Феодоровская икона Божией Матери – одно из самых почитаемых святынь православной церкви, связанное с историей последней российской императорской династии. Ее почитание простирается на протяжении веков, и многие верующие обращаются к ней с молитвами и прошениями. Важность этой иконы в религиозной и культурной жизни России несомненна, и рассмотрение ее истории, местонахождения и значения может пролить свет на многие аспекты православной веры и истории страны.
Описание и символическое значение
Феодоровская
икона
относится к самому распространенному и древнему типу в иконографии. Он называется «Умиление» или «Елеуса», что в переводе с греческого значит «милостивая».
К иконам такого типа относят Владимирскую и Ярославскую, а также «Умиление» и «Взыграние Младенца».
Легенды приписывают авторство иконы евангелисту Луке. Ученые же сходятся во мнении, что Образ из Костромы — это список с другой знаменитой святыни – Владимирской.
Полезные материалы
Они, действительно, очень похожи. На обеих иконах Младенец находится у Матери на руках, обнимает ее за шею и нежно прижимается к ней своей щ
ших дней
дошло несколько легенд о появлении чудотворной
святыни
«Феодоровская», на которой изображена Дева Мария с
Сыном Божьим
. Разнятся и версии ученых. Впрочем, все они связаны с
екой. Отличаются лишь одной деталью, которая повторяется на всех копиях Феодоровской иконы: Сын Божий изображен в полный рост, а его левая нога до колена обнажена.
Считается, что оголенная плоть символизирует предстоящие смертные муки Иисуса. Кроме того, печален взгляд Богородицы. Она предвидит тяжелую судьбу Сына. Похожее противопоставление встречаем и на иконе «Взыграние Младенца».
Сохранилось древнее описание святыни (как она выглядела, когда ее переносили в Кострому):
«…написана масляными красками «на сухе древе». Доска в длину 1 аршин 2 вершка, в ширину 12 вершков. Богородица изображена несколько склонившею главу на правое плече. Правой рукой поддерживается Богомладенец, обнимающий Богоматерь. Правая нога Богомладенца покрыта ризою, левая же по колено неприкрыта. На оборотной стороне написана святая великомученица Параскева, называемая Пятница… Нижняя часть иконы заканчивается рукоятью в 1 1/2 аршина длины.»
(Сырцов В. А., священник. Сказание о Федоровской Чудотворной иконе Божией матери, что в г. Костроме. — Кострома, 1908. — С. 6)
.
Поскольку с 17 века (после того, как икона стала считаться фамильным достоянием царской семьи) появлялось много копий святыни, то немного изменились традиции написания Образа. По периметру начали добавлять сюжеты об истории происхождения и чудесах иконы.
Интересный фактВерующие считают, что оригинал чудотворной иконы на протяжении веков сохранялся в хорошем состоянии, благополучно пережил даже пожары, но в начале 20 века, незадолго до потери царской власти династией Романовых, начал темнеть и портиться.
Через несколько лет после Революции ее единственный раз вывезли из Костромы в Москву на реставрацию. Тогда исследователи сделали вывод, что большая часть древней живописи утрачена. Однако лучше сохранилось изображение на обратной стороне, которое и подтвердило факт ее древнего происхождения.
На обороте Лика Богородицы изображена покровительница молодоженов святая мученица Параскева Пятница. На ней богатая княжеская одежда красного цвета с золотым рисунком. Руки сложены в
молитве
.
Мнение эксперта:Феодоровская икона Божией Матери, считающаяся покровительницей последней династии Романовых, вызывает особый интерес у исследователей и ценителей иконописи. Эксперты отмечают ее выдающееся художественное исполнение, символическое значение и историческую ценность. Икона, изображающая Матерь Божию с младенцем Иисусом, обладает особым духовным зарядом и считается источником благословения и защиты. Ее изображение на престоле последних царей России подчеркивает связь между верой и властью, а также символизирует духовное единство семьи и государства. Феодоровская икона Божией Матери остается объектом глубокого изучения и поклонения, сохраняя свою значимость и в наше время.
https://www.youtube.com/embed/l2cn7QOR8dk
История
Считается, что создатель Образа – автор одного из Евангелий, первый иконописец Лука.
Предания о появлении
Достоверных сведений о появлении иконы не сохранилось. Известно лишь, что в первой половине 13 века монголо-татары разорили город, и изображение исчезло. Впрочем, скоро его чудесным образом снова нашли и перевезли в Кострому.
Есть несколько версий произошедшего.
Две из них сходятся в том, что в 13 веке икону нашел на дереве костромской князь (в первом случае это Василий Квашня, во втором – Василий Ярославич, брат Александра Невского). Совпадает также день – 16 августа. Но с разницей в 25 лет (по одной версии — это 1239 год, по второй – 1263 год).
В предании упоминается, что в то же время жители Костромы видели богато одетого воина, похожего на святого Феодора Стратилата. В руках у него была найденная икона.
«…Видеша народи честную ону икону, и начаша поведати, глаголюще, мы вчера видехом сию икону, несому сквозе град наш воином неким, подобен той воин видением святому великомученику Феодору Стратилату, и тако свидетельствоваху народи». («Повесть о явлении чудотворной иконы Феодоровской»).
Большее распространение получила первая версия, по которой святыню во время охоты в лесах поблизости от Костромы нашел Василий Квашня. Сказывают, когда он хотел спустить ее с дерева, святыня поднялась в воздух. Князь вернулся в лесную чащу с городским духовенством. После совершения
молебна
под пение псалмов делегация торжественно перенесла ценную находку в соборный храм святого Феодора Стратилата в Костроме. Именем этого великомученика и была названа святыня.
В память об этом чудесном событии 16 августа (29 августа по новому стилю) Церковь ежегодно проводит праздничные мероприятия.
Научные версии
Ученые выдвигают разные версии происхождения Феодоровской иконы.
Сходятся они в том, что это копия с другой знаменитой святыни – Владимирской. Образы очень похожи между собой, отличаются лишь одной деталью – оголенной ножкой Иисуса в Феодоровском варианте.
Считается, что изображение было сделано либо в начале 12 века на заказ для Городецкого монастыря, либо в первой половине 13 века по инициативе князя Ярослава Всеволодовича. Здесь версии разнятся:
Интересный фактНекоторые ученые полагают, что он заказал икону в подарок на венчание сына Александра Невского. Именно поэтому на обратной стороне иконы изображена святая великомученица Параскева. Она известна как защитница молодоженов, а также отчего Полоцкого дома невесты Александра. Считается, что именно эта икона оберегала Александра Невского, помогала в битвах и в правлении. Название Образа при этом также связывают с именем Феодора Стратилата, который считался небесным заступником князя Ярослава (в крещении – Феодора).
Другие ученые полагают, что князь заказал икону в честь рождения у него первенца по имени Феодор.
Первые упоминания
Интересный фактСамые ранние упоминания о святыне относятся к XII веку и связаны с маленьким городком в Нижегородской области, который называется Городец.
По одному из преданий, Святой Лик в старой часовенке неподалеку от этого поселения нашел князь Юрий Всеволодович.
В честь этого события на месте часовни в 1154 году был построен Феодоровский мужской монастырь, один из древнейших монастырей России. В 20 веке его разрушили, а в 2009 году главную
церковь
воссоздали в старом виде. Сейчас там хранится один из списков чудотворного Образа, созданный в 1800 году.
Призвание на царство Михаила Фёдоровича
14
Март
1613 года
Именно этим святым Ликом мать благословила Михаила Федоровича Романова на достойное царствование. Историческое событие произошло в Костромском Ипатьевском монастыре, где будущий царь жил вместе со своей матерью, инокиней Марфой. Именно туда прибыла делегация из Москвы, чтобы уговорить Романовых взойти на престол.
Ранее Земский собор избрал на царство первого из динасии Романовых.
Делегацию возглавляли рязанский
архиепископ Феодорит
, келарь Троице-Сергиева монастыря
Авраамий Палицын,
боярин
Феодор Шереметев.
И мать Михаила, и сам будущий царь отказывались от престола, согласившись после долгих уговоров.
Патриарх
Московский Филарет (отец Михаила Федоровича) так описал это событие в летописи: «Бысть же в тот день на Костроме радость велия, и составиша празднество чудотворной иконе пречистыя Богородицы Феодоровской»
(ПСРЛ. М., 2000. Т. XIV. С. 130).
В честь этого события установили День Памяти Феодоровской иконы – 14 марта (27 марта по новому стилю).
Святыня Дома Романовых
Царская семья при входе в Феодоровский собор в Царском селе
Святыня считалась фамильной в царской династии, среди российских цариц зарубежного происхождения распространилось отчество «Федоровна», и появилось много списков с иконы. Некоторые сделала сама инокиня Марфа. Святыня снова прославилась на всю страну.
Оригинал с тех пор всегда хранился в Костроме, а в Москве цари молились перед копией.
Любопытно, что в 19 веке чудотворная икона была украшена драгоценными камнями:
«На сем образе риза, устроенная в 1805 году чистейшего золота, соборным иждивением, а более усердием граждан, имеет весу с венцем 20 фунтов 39 золотников; она и венец украшены бриллиантами, яхонтами, изумрудами, рубинами (из коих один красный наидрагоценнейший), венисами и другими драгоценными камнями, крупным жемчугом и бурмитскими зернами… К сему образу принадлежат рясны или серьги длиной более полуаршина, с бурмитскими зернами, драгоценными камнями, золотыми плашкам, кольцами и колодками…»
(Арсеньев Иаков, протоиерей. Описание Костромского Успенского собора. — СПб., 1820. — С. 17—18)
.
В конце столетия специально для святыни был создан золотой оклад, который весил 10 кг. Однако в первой половине 20 века под предлогом борьбы с массовым голодом его изъяли. С тех пор дорогостоящую ризу больше не видели.
Интересные факты
-
Феодоровская икона Божией Матери — одна из самых почитаемых икон в России. Она была явлена в 1239 году князю Ярославу Всеволодовичу накануне битвы с татаро-монголами на реке Сить, и с тех пор считается покровительницей и заступницей русских царей и князей.
-
Икона была написана в XII веке в Византии. Она изображает Богородицу с Младенцем Иисусом на руках. Богоматерь изображена в полный рост, а младенец Иисус сидит у нее на правой руке.
-
Икона находится в Успенском соборе Московского Кремля. Она была принесена в Москву в 1380 году великим князем Дмитрием Донским после победы в Куликовской битве. С тех пор икона стала покровительницей Московского государства и его правителей.
Где сейчас находится древний образ Богоматери
Богоявленско-Анастасиин женский монастырь в Костроме
С 1991 года одна из древнейших русских святынь – Феодоровская икона — хранится при костромском Богоявленско-Анастасиином кафедральном соборе.
Как добраться до Богоявленско-Анастасииного собора в Костроме
Богоявленско-Анастасииного монастырь находится по адресу: г. Кострома, ул. Богоявленская, 26.
Из Москвы:
- поездом — с Ярославского вокзала;
- автобусом — с остановки станции метро «Щелковская»;
В Костроме:
- троллейбусы №2 и №7 до остановки «Улица Пятницкая»
- автобус № 1 до остановки «Улица Пятницкая»
- автобус № 2 до остановки «Фабрика-кухня».
Чтимые списки образа
Икона имеет множество списков. Древнейшие из них не сохранились. Об их наличии известно из дореволюционных исследований.
Феодоровского монастыря
Этот древнейший список известен с XIII века. На протяжении веков являлся главной святыней Феодоровского мужского монастыря (г. Городец). Ранние иконы не сохранились. Список, датируемый XIX в., хранится в краеведческом музее Городца.
Церковь иконы Божией Матери «Феодоровская» в Городецком Феодоровском мужском монастыре
В Феодоровском монастыре Городца хранится икона, история которой напоминает детективный сюжет. Условно её датируют XVIII веком. По монастырским рассказам, образ был куплен благотворителем монастыря у частного лица, в г. Городец. По рассказу последнего, икона была некогда достоянием городецкого монастыря, закрытого в годы богоборческой власти.
Другой древний список, сегодня хранящийся в монастыре, передал обители московский реставратор.
Интересный фактСогласно преданию, Феодоровский список образа был свидетелем иноческого пострига благоверного князя Александра Невского в 1263 году.
Другие известные копии
- В Федоровском мужском монастыре в Городце в Нижегородской области хранится копия иконы, созданная в 1800 году.
- В Феодоровском Государевом соборе (город Пушкин, пригород Санкт-Петербурга) список святыни от 1991 года.
- В Церкви Илии Пророка в Ярославле список Феодоровской иконы, датированный серединой 17 века.
- В Ярославле расположен Домовый храм в честь иконы Божией Матери «Феодоровская».
- В Санкт-Петербурге – Феодоровский собор, построенный к 300-летию рода Романовых (сейчас находится в процессе восстановления).
В Москве
В Церкви Троицы Живоначальной на Пятницком кладбище в Москве хранится икона середины 19 века. Изображение Богоматери с Младенцем здесь сильно отличается от традиционного типа Феодоровской иконы. Однако на нее указывает надпись на окладе.
В музейных экспозициях
- В Сольвычегодском историко-художественном музее (Сольвычегодск) находится список первой четверти 17 века.
- В Государственной Третьяковской галерее (Москва) — копия 1630 года (происходит из Зимнего дворца в Санкт-Петербурге).
- В Костромском историко-архитектурном музее-заповеднике (Кострома) – копия 1680-х годов.
- В Государственном музее-заповеднике «Коломенское» (Москва) – копия первой половины 18 века. Там же расположены деревянные створки складня (начало 18 века), в клеймах на нижней половине которого изображены фрагменты «Сказания о явлении и чудесах иконы Федоровской Божией Матери».
- В Государственном Эрмитаже (Санкт-Петербург) – копия 18-19 века.
- В Государственном историческом музее (Москва) – копия 1702 года
- В Государственном музее истории религии (Санкт-Петербург) – копия 1723 года.
- В Музее имени Рублева (Москва) – копия второй половины 18 века.
- В Музее икон Пресвятой Богородицы (село Исаково, Солнечногорский район, Московская область) – копия 1798 года.
- В Ярославском художественном музее (Ярославль) – копия первой половины 19 века.
О чем просят Пресвятую Богородицу пред Её иконой
- Считается, что помогает в жизненных трудностях, защищает от врагов, поддерживает в печали.
- Покровительствует семейной жизни.
- Помогает зачать ребенка, исцелиться от бесплодия.
- Поддерживает молодоженов.
- Беременным помогает выносить и родить здорового ребенка.
- Поддерживает мирную атмосферу в семье.
- О счастливом замужестве.
Интересный факт
По традиции, восходящей к преданию о свадьбе Александра Невского, икону часто используют во время Венчания.
Феодоровская икона Божией Матери
В чём помогает Царица Небесная: свидетельства о чудесах
Сохранилось немало достоверных фактов о чудесах от Феодоровской иконы. Некоторые известны из древних летописей.
- В 13 веке в Костромском соборе два раза случались пожары. В обоих случаях огонь никак не повредил святыню.
- Во второй половине XIII века младший брат Александра Невского Василий взял икону на битву с татарами, которые грозили разорением Костроме. Неожиданно святыня начала светиться яркими лучами, которые ослепляли и жгли противников. Малочисленное русское войско одержало победу. Позже на поле битвы установили часовню, а местное озеро получило название «Святое».
Кроме Феодоровской известны и другие образы Божией Матери, исцеляющие от бесплодия, помогающие в семейной жизни: «Взыграние Младенца», «Блаженное чрево», «Скоропослушница», «Умиление».
Прежде, чем обращаться к Богородице, важно помнить, что слова молитвы должны идти от чистого сердца, свободного от раздражения и обид.
Автор: Дормидонтова Наталья
Тропарь, кондак, величание
Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Феодоровской»
глас 4
Пpише́ствием честны́я Твоея́ ико́ны, Богоотpокови́це,/ обpа́дованный днесь Богохpани́мый гpад Костpома́,/ я́коже дpе́вний Изpа́иль к киво́ту Заве́та,/ пpитека́ет ко изобpаже́нию лица́ Твоего́/ и воплоти́вшагося от Тебе́ Бога на́шего,/ да Твои́м Ма́теpним к Нему́ пpедста́тельством/ пpи́сно хода́тайствуеши всем,/ под сень кpо́ва Твоего́ пpибега́ющим,// миp и ве́лию ми́лость.
Ин тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Феодоровской»
глас 4
Днесь све́тло красу́ется преимени́тый град Кострома́/ и вся Ру́сская страна́,/ созыва́ющи к весе́лию вся боголюби́выя наро́ды христиа́нския,/ на пресла́вное торжество́ Бо́жия Ма́тере,/ прише́ствия ра́ди чудотво́рнаго Ея́ и многоцеле́бнаго о́браза,/ днесь бо яви́ся нам пресве́тлое вели́кое со́лнце,/ прии́дите, вси Богоизбра́ннии лю́дие, но́вый Изра́иль,/ ко исто́чнику цельбоно́сному,/ источа́ет бо нам неоску́дныя ми́лости Пресвята́я Богоро́дица/ и избавля́ет вся гра́ды и страны́ христиа́нския/ невреди́мы от всех наве́т вра́жиих./ Но, о Всеми́лостивая Госпоже́, Де́во Богоро́дице, Влады́чице,/ спаси́ страну́ на́шу, и архиере́и, и вся лю́ди Твоего́ достоя́ния от всех бед/ по вели́цей Твое́й ми́лости, да зове́м Ти:// ра́дуйся, Де́во, христиа́ном похвало́.
Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Феодоровской»
глас 8
Благода́рственная принося́ще Ти, раби́ Твои́, Богороди́тельнице, о всех,/ и́миже благоде́яла еси́ гра́ду на́шему,/ из глубины́ души́ взыва́ем к Тебе́ и ми́ли ся де́ем:/ не преста́ни, Влады́чице,/ Ма́терними к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему моли́твами/ подава́ти вся блага́я и спаси́тельная всем,/ ве́рою и любо́вию вопию́щим Ти:// ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.
Перевод: Благодарственные молитвы принося Тебе, рабы Твои, Богородица, за все благие дела, которые Ты сделала городу нашему, из глубины души взываем к Тебе и коленопреклоненно просим: не переставай, Владычица, Материнскими к Сыну Твоему и Богу нашему молитвами подавать всё на благо и во спасение всем, с верой и любовью взывающим к Тебе: «Радуйся, Дева, честь христиан».
Ин кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Феодоровской»
глас 8
Притеце́м, лю́дие, вси к ти́хому и до́брому приста́нищу,/ в дом Бо́жия Ма́тере,/ чу́дному о́бразу Цари́цы и Богоро́дицы,/ за неизрече́нную ми́лость Ея́ явле́нному,/ ве́рно припа́дающе и вопию́ще:/ о Всеми́лостивая Влады́чице,/ за спаси́тельное Твое́ смотре́ние,/ чу́днаго о́браза к нам прише́ствие,/ посети́ нас, гре́шных, све́тло сотворя́ющих пра́зднество Твое́,/ укрепи́ страну́ на́шу,/ ди́вно на враги́ побе́ду подаю́щи, и ве́ру утверди́./ Це́рковь Сы́на Твоего́ непоколеби́му соблюди́,/ притека́ющих к Тебе́ спаси́, от вся́ких напа́стей изба́ви,/ сохраня́ющи в ми́ре все Правосла́вие, да зове́м Ти:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
Величание
Велича́ем Тя, Пресвята́я Де́во, Богоизбра́нная Отрокови́це, и чтим образ Твой святы́й, и́мже то́чиши исцеле́ния всем с ве́рою притека́ющим.
(Общее величание во все праздники в честь икон Божией Матери)
Молитва
Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Феодоровской»
О, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице и Присноде́во, Мари́е, еди́ная наде́ждо нам гре́шным! К Тебе́ прибега́ем и Тебе́ мо́лим, я́ко ве́лие и́маши дерзнове́ние пред ро́ждшимся от Тебе́ по пло́ти Го́сподем Бо́гом и Спаси́телем на́шим Иису́сом Христо́м. Не пре́зри слез на́ших, не возгнуша́йся воздыха́ний на́ших, не отри́ни ско́рби на́шея, не посрами́ упова́ния на́шего на Тя, но Ма́терними моле́нии Твои́ми умоли́ Го́спода Бо́га, да сподо́бит нас гре́шных и недосто́йных свободи́тися от грехо́в и страсте́й душе́вных и теле́сных, умре́ти ми́ру и жи́ти Ему́ еди́ному по вся дни живота́ на́шего. О, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице, путеше́ствующим спутеше́ствуй и огражда́й и охраня́й о́ныя, изба́ви плене́нных от плене́ния, свободи́ стра́ждущих от бед, уте́ши су́щих в печа́ли, ско́рбех и напа́стех, облегчи́ нищету́ и вся́ко злострада́ние теле́сное, и да́руй всем вся потре́бная к животу́, благоче́стию и жи́зни вре́менней. Спаси́, Влады́чице, вся стра́ны и гра́ды и сию́ страну́ и сей град, и́мже сия́ чудотво́рная и свята́я ико́на Твоя́ даде́ся во утеше́ние и огражде́ние, изба́ви я́ от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных, междоусо́бныя бра́ни, и отврати́ вся́кий гнев на ны пра́ведно дви́жимый. Да́руй нам вре́мя на покая́ние и обраще́ние, изба́ви нас от внеза́пныя сме́рти, и во вре́мя исхо́да на́шего предста́ни нам я́вльшися, Де́во Богоро́дице, и изба́ви нас от возду́шных мыта́рств, князе́й ве́ка сего́, сподо́би на Стра́шнем Суди́щи Христо́вем ста́ти одесну́ю, и соде́лай нас насле́дники ве́чных благ, да сла́вим вове́ки великоле́пое и́мя Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего со Безнача́льным Его́ Отце́м и Святы́м и Бла́гим и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва вторая Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Феодоровской»
О, Премилосе́рдая Госпоже́, Цари́це Богоро́дице, приими́ смире́нное моле́ние на́ше, и не отри́ни нас, заступле́ние и прибе́жище на́ше, и не возгнуша́йся нас, недо́стойных, но я́ко Милосе́рдая, не преста́ни моля́щи, Его́же родила́ еси́, да да́рует нам проще́ние мно́гих согреше́ний на́ших, да спасе́т нас и́миже весть судьба́ми. Поми́луй нас, Влады́чице, поми́луй нас, несть бо нам спасе́ния от дел. Те́мже ве́рно вопие́м Ти: поми́луй рабы́ Твоя́, и непло́дное се́рдце на́ше покажи́ плодоно́сно благи́х дел. При́зри на нас недосто́йных, Ты бо упова́ние и покро́в наш, жизнь и свет се́рдцу на́шему. Я́ко Невече́рний Свет от чре́ва Твоего́ воздви́гшая, озари́ ду́шу на́шу, Чи́стая, и отжени́ вся́ку мглу се́рдца на́шего. Да́руй нам умиле́ние, покая́ние и сокруше́ние серде́чное. Сподо́би нас по вся дни живота́ на́шего твори́ти во́лю Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего и во всем благоугожда́ти Ему́ Еди́ному. О, Богома́ти, не преста́ни моля́щи Ро́ждшагося от Тебе́ за вся притека́ющия с ве́рою к сему́ чудотво́рному о́бразу Твоему́ и подава́й им ско́рую по́мощь и утеше́ние в ско́рбех, и напа́стех, и злострада́ниих, изба́ви их от клеветы́ и зло́бы челове́ческия, от враг ви́димых и неви́димых, и вся́кия ну́жды и печа́ли. Спаси́ оте́чество на́ше, град сей и вся гра́ды и страны́ от вся́ких бед и нужд, и сотвори́ ми́лостива нам бы́ти Бо́га на́шего, отврати́ вся́кий гнев Его́ на ны дви́жимый и изба́ви ны от належа́щаго и пра́веднаго Его́ преще́ния. О, Боголюби́вая Влады́чице, А́нгелов украше́ние, му́чеников сла́во и всех святы́х ра́досте, с ни́ми моли́ Го́спода, да сподо́бит нас в покая́нии сконча́ти живота́ на́шего тече́ние. В сме́рти же час, Пресвята́я Де́во, изба́ви нас от вла́сти бесо́вския и осужде́ния, и отве́та, и стра́шнаго испыта́ния, и мыта́рств го́рьких, и огня́ ве́чнаго, да, сподо́бльшеся сла́внаго Ца́рствия Бо́жия, велича́ем Тя и сла́вим вопло́щшагося от Тебе́ Христа́ Бо́га на́шего, Ему́же сла́ва со Отце́м и Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Канон
КАНОН ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ФЕОДОРОВСКАЯ»
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Отверзый ум разумети Писания учеником Твоим, Господи, отверзи ныне и наша сердца к разумению величия Твоего и Матери Твоея, да с Нею боголепно прославим Тя.
Отверсти толкущим двери милосердия Твоего обетовавый, Владыко наш, отверзи нам утробы человеколюбия Твоего, имея на сие молящую Тя Ходатаицу.
Отверсто иногда бысть молитвою Илииною небо, ради беззаконновавшаго Израиля заключенное, отверст да будет и нам, грешным, вход в Небесная предстательством Твоим, Богородительнице.
Отверзшая рождеством Твоим врата вечная, Богородительнице Пречистая, отверзи предстательством Твоим заключенныя сердец наших двери, да Сын Твой и Бог наш внидет и освятит я.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Твоего плотскаго еже на земли смотрения да незабвенно устроиши воспоминание, дал еси нам, Владыко, икону Твою и Рождшия Тя, темже, взирающе на оную, молим Тя: руководи нас к познанию и люблению Тебе, воплощеннаго Бога и Спаса душ наших.
Твоея Пренепорочныя Матере всечестный образ любовию объемлюще, из глубины души взываем к Тебе, живущему на Небесех: начертай на сердцах наших красный образ добродетелей Ея, да величаем Тя, Господа и Спаса нашего.
Твой всечестный образ, Владычице, любезно на земли приемлюще, зовем к Тебе, сущей во славе Небесней, да присно ходатайствуеши нам благодать мыслити и творити достойная Твоего величия, еже сотвори Тебе Сильный.
Твоих благодеяний воспоминание, творимое днесь, движет сердца наша со устнами к благохвалению Твоему, Владычице, но сотвори, да и красный лик Твоих добродетелей привлечет сердца наша к люблению и подражанию оных.
Седален
Сии людие устнами чтут Мя, сердце же их далече отстоит от Мене,— рече иногда Господь Вседержитель ко иудеем, един внешний вид благочестия являющим. Но да и мы не туюжде с ними часть и осуждение восприимем, братие, всячески блюдемся дел, подобных лицемерию. Сего ради празднующе и всечестный сей праздник, да не явимся извне точию благоговейны, внутрь же уду зли и нечестивии пред Испытующим сердца и утробы, в простоте сердца поклонимся Ему, якоже Сам рече, Духом и истиною, да тако будем подражатели Пресвятей Деве, в Нейже не глас точию, но паче душа величаше Господа и Дух радовашеся о Бозе, Спасе Своем.
Песнь 4
Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Седяй одесную Престола величествия на высоких, снизшел еси к дольнейшим странам земли и, вселився во чрево смиренномудрыя Матере Девы, явил еси мирови, яко Ты призираеши на смирение рабов Твоих и даеши им благодать Твою, еяже да и мы сподобимся, даруй нам быти ревнители смиренномудрыя Твоея Матере.
Седяй на рамех Херувим и Серафим, благоволил еси плотию седети на объятиих Чистейшия Отроковицы, да сим покажеши нам, яко Ты, Святе святых, обитаеши в сердцах единых любителей чистоты и целомудрия, егоже рачители и нас покажи молитвами рождшия Тя.
Седящему во славе на Престоле Божества сподобилася еси Матерь быти, ради изящнейшия чистоты и смиренномудрия, ихже любители и нас покажи молитвами Твоими, да и мы сподобимся части, уготованной рачителем чистоты и смиренномудрия Твоего.
Седети во славе Сына Твоего сподобившаяся, Пренепорочная Дево, не престай молящи благость Его, да и мы, взирающе на образ святыя жизни Твоея и оному нашим жительством сообразующеся, тояжде славы на Небесех будем причастницы.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Ужасахуся и смущахуся костромстии жителие, мневше знамение Твоего о них промысла, икону Матере Твоея, во пламени сгоревшу, но сие смущение пременил еси в радость, Господи, показав им абие образ сей, от огня и пепела невредим. Сице да и мы, по обуревающих нас искушениях и напастех, присно радуемся о Твоем, еже о нас благоволении, молим Тя, Человеколюбче.
Ужасошася иногда полки нашедших на град Кострому супостатов, егда от воображения зрака лица Твоего, Господи, и Пресвятыя Твоея Матере пустил еси на сих стрелы молниины, но сей ужас да вложиши в сердца и всех, стремящихся ратоборствовати достояние Твое, молим Тя с Ходатаицею нашего избавления.
Ужасни и скорбни бывше жителие Городца, узревше икону Твою, Богомати, пренесену во град Кострому: мняху бо себе сим пренесением лишенных быти Твоего о них Матерняго благоволения, но да не и мы, таковою же иногда скорбию объяти, будем лишени знамений Твоего покровительства, не престай, Владычице, пребывающи с нами Твоею милостию.
Яко очи рабыни в руку госпожи своея, тако очи наши всегда к Тебе возводим, о, Многоблагоутробная Госпоже наша и Спасительнице Всесвятая Богородице! Призри убо на ны милостивно, царствующая на Небеси с Сыном Твоим и Богом, и ущедрити ны, грешныя, потщися, яко вся Тебе возможна суть.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Божественное Твое разумеем истощание, Иисусе, Боже наш, егда, взирающе на образ Матере Твоея, зрим Тя с Нею яко Младенца, руками Ея держима, темже благодаряще сему Твоему еже к нам снизхождению, молим Тя, нас ради младенствовавшаго, быти нам милостива о гресех наших.
Божественнаго Твоего воплощения еже от Девы, да присно славится таинство, даровал еси нам, Христе Царю, всечестную Матере Твоея икону с воображенным на ней видом Пречистаго лица Твоего, темже и молим Тя, Вседаровитый Господи, да даси нам присно славити воплощение Твое, имже человецы Божеству соединихомся.
Божественнаго Духа нашествие бысть на девственную утробу Твою, Богомати, егда Сына Превечнаго плотию зачала еси, Егоже да и мы в сердцах наших присно имамы, ходатайствуй нам благодать Тогожде Всесвятаго Духа, еюже бывают человецы таинственною обителию Отца и Сына.
Божественных писаний любомудрое рачение с присным во храме Господни пребыванием сотвори Тя избранный ипостасныя Божия премудрости Храм, но да и мы устроимся храмы Тогожде Бога Жива, исходатайствуй нам благодать усердно внимати и последовати Сына Твоего гласу, Иже присно во храмех Его проповедуется.
Кондак, глас 8
Благодарственная приносяще Ти, раби Твои, Богородительнице, о всех, имиже благодеяла еси граду нашему, из глубины души взываем к Тебе и мили ся деем: не престани, Владычице, Матерними к Сыну Твоему и Богу нашему молитвами подавати вся благая и спасительная всем, верою и любовию вопиющим Ти: радуйся, Дево, христиан похвало.
Икос
Стена еси девам, Богородице Дево, и всем, к Тебе прибегающим, ибо Небесе и земли Творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей и вся приглашати Тебе научив: радуйся, столпе девства; радуйся, дверь спасения. Радуйся, Начальнице мысленнаго наздания; радуйся, Подательнице Божественныя благости. Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно; радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом. Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая; радуйся. Сеятеля чистоты рождшая. Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения; радуйся, верных Господеви сочетавшая. Радуйся, добрая Младопитательнице девам; радуйся, Невестокрасительнице душ святых. Радуйся, Невесто Неневестная.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Не служити твари паче Творца законоположивый человеком, Спасе наш, сотвори, усердно молим Тя с Богородицею, да, Духом Твоим просвещаеми, не к рукотворенным изображением относим Боголепное служение, но чрез образ Твой возносимся умы и сердцы, к Единому Тебе, отцев Богу благословенному.
Не послужиша бывшии в пещи Вавилонстей мудрии юноши бездушному истукану, но Единому Тебе, во образе Ангела посреде пламене явльшемуся Сыну Божию, поклонишася, ихже лику и части сопричти и всех, изображением сладчайшаго зрака Твоего движимых к прославлению Тебе, отцев Бога благословеннаго.
Не послужила еси Богу нравом плотских иудеев, Пренепорочная Дево, но духом и истиною, яко истинная Раба Его, покланялася еси Ему. Темже да и мы с Тобою истиннии будем поклонницы Его, ходатайствуй нам благодать, еже не в суеверном Богопочитании, но во истинном благочестии и вере служити отцев Богу благословенному.
Не послужила еси миру и суете его, Богородительнице, но, всему предпочетши единаго Бога и закон Его, была еси усерднейшая всех Раба Господня, темже и сподобилася еси послужити велией тайне Божия воплощения, яко Богоматерь, но сотвори, да и мы, отвергшеся мира и яже суть в мире, вседушно прилепимся и послужим Единому Отцев Богу благословенному.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Отроча младо нашего ради спасения был еси, Безлетный Боже наш Иисусе, Егоже воображение зряще на священней иконе, усердною в Тя верою вопием Ти: буди Воспитатель, Наставник и Покровитель младенцем и отроком нашим, да и вси во истинней вере навыкнут глаголати Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Отрок дванадесятолетен бывый, Иисусе, посреде старец и учителей во святилищи пребывая, послушал еси их и, совопрошася с ними, являл еси святую ревность к Божественному закону, да сим и наша отроки наставшии тщатися во время юности стяжавати духовную, яже от закона Твоего премудрость, да и они научатся сердцы и усты, словесы же и делы превозносити Тя во вся веки.
Отроки от пещи Вавилонския избавльшему Господу молися прилежно, Богоневестная Отроковице, да дарует всем, под кров Твой прибегающим, неврежденным быти от огня искушений и пламене похотей, да, тако Тобою избавльшеся, чистыми душами и нескверными устнами благословим с Тобою Единаго Избавителя Господа и превозносим Его во вся веки.
Отроковицам Твое целомудрие и чистота да будет красота и слава, чревоносящим Твое безболезненное и святое рождество да будет сладкое утешение и отрада, всем же, всякаго пола и возраста чтущим Тя, Богоневесто, добродетели Твоя да будут единым упражнением их, яко сими токмо достойне от человека прославляется Господь, живый во веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Всякое колено Небесных, и земных, и преисподних да покланяется Тебе, яко носящему в Себе неизменный Преблаженнаго Отца Твоего образ, Иисусе. С нимиже и мы, верою просвещаеми, Тя, Истиннаго Бога, образ человеч от Девы приимшаго, боголепно величаем.
Всяка уста да заградятся суесловящих, яко несть достойно чествовати Твою и Пречистыя Матере Твоея икону, Владыко: се бо, прославив сию чудесами, научил еси достояние Твое Тебе и во образе плоти Твоея с Пренепорочною Твоею Материю прославляти и величати.
Вси роди верных, по проречению Твоему, блажат Тя, Благословенная, Христа Бога нашего Мати. С ними же и мы, верою совокуплени, благоговейно чтуще священное лица Твоего изображение, прославляем Твоя величия, иже сотвори Тебе Господь сил, с Ним же Тя величаем.
Всяк язык смертных, по достоянию, изнемогает величати Тя, над всеми превознесенную, о, Богоневесто! Темже и мы, прославляюще Тя днесь, исповедуем наше крайнее неможение, но, сие исповедующе, молим Тя, да по множеству щедрот Твоих, приимеши малое сие приношение, во знамение многия любве и усердия нас, величающих Тя.
Светилен
Свет Лица Твоего и Пресвятыя Твоея Матере явивый нам, Владыко, во всечестней иконе сей, сотвори нас, яко чада света ходити во свете заповедей Твоих, да, егда явишися во славе с Рождшею Тя, сообразны будем светлейшему солнца образу Твоея славы.
Акафист
АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ФЕОДОРОВСКАЯ»
Кондак 1
Взбра́нней Воево́де, Пренепоро́чней Де́ве Богоро́дице, Засту́пнице на́шей и Предста́тельству христиа́н непосты́дному, явле́нием чу́дныя ико́ны Своея́ ра́дование пода́вшей земле́ Росси́йстей и вся ве́рная ча́да Це́ркве просвети́вшей, благодаре́ние усе́рдно прино́сим Ти, Богоро́дице, и припа́дающе пречу́дному о́бразу Твоему́, уми́льно глаго́лем: спаси́, Госпоже́, и поми́луй рабы́ Твоя́, зову́щия:
Ра́дуйся, Ма́терь Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Икос 1
Арха́нгел Гаврии́л от Бо́га по́слан бысть во град Назаре́т ко Пречи́стей Де́ве Мари́и, и вшед к Ней рече́: Ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю, благослове́нна Ты в жена́х. Арха́нгельскому гла́су подража́юще, и мы, гре́шнии, ра́дости и благодаре́ния в се́рдце свое́м испо́лнени, пред явле́нным о́бразом Твои́м благохвале́ния на́ша возноси́ти к Тебе́ дерза́ем, Пресвята́я Богоро́дице:
Ра́дуйся, о́трасле от ко́рене Дави́дова благослове́нная; ра́дуйся, обе́том роди́телей в же́ртву Бо́гу принесе́нная.
Ра́дуйся, святы́х пра́ведных Иоаки́ма и А́нны Дщи Богода́нная; ра́дуйся, трие́х лет во храм Бо́жий введе́нная и та́мо воспита́нная.
Ра́дуйся, та́мо смире́нием и чистото́ю всех удиви́вшая; ра́дуйся, та́мо арха́нгельския бесе́ды сподо́бльшаяся.
Ра́дуйся, Де́во, о зача́тии Бо́га Сло́ва благове́стие во смире́нии прии́мшая; ра́дуйся, избра́нная Отрокови́це, к зача́тию Бо́га Сло́ва си́лою свы́ше осене́нная.
Ра́дуйся, та́йну воплоще́ния Сы́на Бо́жия, от веко́в в Бо́зе сокрове́нную, откры́вшая; ра́дуйся, А́гнице, ро́ждшая А́гнца Христа́, взе́мшаго грехи́ ми́ра.
Ра́дуйся, Тобо́ю бо избавля́емся мук а́довых; ра́дуйся, Тобо́ю бо сподобля́емся ве́чныя жи́зни.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 2
Ви́дя ико́ну Твою́, Пресвята́я Де́во, на дре́ве стоя́щу, князь благочести́вый Костромски́й у́жасом мно́гим содрога́шеся недоуме́я, что бысть ви́дение сие́. Хотя́щу же ему́ прия́ти ю́ и от сего́ свы́ше уде́ржану ему́ бы́вшу, не можа́ше; уве́дев, я́ко чу́дно есть ико́ны тоя́ явле́ние, воззва́ к Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зумом жела́я разуме́ти князь благочести́вый прише́ствие пречу́днаго Твоего́ о́браза во град Кострому́, Богоро́дице, душе́ю ра́дования преиспо́лненною себе́ предаде́ води́тельству Бо́жию, и прекло́нь коле́на, со стра́хом вопия́ше Тебе́:
Ра́дуйся, Де́во, я́вльшая о́браз Свой чу́дно; ра́дуйся, Благослове́нная, в явле́нии о́браза Своего́ милосе́рдие нам явля́ющая.
Ра́дуйся, о всех чту́щих Сы́на Твоего́ промышля́ющая; ра́дуйся, всем прося́щим у Тебе́ да́ры, в ме́ру ве́ры, ко спасе́нию подаю́щая.
Ра́дуйся, путь и́стины заблу́дшим показу́ющая; ра́дуйся, к го́рнему ми́ру чудесы́ Твои́ми ум наш возводя́щая.
Ра́дуйся, смуще́ния помышле́ний сумни́тельных удаля́ющая; ра́дуйся, сла́вящих Тя всегда́ прославля́ющая.
Ра́дуйся, чистото́ю Твое́ю чистоте́ нас науча́ющая; ра́дуйся, чистото́ю Твое́ю нечистоту́ на́шу облича́ющая.
Ра́дуйся, моле́ния на́ша прие́млющая; ра́дуйся, рыда́ний и слез не отмета́ющая.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 3
Си́лу Бо́жию благочести́вый князь позна́в в восхожде́нии о́браза чу́днаго Твоего́, Богома́ти, в явле́нии же ви́дев милосе́рдие Твое́ ко всем спасе́ние хотя́щим получи́ти, рече́: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́в по́мысл стяжа́ти да́руемое Небе́сное сокро́вище, лик Твой све́тлый, Богома́ти, второ́е простре́ держа́вный руку́ к о́бразу нисше́дшему; узре́в же па́ки его́ восхожде́ние, ско́ро по́йде во град и пове́да о бы́вших ему́ освяще́нному собо́ру, да прише́дше и ви́дяще ико́ны Твоея́ явле́ние возопию́т с ним ве́рнии:
Ра́дуйся, Цари́це Небесе́ и земли́; ра́дуйся, Престо́ле Царя́ ца́рствующих.
Ра́дуйся, Пренепоро́чная Де́во; ра́дуйся, Ма́ти Непристу́пнаго Све́та.
Ра́дуйся, честне́йшая Херуви́м; ра́дуйся, сла́внейшая без сравне́ния Серафи́м.
Ра́дуйся, Небе́сными Си́лами велича́емая; ра́дуйся, от всех земноро́дных ублажа́емая.
Ра́дуйся, неизрече́нное Весе́лие А́нгелов; ра́дуйся, Ве́нче ца́рственный всех проро́ков и апо́столов.
Ра́дуйся, правосла́вия Христо́вы Це́ркве огражде́ние; ра́дуйся, всех суему́дрых уче́ний и ересе́й низложе́ние.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 4
Бу́рю внутрь име́я помышле́ний недоуме́нных, освяще́нный собо́р со псалмы́ и пе́сньми духо́вными а́бие притече́ ви́дети о́браз Твой, Неискусобра́чная. Узре́в же его́ на дре́ве ди́вно стоя́ща и благоле́пно красото́ю сия́юща, рече́: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шаша лю́дие честны́я ико́ны Твоея́, Богоотрокови́це, прише́ствие и, ко о́ной те́кше, поклоня́хуся, а́ки Саме́й Тебе́ су́щей, и со умиле́нием и слеза́ми вопия́ху к Тебе́:
Ра́дуйся, Де́во, Благослове́нная в жена́х, во чре́ве Твое́м Носи́теля вся́ческих носи́вшая; ра́дуйся, рожде́нием Сы́на Твоего́ спасе́ние ми́ру всему́ я́вльшая.
Ра́дуйся, челове́ки с Бо́гом соедини́вшая; ра́дуйся, превы́шшая небе́с, изба́вльшая нас от кля́твы.
Ра́дуйся, нас к ве́чной жи́зни руководя́щая; ра́дуйся, Влады́чице ми́ра.
Ра́дуйся, Бо́жие к сме́ртным благоволе́ние; ра́дуйся, сме́ртных к Бо́гу дерзнове́ние.
Ра́дуйся, благи́х во бла́гости соблюда́ющая; ра́дуйся, лука́вых на путь благи́й обраща́ющая.
Ра́дуйся, под сень кро́ва Твоего́ прибега́ющих ми́лующая; ра́дуйся, упова́ющих на Тя вся потре́бная к животу́ и благоче́стию да́рующая.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 5
Я́ко боготе́чную звезду́ узре́ша лю́дие ико́ну Твою́, Безневе́стная Де́во, и, я́ко многосве́тлый свети́льник, поста́виша ю́ во святе́м собо́рнем хра́ме, ра́дующеся и вопию́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше жи́телие гра́да Городца́ о́браз Твой, Влады́чице, во хра́ме гра́да Костромы́ стоя́щий, и на руку́ Твое́ю держи́ма Богомладе́нца Иису́са, ско́рбию одержи́ма бе́ша, зане́ отше́ствие его́ бысть из гра́да их. Мы же, обра́довани благоволе́нием Твои́м ко гра́ду на́шему, прино́сим Ти да́ры, и, с любо́вию лобыза́юще Твой святы́й о́браз, вопие́м Ти:
Ра́дуйся, Звездо́, Со́лнце пра́вды нам я́вльшая; ра́дуйся, возлюби́вшая сию́ страну́.
Ра́дуйся, обре́тение Тебе́ и́щущих; ра́дуйся, ра́достию неизрече́нною ве́рных сердца́ исполня́ющая.
Ра́дуйся, сокро́вище благода́ти неистощи́мое; ра́дуйся, ми́лости приснотеку́щий исто́чниче.
Ра́дуйся, от тя́жких бед спаса́ющая; ра́дуйся, от смертно́сныя я́звы избавля́ющая.
Ра́дуйся, всего́ ми́ра Хода́таице; ра́дуйся, всех неду́гов Цели́тельнице.
Ра́дуйся, Красото́ несравне́нная; ра́дуйся, Добро́то несказа́нная.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 6
Пропове́дницы богоно́снии бы́ша ви́девшии о́браз Твой, Богоро́дице. Возвра́щся бо ки́йждо во страну́ свою́, возвеща́ше о прише́ствии его́ и чудесе́х от него́ быва́емых, воспева́я Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́вши благода́ть от чу́днаго о́браза Твоего́, Чи́стая, ве́ру немощству́ющих утверди́, ве́рных же возвесели́ сердца́ любо́вию. Сего́ ра́ди ра́дующеся вопие́м Ти:
Ра́дуйся, Пресвята́я Де́во, све́том Небе́сныя и́стины нас озаря́ющая; ра́дуйся, мглу грехо́вную от нас отгоня́ющая.
Ра́дуйся, чудесы́ Твои́ми к богове́дению нас приводя́щая; ра́дуйся, всех ка́ющихся гре́шников ко благоче́стию подвиза́ющая.
Ра́дуйся, всех притека́ющих к Тебе́ кре́пкое заступле́ние; ра́дуйся, немощству́ющих умо́м утвержде́ние.
Ра́дуйся, изнемога́ющих в ве́ре возставля́ющая; ра́дуйся, ти́хое приста́нище в мо́ре жите́йстем обурева́емым.
Ра́дуйся, злы́я сове́ты сыно́в поги́бельных открыва́ющая; ра́дуйся, вознесе́нную горды́ню враго́в оте́чества на́шего смиря́ющая.
Ра́дуйся, правосла́вных царе́й Держа́во; ра́дуйся, всех христиа́н Похвало́.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 7
Хотя́ просла́вити Сын Твой, Богоро́дице, святу́ю ико́ну Твою́ во гра́де Костроме́, повеле́ ю́ в день Успе́ния Твоего́ свято́му великому́ченику Фео́дору Стратила́ту носи́ти по гра́ду сему́, да вси, ви́дяще чу́до сие́, благода́рным се́рдцем возопию́т Ему́: Аллилу́иа.
Икос 7
Чу́до но́вое яви́ нам Госпо́дь мольба́ми Твои́ми, Богоро́дице, егда́ сгоре́вшу хра́му, в не́мже бе поставлен святы́й о́браз Твой, сохрани́ его́ в пе́пле невреди́ма от огня́, и та́ко мне́вших сгоре́вша его́ печа́ль в ра́дость преложи́. Мы же, чу́до сие́ ве́дяще, воспева́ем Ти такова́я:
Ра́дуйся, Купино́ Неопали́мая; ра́дуйся, о́гненный сто́лпе, су́щия во тьме наставля́яй.
Ра́дуйся, Киво́те, Ду́хом позлаще́нный, Невмести́маго Бо́га вмести́вший; ра́дуйся, кади́льнице злата́я, я́ко фимиа́м благоуха́нный, моли́твы Твоя́ за ны к Бо́гу Сы́ну при́сно вознося́щая.
Ра́дуйся, Же́зле Ааро́нов, к явле́нию в ми́ре Сы́на Твоего́ прозя́бший; ра́дуйся, Руно́ Гедео́ново, благода́тию Бо́жиею во спасе́ние на́ше ороше́нное.
Ра́дуйся, Горо́ несеко́мая, от Нея́же отсече́ся краеуго́льный ка́мень Христо́с; ра́дуйся, Хра́ме одушевле́нный, в Не́мже всели́ся Божество́ теле́сне.
Ра́дуйся, де́вства охране́ние; ра́дуйся, супру́жества благослове́ние.
Ра́дуйся, па́че всех Го́спода возлюби́вшая; ра́дуйся, па́че всех от Него́ превознесе́нная.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 8
Стра́нное чу́до ви́девше, на возду́се ико́ну Богома́тери стоя́щу, а́ки рука́ми а́нгельскими держи́му, егда́ второ́е сгоре́ храм, в не́мже стоя́ явле́нная сия́ ико́на, отве́ржемся, лю́дие, ми́ра сего́, ум на Небеса́ прело́жше; сего́ бо ра́ди и дадеся нам чу́дная ико́на Богоро́дицы, да, взира́юще на ню, Го́рняя му́дрствуем, а не земна́я, вопию́ще к Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
В вы́шних пребыва́ющи селе́ниих, и ни́жних не разлучи́лася еси́, Богоро́дице, чудесы́ Твои́ми всех просвеща́ющи приходя́щих к Тебе́ с ве́рою, сего́ ра́ди и слы́шиши от нас сия́:
Ра́дуйся, Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего, на Небеси́ пребыва́ющая; ра́дуйся, на земли́ нас не оставля́ющая.
Ра́дуйся, ра́ди вели́чества Твоего́ на Небеси́ А́нгелы окруже́нная; ра́дуйся, ра́ди сла́вы Твоея́ на земли́ от челове́к прославля́емая.
Ра́дуйся, Тебе́ бо слу́жат вся Небе́сныя Си́лы; ра́дуйся, Тебе́ бо, по Бо́зе, хвале́ние возно́сят Херуви́ми и Серафи́ми.
Ра́дуйся, лице́ Бо́жие вы́ну на Небеси́ созерца́ющая; ра́дуйся, пред престо́лом Сы́на Твоего́ Ма́тернии ру́це Твои́, за ны моля́щися, простира́ющая.
Ра́дуйся, нас, су́щих на земли́, от вся́каго зла омофо́ром Твои́м покрыва́ющая; ра́дуйся, ве́рных от вся́ких душепа́губных дел удаля́ющая.
Ра́дуйся, рожде́нием Сы́на Бо́жия две́ри Ца́рства Христо́ва нам отве́рзшая; ра́дуйся, наде́ждою прия́тия Небе́сных благ ве́рных ду́ши услажда́ющая.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 9
Вся́кое естество́ а́нгельское превозно́сит Тя, Де́во, вели́кия ра́ди любве́ Твоея́ к ро́ду христиа́нскому; незри́ма бо и непристу́пна, я́ко Ма́ти Бо́га от земли́ к Небеси́ возше́дшая, пречи́стым Твои́м о́бразом зри́му и присту́пну Себе́ явля́еши всем воспева́ющим Сы́ну Твоему́: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́я многовеща́нныя, я́ко ры́бы безгла́сны, зрим о Тебе́, Богоро́дице, недоуме́ют бо глаго́лати о сла́вных чудесе́х, от явле́нныя Твоея́ ико́ны быва́емых. Мы же о́ным дивя́щеся благода́рно вопие́м Ти:
Ра́дуйся, слепы́х прозре́ние; ра́дуйся, хромы́х хожде́ние.
Ра́дуйся, от те́мных и лука́вых духо́в исцеля́ющая; ра́дуйся, луча́ми от Твоего́ пречи́стаго о́браза изше́дшими враго́в земли́ на́шея отгна́вшая.
Ра́дуйся, больны́м виде́ние Твое́ дарова́вшая; ра́дуйся, моля́щимся явле́нней ико́не Твое́й исцеле́ние подаю́щая.
Ра́дуйся, разсла́бленных от одра́ боле́зни воздвига́ющая; ра́дуйся, немы́м разреша́ющая уста́.
Ра́дуйся, от пле́на вра́жия возвраща́ющая; ра́дуйся, лю́тыя пло́ти стра́сти утоля́ющая.
Ра́дуйся, ду́ши ве́рных неизрече́нным милосе́рдием Твои́м умиля́ющая; ра́дуйся, неизглаго́ланным Твои́м человеколю́бием уныва́ющих ободря́ющая.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 10
Соблюсти́ хотя́щи в чистоте́ домострои́тельство Це́ркве Правосла́вныя, Чи́стая, и, утверди́ти ски́петр держа́вы Росси́йския, чу́дною ико́ною Твое́ю вложи́ла еси́ в се́рдце благове́рнаго госуда́ря Михаи́ла Фео́доровича прия́ти вене́ц ца́рский земли́ Росси́йския, да вси ви́дящии ви́дят, я́ко Вы́шний владе́ет ца́рством, и ему́же хо́щет дае́т е́, и возопию́т Ему́: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ необори́мая, Богоро́дице Де́во, всем к Тебе́ прибега́ющим: никто́же бо притека́яй к Тебе́ тощ отхо́дит. Сего́ ра́ди ущедря́еми ми́лостию Твое́ю, во умиле́нии души́ возглаша́ем Тебе́:
Ра́дуйся, тве́рдая Стено́, от враг ви́димых и неви́димых охраня́ющая; ра́дуйся, кре́пкая Защи́то упова́ние на Тя возложи́вшим.
Ра́дуйся, позна́ния и́стины чи́стое Зерца́ло; ра́дуйся, сохране́ния ве́ры кре́пкое Забра́ло.
Ра́дуйся, гра́ды и страны́ христиа́нския предста́тельством Твои́м от враго́в спаса́ющая; ра́дуйся, царе́м благове́рным побора́ющая.
Ра́дуйся, мир во гра́дех селя́щая; ра́дуйся, благонра́вным благопоспеша́ющая.
Ра́дуйся, си́лою моли́тв Твои́х злы́я по́мыслы в ничто́же обраща́ющая; ра́дуйся, си́лы враго́в бли́жняго сокруша́ющая.
Ра́дуйся, ю́ности наставле́ние; ра́дуйся ста́рости поддержа́ние.
Ра́дуйся Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 11
Пе́ние вся́кое побежда́ется спростре́тися тща́щееся мно́жеству мно́гих щедро́т Твои́х; равночи́сленныя бо песку́ морско́му пе́сни а́ще прино́сим Ти, Богоро́дице Де́во, ничто́же соверша́ем досто́йно, я́же дарова́ла еси́ нам, вопию́щим к Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Светоприе́мную свещу́, дре́вле я́вльшуюся, зрим во святе́й ико́не Твое́й, Богоро́дице Де́во, егда́ град наш защити́ла еси́ от разоре́ния враго́в земли́ на́шея луча́ми, от святы́я Твоея́ ико́ны исходя́щими. Сего́ ра́ди с ве́рою припа́дающе к ней и с любо́вию лобыза́юще ю́, вопие́м Ти:
Ра́дуйся, Ма́ти Преве́чнаго Све́та Христа́, уче́нием Его́ ду́ши просвеща́ющая; ра́дуйся, благода́тию Бо́жиею неве́рующих к ве́ре в Бо́га приводя́щая.
Ра́дуйся, путеше́ствующим спутеше́ствующая; ра́дуйся, ну́ждно пла́вающих Ко́рмчая.
Ра́дуйся, от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды спаса́ющая; ра́дуйся, от гла́да, губи́тельства, тру́са и огня́ сохраня́ющая.
Ра́дуйся, избавля́ющая от иноплеме́нных; ра́дуйся, охраня́ющая от междоусо́бныя бра́ни.
Ра́дуйся, во святе́й ико́не Твое́й, я́ко со́лнце, в Костромски́х преде́лех возсия́вшая; ра́дуйся, зде о́трасль ца́рственную возвели́чившая.
Ра́дуйся, Тобо́ю бо утвержда́ются ца́рства; ра́дуйся, Тобо́ю бо венча́ются ца́рие.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 12
Благода́ть прия́вшая от Бо́га Сы́на Твоего́, Де́во Богоро́дице, и ту дре́вле излия́вшая на всех прибега́ющих к о́бразу Твоему́, не лиши́ ны́не и нас бога́тыя Твоея́ ми́лости, да́руй нам покая́ние о гресе́х, да чи́стым се́рдцем и устны́ взыва́ем к возлю́бленному Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще Твоея́ ми́лости и чудеса́, хва́лим Тя вси, Богоро́дице, и, я́ко дре́влий Изра́иль к киво́ту Заве́та, притека́ем ко о́бразу лица́ Твоего́, и из глубины́ ду́ши вопие́м: воздви́гни ру́це Твоя́ к Сы́ну Твоему́, да пода́ст нам вся блага́я и спаси́тельная с ве́рою и любо́вию вопию́щим Ти:
Ра́дуйся, Утеше́ние на́ше в ско́рбех; ра́дуйся, Утоле́ние печа́лей на́ших.
Ра́дуйся, Ра́досте на́ша безконе́чная; ра́дуйся, Све́тлосте и Отра́до серде́чная.
Ра́дуйся, Наде́ждо на́ша кре́пкая; ра́дуйся, си́рым Прия́телище.
Ра́дуйся, стра́нным Прибе́жище; ра́дуйся, оби́димым Покрови́тельнице.
Ра́дуйся, оклевета́емых Оправда́ние; ра́дуйся, благи́х Защище́ние.
Ра́дуйся, те́ла моего́ Врачева́ние; ра́дуйся, ду́ши моея́ Спасе́ние.
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия, Предста́тельнице и Засту́пнице на́ша усе́рдная.
Кондак 13
О, Премилосе́рдая Засту́пнице на́ша, вели́кия ра́ди ми́лости Твоея́ дарова́вшая оте́честву и гра́ду на́шему чудотво́рную ико́ну Твою́ во освяще́ние, утеше́ние и огражде́ние на́ше, ны́нешнее прие́мши славосло́вие, от вся́каго зла́го обстоя́ния изба́ви рабы́ Твоя́. Ски́петр благове́рнаго Импера́тора на́шего утверди́, да́руй ему́ здра́вие и спасе́ние, на враги́ побе́ду и одоле́ние и всех нас ве́чных мук свободи́, устна́ми, душе́ю же и се́рдцем вопию́щих: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды, зате́м 1-й икос; «Арха́нгел Гаврии́л…» и 1-й кондак: «Взбра́нней Воево́де…»
Моли́тва первая
О, Премилосе́рдая Госпоже́, Цари́це, Богоро́дице, приими́ смире́нное моле́ние на́ше, и не отри́ни нас, Заступле́ние и Прибе́жище на́ше, и не возгнуша́йся нас, недосто́йных, но, я́ко Милосе́рдая, не преста́ни моля́щи, Его́же родила́ еси́, да да́рует нам проще́ние мно́гих согреше́ний на́ших, да спасе́т нас, и́миже весть судьба́ми. Поми́луй нас, Влады́чице, поми́луй нас, несть бо нам спасе́ние от дел. Те́мже ве́рно вопие́м Ти: поми́луй рабы́ Твоя́ и непло́дное се́рдце на́ше покажи́ плодоно́сно благи́х дел. При́зри на нас, недосто́йных, Ты бо упова́ние и покро́в наш, жизнь и свет се́рдцу на́шему. Я́ко Невече́рний Свет от чре́ва Твоего́ воздви́гшая, озари́ ду́шу на́шу, Чи́стая, и отжени́ вся́ку мглу сердца́ на́шего. Да́руй нам умиле́ние, покая́ние и сокруше́ние серде́чное. Сподо́би нас по вся дни живота́ на́шего твори́ти во́лю Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего и во всем благоугожда́ти Ему́ Еди́ному. О, Богома́ти, не преста́ни моля́щи Ро́ждшагося от Тебе́ за вся, притека́ющия с ве́рою к сему́ чудотво́рному о́бразу Твоему́, и подавай им ско́рую по́мощь и утеше́ние в ско́рбех и напа́стех и злострада́ниих, изба́ви их от клеветы́ и зло́бы челове́ческия, от враг ви́димых и неви́димых и вся́кия ну́жды и печа́ли. Спаси́ оте́чество на́ше, град сей и вся гра́ды и страны́ от вся́ких бед и нужд и сотвори́ ми́лостива нам бы́ти Бо́га на́шего, отврати́ вся́кий гнев Его́, на ны дви́жимый, и изба́ви ны от належа́щаго и пра́веднаго Его́ преще́ния. О, Боголюби́вая Влады́чице, А́нгелов украше́ние, му́чеников сла́во и всех святы́х ра́досте, с ни́ми моли́ Го́спода, да сподо́бит нас в покая́нии сконча́ти живота́ на́шего тече́ние. В сме́рти же час, Пресвята́я Де́во, изба́ви нас от вла́сти бесо́вския и осужде́ния, и отве́та, и стра́шнаго испыта́ния, и мыта́рств го́рьких, и огня́ ве́чнаго, да, сподо́бльшеся сла́внаго Ца́рствия Бо́жия, велича́ем Тя и сла́вим вопло́щшагося от Тебе́ Христа́, Бо́га на́шего, Ему́же сла́ва со Отце́м и Святы́м Ду́хом, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́тва вторая
О, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице и Присноде́во Мари́е, еди́ная Наде́ждо нам, гре́шным, к Тебе́ прибега́ем и Тебе́ мо́лим, я́ко ве́лие и́маши дерзнове́ние пред ро́ждшимся от Тебе́ по пло́ти Го́сподом Бо́гом и Спаси́телем на́шим Иису́сом Христо́м. Не пре́зри слез на́ших, не возгнуша́йся воздыха́ний на́ших, не отри́ни ско́рби на́шея, не посрами́ упова́ния на́шего на Тя, но Ма́терними моле́нии Твои́ми умоли́ Го́спода Бо́га, да сподо́бит нас гре́шных и недосто́йных свободи́тися от грехо́в и страсте́й душе́вных и теле́сных, умре́ти ми́ру и жи́ти Ему́ Еди́ному во вся дни живота́ на́шего.
О, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице, путеше́ствующим спутеше́ствуй и огражда́й и охраня́й о́ныя, изба́ви плене́нных от плене́ния, свободи́ стра́ждущих от бед, уте́ши су́щих в печа́ли, ско́рбех и напа́стех, облегчи́ нищету́ и вся́ко злострада́ние теле́сное и да́руй всем вся потре́бная к животу́, благоче́стию и жи́зни вре́менней. Спаси́, Влады́чице, вся страны́ и гра́ды и сию́ страну́ и сей град, и́мже сия́ чудотво́рная и свята́я ико́на Твоя́ дадеся во утеше́ние и огражде́ние, изба́ви я́ от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных, междоусо́бныя бра́ни и отврати́ вся́кий гнев на ны пра́ведно дви́жимый. Да́руй нам вре́мя на покая́ние и обраще́ние, изба́ви нас от внеза́пныя сме́рти и во вре́мя исхо́да на́шего предста́ни нам я́вльшися, Де́во Богоро́дице, и изба́ви нас от воздушных мыта́рств князей ве́ка сего́, сподо́би на Стра́шнем Суди́щи Христо́вем ста́ти одесну́ю и соде́лай нас снасле́дники ве́чных благ, да сла́вим во ве́ки великоле́пое и́мя Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего со Безнача́льным Его́ Отце́м и Святы́м и Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Видеофильм
Частые вопросы
Какая самая сильная икона Божией Матери?
Ки́ккская ико́на Бо́жией Ма́тери (Киккоти́сса, Ми́лостивая, греч. Κυκκ(ι)ώτισσα, Παναγία τοῦ Κύκκου, Θεοτόκος ᾿Ελεούσα τοῦ Κύκκου) — одна из наиболее почитаемых чудотворных икон Богородицы на Кипре.
В чем помогает Феодоровская икона Божией Матери?
Феодоровская икона Божией Матери издавна почитается верующими не только как чудотворная, но и как особенно покровительствующая семейному благополучию, рождению и воспитанию детей, помогающая в трудных родах.
Когда день Феодоровской иконы Божией Матери?
Феодоровская – Костромская икона Божией Матери написана евангелистом Лукой и близка по иконографии к Владимирской иконе Божией Матери.
Почему икона Феодоровская так называется?
Этот воин был похож на изображение святого великомученика Феодора Стратилата, который считался покровителем Костромы, и в честь которого отец Александра Невского построил в Костроме собор. Именно в этот собор и была принесена икона, после чего и стала наименоваться Феодоровской.
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите историю Феодоровской иконы Божией Матери, чтобы понять ее значение и значение для последней династии Романовых.
СОВЕТ №2
Посетите музей или церковь, где хранится Феодоровская икона, чтобы увидеть ее своими глазами и почувствовать ее духовную силу.
СОВЕТ №3
Погрузитесь в изучение иконописи, чтобы понять особенности стиля и символику, используемую на Феодоровской иконе.
Символика иконы Феодоровской Божией Матери
Феодоровская икона Божией Матери является одним из самых почитаемых и уважаемых образов Пресвятой Богородицы в православной церкви. Ее символика богата и глубока, отражая важные аспекты веры и духовной жизни христиан.
Икона изображает Богородицу с младенцем Иисусом на руках. Этот образ символизирует материнскую заботу и любовь, которые Богородица оказывает всем верующим. Младенец Иисус, в свою очередь, является символом надежды и спасения для всех людей.
Особое внимание уделяется деталям и окружающим элементам иконы. Например, на Феодоровской иконе часто изображается архангел Гавриил, который предстает перед Богородицей с паломническими поклонами. Этот момент символизирует важность посланий, которые приходят к верующим через ангелов и святых.
Также на иконе часто присутствуют изображения святых, которые играют важную роль в христианской традиции. Это помогает верующим ощутить связь между ними и святыми, получить поддержку и заступничество в своей вере.
Символика Феодоровской иконы Божией Матери напоминает о важности молитвы, веры и преданности Богу. Она призывает к смирению, состраданию и любви ко всему творению, помогая верующим находить внутренний покой и духовное совершенство.