Когда Отечество в опасности, читают акафист Смоленской иконе Божией Матери для защиты

В моменты, когда Отечество стоит перед опасностью, верующие обращаются к акафисту Смоленской иконе Божией Матери с молитвой и прошениями. Эта статья поможет разобраться, как правильно читать текст акафиста и какие именно молитвы в нём содержатся, чтобы обрести поддержку и защиту в трудные времена.

Текст акафиста Смоленской иконе Божией Матери

Мнение эксперта:

Время кризисов и угроз национальной безопасности заставляет людей обращаться к духовным практикам и обрядам. Согласно мнению экспертов, чтение акафиста перед Смоленской иконой Божией Матери становится особым обрядом в периоды, когда Отечество находится в опасности. Этот древний обычай имеет глубокие корни в религиозной культуре русского народа и ассоциируется с просьбами о защите и мире. Для многих верующих это становится способом обрести внутреннюю уверенность и надежду в сложные времена. В такие моменты вера и молитва становятся опорой и источником силы для многих людей, объединяя их в стремлении к благополучию и спасению Родины.

Акафист молитва Смоленской иконе ОдигитрииАкафист молитва Смоленской иконе Одигитрии

Акафист

Кондак 1

Избра́нней от все́х родов Бо́жией Ма́тери и Цари́це, Пресвято́й Одиги́трии, я́ко изба́вльшеся от ве́чныя сме́рти благода́тию ро́ждшагося от Нея́ Христа́ Бо́га и на пу́ть спасе́ния направля́еми Ма́терним Ея́ попече́нием, благода́рственное прино́сим пе́ние; Ты́ же, всеми́лостивая на́ша засту́пнице и путеводи́тельнице, от вся́ких на́с бе́д свобожда́й и к ца́рствию го́рнему руково́дствуй зову́щих Ти́ ра́достию: Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Икос 1

Арха́нгельский гла́с вопие́м Ти́, Чи́стая: ра́дуйся, благода́тная Одиги́трие Мари́е, и ра́дости духо́вныя испо́лни на́с, да благоговейною душе́ю и чи́стым се́рдцем принесе́м Ти́, ро́ждшей ми́ру Спаси́теля Христа́ Бо́га на́шего, глаго́лы сия́:

Ра́дуйся, Бо́га Отца́ благоволе́нием осене́нная; ра́дуйся, Бо́га Сы́на Ма́ти неискусобра́чная.

Ра́дуйся, Бо́га Ду́ха Свята́го оби́теле свяще́нная; ра́дуйся, Тро́ическия та́йны проявле́ние.

Ра́дуйся, а́нгельских умо́в удивле́ние; ра́дуйся, челове́ческаго ро́да украше́ние.

Ра́дуйся, го́рния с до́льними совокупи́вшая; ра́дуйся, врата́ ра́йская земноро́дным отве́рзшая.

Ра́дуйся, ле́ствице небе́сная; ра́дуйся, ста́мно богоприи́мная.

Ра́дуйся, купино́ неопали́мая; ра́дуйся, трапе́зо пресвята́я.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 2

Ви́девши ико́ну пресвята́го Твоего́ ли́ка, Богоро́дице Де́во, ю́же боже́ственный евангели́ст Лу́ка написа́ и к Тебе́ принесе́, благоволи́ла еси́ о не́й и рекла́ еси́ пречи́стыми усты́ Твои́ми: «С се́ю ико́ною благода́ть Моя́ и си́ла». Таково́е обетова́ние Твое́ уве́девше, благогове́йно почита́ем пресвяты́й о́браз Тво́й, Влады́чице, и воспева́ем Сы́ну Твоему́ и Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 2

Уразуме́в благоволе́ние Твое́, Богоро́дице, к напи́санней ико́не Твое́й, апо́стол и евангели́ст Лу́ка дарова́ ю́ в благослове́ние и освяще́ние Христо́вой Це́ркви во Антиохи́и, в не́йже Одиги́трия она́ наименова́ся, си́есть Путеводи́тельница и Наста́вница, и чудесы́ боже́ственными просла́вися; о се́м благодаря́ще Тя́, Госпоже́ всеблага́я, я́ко подо́бие пречи́стаго ли́ка Твоего́ во утеше́ние на́м оста́вила еси́, усе́рдно Тебе́ вопие́м:

Ра́дуйся, Цари́це го́рних и до́льних; ра́дуйся, Влады́чице а́нгелов и челове́ков.

Ра́дуйся, ми́ра умире́ние; ра́дуйся, дре́вния вражды́ разруше́ние.

Ра́дуйся, де́вства сто́лпе; ра́дуйся, смире́ния глубино́.

Ра́дуйся, облече́нная в со́лнце; ра́дуйся, сия́ющая боже́ственною сла́вою.

Ра́дуйся, Ма́ти Све́та невече́рняго; ра́дуйся, раю́ сла́дости небе́сныя.

Ра́дуйся, вертогра́де Христо́в благоуха́нный; ра́дуйся, о́дре Царя́ вели́каго.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 3

Си́лою Бо́жиею чудеса́ преди́вная соверша́хуся от ико́ны Твоея́ Одиги́трии, Богома́ти Влады́чице, егда́ принесе́на бы́сть она́ из Антиохи́и в Царьгра́д и, в пресла́внем Влахе́рнстем хра́ме поста́вленная, исцеле́ние боля́щим подава́ше, слепы́я просвеща́ше, вся́ку я́зву в лю́дех врачева́ше, благода́тию Твое́ю, Богоро́дице, да вси́ зове́м просла́вльшему Тя́ Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 3

Име́яше Тя́ Царьгра́д засту́пницу держа́вную, Богоро́дице Де́во, и во дни́ нападе́ния на него́ враго́в си́льных и бранеиску́сных по́мощь Твою́ чуде́сную от святы́я ико́ны Твоея́ Одиги́трии получа́ше многочуде́сно, те́мже мо́лимся Тебе́, Всеблага́я, я́коже дре́вле гра́д о́ный мно́гажды от поги́бели спасла́ еси́, та́ко и на́с смире́нных спаси́ от поги́бели ве́чныя Ма́терним предста́тельством Твои́м ко Христу́ Бо́гу, да благода́рно Тебе́ зове́м:

Ра́дуйся, сто́лпе о́гненный, зно́й страсте́й умеря́ющий; ра́дуйся, сто́лпе о́блачный, мра́к грехо́в разгоня́ющий.

Ра́дуйся, засту́пнице усе́рдная моли́твенно Тя́ призыва́ющих; ра́дуйся, помо́щнице ско́рая в беда́х к Тебе́ притека́ющих.

Ра́дуйся, похвало́ же́н и де́в сла́во; ра́дуйся, Царьгра́да кре́пкое огражде́ние.

Ра́дуйся, Влахе́рнскаго хра́ма благода́тное сокро́вище; ра́дуйся, враго́в Правосла́вия посрамле́ние.

Ра́дуйся, нечести́вых ра́тей одоле́ние; ра́дуйся, ча́д Христо́вых предводи́тельнице к побе́дам.

Ра́дуйся, богому́дрых святи́телей споспе́шнице во благове́стии Христо́ве; ра́дуйся, па́стырем пасти́ ста́до свое́ посо́бствующая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 4

Бу́рею морско́ю корабли о́наго прего́рдаго кага́на, гра́д Тво́й плени́ти восхоте́вшаго, сокруши́ла еси́, Влады́чице, и побе́ду на́д ни́м лю́дем христоимени́тым дарова́ла еси́ от святы́я ико́ны Свое́й Одиги́трии, лучи́ све́та небе́снаго распространя́ющи и во́и правосла́вныя и́ми просвеща́ющи, да вси́ уве́дят, я́ко Ты́ еси́ вои́стинну воево́да держа́вная Царьгра́да, и просла́вят Твоя́ ми́лости и чудеса́, воспева́юще Спаси́телю Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 4

Слы́шавше о чудеса́х Твои́х пресла́вных, Богоро́дице Де́во, я́же от ико́ны Твоей Одиги́трии яви́ла еси́ в Царьгра́де, недоумева́ем, ка́ко ико́на та́, носи́мая по сто́гнам гра́да, си́лою боже́ственною носи́вших ю́ управля́ше и стопы́ и́х по во́ле Твое́й направля́ше; напра́ви у́бо, Влады́чице, и на́ша стопы́ на пу́ть за́поведей Христо́вых и научи́ на́с ве́рно испо́лнити святу́ю во́лю Сы́на Твоего́ и Бо́га, да Тебе́ вопие́м си́це:

Ра́дуйся, свеще́ неугаси́мая; ра́дуйся, звездо́ незаходи́мая.

Ра́дуйся, сия́ющая све́том боже́ственным; ра́дуйся, просвеща́ющая благода́тию ду́ши ве́рных.

Ра́дуйся, Христо́во благоуха́ние; ра́дуйся, земли́ освяще́ние.

Ра́дуйся, ча́ше, че́рплющая ра́дость всему́ ми́ру; ра́дуйся, исто́чниче, излива́яй ве́чную сла́дость.

Ра́дуйся, черто́же благоукраше́нный Царя́ царе́й; ра́дуйся, пала́то све́тлая Го́спода господе́й.

Ра́дуйся, рая́ красне́йшая; ра́дуйся, у́тра светле́йшая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 5

Боготе́чная звезда́, ико́на Твоя́ Одиги́трия, Богома́ти Влады́чице, благоволе́нием Твои́м от Царьгра́да в страну́ Росси́йскую принесе́ся и гра́ду Смоле́нску в насле́дие благода́тное дарова́ся от благове́рнаго вели́каго кня́зя Влади́мира Монома́ха; те́мже благодари́м Тя́, Госпоже́ всеми́лостивая, я́ко таковы́й да́р святы́й оте́честву на́шему дарова́ла еси́, и пое́м в Троице сла́вимому Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 5

Ви́девше пресла́вное заступле́ние Твое́ гра́да Смоле́нска, Пречи́стая Влады́чице, прославля́ем великую Твою́ ми́лость, е́юже гра́д се́й от разоре́ния Баты́ева чуде́сно спасла́ еси́, гла́сом боже́ственным от ико́ны Одиги́трии уго́дника Христо́ва Мерку́рия на единобо́рство с предводи́телем ра́ти Баты́евой посла́вши, его́же о́н мече́м свои́м порази́ и гра́д Тво́й от разоре́ния изба́ви, и са́м венце́м му́ченическим увенча́ся, и со святы́ми сопричте́ся; того́ моли́твами небе́сными сподо́би на́с на земли́ неосужде́нно взыва́ти к Тебе́:

Ра́дуйся, гра́да Смоле́нска кре́пкое защище́ние; ра́дуйся, страны́ Росси́йския благода́тное утеше́ние.

Ра́дуйся, Це́ркви Христо́вой боголе́пное украше́ние; ра́дуйся, лю́бящих при́сное ра́дование.

Ра́дуйся, утоли́тельнице печа́лей; ра́дуйся, изба́вительнице от пле́на и пораже́ния.

Ра́дуйся, боля́щих исцеле́ние; ра́дуйся, уныва́ющих ободре́ние.

Ра́дуйся, му́ченика Христо́ва Мерку́рия на по́двиг ра́тный укрепи́вшая; ра́дуйся, гла́сом от ико́ны Твоея́ святы́я его́ воодушеви́вшая.

Ра́дуйся, я́ко Дави́да на Голиа́фа, побе́дою его́ увенча́вшая; ра́дуйся, гра́д Тво́й от разоре́ния изба́вившая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 6

Пропове́дует страна́ Росси́йская ми́лости и чудеса́ Твоя́, пречи́стая Де́во Богоро́дице, и гра́д Смоле́нск све́тло красу́ется, име́я чудотво́рную ико́ну Твою́, вся́кия боле́зни исцеля́ющую и неду́жным здра́вие подава́ющую, сего́ ра́ди со благогове́нием почита́ем многоцеле́бный о́браз тво́й, Госпоже́ всеблага́я, и, покланя́ющеся ему́, я́ко зало́гу Твоего́ к на́м благоволе́ния, вопие́м Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 6

Возсия́ла есй стране́ Росси́йстей луча́ми боже́ственных чуде́с от святы́я ико́ны Твоея́ Одиги́трии, пречи́стая Влады́чице, к не́йже от ле́т дре́вних отцы́ на́ши прихожда́ху в ско́рбех и боле́знех и не тщи́ отхожда́ху, но приима́ху утеше́ния и цельбу́ душа́м и телесе́м, и́хже всле́д и мы к Тебе́ прихо́дим, Всеблага́я, и со благогове́нием и любо́вию лобыза́юще о́браз Тво́й чудотво́рный, мо́лимся Тебе́: утоли́ печа́ли на́ша, уврачу́й неду́ги на́ша, да зове́м Ти́:

Ра́дуйся, же́зле ста́рости; ра́дуйся, сто́лпе и утвержде́ние де́вства.

Ра́дуйся, вдови́ц заступле́ние; ра́дуйся, сиро́т призре́ние.

Ра́дуйся, младе́нцев воспита́ние; ра́дуйся, ни́щих снабде́ние.

Ра́дуйся, пле́нных свобожде́ние; ра́дуйся, скорбя́щих утеше́ние.

Ра́дуйся, и́ноков покрови́тельнице; ра́дуйся, и́нокинь наста́внице.

Ра́дуйся, по́стников укрепле́ние; ра́дуйся, подви́жников вразумле́ние.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 7

Хотя́щи дарова́ти гра́ду Москве́ прича́стие благода́ти чудотво́рныя ико́ны Твоея́ Одиги́трии, Влады́чице всеми́лостивая, благоволи́ла еси́, да пренесе́на бу́дет ико́на Твоя́ от Смоле́нска в Москву́ и, та́мо пребыва́ющи вре́мя не ма́ло, чудеса́ мно́гая соверша́ет; но а́ще и возвращена́ бы́сть в Смоле́нск по умоле́нию жи́телей его́, оба́че спи́сок ея́ в Москве́ оста́ся, и на ме́сте прохождения свята́го о́браза оби́тель де́в во и́мя Твое́ сооруди́ся
[1]
, в не́йже под осене́нием чудотво́рныя Твоея́ ико́ны де́в ли́цы ти́хое приста́нище к чи́стому и богоуго́дному житию́ обрета́ют и воспева́ют немо́лчно пе́снь Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 7

Новосозда́нная оби́тель и́нокинь во гра́де Москве́ благогове́йно че́ствует свято́е подо́бие чудотво́рныя ико́ны Твоея́ Одиги́трии, пречи́стая Де́во Влады́чице, чудесы́ прославля́ющееся и ми́лости Твоя́ источа́ющее ве́рным, его́же осене́нием де́в ликостоя́ние благода́тно утеша́еши и в по́двизех поста́ и моли́твы утвержда́еши, подвиза́ющи и́х немо́лчно воспева́ти Ма́терния Твоя́ щедро́ты и благода́рно вопи́ти Тебе́:

Ра́дуйся, Бо́гом возлю́бленная Цари́це; радуйся, Бо́га возлюби́вшая Влады́чице.

Ра́дуйся, еди́на благослове́нная в жена́х; ра́дуйся, небе́сных ра́дование, земны́х заступле́ние.

Ра́дуйся, де́монов посрамле́ние, а́да попра́ние; ра́дуйся, укрепле́нная си́лою Го́спода си́л.

Ра́дуйся, облече́нная вла́стию Цари́цы не́ба и земли́; ра́дуйся, вои́нствующих на пло́ть целому́дрием блага́я помо́щнице.

Ра́дуйся, подвиза́ющихся в посте́ и безмо́лвии сла́дкая уте́шительнице; ра́дуйся и́ноком отра́до.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 8

Стра́нствие земно́е многоско́рбное и многомяте́жное услажда́еши на́м Ма́терним Твои́м о на́с попече́нием, Цари́це Богоро́дице, и во дни́ ско́рбных искуше́ний по́мощь Твою́ святу́ю явля́еши на́м во спасе́ние. Па́мятуем и испове́дуем, Влады́чице, Твое́ заступле́ние, егда́ га́ллы и с ни́ми двана́десять язы́ков на страну́ Росси́йскую наидо́ша и гра́д Москву́ плени́ша: Ты́ ико́ну Твою́ святу́ю Одиги́трию от Смоле́нска в полки́ во́инства Росси́йскаго благослови́ла еси́ принести́ и к побе́де на враго́в во́и правосла́вныя прису́тствием ея́ воодушеви́ла еси́, пресла́вное одоле́ние и́м дарова́вши предста́тельством Твои́м к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу, Ему́же пое́м: Аллилу́ия.

Икос 8

Вся́ ми́лости и щедро́т преиспо́лненная, всеблага́я Ма́ти Бо́жия, от святы́я ико́ны Твоея́ Одиги́трии во́инству православноросси́йскому по́мощь и одоле́ние на враги́ си́льныя и бранеиску́сныя пресла́вно дарова́ла еси́, га́ллы с безче́стием от оте́чества на́шего отгна́ла еси́ и, егда́ не бе́ на́м уже́ спасе́ния наде́жды, я́ко и гра́д Москва́ плене́н и разоре́н бы́сть, побе́дою ди́вною на враги́ на́с увенча́ла еси́, да всегда́ па́мятующе таково́е Твое́ заступле́ние, хвале́бно Тебе́ вопие́м:

Ра́дуйся, изнемога́ющих си́лою свы́ше укрепля́ющая; ра́дуйся, безпомо́щным по́мощь Твою́ святу́ю подаю́щая.

Ра́дуйся, правосла́внаго во́инства держа́вная посо́бнице; ра́дуйся, инове́рных ра́тей всеси́льная победи́тельнице.

Ра́дуйся, ико́ною Твое́ю свято́ю с во́ины росси́йскими ми́лостиво пребыва́вшая; ра́дуйся, три ме́сяцы чудотво́рным о́бразом Твои́м полки́ и́х освяща́вшая.

Ра́дуйся, страну́ Росси́йскую от га́лльскаго наше́ствия преди́вно изба́вившая; ра́дуйся, го́рдых си́лою Свое́ю вспя́ть со стыдо́м возврати́вшая.

Ра́дуйся, оби́димых правосу́дная засту́пнице; ра́дуйся, ненаде́жных наде́ждо, печа́льных отра́до.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 9

Все́м ве́рным ра́достно и утеши́тельно е́сть взира́ти на ико́ну Твою́ святу́ю, Ма́ти Бо́жия, на не́йже Тя́ зри́м на Богомладе́нца Го́спода на́шего Иису́са Христа́ умиле́нно взира́ющую. Мо́лим Та́, Всеблага́я, я́ко Ма́терь вся́ содержа́щаго в десни́це Свое́й Влады́ки, воззри́ и на на́с ми́лостиво и умиле́нно, и умоли́ Его́ бла́гость поми́ловати на́с недосто́йных, научи на́с, Влады́чице, моли́тися Ему́ благоприя́тно и неосужде́нно и пе́ти Ему́ нескве́рными усты́ и чи́стым се́рдцем а́нгельскую пе́снь: Аллилу́ия.

Икос 9

Вити́йство на́ше пе́сненное не довле́ет к прославле́нию мно́гих Твои́х чуде́с, Богоро́дице Влады́чице, я́же от святы́я ико́ны Твоея́ Одиги́трии яви́ла еси́ и при́сно явля́еши ве́рным; оба́че Ты́, я́ко вои́стинну блага́я Ма́ти, ве́ру и усе́рдие на́ше вме́сто пе́сней Тебе́ досто́йных со усе́рдием приими́, ве́си бо и любо́вь к Тебе́ на́шу, е́юже сердца́ на́ша пламене́ют, и ми́лостиво услы́ши сия́ в простоте́ соста́вленныя хвалы́:

Ра́дуйся, обра́дованная Присноде́во; ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная.

Ра́дуйся, селе́ние Бо́га Сло́ва; ра́дуйся, оби́теле Святе́йшаго святы́х.

Ра́дуйся, с Сы́ном, Царе́м небе́с, ве́чно ца́рствующая; ра́дуйся, Ма́тернее дерзнове́ние к Нему́ иму́щая.

Ра́дуйся, моли́твам ве́рных ми́лостиво вне́млющая; ра́дуйся, лю́бящим Тя́ любо́вию Твое́ю боже́ственною воздаю́щая.

Ра́дуйся, Сио́на го́рняго украше́ние; ра́дуйся, ми́ра до́льняго защище́ние.

Ра́дуйся, гра́де, спасе́ния на́шего притека́ние; ра́дуйся, горе́ свята́я, соше́ствием Бо́жиим просла́вленная.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 10

Спаси́ на́с, Влады́чице, от поги́бели ве́чныя Ма́терним предста́тельством Твои́м ко Христу́ Бо́гу и, я́коже Тя́ ны́не ви́дим на ико́не, та́ко сподо́би на́с узре́ти Тя́ в ча́с кончи́ны на́шея, заступа́ющу ду́ши на́ша и от руки́ лю́таго мироде́ржца на́с соблюда́ющую, да по́мощию Твое́ю свято́ю избе́гнем его́ сете́й и сподо́бимся Ца́рствие Небе́сное получи́ти и в ра́дости ве́чней воспева́ти человеколю́бцу Бо́гу: Аллилу́ия.

Икос 10

Стена́ еси́ де́вам, Богоро́дице Де́во, и все́м ревни́телем де́вства и чистоты́ усе́рдная помо́щница; мо́лим Тя́, Пречи́стая, очи́сти на́ша сердца́ от вся́кия скве́рны грехо́вныя и украси́ ду́ши на́ша целому́дрием и чистото́ю, да невреди́ми пребу́дем от все́х искуше́ний ми́ра, пло́ти и диа́вола и сподо́бимся досто́йно возглаша́ти Тебе́ пе́сни таковы́я:

Ра́дуйся, до́брая младопита́тельнице де́вам; ра́дуйся, благосе́рдная попечи́тельнице сиро́т.

Ра́дуйся, ти́хое прибе́жище обурева́емых страстьми́; ра́дуйся, приста́нище смуща́емых искуше́ньми.

Ра́дуйся, мздовоздая́тельнице подви́жников целому́дрия; ра́дуйся, спобо́рнице борю́щихся со враги́ неви́димыми.

Ра́дуйся, ми́лостивая посети́тельнице непови́нно в темни́цы заключе́нных; ра́дуйся, блага́я уте́шительнице напра́сно клевету́ терпя́щих.

Ра́дуйся, боже́ственная свободи́тельнице су́щих в плену́ и изгна́нии; ра́дуйся, всемо́щная покрови́тельнице тружда́ющихся и обремене́нных.

Ра́дуйся, Судии́ Пра́веднаго умоле́ние; ра́дуйся, гре́шных с Бо́гом примире́ние.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 11

Пе́ти Тебе́ немо́лчныя хвалы́ сы́тости не и́мамы, пречи́стая Ма́ти Де́во, Ты́ же, я́ко иму́щая милосе́рдие неисче́тное, насы́ти на́с пи́щею нетле́нною сло́ва Бо́жия во спасе́ние и научи́ на́с верно испо́лнити животво́рныя за́поведи Сы́на Твоего́ и Бо́га, Его́же умоли́, предста́тельнице на́ша всеблага́я, да низпо́слет ми́лость Свою́ на́м недосто́йным и сподо́бит на́с унасле́дити Его́ всесве́тлое и всеблаже́нное ца́рствие, иде́же от все́х святы́х пое́тся Ему́ хвале́бная пе́снь: Аллилу́ия.

Икос 11

Све́тлыми луча́ми чуде́с Твои́х, Богоро́дице Де́во, просвеща́еши на́с благода́тно и от святы́я ико́ны Твоея́ Одиги́трии утеше́ние духо́вное ниспосыла́еши уго́дником Сы́на Твоего́ и Бо́га, на́м же гре́шным да́ры целе́бныя подае́ши от нея́ неоску́дно, да зове́м Ти́ благода́рственно и хвале́бно:

Ра́дуйся, избра́нником Бо́жиим любо́вь Твою́ святу́ю явля́ющая; ра́дуйся, уго́дником Госпо́дним веле́ния небе́сныя открыва́ющая.

Ра́дуйся, святи́теля Христо́ва Митрофа́на Воро́нежскаго ико́ною Твое́ю облагода́тствовавшая; ра́дуйся, преподо́бнаго Се́ргия Ра́донежскаго посеще́ния Твоего́ сподо́бльшая.

Ра́дуйся, преподо́бнаго Кири́лла Белоезе́рскаго гла́сом от ико́ны Твоея́ на Белоо́зеро наста́вившая; ра́дуйся, преподо́бнаго Савва́тия Солове́цкаго в по́двизех пусты́нных укрепи́вшая.

Ра́дуйся, оби́телей Христо́вых покро́ве и снабде́ние; ра́дуйся, рабо́в Бо́жиих среди́ ми́ра та́йное вразумле́ние.

Ра́дуйся, Агнца и Па́стыря нетле́ннаго ро́ждшая; ра́дуйся, де́вство и сла́ву Ма́тере в Себе́ сочета́вшая.

Ра́дуйся, кри́не де́вства, к чи́стому и де́вственному житию́ приводя́й; ра́дуйся, цве́те нетле́ния, к жи́зни небе́сней возводя́й.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 12

Благода́ть Бо́жия де́йствует в чудесе́х пресла́вных, от святы́я ико́ны Твоея́ Одиги́трии явля́емых, пречи́стая и преблагослове́нная Богоро́дице Де́во, е́юже и на́ши ду́ши облагодати́, мра́к грехо́вный разгоня́ющи в на́с сия́нием Со́лнца пра́вды Христа́, да во све́те повеле́ний Его́ правоходя́ще, богоуго́дно житие́ сие́ вре́менное поживе́м в чистоте́ и пра́вде и сподо́бимся блаже́нство ве́чное получи́ти и со избра́нными пе́ти Ему́: Аллилу́ия.

Икос 12

Пою́ще Твоя́ чудеса́, Влады́чице, пропове́дуем ми́лости Твоя́, прославля́ем щедро́ты Твоя́ неисче́тныя и припа́даем ко святе́й и чудотво́рней ико́не Твое́й, мо́лим Ти́ ся с ве́рою и любо́вию: бу́ди на́м путеводи́тельница блага́я к све́тлому о́ному гра́ду Иерусали́му небе́сному, да у́зрим сла́ву Твою́ боже́ственную, да у́зрим пресве́тлое лице́ Твое́, ми́лостиво на на́с взира́ющее, и вку́пе со святы́ми воспое́м Ти́ си́це:

Ра́дуйся, ра́досте на́ша пресвята́я; ра́дуйся, Цари́це на́ша преблагая.

Ра́дуйся, усынови́вшая на́с при кресте́ Сы́на Твоего́ и Бо́га; ра́дуйся, Ма́тернюю любо́вь Твою́ при́сно явля́ющая.

Ра́дуйся, во благи́х жела́ния на́ша ди́вно исполня́ющая; ра́дуйся, скоропослу́шливая к смире́нным моли́твам.

Ра́дуйся, покро́вом Твои́м святы́м на́с покрывающая; ра́дуйся, ри́зою Твое́ю честно́ю благонаде́жно нас защища́ющая.

Ра́дуйся, в ча́с кончи́ны на́шея всеси́льная помо́щнице; ра́дуйся, на мыта́рствах возду́шных держа́вная на́м засту́пнице.

Ра́дуйся, теле́с на́ших безвозме́здное врачева́ние; ра́дуйся, ду́ш на́ших спасе́ние.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Кондак 13

О всепе́тая Ма́ти, о Цари́це всеми́лостивая, Де́во Богоро́дице Одиги́трие, приими́ на́ше моле́ние и принеси́ е́ Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, ма́терне умоля́ющи Его́ бла́гость за на́с гре́шных и недосто́йных, да Твоего́ ра́ди всеси́льнаго хода́тайства изба́вит на́с муче́ния ве́чнаго и сподо́бит Ца́рствие Небе́сное получи́ти и со а́нгелы воспева́ти Ему́: Аллилу́ия.

[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]

[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]

Арха́нгельский гла́с вопие́м Ти́, Чи́стая: ра́дуйся, благода́тная Одиги́трие Мари́е, и ра́дости духо́вныя испо́лни на́с, да благоговейною душе́ю и чи́стым се́рдцем принесе́м Ти́, ро́ждшей ми́ру Спаси́теля Христа́ Бо́га на́шего, глаго́лы сия́:

Ра́дуйся, Бо́га Отца́ благоволе́нием осене́нная; ра́дуйся, Бо́га Сы́на Ма́ти неискусобра́чная.

Ра́дуйся, Бо́га Ду́ха Свята́го оби́теле свяще́нная; ра́дуйся, Тро́ическия та́йны проявле́ние.

Ра́дуйся, а́нгельских умо́в удивле́ние; ра́дуйся, челове́ческаго ро́да украше́ние.

Ра́дуйся, го́рния с до́льними совокупи́вшая; ра́дуйся, врата́ ра́йская земноро́дным отве́рзшая.

Ра́дуйся, ле́ствице небе́сная; ра́дуйся, ста́мно богоприи́мная.

Ра́дуйся, купино́ неопали́мая; ра́дуйся, трапе́зо пресвята́я.

Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Избра́нней от все́х родов Бо́жией Ма́тери и Цари́це, Пресвято́й Одиги́трии, я́ко изба́вльшеся от ве́чныя сме́рти благода́тию ро́ждшагося от Нея́ Христа́ Бо́га и на пу́ть спасе́ния направля́еми Ма́терним Ея́ попече́нием, благода́рственное прино́сим пе́ние; Ты́ же, всеми́лостивая на́ша засту́пнице и путеводи́тельнице, от вся́ких на́с бе́д свобожда́й и к ца́рствию го́рнему руково́дствуй зову́щих Ти́ ра́достию: Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние.

Молитва

О пречу́дная и превы́сшая все́х тва́рей Цари́це Богоро́дице, Небе́снаго Царя́ Христа́ Бо́га на́шего Ма́ти, Пречи́стая Одиги́трие Мари́е! Услы́ши на́с гре́шных и недосто́йных, в ча́с се́й моля́щихся и припа́дающих к Тебе́ с воздыха́нием и слеза́ми пред пречи́стым о́бразом Твои́м и умиле́нно глаго́лющих: изведи́ на́с от ро́ва страсте́й, Одиги́трие блага́я, изба́ви на́с от вся́кия ско́рби и печа́ли, огради́ от вся́кия напа́сти и злы́х клеве́т, и от непра́веднаго и лю́таго наве́та вра́жия. Мо́жеши бо, о благода́тная Ма́ти на́ша, не то́чию от вся́каго зла́ сохрани́ти лю́ди Твоя́, но и вся́ким благодея́нием снабди́ти и спасти́. Ра́зве Тебе́ ины́я предста́тельницы в беда́х и обстоя́ниих и те́плыя хода́таицы о на́с гре́шных не и́мамы к Сы́ну Твоему́ Христу́ Бо́гу на́шему, Его́же умоли́, Влады́чице, спасти́ на́с и удосто́ити Ца́рствия Небе́снаго, да, спасе́ннии Тобо́ю, сла́вим Тя́ и в бу́дущем ве́це, я́ко вино́вницу спасе́ния на́шего, и превозно́сим свято́е великоле́пое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, в Тро́ице сла́вимаго и покланя́емаго Бо́га, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

«Ра́дуйся, Богоро́дице Одиги́трие, христиа́н упова́ние». Этими словами заканчивается каждый икос хвалебного, благодарственного и просительного гимна, возносимым Ей перед чудодейственным образом. Молитвенная песнь не скупится на умилительные слова любви: лествица небесная, купино неопалимая, Мати света невечернего и, конечно, к Царству Божиему путеводительница…

Об иконе

По

преданью старины глубокой
благоговейное изображение

превысшей всех тварей земных и небесных
Бога нашего Мати с Младенцем приписывается святому апостолу Луке. Образ навечно запечатлен изречением
Богородицы
: «С се́ю ико́ною благода́ть Моя́ и си́ла». Первое место хранения – Иерусалим. При перенесении столицы христианского мира в Византию он перевезен в Константинополь, в женский монастырь. Рядом бил из-под земли источник, носивший название

Проводник,
поэтому монастырьтакже именовался Панагии-Одигитрии (в переводе последняя означает

Путеводительница
. При нашествиях ее помещали на центральные городские ворота для защиты горожан.

Относительно обстоятельств, как и когда чудотворный образ попал в Смоленск, нет единого мнения.  В акафисте упоминается Владимир Мономах, установивший его в Успенском соборе (сын греческой царевны Анны, которая и привезла оригинал образа в русские пределы) в начале XII века.

Изображение отвечает своему названию. Указующий перст Богородицы направлен на Младенца, нашего кормчего, ведущего в Небесную Палестину. Свиток в одной руке и благословляющий жест другой – атрибутика  изображения Младенца Христа.

Почитание

Икона «Одигитрия» появилась на Смоленщине в период становления православия на Руси и официально стала там главной святыней.

Интересный факт

Ко второй половине XIX в губернии было уже 27 храмов с иконой «Одигитрия». А к началу XX века появилось еще два храма. В Успенском собореикона начала ветшать, и потребовался сбор пожертвований для ее реставрации. Была изготовлена металлическая площадка с чугунной решеткой и лестницей (икона располагалась на высоте около 2,5 метров). В 1858 году над иконой был устроен киот с изображением коронования Богородицы.

По выражению краеведа И. И. Орловского, икона для православного люда Смоленщины была «небесным палладиумом».

Вера в чудотворность иконы смолян проявлялась в разных инициативах. Так, в воротах Смоленской крепостной стены в честь коронования Александра II, был установлен ее список, а в честь поставления на царство Николая II ее копия была вручена самому императору делегацией во главе с епископом.

Богоматерь Одигитрия Смоленская_4700

Иконография: Смоленская икона Божией Матери. Датировки: XVI в. Начало XVI века. Происхождение: Из церкви в память Покрова Пресвятой Богородицы (около 1492 г.), села Покровское в Долгих Слободах, Череповецкого уезда Новгородской губернии (ныне Шекснинский район Вологодской области). Материал:  дерево, темпера. Размеры иконы:  высота 87 см, ширина 66 см. Поясное изображение Богоматери с Младенцем. Младенец восседает на левой руке Богоматери, правая рука Спасителя сложена в жесте благословения, в левой руке свиток. Поступила в музей в 1930 году. Реставрация: ВХНРЦ, 1981 г., реставратор – Пригородова О.А.Инв. № 508/1. © Череповецкое музейное объединениеЛитература: Куликова О.В. Древние лики Русского Севера. Из музейного собрания икон XIV-XIX веков города Череповца. М., 2009. Кат. № 15

Почитание иконы горожанами родило предложение о нерабочем дне для чиновников во время празднования дня Одигитрии.

Интересный факт

В знак особого благоговения перед иконой смоляне предложили чтение акафиста перед иконой Одигитрии. Рапорт архиепископа Тимофея с ходатайством жителей с согласия градоначальника в 1858 году был направлен Святейшему Синоду, который вручил его митрополиту Филарету (Дроздову) для изучения. После внесения изменений в уставные моменты владыка направил заключение в Синод, разрешительный Указ которого получил преемник Тимофея, преосвященный Антоний (Амфитеатров) в 1860 году.

С этого времени чтение акафиста стало входить в практику церквей и монастырей. Так, в Успенском соборе молитвенное служение проходило по вторникам, а в Псковских обителях по уставу — по средам. В наше время в праздничные дни оно распространилось по всей почти России.

Митрофан Воронежский

Свт. Митрофан Воронежский

В числе ревностных молитвенников образу поминаются настоятель Валаамского монастыря Дамаскин и впоследствии канонизированный Митрофан Воронежский.

Почитание иконы: 10 августа, 18 ноября, 7декабря.

Во время немецкой оккупации византийский оригинал был утрачен, и сегодня в Успенском соборе хранится его копия.

Акафист Пресвятой Богородице в честь Чудотворной иконы Смоленская, "Одигитрия" (Путеводительница)Акафист Пресвятой Богородице в честь Чудотворной иконы Смоленская, “Одигитрия” (Путеводительница)

Примеры помощи

Самым значительным событием в истории чудотворения образа можно считать помощь от набегов хана Батыя.

Другим исключительным проявлением чудесной силы иконы был крестный ход с ней перед Бородинским сражением, который предопределил исход кампании.

Многочисленные примеры охватывают разные города и веси Руси. Так, по преданию, в 1665 и 1772 годах икона «Одигитрия» в «сребропозлащенном и богато украшенном жемчугом и каменьями окладе», хранившаяся в Георгиевской церкви Нижнего Новгорода, спасла город от моровой язвы, а позднее и от холеры. В память чудотворений учрежден крестный ход.

Как читать акафист

Акафист
– исключительно праздничный по своему настроению гимн. Поэтому в дни Великого поста соборное чтение его прерывается.

Чтение акафиста имеет целью утолить духовный голод. Набор выразительных средств в акафисте призван к созданию емкого словесного житийного образа. Эти изобразительные возможности уходят в глубину богословской и певческой традиции (так как большинство духовных жанров подчинено церковному обиходу). Как доподлинно известно из истории церкви, именно первый акафист Богородице, созданный в период восхождения христианства, основополагает эту традицию. В числе характерных явлений жанра – типовые (формульные) обращения–хайретизмы, приветствия. Читается акафист нараспев, стоя, однако в исполнении не столь важен голос, сколько текст.

Строение акафиста включает кондаки и икосы, которые являются истолкованием, раскрытием первых. Содержание их, как правило, изъясняет догматическую сторону православного вероучения. Поэтому икосы являются столпами повествования. (Икос – переводится с греческого «дом»). Отсюда «икосное» пение. Всего акафист содержит 13 кондаков и 12 икосов. Последний кондак читается трижды, после чего следует возвращение к первому икосу, после него читают первый кондак. Заканчивается чтение молитвой с личной просьбой к Богородице.

Чудотворная икона

Московский собор XVI столетия во имя Богоматери Одигитрии «именуемой Смоленская», хранивший чудотворный список с одной из самых великих святынь Руси – Смоленской Богородицы.

В коллективной практике на чтение выделяются особые дни, приуроченные к тому или иному событию. Так, прославление образа относят к 10 августа, а 18 ноября и 7 ноября связаны с войной 1812 года и татаро-монгольским игом. В прочее время обращение к образу — на усмотрение молящегося, по 40 дней и дольше, в зависимости от нужды.

Содержание акафиста

В этом торжественном гимне воспевается Богородица Одигитрия, говорится о роли, которую сыграла она в истории христианства. Богородица прославляется как виновница обновления жизни во Христе, хранительница и щедродательница верующих людей.

  1. Первый кондак повторяет духовное приветствие Архангела Гавриила, соединяя с ним благодарение человечества о даровании Спасителя.
  2. Второй кондаксообщает подробности явления миру иконы Одигитрии – написание ее апостолом Лукой.
  3. В икосах говорится о Ее вечном предстоянии горнему миру.
  4. Далее идет история ее покровительства земнородным: укрывание от врагов Царьграда, заступление Смоленска в битве с татарами, помощь в единоборстве с Батыем русскому воину Меркурию (быль, получившая освещение в древнерусской словесности).
  5. В 7 кондаке вещается о перенесение иконы в Москву и чудесном возвращении в Смоленск по слезной просьбе верующих.
  6. В икосе – о распространении монастырей во имя образа Богородицы Смоленская, о приносимом ими молитвенном воздаянии.
  7. Одигитрия прославляется как подспорье в старости, укрепление в немощи, покровительница целомудрия и утешительница.

О чем молятся

Главные исторические события, освященные образом и хранимые памятью народной, связаны с освобождением отечества от иноземных сил. Поэтому и сегодня православные молятся ему о защите нашего государства от врагов, о сохранении воинов от гибели на поле брани, о покровительстве и указании пути спасения всем, кому грозит опасность.

Прибегают к образу, когда человек стоит на перепутье, когда предстоит нелегкий жизненный выбор и он не знает, как поступить, при выборе спутника жизни.

Авраамий Смоленский

Святой прп. Авраамий и мч. Меркурий со Смоленской иконой Божией Матери

Сосредоточенная, усердная, а лучше, слезная молитва приблизит к нам Преблагую Заступницу, и Она упросит Господа помочь облегчить нам участь в дольнем мире.

Афонские монахи призвали ежедневно читать акафист Казанской иконе Божией Матери    копияАфонские монахи призвали ежедневно читать акафист Казанской иконе Божией Матери копия

Частые вопросы

В чем помогает акафист?

Акафист – это религиозное песнопение, призванное восхвалять Господа, Божию Матерь или отдельных святых. Церковные гимны исполняются, как правило, по соответствующим религиозным праздникам, но не возбраняется петь их в любое время, как того потребует душа. Структура акафистов остается неизменной на протяжении столетий.

Когда можно читать акафист Пресвятой Богородице?

Читать акафист можно в любое время дня, обычно это делается вслух, стоя перед святыми иконами. Пусть милующий Господь услышит наши молитвы, а заступничеством Пресвятой Владычицы Богородицы, ходатайством святых угодников, Владыка и Творец поможет нам преодолеть все скорби и трудности настоящего времени.

Почему нужно читать акафист 40 дней?

Акафист, читаемый 40 дней, поможет разобраться в себе, натолкнет на верное решение насущных проблем. Так же этот Акафист помогает устроить личную жизнь и семейное счастье. Учеными было доказано, что любая молитва способна благотворно влиять не только на наше моральное состояние, но и на уровень здоровья.

Что такое акафист и для чего он нужен?

Ака́фист (греч. Ο Ακάθιστος Ύμνος, также неседа́лен, неседа́льная песнь, то есть «песнь, которую поют, не садясь, стоя») — жанр православной церковной гимнографии, представляющий собой хвалебно-благодарственное пение, посвящённое Господу Богу, Богородице, ангелу или (чаще всего) тому или иному святому.

Полезные советы

СОВЕТ №1

При чтении акафиста Смоленской иконе Божией Матери, сосредоточьтесь на молитве и очистите свои мысли от посторонних мыслей.

СОВЕТ №2

Попробуйте прочитать акафист несколько раз в течение дня, чтобы укрепить свою веру и обратиться к Божией Матери с мольбой.

СОВЕТ №3

После прочтения акафиста, возможно, вам захочется посетить церковь и помолиться перед иконой Смоленской Божией Матери.

История Смоленской иконы Божией Матери

Смоленская икона Божией Матери, известная также как “Смоленская Умягчение злых сердец”, является одной из самых почитаемых икон в православной церкви. Ее история уходит корнями в далекое прошлое, в XIII век, когда икона была создана в Смоленске. Согласно легенде, икона была написана святым Луке Евангелистом на доске, сделанной из дерева, на котором Христос был распят.

Смоленская икона Божией Матери была прославлена множеством чудес и исцелений, произошедших благодаря ее милости. В разные исторические периоды икона сопровождала русские войска на поле битвы, принося им победу и защиту. Во времена бедствий и опасностей люди обращались к иконе с молитвами о помощи и заступничестве перед Богом.

Смоленская икона Божией Матери стала символом надежды и веры для многих поколений русских православных христиан. Ее чудотворная сила и благословение ощущаются и по сей день, когда верующие обращаются к ней с молитвами о мире, благополучии и защите Отечества.

Оцените статью
Добавить комментарий