Молитва перед иконой Божией Матери «Неопалимая Купина» имеет особое значение для верующих и является источником утешения и надежды. В данной статье мы рассмотрим значение этой молитвы, в чем она может помочь в жизни человека, текст акафиста, а также поговорим о иконе Божией Матери «Неопалимая Купина».
Происхождение названия иконы и ее описание
Название «Неопалимая Купина» указывает на ветхозаветные события описанные в третьей главе второй книги Моисеевой «Исход»:
«И явился ему Ангел Господень в пламени огня из среды тернового куста. И увидел он, что терновый куст горит огнем, но куст не сгорает».(Исх. 3:2). Само же слово «купина» в древней Руси обозначало разросшийся куст, следовательно, именно оно и сохранилось в названии иконы.
Преподобный Иоанн Дамаскин в своем труде «Три слова в защиту иконопочитания» истолковал ветхозаветные события следующим образом:
«Купина была образом Богоматери, и Моисею, намеревающемуся к ней подойти, Бог сказал: “Сними обувь твою с ног твоих…” Итак, если земля святая, на которой был явлен Моисею образ Богородицы, то во сколько раз больше этот образ? Ибо он не только святой, но, осмелюсь сказать, даже среди святых святой».
Святоотеческое богословие усматривает в Неопалимой Купине прообраз самой Пресвятой Богородицы, которая приняла в себя неопально Того, о Ком сказано в книге пророка Исаии: «О, если бы Ты расторг небеса и сошел! горы растаяли бы от лица Твоего, как от плавящего огня…». (Ис. 64: 1-2). Купина несгораемая стала знамением непорочного зачатия Иисуса Христа Богоматерью от Духа Святого, т.е., став Матерью, Пресвятая Богородица Дева Мария, не перестала быть Девой.
Преподобный Иоанн Дамаскин в своем труде «Три слова в защиту иконопочитания» истолковал ветхозаветные события следующим образом:
«Купина была образом Богоматери, и Моисею, намеревающемуся к ней подойти, Бог сказал: “Сними обувь твою с ног твоих…” Итак, если земля святая, на которой был явлен Моисею образ Богородицы, то во сколько раз больше этот образ? Ибо он не только святой, но, осмелюсь сказать, даже среди святых святой».
Существует разнообразное множество изображений Богородичной иконы «Неопалимая Купина». На самых ранних образах данной иконы изображался горящий куст, с возвышающимся над ним образом Богоматери с Богомладенцем, а рядом с горящим кустом коленопреклоненным пророком Моисеем. Позднее, в русской иконописи сложился довольно сложный символичный образ «Несгораемой Купины», ставший самым известным и наиболее часто встречающимся в виде поясничного образа Богоматери с Младенцем Иисусом Христом на руках (как правило в типе Знамения или Оранты) на фоне восьмиугольной звезды, состоящей из двух ромбов. Один из ромбов символизирует образ пламени, посланного с Небес, он окрашен в красный цвет и как бы охватывает второй ромб, который является образом неопалимого тернового куста, купины, и окрашен в зеленый цвет.
Далее икона имеет различное символическое и композиционное наполнение. По углам иконы либо в углах огненного ромба обычно изображают четыре символа святых евангелистов, о которых упоминает в своей книге «Откровение» («Апокалипсис») Иоанн Богослов: Ангел (Матфей), Лев (Иоанн), Телец (Лука) и Орел (Марк). По углам зеленого (или зеленовато-синего) ромба обычно изображается служение ангелов Богоматери и поклонение небесных сил чудесному рождеству Господа нашего Иисуса Христа от Девы. Число ангелов и их распределение вокруг Богоматери бывает различно и зависит от видения иконописца.
Полезные материалы
Вокруг же звезды в целом изображают: в облаках ангелов-духов Премудрости, Разума, Страха и Благочестия; Архангелов: Гавриила с ветвью Благовещения, Михаила с жезлом, Рафаила с сосудом-алавастром, Уриила с огненным мечом, Салафиила с кадилом, Варахиила с виноградною гроздью, символизирующей Кровь Спасителя. Вверху — Ветхий Денми, внизу — Иессей (или древо Иессеево — как родословная Иисуса Христа). В углах иконы изображаются видения пророков: в левом верхнем — видение Моисею Неопалимой Купины в виде Богоматери Знамение в горящем кусте, в правом верхнем углу — видение Исаии Серафима с горящим углем в щипцах, внизу, слева, — видение Иезекиилю затворенных врат, справа — Иакову — Лествицы с ангелами.
Мнение эксперта:
Икону Божией Матери «Неопалимая Купина» считают одной из самых почитаемых в православной церкви. Эксперты отмечают, что молитва перед этой иконой имеет особую силу и значимость для верующих. Согласно мнению исследователей, икона «Неопалимая Купина» обладает чудотворной силой и способна принести защиту и помощь в трудные моменты жизни. Многие верующие обращаются к Божией Матери с молитвой перед этой иконой, исповедуя свои грехи и прославляя ее милость. Эксперты подчеркивают, что вера и преданность к иконе «Неопалимая Купина» способны принести утешение и обновление духовных сил каждому, кто обращается к ней с искренней молитвой.
История появления иконы
Нет достоверных данных кем и когда была написана икона «Неопалимая Купина» впервые. Специалисты по иконописи утверждают, что периодом написания первой иконы данного святого образа следует считать первые века от Рождества Христова.
Древнейшая икона «Неопалимой Купины» была принесена на Русь из Синая палестинскими иноками в 1390 году и была установлена в алтаре Благовещенского собора Московского Кремля. Придание свидетельствует, что икона была написана на камне горы Божией, Хориву, где Моисей видел несгораемый терновый куст, упомянутый в гл. 3 книги Моисеевой «Исход». Иконопись «Неопалимой Купины» на Руси известна со средины XVI века н.э.
Интересные факты
-
Икона Божией Матери «Неопалимая Купина» считается одной из самых сильных молитвенных икон, защищающих от пожаров и различных бедствий. Известны многочисленные случаи, когда молитвы перед ней спасали дома и людей от пожаров, стихийных бедствий и других несчастий.
-
Икона получила свое название благодаря ветхозаветному сюжету о горящем кусте, который не сгорал. Этот куст символизирует присутствие Божие в мире и непорочность Богородицы.
-
Молитва перед иконой «Неопалимая Купина» может помочь не только защитить от пожаров и стихийных бедствий, но и исцелить от болезней, укрепить семью, найти работу и решить другие жизненные проблемы.
В чем помогает молитва иконе, ее значение
Икона Божией Матери именуемая «Неопалимая Купина» является одной из самых распространенных православных чудотворных икон Богоматери и почитается как защитница от стихийных бедствий, особенно от пожара, молнии. Существует поверье, что «Неопалимая Купина» помогает и во время самого пожара: если с верою поднимать эту икону Богородицы к пылающему зданию, то она отводит огонь от соседних построек. Также перед ней молятся об исцелении недуг душевных, связанных с психическим состоянием, и недуг духовных, связанных с грехами от которых человек жаждет избавиться. Во время войн люди перед этой иконой просили защиты в бою.
Что такое молитва
Старец Паисий Святогорец VI томе «Слов» «О молитве» сказал: «Молитва есть разговор с Богом. Блаженны установившие связь с Небом». И здесь же: «Посылаю сигнал, прошу помощи. Постоянно прошу помощи у Христа, у Божией Матери, у святых, для себя самого и для других. Если не буду просить, то и не получу». Разве можно переоценить силу молитвы после таких слов старца. Молитесь Иисусу Христу, Пресвятой и Пречистой Богородице, Ангелам-хранителям, всем святым и просите донести ваши молитвы Отцу нашему небесному «ибо без Мене не можете творити ничесоже» (Ин. 15:5).
Когда были написаны молитвы к иконе
Первой христианской молитвой, которую дал Господь Иисус Христос своим ученикам есть молитва «Отче наш…», описанная евангелистами Матфеем и Лукой (Мф. 6:9-13; Лк. 11:2-4). Короткие версии данной молитвы датируются началом III века и в Ватиканском кодексе (IV век).
Самым же древним видом церковного молитвенного песнопения является «Тропарь». В древних христианских летописях IV и V веков упоминается о первых песнопениях. Первым сочинителем поэтических кондаков, посвященных различным церковным праздникам был святой Роман Сладкопевец. С течением времени, в службе остались только первые строчки его сочинений и теперь они называются кондаками, а на смену тех сочинений пришли длинные тексты канонов, появившиеся в богослужении в VIII веке. Три канона (Господу, Богородице и Ангелу Хранителю) известны всем православным верующим.
В XIX и XX веке в православной церкви появился жанр акафиста. Строфы в нём начинаются со слова «радуйся» и общее настроение его обычно радостное. Акафист – это хвалебное песнопение Спасителю, Божией Матери или святым.
Интересный факт
В настоящее время в церковное богослужение входит только один Великий акафист и это акафист Пресвятой Богородице, написанный в 626 году. Он поется один раз в год в субботу 5-й седмицы Великого Поста.
В разные периоды времени было написано множество молитв великими святыми: Иоанном Златоустом, святым Антиохом, Макарием Великим, Василием Великим, Оптинскими старцами и многими-многими другими. Благодаря их труду наша беседа со Спасителем, Богородицей, святыми и Ангелами становится более реальной.
С кем и где можно вместе помолиться
Иконе Богородицы «Неопалимая Купина» можно и должно молиться как во время общих и заказных молебнов так и в любом месте, где возможно со вниманием и усердием сотворить дело сие. В Евангелие от Матфея сказано: «Ты же, когда молишься, войди в клеть твою и, затворив дверь твою, помолись Отцу твоему, Который втайне; и Отец твой, видящий тайное, воздаст тебе явно» (Мф. 6:6). В Священном Писании Господь часто обращается к теме молитвы и дает нам прямые указания на необходимость непрестанной молитвы. Как телу необходимо питание для жизни так и душе необходима молитва для духовного питания. Молитесь ли вы в одиночку или участвуете в соборной молитве – молитесь, просите и дано будет вам.
Чудеса и исцеления
Существует множество свидетельств о чудесах сотворенных Богоматерью посредством ее иконы «Неопалимая Купина», но наиболее она прославилась в помощах при пожарах. Одно из ярких событий произошло в 1822 году в городе Славянске Харьковской губернии, где участились пожары от поджогов. Жители не знали, что делать. Тогда благочестивой старушке Бельницкой было открыто во сне, что если напишут икону «Неопалимой Купины» и совершат перед ней молебен, пожары прекратятся. Бельницкая рассказала о сне протоиерею Костричу. Икона была немедленно написана, и после Литургии перед ней совершено молебствие. В тот же день случился новый пожар и обнаружена поджигательница, малоумная девица Мавра. Оказалось, что она произвела все пожары. Пожары после этого прекратились, а благодарные жители устроили для иконы киот с подписью: «В память 1822 года за спасение града от пожара».
Есть и свидетельства современной помощи, полученной посредством иконы «Неопалимая Купина». Так в одном из эфиров телеканала «Союз» священник Георгий Сычев, являющийся настоятелем трех храмов, одним из которых является часовня
-храма иконы Божией Матери «Неопалимая Купина»
при I пожарном отряде г. Санкт-Петербурга, рассказал о случае, произошедшем с его бабушкой: «Когда их при советской власти выслали на Урал, они построили там деревянные дома. У соседей загорелся дом, бабушка взяла икону Богородицы «Неопалимая Купина» и с молитвой стала ходить вокруг дома, потому что ветер дул в ее сторону и была большая вероятность того, что огонь перекинется на их дом. Когда она заканчивала третий раз обходить дом с иконой, ветер поменял направление, и милостью Божией, заступничеством Божией Матери, дом не загорелся». Во время этого же эфира позвонил в студию мужчина и рассказал о своем личном аналогичном случае.
Во славу Божию Пресвятая Богородица стоит на страже нас алчущих ее помощи и заступления.
Молитва
Текст молитвы Пресвятой Богородице перед иконой «Неопалимая Купина»
Молитва первая
Цари́це Небе́сная, Влады́чице на́ша, Госпоже́ Вселе́нныя, Пресвята́я Богоро́дице, нескве́рная, небла́зная, нетле́нная, пречи́стая, чи́стая Присноде́во, Мари́е Богоневе́сто, Ма́ти Творца́ тва́ри, Го́спода сла́вы и Влады́ки вся́ческих! Тобо́ю Царь ца́рствующих и Госпо́дь госпо́дствующих прии́де и на земли́ нам яви́ся. Ты у́бо Бо́жие милосе́рдие воплоще́нное. Ты Ма́ти Све́та и Живота́ су́щи, я́коже не́когда во чре́ве Твое́м носи́ла еси́ Его́ и на объя́тиих Твои́х име́ла еси́ Младе́нца Сло́во Преве́чное, Бо́га, та́ко и всегда́ Того́ с Собо́ю и́маши. Сего́ ра́ди мы по Бо́зе к Тебе́ прибега́ем, я́ко к неруши́мей стене́ и предста́тельству: при́зри благосе́рдием, всепе́тая Богоро́дице, на лю́тое озлобле́ние на́ше и исцели́ душ и теле́с на́ших боле́зни: отжени́ от нас вся́каго врага́ и супоста́та, изба́ви от гла́да, мо́ра, от я́звы, от вод мно́гих и возду́хов тлетво́рных, и от сме́рти внеза́пныя; и я́коже три о́троки в пещи́ вавило́нстей, сохрани́ и соблюди́ нас, да я́коже дре́вле лю́дем Бо́жиим, та́ко бу́дут вся́ блага́я нам чту́щим Тя; врази́ же и вси ненави́дящии нас да постыдя́тся и посра́мятся, и уразуме́ют вси, я́ко с Тобо́ю Госпо́дь, о Влады́чице, и Тобо́ю с на́ми Бог. Во дни осени́ нас се́нию благода́ти Твоея́, во тьме же нощне́й просвети́ све́том свы́ше, всем поле́зная устроя́ющи: преложи́ го́ресть на́шу во сла́дость и сле́зы утри́ согреши́вших и бе́дствующих раб Твои́х, исполня́ющи коего́ждо проше́ния вся во бла́го; вся бо мо́жеши, ели́ка хо́щеши Ты, Ма́ти Сло́ва и Живота́. Тебе́ Оте́ц венча́ Дщерь, Сын Ма́терь Де́ву, Дух Святы́й Неве́сту, да ца́рствуеши я́ко цари́ца, предстоя́щи одесну́ю Святы́я Тро́ицы, и ми́луеши нас я́коже хо́щеши, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва вторая
О, Пресвя́тая и Преблагослове́нная Ма́ти Сладча́йшаго Го́спода на́шего Иису́са Христа́! Припа́даем и поклоня́емся Тебе́ пред свято́ю и пречестно́ю ико́ною Твое́ю, е́юже ди́вны и пресла́вны чудеса́ содева́еши, от о́гненнаго запале́ния и молниено́снаго гро́ма жили́ща на́ша спаса́вши, неду́жныя исцеля́еши и вся́кое благо́е проше́ние на́ше во бла́го исполня́еши. Смире́нно мо́лим Тя, всеси́льная ро́да на́шего Засту́пнице, сподо́би ны немощны́я и гре́шныя Твоего́ Ма́терняго уча́стия и благопопече́ния. Спаси́ и сохрани́, Влады́чице, под кро́вом ми́лости Твоея́ Це́рковь Святу́ю, оби́тель сию́, всю страну́ на́шу правосла́вную, и вся ны припа́дающия к Тебе́ с ве́рою и любо́вию, и умиле́нно прося́щия со слеза́ми Твоего́ заступле́ния. Ей, Госпоже́ Всеми́лостивая, умилосе́рдися на нас, обурева́емых греха́ми мно́гими и не иму́щих дерзнове́ния ко Христу́ Го́споду, проси́ти Его о поми́ловании и проще́нии, но Тебе́ предлага́ем к Нему́ на умоле́ние Ма́терь Его́ по пло́ти: Ты же, Всеблага́я, простри́ к Нему́ Богоприи́мнии ру́це Твои́ и предста́тельствуй за нас пред Бла́гостию Его́, прося́ще нам проще́ния прегреше́ний на́ших, благоче́стнаго ми́рнаго жития́, благи́я христиа́нския кончи́ны, и до́браго отве́та на стра́шнем Суде́ Его́. В час же гро́знаго посеще́ния Бо́жия, егда́ огне́м возгоря́тся до́мы на́ша, или молниено́сным гро́мом устраша́еми бу́дем, яви́ нам ми́лостивное Твое́ заступле́ние и держа́вное вспоможе́ние: да спаса́еми всеси́льными Твои́ми ко Го́споду моли́твами вре́меннаго наказа́ния Бо́жия зде избе́гнем и ве́чное блаже́нство ра́йское та́мо унасле́дуем: и со все́ми святы́ми воспое́м Пречестно́е и Великоле́пное Имя поклоня́емые Тро́ицы, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и Твое́ ве́лие к нам милосе́рдие, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва третья
О, Пресвята́я Де́во, Ма́ти Го́спода Вы́шняго, Засту́пнице и Покрови́тельнице всех, к Тебе́ прибега́ющих! При́зри с высоты́ святы́я Своея́ на мя гре́шнаго, припа́дающаго к чудотво́рному ли́ку Твоему́: услы́ши мою́ смире́нную моли́тву и принеси́ ю пред возлю́бленнаго Сы́на Твоего́, Го́спода на́шего Иису́са Христа́: умоли́ Его́, да просвети́т мра́чную мою́ ду́шу све́том Боже́ственныя благода́ти Своея́, да изба́вит мя от вся́кия ну́жды, ско́рби и боле́зни, да ниспосле́т мне ти́хое и ми́рное житие́, здра́вие теле́сное и душе́вное, да успоко́ит стра́ждущее се́рдце мое́ и исцели́т ра́ны его́, да вразуми́т мя на до́брыя дела́, очи́стит ум мой от помышле́ний су́етных, наста́вит мя ко исполне́нию за́поведей Свои́х, изба́вит от ве́чныя му́ки и не лиши́т Своего́ Небе́снаго Ца́рствия. О, Пресвята́я Богоро́дице, Ты — “всех скорбя́щих Ра́досте”, услы́ши и мя ско́рбнаго. Ты, — имену́емая — “Утоле́ние печа́ли”, утоли́ и мою печа́ль. Ты — “Купина́ неопали́мая”, сохрани́ мир и всех нас от вредоно́сных, о́гненных стрел врага́. Ты — “Взыска́ние поги́бших”, не попусти́ и мне поги́бнуть в бе́здне грехо́в мои́х. На Тя по Бо́зе вся моя́ наде́жда и упова́ние! Бу́ди мне Покрови́тельницею в жи́зни вре́менной и ве́чной и Хода́таицею пред возлю́бленным Сы́ном Твои́м, Го́сподом на́шим, Иису́сом Христо́м. Научи́ мя служи́ти Ему́ с ве́рою и любо́вию и благогове́йно чти́ти Тебе́, Пресвята́я Ма́ти Бо́жия, Преблагослове́нная Мари́е! Твои́м святы́м моли́твам вруча́ю себе́ до сконча́ния дней мои́х. Ами́нь.
Молитва четвертая
О, Пресвята́я Де́во Ма́ти Го́спода, Цари́це Небесе́ и земли́! Вонми́ многоболе́зненному воздыха́нию души́ на́шея, при́зри с высоты́ святы́я Твоея́ на нас, с ве́рою и любо́вию поклоня́ющихся пречи́стому о́бразу Твоему́. Се бо грехми́ погружа́емии и скорбя́ми обурева́емии, взира́я на Твой о́браз, я́ко живе́й Ти су́щей с на́ми, прино́сим смире́нныя моле́ния на́ша. Не и́мамы бо ни ины́я по́мощи, ни ина́го предста́тельства, ни утеше́ния, то́кмо Тебе́, о, Ма́ти всех скорбя́щих и обремене́нных. Помози́ нам не́мощным, утоли́ скорбь на́шу, наста́ви на путь пра́вый нас, заблужда́ющих, уврачу́й и спаси́ безнаде́жных, да́руй нам про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и тишине́ проводи́ти, пода́ждь христиа́нскую кончи́ну, и на стра́шнем суде́ Сы́на Твоего́ яви́ся нам милосе́рдия засту́пница, да всегда́ пое́м, велича́ем и сла́вим Тя, я́ко благу́ю Засту́пницу ро́да христиа́нского, со все́ми угоди́вшими Бо́гу. Ами́нь.
О, Ма́ти Бо́жия Неопали́мая Купина́, заступи́ мя от людско́й напа́сти, от па́нской ка́рности, от неугаси́мого огня́, от на́глой сме́рти, от ве́чной му́ки и скрой ри́зой Свое́й Небе́сной мя. Ами́нь.
Тропарь, кондак, величание
Тропарь, кондак, величание Пресвятой Богородице перед иконой «Неопалимая Купина»
Тропарь, глас 4
Иже во огни́ купины́ неопали́мыя, дре́вле Моисе́ем ви́денныя, / та́йну воплоще́ния Своего́ от неискусобра́чныя Де́вы Мари́и Прообразова́вый, / Той и ны́не, я́ко чуде́с Творе́ц и всея́ тва́ри Созда́тель, / ико́ну Ея́ святу́ю чудесы́ мно́гими просла́ви, / дарова́в ю ве́рным во исцеле́ние неду́гом / и в защище́ние от о́гненнаго запале́ния. / Сего́ ра́ди вопие́м Преблагослове́нней: / наде́ждо христиа́н, от лю́тых бед, огня́ и гро́ма изба́ви на Тя упова́ющия \ и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко милосе́рда.
Ин тропарь, глас 4
Иже в купине́, огне́м горя́щей и несгора́емой, / показа́вый Моисе́ови Пречи́стую Твою́ Ма́терь, Христе́ Бо́же, / Огнь Божества́ неопа́льне во чре́ве прии́мшую, / и нетле́нну по Рождестве́ пребы́вшую: / Тоя́ моли́твами пла́мене страсте́й изба́ви нас, / и от о́гненных запале́ний град Твой сохрани́, \ я́ко Многоми́лостив.
Кондак, глас 8
Предочи́стим чу́вствия душ и теле́с на́ших,/ да ви́дим та́инство Боже́ственное,/ о́бразно явле́нное дре́вле вели́кому во проро́цех Моисе́ю купино́ю,/ горе́вшею огне́м и не сгара́вшею,/ в не́йже Твоего́ безсе́меннаго Рождества́, Богоро́дице, предвозвеще́ние испове́дуем,/ и, благогове́йно покланя́ющеся Тебе́/ и Ро́ждшемуся от Тебе́ Спа́су на́шему, со стра́хом вопие́м:\ ра́дуйся, Влады́чице, Покро́ве, и Прибе́жище, и Спасе́ние душ на́ших.
Величание
Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем с верою притекающим.
Акафист
Акафист «Неопалимой купине»
Кондак 1
Взбранной Воеводе, Пречистой и Богообрадованной Деве Богородице, огнезрачныя иконы Своея явлением обрадовавшей Церковь Христову и ею от огненнаго запаления защищающей верныя, похвальное возглашаем пение; Ты же, о Богомати, Купина Неопалимая нами именуемая, яко имущая державу непобедимую и милосердие многое, ускори на помощь к нам, требующим Твоего заступления, и от всяких бед свободи зовущих Ти:
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Икос 1
Ангелов Царице и всея твари Владычице Госпоже Богородице, от ангельских ликов горе приемлющая хвалебное пение, сподоби и нас, земных и перстных, возносити к Тебе гласы хвалы благодарения за премногую милость Твою к роду человеческому. И аще недостойни есмы пети Тя по достоянию, обаче Ты, яко благая, не возгнушайся наших недовлеющих похвал и, яко Сын Твой две лепте вдовицы милостивно прият, тако любоблагоутробно услыши нас, со умилением Тебе вопиющих:
Радуйся, Огнь Божества во чреве Твоем неопальне носившая; радуйся, Спасителя падшему человечеству рождшая.
Радуйся, силу адову пречестным рождеством Твоим упразднившая; радуйся, Адама и Еву древняго проклятия свободившая.
Радуйся, вочеловечению Единаго от Троицы непорочно послужившая; радуйся, Творца небесе и земли безсеменно воплотившая.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 2
Видя Моисей на Синаи купину огнем горевшую и не сгоравшую, ужасеся, и се бысть глас к нему Божественный от купины: Иззуй сапоги от ногу твоею: место бо, на немже ты стоиши, земля свята есть. Сего послушающе, и мы, смиреннии, таинство воплощения Бога Слова от Пречистыя Девы, чудом неопалимыя купины прообразованное, исповедуем, и со страхом поклоняемся месту явления Божия, зовуще Зиждителю всяческих: Аллилуиа.
Икос 2
Разум человеческий не может постигнути таинства смотрения Божия, от сложения мира искупление падшего человечества предопределившаго в Совете превечном Триипостаснаго Божества, обаче Духом Святым вдохновленныя святии Божии пророцы, издалече предзряще чудо чудес, яко Творец рабий зрак восприимет, спасти хотя дело рук Своих от погибели вечныя, возвещаху прообразы и пророчествы неложными имущее совершитися искупление рода человеча обетованным Искупителем, Емуже Ты, Всечистая, плоть взаимодавши, сподобилася еси быти Мати Господа Твоего, внушающаго нам вопити к Тебе:
Радуйся, огнезрачная палато на херувимех Седящаго; радуйся, светоносная ложнице серафимом Повелевающаго.
Радуйся, одре Царя великаго верху горы небесныя; радуйся, престоле одушевленный Обладающаго горними и дольними.
Радуйся, кивоте освященный Божества, Святая Святых больший; радуйся, стамно всезлатая, в Нейже манна спасительная уготовася, плоть и кровь Божественнаго Агнца.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 3
Силою Всевышняго действующи, Владычице преблагая, силу естества огненнаго укрощаеши святою иконою Твоею и многа чудеса ею содеваеши во вселенней; темже род христианский ублажает Тя гласы хвалебными и в бедах внезапных, наипаче же во время огненнаго запаления, к Тебе молитвенно притекает, приемля помощь от Тебе благовременну. Сего ради благодарственно вопием прославльшему Тя Царю славы Христу: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи любовь велию к людем, искупленным честною кровию Сына Твоего и Бога, Богомати Пречистая, прияла еси от Него власть строити и покрывати род христианский; Ты бо грешником еси споручница покаяния их пред Творцем, ненадежным надежда спасения, бедствующим скорая помощь, погибшим взыскание державное и всему миру покров. Тебе, милосердой и благолюбивой заступнице нашей, за любовь любовию воздающе, смиренномудренне глаголем:
Радуйся, радосте всемирная, Еюже слезы отъемлются от очес страждущих и скорбящих; радуйся, прибежище благоотишное, в Немже спасаются обуреваемии бурею страстей житейскаго моря.
Радуйся, утолительнице всемогущая праведно движимаго на нас гнева Божия; радуйся, пламень огня угашающая росою молитв Твоих пред Престолом Вседержителя.
Радуйся, от грома и молнии соблюдающая предстательством Твоим небесным; радуйся, помощь Твою святую благовременно подающая всякой души, верно Тебе молящейся.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 4
Буря огненная егда найдет на нас внезапно и пламень грады и веси наша обымет, тогда, Госпоже Всемилостивая, ускори на помощь к нам безпомощным и иконою Твоею честною защити и избави нас от огненнаго наказания, егоже сотворихомся достойни грех наших ради, Тебе бо грешнии имамы заступницу непостыдную, на Тя упование наше возлагаем и, прославляюще силу молитв Твоих, рождшемуся от Тебе Спасу мира зовем: Аллилуиа.
Икос 4
Слышим и видим чудеса велия, от иконы Твоея бываемая, Царице наша Всеблагая, юже даровала еси нам во утешение и защиту в несчастиих; се бо и всепоядающий огнь изнемогает в силе своей пред силою благодатною Твоего пречистаго образа, якоже многажды видехом и испытахом, Неопалимую Купину Тя именующе в изображении сего Твоего образа и пред ним воспевающе гласы хвалебными сице:
Радуйся, молитвеннице неусыпающая ко Христу Богу, на милость к нам Его преклоняющая; радуйся, кару Божию за беззакония наша от глав наших отводящая.
Радуйся, ризою Твоею честною от всяких несчастий нас сохраняющая; радуйся, Матерним покровом щедрот Твоих жилища наша от огня и грома соблюдающая.
Радуйся, всемилостивая услышительнице гласов наших молебных в скорби и обстоянии; радуйся, державная скоропомощнице наша во дни тяжких испытаний.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 5
Боготечная звезда, икона Твоя всечестная, Богородице Дево, во всем мире чудес множеством благодатно сияет и просвещает души и сердца человеческая к познанию велия Твоего милосердия, имже род христианский покрываеши и заступаеши, яко Мати благосердая. О сем радующеся, благодарим Христа Бога, Тебе, Матерь Свою по плоти, и нам в Матерь по духу даровавшаго, и зовем Ему во умилении глубоцем: Аллилуиа.
Икос 5
Видим икону Твою, Владычице, яко воистину купину неопалимую, во огни несгорающую и присутствием своим жилища человеческая в пламени несгораемыми соделывающую; Тебе бо дадеся благодать свыше силу естества огненнаго укрощати, Огнь Божества во чреве Твоем неопально вместившей. Сея же благодати и пречистый образ Твой причастен показася, темже от верных Неопалимая Купина наименовася, егоже мы чествуем благолепно и Тебе хвалебно вопием:
Радуйся, Свеще Неугасимая, в молитвах Своих у Престола Господа присногорящая; радуйся, огнем любве Божия и наша хладная сердца воспламеняющая.
Радуйся, сению молитв Твоих зной страстей наших прохлаждающая; радуйся, в час скорби и недоумения помыслы душеполезныя нам низпосылающая.
Радуйся, во время безпомощия нашего, егда бедствуем и не имамы помогающего, на помощь к нам ускоряющая; радуйся, в годину несчастий внезапных державною рукою Твоею от погибели нас исхищающая.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 6
Проповедует Церковь Христова чудеса Твоя, Богородительнице, яко песка морскаго и звезд небесных множае суть; от востока бо и до запада хвально имя Твое чудесы и несть града или страны, идеже не совершися Тобою действо силы Божия во избавление и спасение, просвещение и исцеление людей христоименитых, наипаче же чрез иконы Твоя святыя обыкла еси чудотворити, изливающи от них струи милости и щедрот бедствующему и болящему человечеству. Сего ради славословим Тя гласы песней духовных, и вопием Сыну Твоему и Богу нашему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияла еси в светолитии божественныя славы, Дево Богоотроковице, Младенца предвечнаго Господа Иисуса Христа на руку Твоею держащи и ликом сил ангельских окружаема, якоже Тя видим на иконе изображенную, моисейскую Неопалимую Купину таинственно пронареченную, от неяже дары благодатныя верным даруеши, от огня и грома спасаеши, недужныя врачуеши, скорбящия утешаеши и всем вся благая и душеполезная низпосылаеши, во еже пети Тебе гласы немолчными сице:
Радуйся, о Нейже радуется и торжествует ангельский собор и человеческий род; радуйся, Еяже слава превосходит похвалы земныя и небесныя.
Радуйся, от горних высот всю вселенную Матернею любовию Твоею назирающая; радуйся, юдоль земную многоскорбную благодеянии Твоими посещающая.
Радуйся, нейсчетною благостынею Твоею не оставляющая презренныя и отверженныя; радуйся, сердоболием Твоим от рова погибельнаго исхищающая безнадежных.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 7
Хотя Господь явити любовь Свою к людем, искупленным Его кровию, дарова нам в покров и защиту Матерь Свою Пренепорочную и Сию сотвори прибежище благоотишное всякой души христианстей, скорбящей и озлобленней, помощи и милости требующей. Ведуще убо таковое милосердное служение Твое роду человеческому, Владычице Всеблагая, к Тебе очи наши в скорбех возводим и руце молебно простираем, утешения от Тебе единыя просяще, да спасеши нас предстательством Твоим от скорбей временных и вечных и сподобиши на земли живых, в радости святых пети Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Дивно прославила еси чудесы икону Твою святую, Неопалимая Купина именуемую, Богородице Дево, еюже грады и веси от запаления огненнаго и молниеноснаго грома соблюдаеши и домы верных благословляеши, в нихже чествуется благоговейно пречистаго лика Твоего подобие. Сего ради, яко дар многоценен, образ Твой благодатный радостно приемлем, достодолжным поклонением почитаем и Тя по долгу ублажаем благохвалении сими:
Радуйся, алавастре врачевания, на всякий недуг врачевство содержащий; радуйся, мироположнице благоухания Христова, облагоухавшего падшее человечество.
Радуйся, узы греховныя разрешающая кающимся грешником; радуйся, пленицы страстей сокрушающая подвизающимся о чистоте.
Радуйся, дев младопитательнице и матерей тихое веселие; радуйся, вдов заступнице и сирот благосердое призрение.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 8
Странно есть видети, яко икона Твоя, Владычице, на дске написанная и по естеству своему огненному действу подверженная, силу пачеестественную являет и присутствием своим силу огня укрощает. Познающе в сем силу Божию и Твоих молитв действо, величаем возвеличившаго Тя Зиждителя всяческих Бога, во отраду и утешение нам даровавшаго образ Твой чудотворный и сим спасающаго нас от огненнаго запаления, да присно зовем Ему благодарственно и хвалебно: Аллилуиа.
Икос 8
Весь мир христианский славит имя Твое преблагословенное, Марие Богородице, и всякому верному сладостно и утешительно есть взирати на пречистаго лика Твоего подобие, имже обыкла еси являти многая и преславная чудеса. Се и мы, смиреннии, Твою святую икону видяще, благолепно ей поклоняемся и с любовию ю лобызаем, чающе от нея помощи и заступления Твоего державнаго, наипаче же во время беспомощия нашего, егда грех ради наших огненное запаление на ны найдет внезапно, да спасаеми Тобою от погибельнаго пламене, благодарственными усты Тебе вопием:
Радуйся, нерукотворенная скиние Бога Слова, херувим превысшая и серафимы превосходящая святынею и чистотою; радуйся, облаче легкий Солнца правды, Имже Небесный к земным прииде, да на небо с Собою возведет.
Радуйся, райския двери отверзшая падшему человечеству Рождеством Твоим Святым; радуйся, небо и землю воедино совокупльшая, во еже пети Тебе и Рождшемуся от Тебе немолчныя хвалы.
Радуйся, Божественный источниче, Воду жизни источивый, от Негоже пиющии ктому не умирают; радуйся, Грозд спасения возрастившая благословенная лозо, вино безсмертия искапающий человеком.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 9
Всяку похвалу превосходит слава Твоя, Преблагословенная и Препрославленная Мати Господа нашего; недоумевают бо и уми безплотнии пети Тя по достоянию, паче же нам земным и перстным сие неудобно есть, обаче любовию к Тебе побеждаеми, дерзаем приносити Тебе посильное пение хвалы и благодарения за премногую милость Твою к роду человеческому, егоже возлюбила еси и емуже благотворити не престаеши, подвизающи всяк возраст верных взывати рождшемуся от Тебе Спасу Христу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии человечестии изнемогают постигнути великую тайну Твоего приснодевства, Богородительнице, юже утаи Господь от премудрых века сего и верою откры смиренным и благоговейным, пытливаго испытания чуждым, от нихже православно и несумненно до Рождества и в Рождестве, и по Рождестве Дева проповедуешися. Приими убо, о Мати и Дево, и наше о сем исповедание вседушевное и укрепи нас последовати Тебе житием непорочным и сердечною чистотою, да возможем благоугодно воспевати Тебе песни сицевыя:
Радуйся, крине белоснежный девства и чистоты, неувядаемо цветущий горе; радуйся, к девству и чистоте невидимо руководствующая живущих доле.
Радуйся, матерство и девство в Себе чудно сочетавшая; радуйся, во обою непорочно и свято Себе соблюдшая.
Радуйся, иноческих ликов предводительнице в девстве богоугоднем; радуйся, девственных полков начальнице в чистоте души и тела.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 10
Спасение человеческое устрояя, Един от Троицы воплотитися от Тебе изволи, Богоневесто Владычице, естество человеческое прославив седением одесную Отца на престоле Божества, яко Сын Единородный, Тойже и Сын Твой по плоти бысть и Тебе с Собою прослави славою, превысшею всякия славы, еяже добротою осеняема, не забываеши милостивно род человеческий, но молитвенно предстательствуеши пред Творцем, в Троице Единым, о всех верно поющих Ему славословия песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси девственным ликом и иноческим собором, Богородице Дево, и всем усердно к Тебе в молитвах притекающим, икону же Твою святую благоговейно чествующим; Тебе бо единей даровася от Господа благодать всемирнаго заступления и верных в девстве и чистоте утверждения. Темже непорочнаго жития рачителие под Матерний покров Твой от бури страстей прибегают и благоотишие душевное находят, согласно Тебе взывающе:
Радуйся, иноков и инокинь благочестивых изрядная покровительнице и теплая к Богу о них ходатаице; радуйся, тайных среди мира рабов Божиих всегдашняя помощнице и в подвизех духовных руководительнице.
Радуйся, юных наставнице целомудрия и воздержания; радуйся, старцев благоговейных упокоение и отрадо.
Радуйся, домы и семейства христианския осеняющая благим Твоим покровом; радуйся, всяк возраст верных сподобляющая Твоего благосердаго попечения.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 11
Пение хвалебное приносит Тебе немолчно святая Христова Церковь, Всепетая Владычице, возвещающи милости Твоя и чудеса, имиже обогатися вся вселенная. Воистину, кто бо, якоже Ты, скоропослушлива есть к молитвенным прошением нашим? Но и самая прошения обыкла еси предваряти, милующи и ущедряющи требующих помощи Твоея святыя, еяже не лиши и нас смиренных, в час сей поющих во славу имене Твоего и вопиющих Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарная Твоя икона, Богомати Пречистая, просвещает потемненныя грехми души наша сиянием Божественных чудес, в нихже познаем Божия всемогущества силу и Твое милосердие неисчетное, присно готовое способствовати нам в покаянии и обращении от злых дел на путь спасения. Молим убо Тебе, Всеблагая, не остави нас заблуждати в дебрех грехов и страстей, но приведи к тихому пристанищу благочестнаго и богоугоднаго жития, да возможем достойно приносити Тебе сия песненныя дары:
Радуйся, враги наша невидимыя запинающая бодренною Твоею молитвою; радуйся, сим не попускающая обладати нами насилием смертнаго сего телесе.
Радуйся, яко беси имене Твоего святаго боятся и трепещут; радуйся, яко икона Твоя честная всяку силу диаволю присутствием своим прогоняет.
Радуйся, подвижников благочестия укрепляющая в брани духовной со враги спасения человеческаго; радуйся, в час кончины помогающая любовь и веру к Тебе имущим.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 12
Благодати Божия причастну исповедуем Твою святую икону, богоблагодатная Дево, и светло торжествуем праздник ея явления; во образе бо неопалимыя купины сия явльшися, тожде и действо показует своими чудесы, от огненнаго пламене сохраняющи и соблюдающи жилища наша своим присутствием. Сию убо, яко щит и забрало, имуще, Тебе, помощницу нашу державную, хвалами песненными ублажаем и рождшемуся от Тебе Спасителю нашему вопием: Аллилуиа.
Икос 12
Поем Тя, Богородительнице, едину надежду и упование наше, исповедуем милости Твоя, не таим чудес Твоих, прославляем неисчетную благость Твою к роду христианскому, благословляем имя Твое святое, еже воистину миро излиянное есть любящим Тя, благоуханием духовным исполняющее благочестивыя души. Облагоухай убо и нас, Владычице, смердящих страстьми греховными, и сподоби чистым сердцем и нескверными усты взывати к Тебе:
Радуйся, миро источающая сладостное и душеспасительное, имже умащаются сердца боголюбивая; радуйся, недуги душевныя и телесныя врачующая единым прикосновением к иконе Твоей святей.
Радуйся, водительнице благая, на путь благоугождения и спасения направляющая кающихся грешников; радуйся, лествицею добродетелей возводящая подвижников Христовых ко вратам Царствия Небеснаго.
Радуйся, смиренных и терпеливых страдальцев венчающая утешением благодатным; радуйся, изгнанных и гонимых безвинно услаждающая предвкушением блаженства райскаго.
Радуйся, Благодатная, Купино Неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая.
Кондак 13
О всепетая Мати, рождшая всех святых святейшее Слово и Неопалимая Купина от нас недостойных именуемая! Вонми гласу молений и пений наших, пред святою иконою Твоею усердно Тебе возносимому, и теплою молитвою Твоею ко Господу огня временнаго и вечнаго избави нас, хвалящих имя Твое и прославляющих чудеса Твоя, Сыну же Твоему и Богу нашему вопиющих: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов Царице …» и 1-й кондак «Взбранной Воеводе …».
Частые вопросы
Для чего молятся иконе Божией Матери «Неопалимая Купина»?
Верующие обращаются с молитвами и просьбами к данной иконе для того, чтобы уберечься от огня, пожаров, предотвратить несчастные случаи, связанные с огнем.
Какое значение имеет икона «Неопалимая Купина»?
Святой образ является символом защиты и избавления от опасностей, связанных с огнем. Считается, что сила иконы способна предотвратить пожары и уберечь жилища от возгораний.
На чем основано почитание иконы «Неопалимая Купина»?
Восходит к библейскому рассказу о Моисее и горящем, но несгораемом кусте.
Полезные советы
СОВЕТ №1
При молитве перед иконой «Неопалимая Купина» очень важно сосредоточиться на своих мыслях и чувствах, погрузиться в молитвенное состояние и открыть свое сердце перед Богом.
СОВЕТ №2
Помимо произнесения молитвы, старайтесь также проникнуться духовным смыслом и значениями, которые несет для вас икона «Неопалимая Купина». Подумайте о том, какие качества Божьей Матери вы хотели бы воплотить в своей жизни.
СОВЕТ №3
После молитвы возможно почувствовать внутренний покой и умиротворение. Позвольте себе насладиться этим состоянием и сохранить его в течение дня, помня о моменте общения с Богом.
Символика иконографии иконы «Неопалимая Купина»
Икона Божией Матери «Неопалимая Купина» является одной из самых почитаемых и уважаемых икон в православной церкви. Ее изображение содержит глубокую символику, которая имеет свое особенное значение для верующих.
Символика иконы «Неопалимая Купина» включает в себя несколько ключевых элементов. Первым и, пожалуй, наиболее важным из них является образ Божией Матери, который символизирует материнскую заботу, защиту и милосердие. Взгляд иконы наполнен нежностью и состраданием, что призывает верующих обратиться к Матери Божией с молитвой и просьбами.
Другим важным элементом символики иконы является изображение купины, которая является символом огня и света. Купина, неопалимая огнем, символизирует непорочность и непробиваемость веры перед искушениями и бедами. Этот образ напоминает верующим о необходимости сохранять веру и надежду в самые трудные моменты жизни.
Кроме того, на иконе «Неопалимая Купина» часто изображается ангел, который является вестником благой вести и защитником веры. Его присутствие на иконе символизирует божественное вмешательство и поддержку, которые всегда доступны верующим в их молитвах и усилиях.
Таким образом, символика иконы «Неопалимая Купина» напоминает верующим о важности веры, надежды и молитвы в их жизни. Этот образ Божией Матери призывает к смирению, любви и состраданию, наполняя сердца верующих светом и теплом духовного вдохновения.