Акафист «Всех скорбящих Радость» и история иконы Пресвятой Богородицы, известной как «Всех скорбящих Радость», представляют собой важный аспект православной духовной практики. Эта статья предлагает рассмотреть текст и молитву акафиста, а также рассказать об истории и значениях иконы Божией Матери с грошиками.
Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Всех скорбящих Радость»
Кондак 1
Взбра́нней Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от ве́чныя сме́рти благода́тию от Тебе́ ро́ждшагося Христа́ Бо́га на́шего и Твои́м ма́терним пред Ним хода́тайством, благода́рственная воспису́ем Ти, раби́ Твои́: я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких нас бед и ско́рбных обстоя́ний свободи́, зову́щих: ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Икос 1
А́нгел предста́тель по́слан бысть с Небесе́ рещи́ Богоро́дице: ра́дуйся, возвеща́я Боже́ственным воплоще́нием Христо́вым хотя́щую роди́тися от Нея́ Ра́дость всему́ ми́ру, в ско́рби погиба́ющу. Те́мже и мы, грехми́ обремене́ннии, наде́жду спасе́ния в Тебе́ улучи́вше, уми́льно взыва́ем Ти:
Ра́дуйся, Бо́жие ко гре́шным благоволе́ние; ра́дуйся, ка́ющихся пред Го́сподом Бо́гом кре́пкое заступле́ние. Ра́дуйся, па́дшаго Ада́ма воззва́ние; ра́дуйся, слез Е́виных избавле́ние. Ра́дуйся, грехо́вную отъе́млющая скве́рну; ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая со́весть. Ра́дуйся, ро́ждшая Изба́вителя, беззако́ния на́ша ту́не очища́ющаго; ра́дуйся, всечу́дное всех к Бо́гу примире́ние. Ра́дуйся, мо́сте, вои́стину преводя́й нас от сме́рти к животу́; ра́дуйся, мир от пото́па грехо́внаго спа́сшая. Ра́дуйся, ле́ствице небе́сная, Е́юже Госпо́дь к нам сни́де; ра́дуйся, вина́ всех обо́жения. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 2
Ви́дяще то́ки чуде́с, излива́емыя от святы́я Твоея́ ико́ны, блага́я Богороди́тельнице, я́ко Ты еси́ моля́щихся блага́я помо́щница, оби́димых засту́пница, ненаде́ющихся наде́жда, печа́льных утеше́ние, а́лчущих корми́тельница, наги́х одея́ние, де́вственных целому́дрие, стра́нных наста́вница, тружда́ющихся по́мощь, слепы́х прозре́ние, глухи́х благослы́шание, больны́х исцеле́ние, благода́рственне вопие́м о Тебе́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум недоразуме́нный находя́щих на ны лю́тых скорбе́й разуме́ти и́щуще, к Тебе́ прибега́ем, о Ма́ти и Де́во, утешения тре́бующе. Ты же, Я́ко блага́я, научи́ ны разуме́ти в них блага́го Сы́на Твоего́ милосе́рдое промышле́ние во спасе́ние душ на́ших и очище́ние мно́гих согреше́ний, да взыва́ем Ти ра́достно:
Ра́дуйся, обурева́емых ти́хое приста́нище; ра́дуйся, сумня́щихся изве́стное утвержде́ние. Ра́дуйся, еди́на Ма́ти милосе́рдия; ра́дуйся, ско́рая помо́щнице су́щим в беда́х и напа́стех. Ра́дуйся, скорбьми́ грехи́ на́ша очища́ющая; ра́дуйся, печа́лию на́ша не́мощи душе́вныя врачу́ющая. Ра́дуйся, су́етныя ра́дости ми́ра сего́ презира́ти нас науча́ющая; ра́дуйся, от ми́ра к преми́рным ум наш возводя́щая. Ра́дуйся, от любве́ земны́я к небе́сней Божией любви́ нас привлека́ющая; ра́дуйся, в са́мых страда́ниях на́ших утеше́ние и благода́тную жизнь нам подаю́щая. Ра́дуйся, обетова́ние благ ве́чных; ра́дуйся, Хода́таице ве́чныя ра́дости. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 3
Си́лою свы́ше укрепи́ мя, блага́я Влады́чице, неду́гующа те́лом и душе́ю, и посеще́ния Твоего́ сподо́би и промышле́ния, мрак уны́ния и ско́рби, облежа́щий мя, отгоня́юще, да спаса́емый Тобо́ю, непреста́нно вопию́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 3
Иму́щи бога́тство милосе́рдия неизрече́нное, всем скорбя́щим ру́ку по́мощи простира́еши, неду́ги врачу́ющи, стра́сти исцеля́ющи. Не пре́зри и мене́, блага́я Влады́чице, на одре́ не́мощи моея́ низлежа́ща и вопию́ща Ти:
Ра́дуйся, ми́лости сокро́вище многоце́нное; ра́дуйся, отча́янных еди́на наде́ждо. Ра́дуйся, те́ла моего́ врачева́ние; ра́дуйся, души́ моея́ спасе́ние. Ра́дуйся, тве́рдая кре́посте немощны́х; ра́дуйся, изнемога́ющих засту́пнице и укрепле́ние. Ра́дуйся, гнев Бо́жий Твои́м моле́нием ско́ро утоля́ющая; ра́дуйся, стра́сти на́ша си́лою моли́тв Твои́х укроща́ющая. Ра́дуйся, слепы́х зре́ние, глухи́х слы́шание; ра́дуйся, хромы́х хожде́ние, немы́х глаго́лание. Ра́дуйся, боля́щих благонаде́жное посеще́ние; ра́дуйся, Я́ко Тобо́ю по ме́ре ве́ры подаю́тся благода́тная исцеле́ния всем немощству́ющим. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 4
Бу́ря мно́гих бед и напа́стей обдержи́т мя, и волне́ния не ктому́ терплю́: Ты же, Я́ко ми́лостивая Ма́ти Спа́са моего́ и Бо́га, воздви́гни ру́це к Сы́ну Твоему́, моля́щи Его́, да при́зрит на лю́тую скорбь се́рдца моего́ и воздви́гнет мя из пучи́ны отча́яния, вопию́щаго Ему́: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шащи, Пресвята́я Де́во и Ма́ти, Симео́на праведнаго прорече́ние: Тебе́ же Само́й ду́шу про́йдет ору́жие, слага́ла еси́ в се́рдце Твое́м вся глаго́лы сия́, разумева́ющи, я́ко ра́дость ма́терняго се́рдца о ча́дех мно́гих печа́лей в ми́ре сем быва́ет прича́стна. Те́мже, я́ко искуше́нней по вся́ческим и спострада́ти ма́терней ско́рби могу́щей, взыва́ем Ти:
Ра́дуйся, ра́дость ми́ру Христа́ Спаси́теля ро́ждшая; ра́дуйся, мир от скорбе́й избавля́ющая. Ра́дуйся, хуле́ния и клеветы́ на Сы́на Твоего́ терпе́вшая; ра́дуйся, страда́нием Его́ спострада́вшая. Ра́дуйся, ско́рбных матере́й утеше́ние; ра́дуйся, чад их благода́тное охране́ние. Ра́дуйся, в беда́х ско́рое нам заступле́ние; ра́дуйся, заблу́ждших исправле́ние. Ра́дуйся, младе́нцев пита́ние; ра́дуйся, ю́ных наставле́ние. Ра́дуйся, Ма́ти сиро́тствующих; ра́дуйся, вдов заступле́ние. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 5
Богото́чную Кровь Сы́на Твоего́, на Кресте́ за спасе́ние на́ше излива́емую, зря́щи, я́ко Раба́ Госпо́дня, смире́нно во́ли Отца́, И́же на небесе́х, повину́ющаяся, нам о́браз злострада́ния и терпе́ния яви́ла еси́, да и мы, в пещи́ искуше́ний и бед су́щии, вопие́м смире́нно Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́дя Тя Сын Твой и Бог при Кресте́ стоя́щую с возлю́бленным ученико́м и се́рдцем Ему́ сраспина́ющуюся, глаго́лаше: Же́но, се сын Твой, и ученику́: се, Ма́ти твоя́, всыновля́я Тебе́ вся ве́рующия в Него́. Мы же, я́ко о́бщницы ско́рби и страда́ний Сы́на Твоего́, име́юще в Тебе́ благу́ю Ма́терь, на Тя все упова́ние в ско́рби возлага́юще, вопие́м Ти:
Ра́дуйся, Ма́ти ро́да христиа́нскаго; ра́дуйся, усынови́вшая нас при Кресте́ Сы́на Твоего́. Ра́дуйся, Бо́га с челове́ки соедини́вшая; ра́дуйся, ве́рных Го́сподеви сочета́вшая. Ра́дуйся, А́гнице, ро́ждшая А́гнца, взе́мшаго грехи́ ми́ра; ра́дуйся, ча́ше, че́рплющая нам ра́дость от Исто́чника безсме́ртия. Ра́дуйся, спору́чнице спасе́ния гре́шных; ра́дуйся, взыска́ние поги́бших. Ра́дуйся, неча́янная гре́шных ра́досте; ра́дуйся, па́дших воста́ние. Ра́дуйся, цели́тельнице всех немоще́й; ра́дуйся, утоле́ние вся́кия печа́ли. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 6
Пропове́дуют ми́лости Твоя́, Богома́ти, вси концы́ вселе́нныя, и́бо честны́м покро́вом Твои́м покрыва́еши весь род христиа́нский, о не́мже непреста́нно мо́лишися Христу́ Спаси́телю на́шему и избавля́еши от всех бед благонра́вныя и богобоя́щияся рабы́, ве́рно вопию́щия Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ благода́ть светоза́рная от пречу́дныя ико́ны Твоея́, Богома́ти, пред не́юже со слеза́ми припа́дающе, мо́лим Ти ся: отжени́ о́блак наше́дших на ны искуше́ний, да вопие́м Ти ра́достно:
Ра́дуйся, принося́щая к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу моле́ния ве́рных; ра́дуйся, и Сама́ у Престо́ла Сы́на Твоего́ непреста́нно моля́щаяся о нас. Ра́дуйся, предста́тельнице к Бо́гу, мир от бед спаса́ющая; ра́дуйся, засту́пнице ро́да христиа́нскаго, от Бо́га нам дарова́нная. Ра́дуйся, дре́во благосенноли́ственное, и́мже покрыва́ются мно́зи; ра́дуйся, дре́во светлоплодови́тое, и́мже пита́ются ве́рнии. Ра́дуйся, покро́ве ми́ру, ши́рший о́блака; ра́дуйся, земле́ обетова́ния, из нея́же тече́т мед и млеко́. Ра́дуйся, све́тлый о́блаче, ве́рныя непреста́нно освеща́ющий; ра́дуйся, сто́лпе о́гненный, наставля́яй избра́нныя к небе́сному насле́дию. Ра́дуйся, ни́во, растя́щая оби́лие щедро́т; ра́дуйся, пода́тельнице вся́кия бла́гости. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 7
Хотя́щи яви́ти то́ки чуде́с от Своея́ ико́ны, Всех скорбя́щих Ра́дости, повеле́ла еси́, Влады́чице, боля́щей Евфи́мии моле́бная пе́ния пред то́ю соверша́ти, и получи́вши исцеле́ние, всем пропове́дати ми́лости, ра́ди тоя́ ико́ны явле́нныя, да не сокры́т бу́дет исто́чник благода́тных изцеле́ний всем тре́бующим. Те́мже и мы не таи́м Твои́х благодея́ний, но благода́рственне прославля́юще Бо́га, вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́вая купе́ль Силоа́мская па́че о́ныя дре́вния яви́ся, Пречи́стая Влады́чице, храм Твой, в не́мже покланя́емся чудотво́рней иконе Твое́й: И́бо не еди́ною в ле́то и то́кмо пе́рвее входя́щим здра́вие те́ла подае́ши, но всегда́ вся́кий неду́г и вся́кую я́зву душе́вную и теле́сную врачу́еши с ве́рою и любо́вию к Тебе́ прибега́ющих. Сего́ ра́ди вопие́м Ти:
Ра́дуйся, купе́ль, в нейже вся ско́рби на́ша погружа́ются; ра́дуйся, ча́ше, Е́юже ра́дость и спасе́ние восприе́млем. Ра́дуйся, ка́меню, напои́вший жа́ждущия жи́зни; ра́дуйся, дре́во, услажда́ющее сла́ныя воды́ жите́йскаго мо́ря. Ра́дуйся, животво́рныя воды́ неистощи́мый исто́чниче; ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая грехо́вную скве́рну. Ра́дуйся, скорбе́й на́ших услажде́ние; ра́дуйся, печа́лей на́ших утоле́ние. Ра́дуйся, боле́зней на́ших врачева́ние; ра́дуйся, бед избавле́ние. Ра́дуйся, де́монов попра́ние; ра́дуйся, враго́в посрамле́ние. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 8
Стра́нницы и прише́льцы вси есмы на земли́ сей, по глаго́лу апо́столову: беды́ от враго́в, беды́ от сро́дник, беды́ от лжебра́тии терпя́ще в лише́ниих мно́гих и ско́рбех. Ты же, Влады́чице, Я́ко Блага́я Одиги́трие, наста́ви нас к ти́хому приста́нищу, и моли́ Сы́на Твоего́ проще́нию прегреше́ний нам пре́жде конца́ дарова́тися, да непреста́нно вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Все житие́ на́ше на земли́ боле́зненно и печа́ли испо́лнено от клеветы́, досажде́ния, укоре́ния и ины́х многови́дных бед и напа́стей: немощству́ет бо те́ло, изнемога́ет и дух наш. К Тебе́ у́бо прибега́ем, Богома́ти, пред пречи́стою ико́ною Твое́ю припа́дающе, испо́лни ра́дости и весе́лия ско́рбная сердца́ на́ша, да вопие́м Ти:
Ра́дуйся, путеводи́тельнице, к небе́сному оте́честву нас руководя́щая; ра́дуйся, Цари́це не́ба и земли́, врата́ ра́йская нам отверза́ющая. Ра́дуйся, ми́лостивая, нас ми́лующая; ра́дуйся, домострои́тельнице, житие́ на́ше до́бре устроя́ющая. Ра́дуйся, руно́ ороше́нное, е́же Гедео́н предви́де; ра́дуйся, блаже́нное чре́во, невмести́маго все́ми Бо́га вмести́вшее. Ра́дуйся, купино́ неопали́мая; ра́дуйся, неруши́мая стено́. Ра́дуйся, живоно́сный исто́чниче; ра́дуйся, цве́те неувяда́емый. Ра́дуйся, умягче́ние злых серде́ц; ра́дуйся умиле́ние благи́х. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 9
Всякая жите́йская в ми́ре сем сла́дость печа́ли быва́ет прича́стна: сла́ва не стои́т, бога́тство мимотече́т, ле́пота и здра́вие увяда́ют, дру́зи и и́скреннии сме́ртию отъе́млются. Услади́ у́бо на́ша ско́рби, благи́х вино́вная, Твою́ нетле́нную даю́щи ра́дость нам, вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́и многовеща́ннии недоуме́ют, ки́ими словесы́ скорбя́щия утеша́ти, но Сама́, Влады́чице, возглаго́ли сердца́м на́шим утеше́ние, благода́ти Твоея́ луча́ми о́блак ско́рби на́шея и мрак уны́ния разгоня́ющи, да взыва́ем Ти:
Ра́дуйся, обра́довавшая наде́янием на Тя всех христиа́н; ра́дуйся, ра́досте и умире́ние ми́ру. Ра́дуйся, пода́тельнице Боже́ственныя бла́гости; ра́дуйся, наде́ждо благ ве́чных. Ра́дуйся, кораблю́ хотя́щих спасти́ся; ра́дуйся, приста́нище жите́йских пла́ваний. Ра́дуйся, ве́рная храни́тельнице упова́ющих на Тя по Бо́зе; ра́дуйся, оде́ждо наги́х дерзнове́ния. Ра́дуйся, храни́тельнице всех и утвержде́ние; ра́дуйся, всех ве́рных огражде́ние и свяще́нное прибе́жище. Ра́дуйся, по́моще ве́рно моля́щихся Тебе́; ра́дуйся, све́тлое благода́ти позна́ние. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 10
Спасти́ хотя́й род челове́ческий от ве́чныя му́ки и непрестаю́щия ско́рби, Человеколю́бец Госпо́дь в присноде́вственную утро́бу Твою́ всели́ся и Тебе́, Ма́терь Свою́, дарова́ погиба́ющим в по́мощь, покро́в и защище́ние, да бу́деши печа́льным утеше́ние, скорбя́щим ра́дование, отча́янным наде́жда, ве́чныя му́ки Свои́м хода́тайством избавля́ющая и к небе́сному весе́лию приводя́щая всех, ве́рно вопию́щих Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ де́вам, Богоро́дице Де́во, и всем к Твоему́ покро́ву прибега́ющим. Те́мже мо́лим Тя: заступи́, покры́й и соблюди́ всех си́рых и безпомо́щных от искуше́ний, озлобле́ний и бед, Тебе́ с любо́вию взыва́ющих:
Ра́дуйся, сто́лпе де́вства; ра́дуйся, чистоты́ и целому́дрия сосу́де избра́нный. Ра́дуйся, во́инствующим на плоть целому́дрием изря́дное венча́ние; ра́дуйся, во и́ночестве благоскорбя́щим пода́тельнице ве́чнаго ра́дования. Ра́дуйся, пла́мень страсте́й изменя́ющая; ра́дуйся, мрак искуше́ний прогоня́ющая. Ра́дуйся, наста́внице целому́дрия; ра́дуйся, чистоты́ огражде́ние. Ра́дуйся, исправле́ние челове́ков; ра́дуйся, Е́юже от паде́ния воста́хом. Ра́дуйся, тве́рдое ве́ры утвержде́ние; ра́дуйся, прия́тное моли́твы кади́ло. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 11
Пе́ние всеумиле́нное прино́сим Ти, раби́ Твои́, Богоро́дице, я́ко всеси́льней засту́пнице ро́да на́шего: утоли́ боле́зни многовоздыха́ющих душ на́ших, укроти́ гнев Бо́жий, пра́ведно на ны дви́жимый грех ра́ди на́ших, изба́ви нас от вся́кия лю́тыя ско́рби и боле́зни, вопию́щих о Тебе́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Светоприе́мная свеща́, у́глем благода́ти Бо́жия возжже́нная, яви́ся нам пречестна́я ико́на Твоя́, Влады́чице, на освяще́ние на́ше и утеше́ние. Мы же, любо́вию чту́ще ю и с ве́рою припа́дающе к ней, вопие́м Ти:
Ра́дуйся, си́льным Твои́м заступле́нием от всех бед нас избавля́ющая; ра́дуйся, от тру́са и пото́па нас защища́ющая. Ра́дуйся, от гла́да душе́внаго и теле́снаго нас снабдева́ющая; ра́дуйся, огнь росо́ю моли́тв Твои́х угаша́ющая. Ра́дуйся, от сме́ртнаго губи́тельства нас спаса́ющая; ра́дуйся, в бра́нех кре́пкая помо́щнице. Ра́дуйся, от наше́ствия иноплеме́нных нас огражда́ющая; ра́дуйся, от междоусо́бныя бра́ни охраня́ющая. Ра́дуйся, пла́вающих ле́гкое по вода́м прехожде́ние; ра́дуйся, путеше́ствующих до́брая води́тельнице. Ра́дуйся, пле́нных свобожде́ние; ра́дуйся, от належа́щаго праведнаго преще́ния Бо́жия ско́рое избавле́ние. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 12
Благода́ти зало́г восхоте́вши да́ти ро́ду на́шему, цельбоно́сную ико́ну Твою́ яви́ла еси́ нам, Богома́ти, от нея́же то́ки чуде́с с ве́рою приходя́щим источа́ются, неду́зи врачу́ются и ско́рби утоля́ются. Сего́ ра́ди ра́достно о Тебе́ вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще Твоя́ ми́лости и чудеса́, Богороди́тельнице, хва́лим Тя вси, я́ко тве́рдую предста́тельницу на́шу, и со умиле́нием покланя́емся Тебе́, моля́щейся о нас, и про́сим: воздви́гни ру́це к Сы́ну Твоему́, да всегда́ в сей жи́зни и по сме́рти на́шей милосе́рдие Его́ неотсту́пно бу́дет от нас, взыва́ющих Ти:
Ра́дуйся, непосты́дное на́ше упова́ние в животе́ и по преставле́нии на́шем; ра́дуйся, упова́ющим на Тя ми́рен коне́ц жития́ сего́ подаю́щая. Ра́дуйся, в день су́дный на́ша наде́ждо и защище́ние; ра́дуйся, Судии́ праведнаго умоле́ние. Ра́дуйся, гее́нны ве́чныя избавле́ние; ра́дуйся, наде́ждо ве́чнаго спасе́ния. Ра́дуйся, ключу́ Ца́рствия Христо́ва; ра́дуйся, две́ре ра́йская. Ра́дуйся, мо́сте, к небесе́м приводя́й; ра́дуйся, всех ка́ющихся гре́шников прибе́жище и блага́я засту́пнице. Ра́дуйся, А́нгелов ра́досте; ра́дуйся, всех пра́ведных сла́во и утеше́ние. Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, всех скорбя́щих Ра́досте.
Кондак 13
О Всепе́тая Богообра́дованная Ма́ти, ро́ждшая на ра́дость не́бу и земли́ Царя́ Христа́, Бо́га на́шего! Услы́ши глас скорбя́щих раб Твои́х, и прие́мши сие́ ма́лое моле́ние на́ше, изба́ви нас от вся́ких бед, скорбе́й и напа́стей; неду́ги на́ша исцели́, напра́сныя клеветы́ потреби́, вся́ку зло́бу и вражду́ отжени́ от нас и бу́дущия изми́ му́ки о Тебе́ вопию́щих: Аллилу́иа.
(Этот кондак читается трижды, зате́м 1-й икос и 1-й кондак)
Мнение эксперта:
Акафист «Всех скорбящих Радость» – это один из самых почитаемых молитвенных текстов в православной церкви, написанный в честь иконы Божией Матери «Всех скорбящих Радость». Эта икона имеет свою удивительную историю, связанную с чудесами и исцелениями, которые происходили через ее молитвенное заступничество. Эксперты отмечают, что молитва перед этой иконой приносит утешение и помощь во всех скорбях и бедах. История иконы «Всех скорбящих Радость» свидетельствует о ее особой благодатной силе, способной принести радость и утешение в сердца верующих.
Моли́тва
О Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице, вы́шшая Херуви́м и честне́йшая Серафи́м, Богоизбра́нная Отрокови́це, всех скорбя́щих Ра́досте! Пода́ждь утеше́ние и нам, в ско́рби су́щим: ра́зве бо Тебе́ ино́го прибе́жища и по́мощи не и́мамы. Ты еди́на еси́ ра́дости на́шея хода́таица, и Я́ко Ма́терь Бо́жия и Ма́ти милосе́рдия, предстоя́щи у Престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы, мо́жеши нам помощи́: никто́же бо притека́яй к Тебе́ посра́млен отхо́дит. Услы́ши у́бо и нас, ны́не в день ско́рби пред Твое́ю ико́ною припа́дающих и со слеза́ми Тебе́ моля́щихся: отжени́ от нас належа́щия на нас ско́рби и печа́ли в сей вре́менней жи́зни, не лише́ны же ны сотвори́ Твои́м всеси́льным хода́тайством и ве́чныя несконча́емыя ра́дости в Ца́рствии Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего. Ами́нь.
Интересные факты
-
Акафист «Всех скорбящих Радость» появился в 1683 году в период эпидемии чумы в Москве.Скорбящие люди просили Богородицу о заступничестве и избавлении от болезни. После того, как эпидемия прекратилась, акафист стал широко известен и почитаем.
-
Икона «Всех скорбящих Радость» была написана в 1688 году по заказу царя Петра Первого.Царь хотел, чтобы икона была помещена в его любимый храм – Покровский собор на Красной площади. В этом же году икона была торжественно перенесена в собор.
-
Акафист «Всех скорбящих Радость» и икона являются одними из самых почитаемых святынь Русской Православной Церкви.Икона находится в Покровском соборе на Красной площади в Москве, а акафист ежедневно читают в храмах по всей России. Многие люди находят утешение и поддержку в молитве к Богородице перед этой иконой.
История образа Божией Матери
Иконография: Всех скорбящих Радость, икона Божией Матери. Датировки: XIX в. Иконописная школа или художественный центр: Урал. Материал: дерево, темпера, позолота. Размеры иконы: высота 44 см, ширина 37 см. На иконе изображена держащая Младенца Богоматерь, в мандорле славы. Их головы увенчаны коронами. Богоматерь окружена ангелами (над ней) и святыми, стоящими справа и слева от неё в четыре ряда. Над ней в облаках представлен Господь Саваоф, а в левом и правом верхних углах изображены два ангела. © Омский областной музей изобразительных искусств имени М.А. Врубеля
Этот образ не из числа древних. К тому же
написан
в
XVII
в.
, когда начиналось постепенное обмирщение культуры, что затрагивало и иконопись. Но вполне
обычная икона
проявил
а
себя чудотворениями. А ныне не
меньше Божественных знамений исходит также и
от ее
списков.
Иконография «Всех скорбящих радости» имеет западное происхождение. Католики называют такие образы «Мадонна в славе». Пресвятая Дева написана в полный рост. Ее окружают ангелы и множество святых угодников.
Автор первой иконы, Иван Безмин, учился у голландского живописца, протестанта Даниила Вухтерса. Видимо, через него он познакомился с «Мадонной в славе»
. А потом
написал образ в несколько иной манере,
близкой к
традиционной для России. Н
о с тем же сюжетом.
24
Октября
1688 года
В этот день случилось первое чудо от иконы «Всех скорбящих Радость» в Москве, в доме Евдокии Папиной.
Она тяжко болела,
приближалась к кончине. Однажды во сне страдающая женщина услышала голос,
ласково советующий
ей
просить об излечении «общую всех целительницу». То была Сама Богородица. Она же повелела найти Свою икону, точно указав даже место, где находится образ –
Преображенская церковь близ дома Папиной,
«на левой стороне в трапезе».
Икона была немедленно найдена.
П
осле молебна перед ней Евдокия полностью поправилась.
Возможно, с этого времени появилось общеупотребительное название иконы, взятое из первых слов
стихиры Богородице:
«Всех скорбящих Радосте и обидимых Заступнице, и алчущих Питательнице, странных Утешение, обуреваемых Пристанище, больных Посещение, немощных Покров и Заступнице, Жезле старости, Мати Бога Вышнего, Ты еси Пречистая, потщися, молимся, спастися рабом Твоим».
О
б новой святыне
узнали
церковные власти. Началось почитание, стали создаваться списки
иконы
.
Иконография: Всех скорбящих Радость, икона Божией Матери Датировки: XIX в. Иконописная школа или художественный центр: Россия. Материал: Дерево, масло. Размеры иконы: высота 35,5 см, ширина 30,5 см. Держащая Младенца Христа Богородица восседает на облаке, её голова увенчана короной Царицы Небесной. Она окружена херувимами. В нижней части иконы ангелы совершают благодеяния для страждущих от имени Богоматери. Инв. № Ж-1445. © Омский областной музей изобразительных искусств имени М.А. Врубеля
Один из них в начале
XVIII
в. попал в новую столицу России, Петербург.
Причем доставила его туда царская семья. Известно, что особо любила икону царевна Наталия, сестра Петра
I
. Уже в первые десятилетия пребывания святыни в «Северной Пальмире» от нее стали истекать чудеса. Так, благодаря иконе в городе при Екатерине
II
прекратилась эпидемия холеры. Лично императрица побывала тогда в Воскресенском храме на Шпалерной улице, где хранилась Скорбященская.
А с 1818 г. церковь даже переосвятили – в честь чудотворного образа.
Полезные материалы
Икона «с грошиками»
С конца
XVIII
в. в Петербурге появляется собственный Скорбященский образ особой иконографии: на нем Пречистая написана без Христа, а главу Ее покрывает простой белый платок. Не сохранилось имени иконописца,
да и как попала икона в столицу, тоже достоверно не известно.
Икона Божией Матери «Всех скорбящих Радость» (с грошиками)
По разным версиям, эта икона:
- сама приплыла по Неве к часовне
во имя другой святыни, Тихвинской Богородицы; находилась она при местном стекольном заводе
; - возможно,
отдана часовне
неизвестным купцом; помощью Пречистой он спасся от
гибели во время морской бури
; - пожертвована местным коммерсантом Матвеевым
; по этой версии,
образ найден матерью купца возле Невы
.
Столь разноречивые данные, к
онечно, говорят о том, что святыню
довольно
долго никто не считал чудотворной, а потому некому было и поинтересоваться ее происхождением
.
Интересный факт
Все изменилось после 23 июля 1888 г. Тогда во время грозы от удара молнии загорелось здание часовни. А после пожара рабочие завода нашли Скорбященский образ, почти не поврежденный огнем.
Икона
лежала на полу возле разбитого киота,
у котор
ого от жара лопнуло стекло. Судя по всему, у
п
ала она п
рямо на церковную кружку для пожертвований. Кружка разбилась, и мелкие монеты «прикипели» к иконе. Как ни старались, снять их с нее не смогли. Так образ получил название «Богородицы с грошиками».
Тогда же от него начались чудеса исцелений, но заводчани не сразу осознали ценность святыни, так что запись чудес начали делать только с 1890
г.
, когда мальчик Николай Грачев исцелился
перед образом от эпилепсии
.
Чуду предшествовало видение Пречистой, повелевавшей идти в часовню, «где упали монеты».
О чуде Божией милости даже написали все газеты города.
В 1893 г. к образу «с грошиками» впервые приехала царская семья. А в 1898 г. рядом с часовней выстроен храм, посвященный святыне.
С тех пор множились списки Скорбященского образа, иконография которого становилась все более разнообразной
, так что специалисты даже затрудняются с подсчетом количества изводов
. Богоматерь может быть написана:
- в короне
или плате; - окруженная святыми угодниками, причем самыми разными;
например,
на первой иконе Ивана Безмина, как предполагается, написаны свят
ые покровители заказчиков иконы; на других списках могут изображаться иные святые; - выше Пречистой иногда находится образ Троицы Ветхозаветной, иногда – Христа;
- нижняя часть образа – это часто изображения страждущих, о которых Богоматерь
молится.
Дни празднования
- Главным днем, когда иконе совершается праздничная служба, считается 6 ноября(или 24 октября ст.ст.). Это день первого чуда от святыни (1688 г.)
; - Кроме того, особый день памяти имеет образ «с грошиками». Это 5 августа(23 июля ст.ст.) – годо
вщина памятного пожара 1888 г. - Свои дни памяти имеют списки
святыни по разным городам страны
. Сейчас их насчитывают 25.
Облегчать скорби, поддерживать унывающих – вся суть отношения Пречистой к людям.
Не зря
сказал поэт: «Чем глубже скорбь, тем ближе Бог». Недаром столь много чудес свершилось от образа именно накануне тяжелых испытаний, постигших страну в начале
XX
в. Помощь Богородицы неизменна и сейчас.
Наталья Сазонова.
Частые вопросы
Как появился акафист “Всех скорбящих Радость”?
Акафист “Всех скорбящих Радость” был написан в XVIII веке иноком Никоном. Он был вдохновлен чудесным явлением иконы Божией Матери “Всех скорбящих Радость” в московском храме Преображения Господня на Ордынке.
В чем смысл иконы “Всех скорбящих Радость”?
Икона “Всех скорбящих Радость” изображает Богоматерь с Младенцем Иисусом на руках, окруженную скорбящими людьми. Богородица держит в руках платок, которым она вытирает слезы скорбящих. Икона символизирует утешение и поддержку, которые Богородица дает всем страждущим.
Где находится икона “Всех скорбящих Радость”?
В настоящее время икона “Всех скорбящих Радость” находится в московском храме святителя Николая в Кузнецкой слободе. Икона была перенесена в этот храм в 1935 году из закрытого храма Преображения Господня на Ордынке.
Полезные советы
СОВЕТ №1
Изучите историю и значимость иконы «Всех скорбящих Радость», чтобы понять ее глубокий духовный смысл.
СОВЕТ №2
При чтении акафиста «Всех скорбящих Радость» сосредоточьтесь на каждой молитве, погружаясь в ее смысл и обращаясь к своему внутреннему миру.
СОВЕТ №3
После молитвенного чтения акафиста возможно провести небольшое медитативное время для внутреннего размышления и общения с Богом.
Символика и значения иконы
Икона «Всех скорбящих Радость» имеет глубокую символику, которая отражает основные темы христианской веры. Главным образом, икона изображает Богородицу, которая является источником радости и утешения для всех скорбящих. Ее изображение на иконе напоминает верующим о том, что через молитву и веру можно обрести утешение в любых жизненных трудностях и испытаниях.
Особое внимание уделяется выражению лица Богородицы на иконе. Ее улыбка и нежный взгляд символизируют материнскую заботу и любовь, которые она испытывает к каждому верующему. Это напоминает о том, что Бог всегда готов выслушать молитвы и прийти на помощь в трудные моменты.
Также на иконе могут присутствовать другие символические элементы, такие как ангелы, святые или цветы, которые дополняют общую идею радости и утешения, присущей этой иконе. Каждый элемент имеет свое значение и помогает верующим глубже понять духовное послание иконы «Всех скорбящих Радость».