал ученикам и власть отпущати грехи. Ниспосли мир и нашим сердцам и отпусти согрешения наша вопиющих Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 11

По восстании Твоем Христе, вопросивый апостола Петра: «Любиши ли Мя?» Даждь и нам грешным имети образ любве Его, да последующе Ти зовем радостно:

Христос Воскресе! И любовь царствует.

Христос Воскресе! Неверие попрано бысть.

Христос Воскресе! Тля разорися.

Христос Воскресе! И мир водворися.

Христос Воскресе! И человечество ликует.

Христос Воскресе! Земля торжествует.

Христос Воскресе! И мы в весели и радости Тебе зовем:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 12

Божественное еже о нас смотрение Твое славяще, страсти Твоя почитаем, предивному Воскресению Твоему покланяемся, преславное Вознесение воспеваем. Молимся, Пресвятого Твоего Духа не отыми от нас взывающих Ти:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Икос 12

На гору Елеонскую егда восшел еси Блаже, тогда пресветлый облак подъят Тя и вознесеся на Небо. Вознеси и наши сердца горе ко Отцу Твоему, да ликующе во свете неприступнем зовем Ти:

Христос Воскресе! И Воскресе правда учения Твоего.

Христос Воскресе! И мертви от ада свободистася.

Христос Воскресе! Ликуют ангели и человецы.

Христос Воскресе! Поют Тебе море и бездны.

Христос Воскресе! Хвалят Тя солнце и луна.

Христос Воскресе! Воспевает Тя вся земля.

Христос Воскресе! И мы наследие Твое, искуплении Твоим страданием и Воскресением зовем:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Кондак 13

О, Всеблагий Господи, Воскресший Иисусе Боже наш, прими ныне малыя похвалы сия от сердца Тебе приносимые, и Воскресением Твоим воскреси наши души и телеса, да благодарственно взываем Ти радостно:

Христос Воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.

Сей кондак читается трижды

И паки чтется Икос 1-й и Кондак 1-й

Молитва ко Господу нашему Иисусу Христу

Премудрый и Всеблагий Гсподи, Спасителю наш! Просветивый сиянием пришествия Твоего мира концы и сопризвавый нас в Церковь Твою Святую, с обетованием наследия нетленных и вечных благ. Призри милостивно на нас недостойных рабов Твоих, и не помяни беззаконий наших, но по безмерному благосердию Твоему прости нам вся прегрешения наша. Аще бо и перступаем святую волю Твою, но не отметаемся Тебе Бога и Спаса нашего, Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим, в Тя единого веруем, к Тебе единому прибегаем, и Твои точию раби быти хощем. Помяни немощь естества нашего и обдержащия повсюду искушения врага, и прелести и соблазны мира, ихже ради без Тебе якоже рекл еси, не можем творити ничесоже. Сам очисти и спаси нас! Сам просвети умы наша, еже непоколебимо веровати в Тя, единого Спаса и Избавителя нашего. Сам подвигни сердца наша, еже всецело любити Тя единого Бога Творца нашего. Сам направи стопы наша, еже непреткновенно ходити во свете заповедей Твоих. Ей, Гсподи, Спасителю наш, яви нам великую и богатую милость Твою! Сотвори, да в преподобии и правде поживем вся дни живота нашего, и тако достойни будем во второе славное пришествие Твое услышати от Тебе милостивное призывание в Царствие Небесное, еже получити сподоби нас грешных и недостойных рабов Твоих, и в наслаждении неизреченных красот его славити вкупе со Безначальным Твоим Отцем и Присносущным Божественным Духом во веки веков. Аминь.

Тропарь

Христо́с воскре́се из ме́ртвых,/ сме́ртию смерть попра́в,// и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Кондак: А́ще и во гроб снизше́л еси́ Безсме́ртне,/ но а́дову разруши́л еси́ си́лу, и воскре́сл еси́ я́ко победи́тель Христе́ Бо́же,/ жена́м мироно́сицам веща́вый, ра́дуйтеся:/ и Твои́м апо́столом мир да́руяй,// па́дшим подая́й воскресе́ние.

Кондак: Воскресéние Христóво ви́девше, поклони́мся Святóму Гóсподу Иису́су, еди́ному безгрéшному, Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Христé, и святóе воскресéние Твоé поéм и слáвим: Ты бо еси́ Бог наш, рáзве Тебé инóго не знáем, и́мя Твоé имену́ем. Прииди́те, вси вéрнии, поклони́мся святóму Христóву воскресéнию; се бо прии́де Крестом рáдость всему́ ми́ру; всегдá благословя́ще Гóспода, поéм воскресéние Егó, распя́тие бо претерпéв, смéртию смерть разруши́.

Ексапостиларий

Плóтию усну́в, я́ко мертв. Царю́ и Го́споди, триднéвен воскрéсл еси́, Адáма воздви́г от тли и упраздни́в смерть: Пасхá нетлéния, мира спасéние.

Задостойник, глас 1-й

Áнгел вопия́ше Благодáтней: Чи́стая Дéво, рáдуйся! И пáки реку́: рáдуйся! Твой Сы́н воскрéсе триднéвен от грóба, и мéртвыя воздви́гнувый: лю́дие, весели́теся.

Свети́ся, свети́ся, нóвый Иерусали́ме: слáва бо Госпóдня на тебé возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сиóне. Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богорóдице, о востáнии Рождествá Твоегó.

Интересные факты

  1. Существует два акафиста Воскресению Христову: один называется «Воскресение Христово видевши» и был написан в IX веке, а второй, «Светися, светися, новый Иерусалиме», появился в XIII веке. Первый акафист считается более древним и традиционным, а второй более поэтичным и торжественным.
  2. Акафист «Воскресение Христово видевши» посвящен событиям Воскресения Христова и является одним из самых популярных акафистов в православной традиции. Он часто исполняется на богослужениях в период Пасхи и в другие праздничные дни.
  3. Акафист «Светися, светися, новый Иерусалиме» посвящен образу Воскресения Христова как символу победы добра над злом и света над тьмой. Он также часто исполняется в период Пасхи и других праздничных дней.
Акафист Воскресению ХристовуАкафист Воскресению Христову

Когда и кем были написаны призведения

Воскресение Христово

Иконография: Воскресение Христово Датировки: XIX в. 1894 год. Иконописная школа или художественный центр:  Палехская школа иконописи Иконописец: Хохлов Василий Александрович Происхождение: поступила от А.В. Хохлова, 1960-е.Материал: дерево, левкас, темпера, золото. Размеры иконы:  высота 29,7 см, ширина 19,8 см. Литературная основа сложной многофигурной композиции – Псалтирь и апокрифическое Евангелие от Никодима. Это икона – один из лучших примеров палехского подстаринного письма. Инв. № ГМПИ 3601. ДИ-419-И. © Государственный музей Палехского искусства Литература: 1.Палехская школа 1923-1950. Лаковые миниатюры иконописцев. Мюнхен, 2011. № 12. С. 42.

Духовный подъем, который вызывают слова акафистов, требует читать их стоя, поэтому их называют еще «неседальными песнопениями». И, конечно, один из самых ярких, радостных – Акафист Воскресению.

Таких акафистов из истории христианской церкви известно немного. Одно из первых таких песнопений создал Константинопольский
патриарх
Филофей (XIV в.), наименовавший свой гимн «Акафист Живоносному Гробу и Воскресению Господню».

В Русской же
Церкви
интерес к этому виду гимнографии появился только с XIX в., когда их создают многие клирики, а также благочестивые миряне. Однако священноначалие благословляло к общецерковному употреблению далеко не все такие тексты.

Прот. Максим Козлов пишет, что:

«к 1901 году на 158 разрешенных приходилось 291 (или более) неразрешенных акафистов. Это могло быть связано с несоответствием требованиям, предъявляемым к духовной литературе, или с существованием уже одобренного ранее акафиста с тем же посвящением».

Акафист барона Николая Нольде

Произведение, созданное бароном Н.К.Нольде, стало одним из первых акафистов Воскресению, благословленных к чтению верующими.

Николай Карлович происходил из древнего рода курляндских дворян. Его предки состояли на русской службе с середины XVII в., проживали в Туле. Отец Николая служил по военному ведомству, отличился на войне с Наполеоном (1812 г.), имел медали. Активной натурой был также его сын: выбрал военную службу, дослужился до поручика. После отставки он – активный депутат дворянского собрания г. Белёва, смотритель местного народного училища.

К тому же Николай Карлович слыл набожным человеком, часто посещал Свято-Жабынскую пустынь близ Белёва, писал духовные стихи.

6

Июня

1860 года

Его акафист Воскресению стал одним из немногих, одобренных для общецерковного чтения.

Издали его, правда, только в 1889 г., когда барон уже был в сибирской ссылке. Привела Нольде к такому концу обычная тогда многим страсть к азартным играм. Проигравшись, он попал под суд, был сослан. Но, по неисповедимым судьбам Господним, раб Божий Николай остался в истории как автор акафиста, который верующие читают до сих пор.

Творение патриарха Сергия

Достаточно поздно, в 1974 г., вышел из печати еще один акафист Воскресению, которые ранее не мог быть издан из-за запретов властей. Создан он, предположительно, в 1920-е гг. митрополитом Сергием (Страгородским), будущим патриархом.

То были тяжелые годы гонений, когда казалось, что Церкви не устоять. Но именно тогда митрополит Сергий пишет множество богослужебных гимнов. Среди них есть акафисты:

  • Владимирской иконе Богородицы
    , написанный во время заключении;
  • Боголюбскому образу Матери Божией
    .
  • Особое же место занимает акафист Воскресению, звучащий как вызов окружающей действительности, твердая надежда: люди могут малодушествовать, бояться, скорбеть, но Христос победит!

В каких случаях читают молитвословия Пасхи Господней

Этими радостными, вдохновенными словами можно молиться:

  • в дни празднования Пасхи;
  • по воскресным дням, так как этот день недели именуется «малой Пасхой»;
  • в любые другие дни недели при сложных обстоятельствах, ввергающих в уныние – помня о том, как, в какие годы созданы эти произведения.

Возможно, неуместным будет чтение акафистов во время скорбного Великого Поста, Страстной Недели, посвященных страданиям Спасителя.

Кратко о событии Воскресения Христова

Возвращение Христа к жизни на третий день после кончины на кресте, чему свидетелями оказались
Апостолы
и множество верующих, предсказано пророками задолго до
Рождения Спасителя
. Это сердце всего христианского учения, поворотный пункт истории человечества, означающий будущую вечную жизнь для всех людей, победу над грехом.

Апостол Павел
говорит, что

«если Христос не воскрес, то вера ваша тщетна: вы еще во грехах ваших. Поэтому и умершие во Христе погибли. И если мы в этой только жизни надеемся на Христа, то мы несчастнее всех человеков» (1 Кор. 15:17-19)

Прп. Серафим Саровский
каждого, кто приходил в его келью, приветствовал, говоря: «Радость моя! Христос Воскресе!», независимо от того, Пасха сейчас или другой день. Поэтому обращаться к Господу словами акафистов можно тоже в любое время. Ведь радость о Нём должна быть нашим спутником всю жизнь.

Наталья Сазонова

Частые вопросы

Когда можно читать акафист Воскресению Христову?

В воскресный день читают Акафист Воскресению Христову. Это гимн радости и надежды на жизнь вечную. Акафист Воскресению Христову читается на Пасху и шесть последующих дней, а так же каждое воскресенье года за исключением Великого поста.

Когда поют Воскресение Христово видевше?

В Неделю Пасхи, в Пасхальную седмицу и воскресенья от Пасхи до Вознесения песнь поётся трижды. Кроме того, песнопение исполняется также на пасхальных часах и включено в чинопоследование пасхального отпевания. В греческой практике XVI века песнопение исполнялось певческой братией.

Нужно ли креститься при чтении акафиста?

Д. После пения Честнейшую Херувим. Е. При чтении акафистов – на каждом кондаке и икосе, при чтении канонов на вечерней службе – перед каждым тропарем.

Можно ли читать акафист с телефона?

Если нет другой возможности (особенно это происходит в дороге, когда человек забыл молитвослов), почитать по телефону молитву можно. В этом никакой опасности нет.

Акафист Иисусу Сладчайшему. Хор братии Валаамского монастыряАкафист Иисусу Сладчайшему. Хор братии Валаамского монастыря

Полезные советы

СОВЕТ №1

При чтении акафистов Воскресению Христову, попробуйте настроиться на медитативный лад и погрузиться в молитвенное состояние. Отключите все внешние отвлекающие факторы и сосредоточьтесь на каждом слове и каждой молитве.

СОВЕТ №2

После прочтения акафистов Воскресению Христову, возможно, вам захочется записать свои мысли, впечатления или молитвенные просьбы. Ведение дневника после молитвы поможет вам лучше осознать свои мысли и чувства.

Смысл и значение акафистов в православной практике

Акафисты Воскресению Христову – это особые молитвенные тексты, которые занимают особое место в православной практике. Они представляют собой цикл молитв, воспевающих величие и тайны воскресения Христова. Слово “акафист” происходит от греческого “акафистос”, что означает “не сидящий”. Это связано с тем, что при их чтении верующие встают, чтобы проявить почтение и уважение к теме молитвы.

Смысл акафистов заключается в том, чтобы помочь верующему глубже погрузиться в тайны воскресения Христова, понять и прочувствовать их значение для своей жизни. Молитвы содержат в себе поэтическое изображение величия Христова спасительного дела, Его победы над смертью и грехом, Его божественной силы и милосердия.

В православной церкви акафисты Воскресению Христову считаются одним из наиболее почитаемых и уважаемых молитвенных текстов. Они исполняются в особенно торжественной обстановке, часто во время праздничных богослужений или великих постов. Чтение акафистов способствует духовному возрождению, укреплению веры и обогащению духовного опыта верующего.

Оцените статью
Добавить комментарий