Икона Пресвятой Богородицы «Достойно есть» (Милующая) является одним из самых почитаемых образов Божией Матери в православной традиции. Ее изображение несет в себе глубокий духовный смысл и символику, помогая верующим обрести утешение, заступничество и милость Пресвятой Девы Марии. В данной статье мы рассмотрим значение этой иконы, расскажем о том, как Пречистая Дева Мария помогает по молитве перед образом «Милующей», и какой духовный смысл несет акафист перед этим святым образом.
Богословское значение
Другое название образа – «Милующая». Богословие иконы отражено в наименовании и говорит о милости Божией, по
молитвам
Богородицы приходящей на человеческий род. Иконописный тип «Милующей», как и другие образы Богородицы, известен уже с первых веков Христианской
Церкви
.
Богородица изображена по пояс, с Младенцем на десной руке. Христос прильнул к Матери, знаменуя этим близость, соединение любовью Бога и человека.
Отличительная черта «Милующей» – свиток в руке Христа. Обычно на нем слова пророка, когда-то прочитанные Господом в иудейской синагоге: «Дух Господень на Мне, его же ради помаза Мя…» (Лк. 4:18).
С конце X в. иконография образа усложняется: на списках иконы появляются Ангелы. Они напоминают о том, что гимн «Достойно есть» имеет небесное происхождение.
Полезные материалы
Небесные посланники возлагают царские венцы на Христа и Богородицу. Это также мотив, связанный с осмыслением Девы Марии как Царицы Небесной и одновременно – милостивой молитвенницы за людей. С XVII в. на разных вариантах образа иногда стали изображаться святые, совершающие моление Пречистой.
Иконография: Достойно есть, икона Божией Матери. Датировки: XIX в. Конец XIX — начало ХХ века. Материал: дерево, темпера. Размеры иконы: высота 36 см, ширина 27 см. Икона выполнена в манере, приближающейся к академическому письму. Крупным планом по центру победренно изображена Богоматерь в трехчетвертном повороте налево с Младенцем на руках. Фон золотистый. Инв. № КХМ КП 05519. © Костромской государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник.
Все это развитие и углубление богословия – прямое следствие чудесного события 982 г., связанного с иконой. Благодаря ему получили развитие богословские смыслы образа, стало подчеркиваться царственное достоинство «Честнейшей Херувим и славнейшей Серафим».
Мнение эксперта:
Эксперты отмечают, что икона Пресвятой Богородицы «Достойно есть» (Милующая) является одним из ярких образцов ангельской песни в христианском искусстве. Ее неповторимая красота и глубокий духовный смысл поражают даже тех, кто не является сторонником религиозных изображений. Икона воплощает в себе нежность и милосердие Богородицы, ее заступническую роль перед верующими. Каждая краска, каждая деталь на иконе «Достойно есть» несет в себе особое значение и символику, что делает ее объектом восхищения и изучения как для ценителей искусства, так и для верующих.
История
24
Июня
982 года
Совершилось чудо прославления иконы и явления Архангела Гавриила. Явившись, небесный посланник смиренно передал монаху текст песнопения «Достойно есть». Явление было связано с образом Богородицы, перед которым совершал молитвы афонский инок.
Известно, что икона Богородицы прежде, чем прославиться чудесами, пребывала в келлии одного из иноков Святой Горы Афон.
«Смиренный Гавриил» и его гимн
Недалеко от Кареи, столицы «монашеского государства», со своим послушником жил в уединенной келлии старец. Накануне воскресенья отправился он в Карейскую лавру на всенощное бдение. Ученик по каким-то причинам остался один. По Афонскому обычаю, ночью встал на молитву. Молитвенное уединение прервал легкий стук в дверь. Вслед за ним послышалось обычное инокам благословение.
Случалось такое часто. На Афоне всегда немало уединенных подвижников, проживающих в горах, недоступных пещерах, или в лесу. Иногда выходят они и к братии, живущим в кельях или монастыре. Подумав встретить такого инока, послушник открыл дверь, предложил вошедшему монаху воды. Подкрепившись, оба стали на молитву перед Богородичной иконой «Милующей».
Какое-то время спустя ученик старца запел «Честнейшую Херувим…». Вдруг гость мягко остановил поющего: «А в наших местах по-другому славят Богородицу». И тихо напел тот же гимн. Но перед «Честнейшую…» прибавил новые слова: «Достойно есть, яко воистину блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную, и Матерь Бога нашего». Послушник восхитился гимном и запел с гостем.
Вдруг икона Богоматери заблистала неземным сиянием, озарив тесное помещение. Невероятная, нездешняя радость захлестнула послушника. Слезы потекли по щекам…
В каком-то порыве он просил ночного пришельца записать слова песнопения. Но под рукой не нашлось бумаги и чернил.
«Так я напишу тебе для памяти эту песнь вот на этом камне, а ты заучи ее, и сам так пой, и всех христиан научи, чтобы так славословили Пресвятую Богородицу», — сказал ночной гость.
И, водя перстом по каменной плите, начал писать. Под рукой явившегося камень стал мягок и податлив, точно это был воск. В ужасе послушник спросил имя гостя, а тот ответил: «Смиренный Гавриил». И исчез.
Аксион Эстин
До утра провел ученик без сна, воспевая чудную песнь. За пением застал его вернувшийся духовный отец. Ему ученик рассказал о чуде. Узнал обо всем и прот Святой Горы. На соборе афонских отцов опытные старцы поняли, что «смиренный Гавриил» не кто иной, как сам
Архангел
– тот, что когда-то возвестил Богородице радость
Рождения
Сына Божия.
Чудотворная икона Божией Матери «Достойно есть». Афон.
Камень со словами, написанными Ангельской рукой, отправили константинопольскому
патриарху
Николаю Хрисовергу.
Икона же, осиянная светом при пении Ангельской песни, получила название по первым словам песнопения – «Достойно есть», по-гречески «Аксион Эстин».
Принесенная им песнь «Достойно есть…» стала неотъемлемой частью богослужения сначала на Афоне, а потом и во всем христианском мире.
Песнь, переданная христианам Архангелом Гавриилом, поется
- после Евхаристического канона на
Литургии
св. Иоанна Златоуста - по окончании канона на Утрени – по будним дням
- перед литургией – при встрече епископа
- по окончании многих чинопоследований
- в конце утреннего и вечернего молитвенного правила
- после окончания учения и всякого иного благословенного Богом дела
Где сейчас находится образ
Святыню почти сразу перенесли в Карею. Здесь она пребывает в алтаре главного храма Успения Пресвятой Богородицы. В 1836 г. к образу сделан серебряный оклад с изображением Ангелов, увенчивающих коронами Богородицу и Христа.
Место явления Архангела получило название келлии «Достойно есть» и почитается насельниками Афона и паломниками. Недалеко от келлии расположен русский Андреевский скит.
Вся же местность, прославленная явлением Архангела Гавриила и чудом от иконы, именуется монахами «Адин», от греческого «петь».
Интересные факты
-
Образ Богородицы на иконе «Достойно есть» взят из византийского гимна, написанного в честь Богородицы и восхваляющего её как небесную царицу, которая достойна поклонения и преклонения.
-
Икона «Достойно есть» является одной из самых почитаемых икон в православной церкви и считается чудотворной. Ей приписывается множество чудес, в том числе исцеления от болезней и помощь в трудных жизненных ситуациях.
-
Вокруг создания иконы «Достойно есть» существует множество легенд и преданий. По одной из них, она была написана евангелистом Лукой в первом веке нашей эры и доставлена в Россию из Греции в XI веке.
Списки иконы и храмы в России
Копии образа для почитателей Пречистой по всему миру делаются афонскими насельниками. Несколько из них есть и в Русской Церкви. Наиболее известны:
- образ в храме, освященном в честь иконы «Достойно есть», что в Петербурге. Список привезен непосредственно с Афона в 1887 г. Доставил икону иеромонах Арсений, известный как миссионер и выдающийся проповедник. После закрытия храма список исчез. Сейчас нет данных о месте его нахождения. Храм открыт 19 декабря 2012 г.;
- в 1999 г. список образа, сделанный на Афоне монахами скита свт. Николая, появился в Троице-Сергиевой лавре.
Всего в России известно 18 действующих храмов, освященных в память образа «Достойно есть». Это церкви или освященные в честь образа приделы в храмах Москвы, Петербурга, Ярославской, Смоленской областей, Мордовии, Алтайского края и других регионов.
Почитание и чудеса
С 982 г. на Афоне стали традицией ежегодные крестные ходы. Первый из них сопровождал перенесение святыни в Карею. В последующие годы все больше монахов принимали участие в крестном ходе. К XV в. установился маршрут процессии по окрестностям Кареи. За уставом совершения крестного хода ныне строго следят.
В понедельник Светлой Седмицы, после Пасхи, иноки, Афонский прот, старцы священного собора, губернатор монашеской республики, многочисленные прибывшие паломники – все, сменяя друг друга, проносят чудотворный образ под пасхальный колокольный перезвон и древние песнопения, главное из которых – конечно, «Аксион Эстин…».
Многие чудеса от образа известны как раз во время крестных ходов.
День празднования
Церковь празднует память прославления иконы в день явления Архангела, 11 (24) июня.
Вразумление
Известны три чуда, связанные с вразумлением монахов, отнесшихся к святыне без должного благоговения.
- В 1488 г. четверо иноков монастыря св. Дионисия не вышли на крестный ход, да еще и поносили его участников из окна келлии. В тот же вечер начался ливень, затем град. Погибли все плоды и огородные растения, но… только в монастыре св. Дионисия. Узнав о том, бывший на Афоне патриарх Константинопольский Нифонт наложил на иноков прещение. Через год эти братия уже участвовали в процессии, благодарные Богородице за вразумление.
- Осталось в истории и наказание в те же годы иноков обители Кутлумуш, решивших устроить самостоятельную процессию. Во время нее на обитель случилось нападение грабителей. Они предали ее огню и разорению.
- Но и в другой раз иноки Кутлумуша проявили непослушание Игумении Святой Горы. Тогда, говорит Афонское предание, в монастыре странным образом разрушилась недавно выстроенная трапеза и еще несколько зданий. С тех пор насельники Кутлумуша особо почитают образ и не дерзают на самочиние.
Интересный факт
Еще одно чудо приводит прп. Паисий Святогорец:
«В понедельник Светлой Седмицы я сидел в архондарике своей кельи и творил молитву Иисусову. Вдруг я почувствовал необыкновенно сильное благоухание, вышел в коридор, чтобы посмотреть, откуда оно исходит, потом пошел в церковь – но благоухание шло не оттуда. Я вышел из каливы во двор. Здесь благоухание чувствовалось сильнее. Потом я услышал, как бьют в деревянное било. Поглядев в сторону Кутлумушского монастыря, я увидел, как вниз идет Крестный ход, и понял, что это благоухание исходит от иконы Пресвятой Богородицы». А ведь процессия шла в целом километре от келлии о. Паисия.
«О людях благопромышление»
За более чем 1000-летнюю историю “Достойно есть…” покидала Карею и Афон всего 5 раз, неся людям благословение Святой Горы и ее Игумении – Пресвятой Девы:
- 1963 г.: образ привезли в Афины. Тогда отмечался юбилей Святой Горы, 1000 лет.
- 1985 г.: икону возили в Салоники по случаю другой памятной даты, 2300-летия города.
- 1987 г.: икона снова побывала в Афинах. Здесь, в храме Благовещения, образ пребывал 18 дней.
- 1994 г.: образ привезли в г. Ларнака. Особым смотрением Господним к великой святыне смогли приложиться российские паломники, корабль с которыми как раз стоял в порту. За час до ухода теплохода в море паломники поспешили к иконе – и, как вспоминают очевидцы, увидели огромную очередь. Но прежде, чем люди успели расстроиться, что не удастся поклониться святыне, очередь вдруг расступилась, пропуская россиян.
- 16 октября 2012 г. образ вновь побывал в Салониках. На сегодняшний день это последняя «отлучка» иконы с места своего постоянного пребывания.
В чем помогает Пречистая Дева Мария по молитвам перед Её образом
Перед иконой молятся:
- о прощении тяжелых прегрешений;
- о водворении мира в семье;
- об избавлении от страстей, особенно гнева, осуждения.
Икона, как немногие из почитаемых образов Богородицы – как бы живой свидетель из тех краев, где восхваляют Богородицу Ангелы. Конечно, не так, как на земле, но намного прекраснее. Отблеск Ангельского пения – молитва, и озаренная ею икона, несущая благословение мира горнего, дающая надежду.
Автор: Наталья Сазонова.
Видео
Фильм о чудесах, явленных Богородицей по молитвам пред образом.
Молитва
Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Достойно есть» (Милующей)
О, Пресвята́я и Преми́лостивая Влады́чице Богоро́дице! Припа́дая к святе́й ико́не Твое́й, смире́нно мо́лимся Тебе́, вонми́ гла́су моле́ния на́шего, виждь ско́рби, виждь беды́ на́ша и, я́ко любвеоби́льная Ма́ти, потщи́ся на по́мощь нам безпо́мощным, умоли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего: да не погуби́т нас за беззако́ния на́ша, но яви́т нам человеколю́бно свою́ ми́лость. Испроси́ нам, Влады́чице, у бла́гости Его́ теле́сное здра́вие и душе́вное спасе́ние, и ми́рное житие́, земли́ плодоно́сие, возду́ха благорастворе́ние, и благослове́ние свы́ше на вся блага́я дела́ и начина́ния на́ша. И я́коже дре́вле призре́ла еси́ ми́лостиво на смире́нное славосло́вие послу́шника Афо́нскаго, воспева́вшего Тя пред пречи́стою ико́ною Твое́ю и посла́ла еси́ к нему́ А́нгела научи́ти его́ пе́ти песнь небе́сную, е́юже славосло́вят Тя А́нгели; та́ко и ны́не приими́ на́ше усе́рдное молитвосло́вие, Тебе́ приноси́мое. О Цари́це Всепе́тая! Простри́ ко Го́споду богоно́сныя Твоя́ ру́це, и́миже Богомладе́нца Иису́са Христа́ носи́ла еси́, и умоли́ Его́ изба́вити нас от вся́каго зла. Яви́, Влады́чице, Твою́ ми́лость к нам: боля́щия исцели́, скорбя́щия уте́ши, бе́дствующим помози́ и сподо́би нас благоче́стно житие́ сие́ земно́е соверши́ти, христиа́нскую непосты́дную кончи́ну получи́ти и Небе́сное Ца́рствие насле́дити ма́терним хода́тайством Твои́м к Ро́ждшемуся от Тебе́ Христу́ Бо́гу на́шему, Ему́же со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Акафист
АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ДОСТОЙНО ЕСТЬ» («МИЛУЮЩАЯ»)
Кондак 1
Избранней Богом от человеческаго рода послужити воплощению предвечнаго Слова, преблагословенней Деве Богородице, достойно воспеваемой от Ангел на Небеси, мы грешнии на земли дерзаем приносити хвалебное пение; еже милостиво от нас приемши, всемилующая Царице Богородице, от всяких бед нас спаси и вечных мук свободи, да зовем Ти:
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Икос 1
Архангел Гавриил с небесе послан бысть от Тебе, Богородице, к смиренному послушнику горы Афонския, в пустынней келии воспевавшему Ти хвалебныя песни пред святою Твоею иконою, да научит его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели в Сионе горнем. Темже и мы дольнии, воспоминая таковое Твое о людех благопромышление, со благодарением вопием Ти сице:
Радуйся, достойно восхваляемая от Архангел и Ангел; радуйся, ублажаемая от всех небесных сил.
Радуйся, Присноблаженная и Пренепорочная; радуйся, Мати Бога нашего.
Радуйся, честнейшая Херувим; радуйся, славнейшая без сравнения Серафим.
Радуйся, без истления Бога Слова рождшая; радуйся, воистину сущая Богородице.
Радуйся, величаемая на небеси и на земли; радуйся, воспеваемая горними и дольними.
Радуйся, едина благословенная в женах; радуйся, израстившая нам плод живота.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 2
Видев послушник пустынный дивнаго пришельца, в келию его пришедшаго и песнь пресладкую Тебе, Владычице, воспевшаго, не уразуме в нем Ангела быти, но зело усладися пением его небесным и проси, да напишет ему словеса поемыя песни; егда же узре, яко под перстом его каменная дска умягчися, и пишемая словеса на ней углубишася, яко на песце, позна в сем чудесное действо и возопи к рождшемуся от Тебе Богу Слову: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом богоозаренным новую песнь открывая, рече Архангел послушнику, яко тако воспевают Тя, Богородице, Ангелов лицы в обителех горних, и повеле ему, да возвестит человеком словеса песни небесныя и научит их ангелоподобно пети Тебе:
Радуйся, благодатная Марие; радуйся, яко Господь с Тобою.
Радуйся, благословенная в женах; радуйся, неискусобрачная родительнице Бога Слова.
Радуйся, непорочное селение Духа Святаго; радуйся, зачатие несказанное явившая.
Радуйся, рождество нетленное показавшая; радуйся, Матерью и Девою пребывшая.
Радуйся, во обою непорочно и свято себе сохраньшая; радуйся, Ангелов чистотою Твоею превозшедшая.
Радуйся, горних умов непрестающее удивление; радуйся, человеческаго рода возвышение.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 3
Силою Божиею Гавриил Архангел твердый камень в мягкий воск претвори и на нем перстом своим написа словеса песни хвалебныя Тебе, Богородице, да вси познают великое чудо и несомненно уверуют, яко тако воистину воспевают Тя горе силы небесныя, имже подражающе, и мы поем величия Твоя, Дево, и в радости духовней вопием прославльшему Тя Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея простоту душевную и непорочное сердце, послушник смиренный сподобися ангельския беседы и лицезрения чиноначальника горних сил, мы же, лукавством и злобою потемненнии, со трепетом взирающе на святую икону Твою, Владычице, молим Ти ся прилежно, обрати ны от злоб наших и научи нас во смирении и кротости духа глаголати Тебе:
Радуйся, Гору Афонскую освятившая Твоим благодатным присутствием; радуйся, холмы и дебри ея исполнившая славою Твоих чудес.
Радуйся, ангельскаго явления сподобльшая пустынножительство Афонское; радуйся, обители иноческия в нем умножившая во спасение душ человеческих.
Радуйся, и всем, в посте и молитве пребывающим, обещавшая Твое заступление; радуйся, от треволнения моря житейскаго спасающая кающихся.
Радуйся, благодать Сына Твоего и Бога низводящая на места, Тебе посвящаемыя; радуйся, рай мысленный показавшая храмы Божия.
Радуйся, пристанище небурное содевающая в онех ищущим спасения; радуйся, всем потребным ко благочестию нас снабдевающая.
Радуйся, жительствующим богоугодно Подательнице благ временных и вечных; радуйся, Ходатаице нам Царствия Небеснаго.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 4
Буря недоумения смути старца инока, егда услыша песнь нову и чудну из уст своего ученика и узре дску каменну, яко воск, начертание приимшу; егда же уведа о посещении дивнаго посетителя, Гавриилом нарекшагося, уразуме, яко той есть, иже древле благовести Тебе, Дево, безсеменное зачатие Бога Слова. Темже величая величия Твоя, Царице горних и дольних, воспеваше радостно Ангелов и человеков Творцу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше о посещении Архангелове иноцы горы Афонския, стекахуся видети дску, на нейже преестественно начертана быша письмена песни небесныя, и воспеваху Тя благоговейно пред святою иконою Твоею, Владычице, пред неюже воспе Тя Архангел. Приими убо и наша приносимыя Тебе молитвы с пением таковым:
Радуйся, яко о Тебе радуется ангельский собор; радуйся, яко о Тебе торжествует человеческий род.
Радуйся, на руку Твоею носившая Носящего всяческая; радуйся, вместившая во чреве Твоем Невместимаго всем миром.
Радуйся, Создателю Твоему плоть заимодавшая; радуйся, Краснейшаго паче всех сынов человеческих рождшая.
Радуйся, млеком питавшая Питающаго всяческая; радуйся, попечение имевшая о Сыне Твоем, Сущем Промыслителе всея твари.
Радуйся, похвало девства; радуйся, матерей славо.
Радуйся, в рождестве девство сохраньшая; радуйся, рождество с девством сочетавшая.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 5
Боговидец Моисей иногда на каменных скрижалех закон Божий, начертанный перстом Божиим, получи, иноцы же горы Афонския песнь небесную во славу Богоматере, на дске каменней начертанную, от Архангела прияша и, сим наученнии ангельское славословие Тебе приносити, воспеша тако благоволившему о них Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше начальницы Горы Афонския чудо велие в явлении Архангелове и песни новей, доску с начертанными от Ангела письмены препроводиша к царю и патриарху Цареграда, во уверение истины преславнаго сего чудесе; тии же радостно прияша ю, яко залог благоволения Божия, во всей Церкви Православней узакониша воспевати песнь ангельскую в похвалу Тебе, Богородице, и взываху Ти во умилении сице:
Радуйся, преукрашенная лепотами всех добродетелей, Дево; радуйся, Невесто неневестная.
Радуйся, возрастившая цвет неувядаемый, Христа; радуйся, раю словесный, Древо жизни нам прозябшая.
Радуйся, сене небесная, от зноя страстей нас сохраняющая; радуйся, покрове миру, ширший облака.
Радуйся, древо благосеннолиственное, прохладу спасительную верным подающее; радуйся, источниче Воды живыя, от неяже пияй ктому не умирает.
Радуйся, Судии праведнаго умоление; радуйся, грехов наших прощение.
Радуйся, во славе небесней одесную Бога пребывающая; радуйся, земнородных милосердием Твоим не оставляющая.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 6
Проповедует Святая Церковь величие чудес Твоих, Марие Богородице, и светло красуется, воспевая Ти песнь ангельскую, от небес на землю принесенную чиноначальником горних сил Гавриилом; с нимже помолися, Госпоже Пречистая, к Сыну Твоему и Богу, да незыблему во благочестии сохранит Церковь Свою и посрамит вся востания еретическая и раскольническая, нас же, чад Ея, сподобит неосужденно воспевати Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияла еси многими лучами чудес, о милостивая Богомати, чрез святую икону Твою, Владычице, и сими не точию Гору Афонскую, но и множайшая места озарила еси, да научимся звати Тебе:
Радуйся, радосте наша, услаждающая скорбныя сердца, к Тебе отверстыя; радуйся, благая Заступнице, на помощь к нам ускоряющая.
Радуйся, залог спасительный нам в иконе Твоей даровавшая; радуйся, Афонскую Гору и многия страны ею прославльшая.
Радуйся, Надеждо наша известная; радуйся, упование наше непостыдное.
Радуйся, скорбей наших разрешение; радуйся, печалей наших утоление.
Радуйся, веры православныя утверждение; радуйся, неверия и зловерия посрамление.
Радуйся, любве Божественныя явление; радуйся, чудес преславных совершение.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 7
Хотящим жати спасение милостивая Покровительница и Помощница являешися, Мати Божия, и присно ходатайствуеши за них к Сыну Твоему и Богу, аще бо кто и падает в некое согрешение, немощию плоти обложен, обаче Тобою возстание получает во спасение, яко всем хощеши спастися и в разум истины приити воспевающим Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Ново небо и нова земля уготованы от Сына Твоего и Бога любящим Его, Госпоже Всеблагая, к нимже стяжахом Тя Путеводительницу изрядну. Темже молим Тя, не попусти нас погибнути в дебрех греховных, но приведи нас стезею правою в страну света и радости вечныя, да Тебе вопием хвалебно:
Радуйся, Сиона горняго первейшее украшение; радуйся, обителей дольних присноготовое заступление.
Радуйся, земле благая, Клас спасительный миру израстившая; радуйся, ниво неоранная, оплодотворенная Духом Святым.
Радуйся, Огнь Божества во чрево Твое приемшая; радуйся, глад падшаго человечества Хлебом жизни утолившая.
Радуйся, Престоле Царя Славы; радуйся, палато преукрашенная Вседержителя.
Радуйся, храме одушевленный Триипостаснаго Бога; радуйся, двере Господня, еюже Сын Божий пройде к нам.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 8
Странное явление Архангела, на горе Афонстей иногда бывшее, смотрение бысть Божественное, имже прославися всепетое имя Твое, Марие Богородице, и вси вернии научишася ангелоподобно воспевати Тя, Херувимов честнейшую и Серафимов славнейшую Матерь Бога нашего, о Нейже радуется всякая тварь и род человеческий благодарно взывает ко Господу: Аллилуиа.
Икос 8
Все упование наше на Тя возлагаем, Мати Божия, и в скорбех наших к святей иконе Твоей усердно притекаем, чающе от нея утешение благодатное получити. Помози убо нам, Владычице, с терпением и благодарением всякия скорби переносити и вместо ропота малодушнаго благоумиленно взывати Тебе:
Радуйся, всех скорбящих Радосте; радуйся, всех печальных Утешение.
Радуйся, труждающихся и обремененных сладкий покое; радуйся, болезнующих и огорченных живительная отрадо.
Радуйся, в час скорбных недоумений мысль благую на сердце полагающая;
радуйся, во дни уныния надеждою вечных благ воодушевляющая.
Радуйся, искушаемым руку помощи простирающая; радуйся, гнев Божий от глав наших отводящая.
Радуйся, мирное устроение обуреваемым напастьми подающая; радуйся, во благих желания наша дивно исполняющая.
Радуйся, терпеливых страдальцев дарами благодатными увенчавающая; радуйся, всех благоподвизающихся блаженства райскаго сподобляющая.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 9
Вси Ангели небеснии немолчными похвалами Тя ублажают, Царице и Владычице всея твари, мы же земнии и перстнии кую похвалу достойную принесем Ти, Всепетая? Обаче, надеющеся на милосердие Твое неисчетное, любовию к Тебе понуждаеми, поем чудеса Твоя, проповедуем благодеяния Твоя, славословим имя Твое и, усердно припадая ко святей иконе Твоей, рабски вопием изображенному на ней вкупе с Тобою Богомладенцу Христу: Аллилуиа.
Икос 9
Витий риторстии глаголы не довольни к пению чудес Твоих, Богородице, обаче благая сущи, веру нашу вместо риторскаго благословесия милостиво приими, веси бо и любовь нашу, еюже сердца наша к Тебе исполнены. Темже благоутробно услыши нехитростныя наша песни, имиже дерзаем благохвалити Тя сице:
Радуйся, сопрестольное Отцу Слово в ложеснах Твоих вместившая; радуйся, Свет незаходимый рождшая.
Радуйся, жизнь вечную миру даровавшая рождеством Твоим; радуйся, Превечнаго, яко Младенца, на руку Твоею носившая.
Радуйся, граде одушевленный Всецаря; радуйся, скиние освященная живаго Бога.
Радуйся, нижняя сочетавшая с вышними; радуйся, миротворице, Божественнаго мира преисполненная.
Радуйся, добрых виновная; радуйся, злых пременение.
Радуйся, оружие на враги всекрепкое; радуйся, щите верных несокрушимый.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 10
Спасительное прибежище от сует мира прелестнаго явися жребий Твой земный, святая воистину Гора Афонская, Богородице Дево, ознаменованная многими Твоими чудесы. Но и на всяком месте с любовию призывающих Тя услыши и заступи, Сына же Твоего умоляти не престай, Всеблагая, да не отступна пребывает благодать Его от мест, идеже в собрании верных поется Ему хвалебная песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси девственником, Преблагословенная Дево, и столп крепок от лица вражия всем подвижником благочестия: Тебе бо дадеся велия сила темныя адския силы побеждати и от искушений их душепагубных человеки избавляти, наипаче же тех, иже целомудренно и свято на земли пребывают. Сего ради девства и целомудрия рачители согласно Тебе зовут:
Радуйся, чистотою сияющая паче солнца; радуйся, девства начало и освящение.
Радуйся, крине, облагоухавший падшее человечество; радуйся, во смирении Твоем осененная благоволением Всевышняго.
Радуйся, верная рабо Господня; радуйся, яко Тя блажат вси роди.
Радуйся, яко сотвори Ти величие Сильный; радуйся, яко соцарствуеши с Сыном Твоим во славе вечней.
Радуйся, ходатаице Божия к людем благоволения; радуйся, грешных к Богу дерзновение окриляющая.
Радуйся, неистощимый источниче милостей и щедрот; радуйся, преисполненная сострадания к страждущим.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 11
Пение наше, аще было бы и тьмочисленное, не довлело бы к достойному прославлению милостей Твоих, Преблагословенная Мати Божия, яже непрестанно изливаеши роду нашему; обаче да не неблагодарни явимся пред Тобою, по силе нашей похвальная восписуем Ти с верою и любовию и, воспоминая неисчетная чудотворения Твоя, вопием верховному Творцу чудес Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательными лучами чудес икона Твоя, о Всемилостивая Владычице, на Святей Горе Афонстей и повсюду немерцаемо сияет и весь мир православный благодатно просвещает. Сего ради грядут к ней от лет древних на поклонение православных собори, умиленно воспевая пред нею благохваления Ти таковая:
Радуйся, Царя Христа миру явившая; радуйся, на иконе Твоей вкупе с Ним изображенная.
Радуйся, клеще таинственная, Исаиею провиденная; радуйся, купино неопалимая, боговидцем Моисеем предзримая.
Радуйся, руно орошенное Гедеона; радуйся, чаще приосененная, Аввакумом воспетая.
Радуйся, двере затворенная, Иезекиилю показанная; радуйся, горо несекомая, Даниилу явленная.
Радуйся, многообразне от пророк предвозвещенная; радуйся, пророческих речений сбытие явившая.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 12
Благодати причастная Твоя икона, Богородице Дево, яко сокровище драгоценное, Церкви Христовой от Тебе подадеся, в ней бо обещалася еси с нами быти до скончания века, рекши о первонаписанней Твоей иконе: «С нею благодать Моя и сила!» Веруем, Всепетая, яко не оскудеет глагол Твой сей, и яко во иконе Твоей святей на всяцем месте и зде с нами пребываеши, идеже верно поется Сыну Твоему и Богу хвалебная песнь: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще чудеса Твоя, Богородице, припадаем усердно ко святей иконе Твоей, лобызаем ю с сердечною любовию и, яко присно сущей с нами, молим Ти ся: воззри на ны милосердием Твоим, Мати Божия и, якоже Тя зрим ныне на иконе изображенную, тако скодоби нас узрети Тя в час грозный смертный, от руки диаволи нас исхищающую и в Царствие Христово приводящую ны державною десницею Твоею, да Тебе благодарственно взываем:
Радуйся, по Бозе первое наше прибежище и покрове; радуйся, Матернею любовию Твоею весь мир христианский объемлющая.
Радуйся, во святом житии верныя утверждающая; радуйся, благую христианскую кончину им подающая.
Радуйся, от власти лютаго миродержца уповающия на Тя избавляющая; радуйся, на мытарствах воздушных заступающая славящих Тя.
Радуйся, врата райская нам отверзающая; радуйся, Царствие Небесное любящим Тя ходатайствующая.
Радуйся, во славе небесней приседящая Сыну Твоему и Богу; радуйся, во общение Славы Его и чтущия Тя вводящая.
Радуйся, телес наших здравие; радуйся, душ наших спасение.
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Кондак 13
О всепетая Мати, рождшая святых Святейшее Слово, от Ангел воспеваемая на Небеси и от человек славимая на земли! Приими милостиво сие малое моление наше и даруй душевное спасение и телесное здравие всем, верно чтущим Тя и поющим Богу: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й «Архангел Гавриил…» и кондак 1-й «Избранней Богом…»
Канон
КАНОН ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ДОСТОЙНО ЕСТЬ»
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Афон, иже наречеся Святая Гора, Всенепорочная, Чистая, якоже прорекла еси, ныне светло празднует Тебе, Святей воистину Горе сущей, и Божественное совершает днесь Тебе торжество.
Божественным присно Гавриил тайнам Твоим изрядным служит чудно, о Всенепорочная, темже и ныне, Дево, Твоея песни, радуяся, поет предначатие.
Не престаеши, Всенепорочная, совершати присно рабом Твоим преславная чудеса, Мати Чистая, и во вся времена изливати благодеяния, Пресвятая, яко Благодетельница наша.
Како изреку величайшее, совершенное тобою, Архангеле, близ скита Карейскаго чудо, егда научил ны еси твоим явлением песни достоиней Богоматере?
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Приспе время собратися всем отцем в храме Протатстем, всенощную совершити хвалу, тогда Божественную песнь Твою, Чистая, воспевает Архангел.
Прииде со иными и старец онаго послушника инока, и сему единому оставшуся Гавриил Архангел явися в подобнем образе, предначиная песнь Твою.
Приложение творяше к песни Твоей, яко предначатие, Чистая, тоя, юже прежде воспе Косма, Божественный Твой служитель, глаголя, яко тако обычай есть им начинати песнь Твою.
О, чудес Твоих страшных, Архангеле Божественный Гаврииле! Како во иночестем образе песнь воспел еси Богоматери днесь и, яко подобаше, возвеличил еси?
Седален, глас 4
Удивися инок Ангела песни, странно поющаго тую пред Твоею песнию, о Чистая, явльшуся сему во образе подобнем, а понеже инок написатися желаше оней, на дщице каменней рукою чудно начерта, и невидим бысть. Оттоле проповедася всем песнь сия, еже Богородицу Тя славити, Всенепорочная.
Песнь 4
Ирмос: Неизследный Божий совет, еже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Достойно, предначинаше, яко воистину есть блажити Тя, Пречистая, Богородицу, Присноблаженную и воистину Пренепорочную и Бога Матерь Всенескверную.
Предначинательную сию песнь Божественному Гавриилу странно поющу, удивляшеся слушаяй инок, а понеже вопрошаше, тако пети, рече, обыкохом.
Глаголати и ему тако повелеваше Гавриил сие предначатие, таже пети песнь Космы Божественную и всех научити сему, Божественный рече Архангел.
Занеже проси инок, Гаврииле Божественне, написати песнь, юже услыша, ты начертал еси абие на дске каменней, Архангеле. Слава неизреченней силе твоей.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Ужасеся человек дивным чудесем, егда чудо узре, яко дска каменная начертася и внезапу собеседующий ему невидим бысть, Гавриил, славный и честный Архистратиг.
Старец, егда во утрие в келлию свою возвратися и егда странная сия услыша, дску же каменну узре, рукою начертанну, взем же абие с учеником сию, принесоша Горы начальствующим.
Знаемы и всем известны быша сия чудеса, Дево, понеже дску каменную абие в царствующий град торжественно отслаша Горы начальствующий, во еже славити Тя всем.
Стекошася вси во убогое обиталище, в немже странное чудо содеяся, и Твоей иконе, пред неюже воспета бысть песнь, Всечистая, благоговейне покланяющеся, единогласно уставиша в Протате той хранитися.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
С неизреченною вси стекошася радостию и веселием, еже взяти честную икону Твою, иереи, и монашествующии, и все Горы множество, Пречистая.
Божественную Твою икону сию со всяким благоговением держаще отцы вси, плещуще, с песньми и пеньми внесоша в Божественный храм Твой, Пречистая.
Дево! Стояние всенощное совершиша, любовию Тебе чтуще и Архангела, песнь Твою возвестивша, и ныне мы такожде вас вкупе почитаем.
Отцы Божественнии, с песньми, по таинодействии, вземше Божественную Твою икону, внутрь храма, в невходимая, со многим благоговением поставиша.
Кондак, глас 4
Празднует днесь весь Афон, яко песнь прият от Ангела чудно Тебе, Чистей Богоматери, Юже вся тварь чтит, славящи.
Икос
Ныне да веселится множество отцев Афона: се бо Деве прежния песни, юже чудно воспе Ей Косма, Божественный песнопевец, Гавриил ныне поет предначатие, иже: Достойно есть яко воистину,— глаголаше иноку,— блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего; сему повелеваше, да тако вси предначинают Твою песнь. И, сию начертав рукою на дске каменней, внезапу бысть невидим. Инок же, дивяся, воспеваше, якоже научися, чистую Богоматерь, Юже вся тварь чтит, славящи.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшего, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Преизрядную честь воздаяху вси отцы, и прежнии и нынешнии, сей иконе Твоей Божественней, Пренепорочная, праведнейше: чести бо премногия удостоися преславно.
Велия благодати удостоися Божественная икона Твоя, Пренепорочная, ясно бо пред нею Твоей песни предначатие первее возгласися благоволением Твоим. Темже по долгу ныне сей с любовию покланяемся.
Не боготворим икону Твою, Пречистая, якоже на ны клевещут, но относительне чтим, Пренепорочная, сию, радующеся, лобызаем чествовательно, раби Твои, ныне же и во веки.
С Тобою, Пресвятая, не престаем чтити и славнаго Гавриила, нас ныне песни Твоей научившаго, иже и прежде, Тебе возглашая, взываше: радуйся, Благодатная.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть: тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Отроком благочестивым подражающе, Богородице, о чудесех Твоих, яже творит Господь во славу Твою, Пречистая, воспевающе, поем: Господа пойте, дела, и превозносите во вся веки.
Воистину благословен, иже сподобися услышати Божественныя хвалы Твоя от Ангела, Пресвятая Дево Пренепорочная, якоже Сын Твой благоволи, имже всех научи пети Тя достойно и превозносити Тя во вся веки.
«Пение»—по достоянию уставися именовати место оно, идеже совершися сие чудо, якоже нарицание удержася до нас и навсегда, на память, Пречистая, чудесе, яко да воспеваем Тя и превозносим во вся веки.
«Достойно есть» — даже до ныне нарицается ясно и келлия та, в нейже и Божественная Твоя икона, пред неюже первее воспето бысть песни Твоея, Дево Чистая, предначатие, яко да поют Тя вси достойно и превозносят Тя во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Вси раби Твои, стекаемся во храм Твой Божественный и празднуем, светло совершающе ныне торжество, в летную днесь память чудесе Твоея песни восполнения, Богородице, Чистая Приснодево.
Достойно есть,— не престаем, радующеся, глаголати,— блажити Тя, Присноблаженную же яко воистину и Пренепорочную и Матерь Бога нашего,— от Ангела сим ныне научившеся, Богородице, Чистая Приснодево!
Вкупе славнаго и Божественнаго Архангела Гавриила днесь, радующеся, прославляем, благодарственная пения приносяще, дивным чудом всех научившаго Божественней песни Чистыя Богоматере, радуйся, таинниче неизреченных, взывающе.
Радуйся, храм Протата преславный, хвалящийся сокровищем всечестныя, Божественныя и благодать точащия иконы единыя Богоматере и Предстательницы Афона: Гора бо сия избранный жребий Ея соделася.
Светилен
Соберитеся, взыграйте, светло торжествуйте, Гавриил бо Божественный монашествующему ныне предста в иночестем образе, песнь Богоматерню первый провещав в Горе Афонстей, стяжавшей Ю Предстательницу.
Тропарь, кондак, величание
Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Достойно есть» (Милующей)
глас 4
Отце́в все Афо́нское мно́жество,/ собери́теся, ве́рно пра́зднующе,/ днесь ра́дующеся и све́тло восклица́юще вси в весе́лии,/ Бо́жия бо Ма́ти ны́не от А́нгела пресла́вно воспева́ется.// Те́мже, я́ко Бого́родицу, при́сно Сию́ сла́вим.
Ин тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Достойно есть» (Милующей)
глас 4
Притеце́м, ве́рнии, со дерзнове́нием/ к Ми́лующей Цари́це Богоро́дице/ и умиле́нно воззове́м к Ней:/ низпосли́ на ны ми́лости Твоя́ бога́тыя:/ град сей изба́ви от вся́каго обстоя́ния,/ мир да́руй ми́рови// и спасе́ние душа́м на́шим.
Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Достойно есть» (Милующей)
глас 4
Пра́зднует днесь весь Афо́н,/ я́ко песнь прия́т от А́нгела чу́дно/ Тебе́, Чи́стей Богома́тери,// Ю́же вся тварь чтит, сла́вящи.
Ин кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Достойно есть» (Милующей)
глас 8
Арха́нгельский глас вопие́м Ти, Всецари́це:/ досто́йно есть, я́ко вои́стинну,/ блажи́ти Тя, Богоро́дицу,/ Присноблаже́нную и Пренепоро́чную,// и Ма́терь Бо́га на́шего.
Величание Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Достойно есть» (Милующей)
Досто́йно есть велича́ти Тя, Богоро́дице, Честне́йшую Херуви́м и Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м.
Частые вопросы
Когда молятся иконе Достойно есть?
Днем празднования иконы Божьей Матери «Достойно есть» считается 11 июня (24 июня по современному календарю). Древние источники указывают на то, что именно в этот день (точнее, ночь) архангел Гавриил постучался в дверь монашеской кельи на Святой Горе Афон.
Где хранится икона Божией Матери Достойно есть?
(По этой причине молитву «Достойно есть» называют также «архангельской песнью»). Икона, именовавшаяся «Милующая», пред которою песнь была воспета архангелом, была перенесена в соборный храм Успения Пресвятой Богородицы в Карье и поставлена в алтаре на горнем месте, где находится и в настоящее время.
Что можно просить у иконы Божией Матери?
Богородица слышит все наши молитвы и заступается за нас перед Богом. Иконе «Нечаянная радость» молятся о рождении детей, их здоровье и благополучии, исцелении от болезней и зависимостей, мире с близкими и душевном равновесии, защите от недругов и других напастей.
Когда читают молитву Достойно есть?
Обычно в монастырях вечерние молитвы совершаются всей братией после трапезы. До сна еще остается некоторое время. Поэтому читается молитва Достойно есть…и делается отпуст сразу же после молитвы преподобного Иоанникия Великого.
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите историю и символику иконы «Достойно есть». Понимание контекста поможет вам глубже воспринимать икону и ощущать ее духовное значение.
СОВЕТ №2
Проведите время в молитве перед иконой. Погружение в молитвенную обители поможет вам почувствовать связь с Богородицей и проникнуться ее благодатью.
СОВЕТ №3
Обратите внимание на детали и тонкости изображения. Каждая линия, каждый цвет имеет свое значение и символизирует определенные аспекты веры.
Иконография
Икона Пресвятой Богородицы «Достойно есть» (Милующая) изображает Богородицу, стоящую на облаках, окруженную ангелами и апостолами. Ее образ воплощает в себе идею духовной красоты и милосердия. Богородица изображена в традиционной для православной иконографии одежде, символизирующей ее святость и божественное призвание.
В руках Пресвятой Богородицы изображен открытый свиток с надписью “Достойно есть, яко воистину блажити Тя, Богородицу, присноблаженную и пренепорочную и Матерь Бога нашего” – это слова из Литургии святого Иоанна Златоуста, которые воспевают святость и непорочность Богородицы.
В иконе также присутствуют ангелы, которые окружают Богородицу, восхваляя ее и служа ей. Апостолы изображены как свидетели духовного величия Богородицы и ее роли в истории спасения человечества.
Иконография «Достойно есть» (Милующая) является одной из наиболее почитаемых и узнаваемых икон Пресвятой Богородицы в православной церкви, символизируя ее величие и милосердие перед верующими.